Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

22 November

22nov1.jpg

22nov2.jpg

Skippade dubbdäcken. Lite fuktigt på delar av vägen. Händelselöst förutom att jag blev lite prejad av en tankbil med släp, föraren ansåg nog att väjningsplikt bara gäller andra.

Dubbat på. Rassel, rassel och tyngre.

Testade impulsköpta Wölvhammer: galet varma. Fötterna kokade. Måste nog vara under fem minus för att funka ok. Bygger en del i sulan: fick höja sadeln 15 mm typ. Känns bra i övrigt. Kung Bore välkomnas.

Senast ändrad:
Kallt som fan i Göteborg.
Fuskar som vanligt och tar färjan över Göta älv.
Kör dubbfritt och tror starkt på min egen cykelförmåga.

Chansade på sommarsulorna även idag, kommit några få snöflingor men bör överleva hem. Passerade 8000km för året på väg in.
Skönt med helg!

Har dom inte saltat eller sandat än i 08? Västerbron verkade fuktig och giftig. Få se om man överlever hempendlingen i natt?

Jag kom hem oskadd nyss i alla fall. Verkar lite vattnigt på cb trots frosten. Men aja lite rostskadad cykel har väl ingen dött av. :p

Jeez va halt det var bitvis i orten i morse. Tur man inte hade slicks.
Få se hur det går på hempendlingen i natt. Får väl snart börja använda dubbdäckshjulet. Fram bara, såklart :)

staine sa:
Jag kom hem oskadd nyss i alla fall. Verkar lite vattnigt på cb trots frosten. Men aja lite rostskadad cykel har väl ingen dött av. :p

Jag var ute och gick vid den tiden, snustorrt på alla gator utom Bergslagsvägens cykelbana, där var det blött och saltigt. Men som det såg ut imorse är det väl dags att leta fram dubbdäcken...

Tre dagar VOB/VAB förra veckan så det var en dålig cykelvecka. På't igen, nu med dubb. Kändes ändå hyfsat då de inte känns onödiga. Suger lite mer om det är i princip bart. -0,2°C på väderstationen så polarkylan håller Sollentuna i ett järngrepp.

Rassel, rassel

Isgata i villakvarteren men på de stora cykelstråken var det blött och saltat.

Behövde inte heller anpassa skärmarna för dubbdäcken. Trodde jag, men det är lite tight så vid hål och ojämnheter i vägen så skrapar det till lite när backdäcket tar i skärmen. Men det är ändå fult godkänt. Får ta och justera i kväll, kanske.

Ruggigt tungt jmfrt med slicksen. Precis som vanligt alltså.

Motvind och mest blött och saltat
Men på några ställen frost och vitt, så kanske inte helt i onödan med vinterdäck....

Mötte en herre med grått skägg och "vanlig" herrcykel, med kortärmad tröja.... kändes ju lite svalt...

Tog smällen när det ändå var motvind och satte på vinterhjulen med nytt SMW på bakhjulet. Fram går däcket in på tredje säsongen. Efter hundlämning svängde jag förbi DR Spoke och fick nytt fett i baknavet. Efter det var det rätt OK. Valde att njuta väldigt ofort.

Gah, vad segt det är med dubbdäcken!

Pannben
Pannben

Dubbelbuff, check.
Vinterjacka, check

Oroväckande att jag drog till jobbet och körde på lilla klingan hela vägen.

Tror jag har 80% saltsoppat hemifrån. 18 cykling på bra väg. När snön kommer de sista km bli de som jag kommer svära om. Sthlm får skärpa sig.

Fina bilder!
Dubbdäckspremiär fram. Bromsskivan är visst sned, folk lär ha hört när jag kom iaf. Kommer ju ändå inte åt ringklockan från bar mittsarna. Så kanske en bra lösning :)

Tidig pendling i morse, förvånad över hur många som cyklade vid 5:30. Garminen visade - 10,4 som värst så kanske runt -7 då i verkliga livet... Rullar ändå på ganska bra med SMW när man väl är uppe i fart. Visst går det lite långsammare men skiljer typ 2min på 1h pendling för mig.

MrGunnar sa:
Tidig pendling i morse, förvånad över hur många som cyklade vid 5:30. Garminen visade - 10,4 som värst så kanske runt -7 då i verkliga livet... Rullar ändå på ganska bra med SMW när man väl är uppe i fart. Visst går det lite långsammare men skiljer typ 2min på 1h pendling för mig.

1h? Du cyklar två timmar om dan i sju minusgrader? Jävla pannben alltså. Jag cyklade tolv minuter i minus tre nu vid halv nio och är jävligt nöjd med det.

MrGunnar sa:

Håller med att SMW rullar ok när farten är uppe. Skön och motiverande tanke också hur bra det kommer att rulla i vår när dubbdäcken åker av.

Alex Supertramp sa:
MrGunnar sa:

1h? Du cyklar två timmar om dan i sju minusgrader? Jävla pannben alltså. Jag cyklade tolv minuter i minus tre nu vid halv nio och är jävligt nöjd med det.

Ja det blir så, jag har ca 27km enkel till jobbet och snittar väl 4 dagar i veckan men kan inte säga att jag tycker det är så festligt jämt....

mtbkr sa:
MrGunnar sa:

Håller med att SMW rullar ok när farten är uppe. Skön och motiverande tanke också hur bra det kommer att rulla i vår när dubbdäcken åker av.

Kan hålla med om att det känns som att de rullar ok när man fått upp farten. Men man märker på toppfarten att det generellt är betydligt trögare. Har ett ställe precis innan hemmet där jag brukar trampa mig upp i ca 50 km/h, med SMW blir det istället runt 40 med samma input. På samma sätt så förstärks allt som är jobbigt, det går långsammare i motvind och i uppförsbackar. Jag skulle säga att det generellt går ca 5km/h långsammare givet samma ansträngning.

Det är dock en jäkla skillnad mot att köra med Ice spiker pro, de är fruktansvärda på riktigt. Skulle säga att det är lika stor skillnad mellan ett par SWM och mina Clement x'plor USH som det är mellan SWM och ISP.

Dubbpremiär i går (och i livet), vinterskopremiär idag. Börjar bli kall i Götet nu. Nya liners gjorde det lite bättre om tassarna, men överväger starkt ett inköp av krabbvante. Lillsports för skidåkning verkar lämpligt..

Slängde på grövre däck i helgen och det känns faktiskt inte som om det går så mycket långsammare, men tittar man på cykeldatorn så går det inte alls lika fort. Vet inte om det är kylan som får mig att reagera långsammare också så att det tar ut sig. Det kan vara hjulen som de grövre däcken sitter på som är lättare och smidigare också...

Idag var det hur som helst klart och vindstilla. Garmin rapporterade -9 så jag är glad att jag beställde vinterskor i förra veckan, de har redan motiverat sin kostnad.

Grymt mycket jobbigare att pendla med dagislämning och -hämtning. Nu med -4°C och vinterkläder på våra två små gynnare varav ena febrilt kämpar emot allt som oftast. Tar 3-4 timmar att väcka, fixa och äta frukost, tvätta och borsta tänder, byta blöja, klä på, lasta i cykelvagn, till förskola, packa ur, lämna vagn och barn på två avdelningar med skor av på två olika ställen, sen <19 km till jobbet, dusch, kaffe och till skrivbordet. Puh! Sommartid och -temp utan lämning kan samma gå på 1h10min en bra dag :D

Låt ungarna äta frukost på förskolan istället. Stor win-win, bättre för ungarna att slippa äta stressfrukost och bättre för vuxna att komma till jobbet 45 min tidigare (kan åka hem 45 min tidigare).

nikasp sa:
Grymt mycket jobbigare att pendla med dagislämning och -hämtning. Nu med -4°C och vinterkläder på våra två små gynnare varav ena febrilt kämpar emot allt som oftast. Tar 3-4 timmar att väcka, fixa och äta frukost, tvätta och borsta tänder, byta blöja, klä på, lasta i cykelvagn, till förskola, packa ur, lämna vagn och barn på två avdelningar med skor av på två olika ställen, sen <19 km till jobbet, dusch, kaffe och till skrivbordet. Puh! Sommartid och -temp utan lämning kan samma gå på 1h10min en bra dag :D

Grabben vaknar innan 5 och vill upp... men annars tar väl proceduren med tandborstning, påklädning och montering av cykelkärra 30 minuter kanske, oavsett var kvicksilvret håller till. Själva cykelturen till dagis tar 2 minuter och sedan tar det ytterligare ett antal minuter att köra transformers-tricket på cykelvagnen så att den är en rullande vagn fastlåst i cykelställ. Knappt 18 km pendling och när duschen är klar har det väl gått ungefär två timmar efter att jag svängt fötterna över sängkanten (om man inte räknar med tiden jag ligger vaken och lyssnar på grabbens knorrande i sängen).

Vi har en så jäkla tight tidsslot för frukost på dagis, ca 15 min annars blir det inget (vet inte hur hårda de är med det) och dessutom lite väl tidigt. Lillkillen vaknar alltid mellan fem och sex medan flickan kan sova till sju om hon får. Har lärt mig att det tar för lång tid med två separata sittningar så får väcka henne, brukar inte stressa frukosten då det känns som dålig parenting. Det var väldigt mycket enklare med ett barn men nu två och båda jobbar. Bara att bita ihop. Vi funderar faktiskt på att byta förskola då vi får en ny bara 3-400 meter nerför gatan istället för 1,5 km åt fel håll = 3 km omväg med en kort men intensiv backe som är helt omöjlig att trampa med vagn och två i.

Senast ändrad:
nikasp sa:

Otroligt hög igenkänningsfaktor på det där! Som extra krydda har jag även pendlat med MTB:n sista veckorna med nya Conti X-king på vilket kraftigt inverkat på mitt snitt, så igår när familjen sov gick jag ut i garaget och gav mig på att lufta bakbromsen på crossen efter lite googlande för att äntligen få tillbaka lite cykelglädje och bättre rull.

Passade även på att koppla fast cykelvagn, pumpa däcken och flytta lyset för att allt skulle vara förberett för snabb och smidig avfärd på morgonen och komma i tid till morgonens första möte men istället möts man av platt bakdäck på crossen...
så allt det jobbet förgäves och återigen MTB-pendling, jag borde ju vetat sen sen innan att Murphy också har nyckel till garaget...

MrGunnar sa:
Alex Supertramp sa:
MrGunnar sa:

Ja det blir så, jag har ca 27km enkel till jobbet och snittar väl 4 dagar i veckan men kan inte säga att jag tycker det är så festligt jämt....

Pendlar motsvarande samma sträcka. Håller väl med om att det kanske inte alltid är superlajbans. Men det slår iaf ALLTID boskapstransporten.

Floflo sa:
... för att allt skulle vara förberett för snabb och smidig avfärd på morgonen och komma i tid till morgonens första möte men istället möts man av platt bakdäck på crossen...
så allt det jobbet förgäves och återigen MTB-pendling, jag borde ju vetat sen sen innan att Murphy också har nyckel till garaget...

Haha, det är en extra krydda det där med ev. pyspunka också. Sover nästan dåligt pga av det och har gått ut vid midnatt nån gång för att dubbelkolla. Har ganska fräscha SMW 35 mm nu men hade problem en vinter med pyspunka pga dubb som tittade inåt. Väldigt o-kul.

Guldragge sa:
MrGunnar sa:
Alex Supertramp sa:
MrGunnar sa:

Pendlar motsvarande samma sträcka. Håller väl med om att det kanske inte alltid är superlajbans. Men det slår iaf ALLTID boskapstransporten.

Haha japp, +1 på den!

Tillbaka
Topp