Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Motvind och regn i 44 km = perfekt. I slutet av slingerbulten gled en jäkligt lång långtradare förbi som samtidigt fick möte. Tur man kan balansera cykeln på liten yta i sidled....

Blev hem över Järvafältet tänkte skarva på lite extra men vek ner mig så det var som att cykla i sirap.

Orsaken till gårdagens punktering, kort montageskruv med borrskalle. Skönt då jag trodde först att det var dubben som spökade.
20181201_114137.jpg

Senast ändrad:
Jo jag tackar jag... Blött å varmt. Skönt med dubbfritt igen. Enligt Strava maxade jag 141,5 km/h.. tyckte det gick fort men 141,5 nja..

Testade vattentäta muddar i regnet. Funkade bra!

Bilagor

• BA699D92-F482-466E-89D4-88BBBF7C7B04.jpeg
    BA699D92-F482-466E-89D4-88BBBF7C7B04.jpeg
    287.9 KB · Besök: 58
  • 4D3BD661-ADE9-4E57-8800-30D596104DD3.jpeg
    4D3BD661-ADE9-4E57-8800-30D596104DD3.jpeg
    258.7 KB · Besök: 73
Varmt förvisso men...
Är det sånt här väder som man skall ha en sån där cykelkeps? (frågar åt en kompis)

Tråkpendling. 6 grader och blött som vanligt. Utlovat kallt natt/morgon redan imorgon, alltid en tröst när man nöter med dubb. Århundradets bästa köp Philipslampan behöver nu sin fjärde uppsättning laddbara AA. Orkar inte vänta på Eneloop från nätet så det blir dyra batterier från Kjell eller liknande.

Ser att SMW nu är "NEW 2019", heter MARATHON WINTER PLUS och kanske klarar inåtgående gnag bättre: https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter-plus.html

nikasp sa:
Tråkpendling. 6 grader och blött som vanligt. Utlovat kallt natt/morgon redan imorgon, alltid en tröst när man nöter med dubb. Århundradets bästa köp Philipslampan behöver nu sin fjärde uppsättning laddbara AA. Orkar inte vänta på Eneloop från nätet så det blir dyra batterier från Kjell eller liknande.

Ser att SMW nu är "NEW 2019", heter MARATHON WINTER PLUS och kanske klarar inåtgående gnag bättre: https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter-plus.html

Klickade hem ett igår i 35 mm. Byter ut mitt gamla som jag faktiskt nästa har slitit ner i mitten. Väldigt lite mönster kvar... Kör vidare med Hakka W240 bak, det verkar outslitligt.

Tack federico!

Själv var jag så torsk i skallen att jag glömde sätta på mig hjälmen, dock kepsen. Märkte bristen först vid ankomst.

johan44 sa:
Keps +1, men rainlegs... perfekt till nöds men när det regnar lite mer och kallt vatten rinner längs med snodden ovanför knät -> allt kallt regnvatten hamnar i knävecket?!?
salle sa:
Regn och blött. Cykelkeps och rainlegs, det bästa sen skivat bröd.

Iofs, men blöt blir man ju typ iaf, fördelen är att lår och knän håller sig varma.

salle sa:
johan44 sa:
Keps +1, men rainlegs... perfekt till nöds men när det regnar lite mer och kallt vatten rinner längs med snodden ovanför knät -> allt kallt regnvatten hamnar i knävecket?!?
salle sa:
Regn och blött. Cykelkeps och rainlegs, det bästa sen skivat bröd.

Iofs, men blöt blir man ju typ iaf, fördelen är att lår och knän håller sig varma.
Håller med, har alltid ett par i botten av cykelväskan som "ta sig hem"-lösning :)

nikasp sa:

Hett tips är Ikeas Laddningsbara batterier. De är top notch.

Allroad sa:
nikasp sa:

Hett tips är Ikeas Laddningsbara batterier. De är top notch.

Jag såg det (att IKEAs är i princip identiska i karekteristik). Ska köpa på mig deras "LADDA" för 65 kr/4 st istället för 4 st för 220 spänn. Blir nog deras stora laddare och lite trippel-A-batterier också till pannlampor m.m.

6 plus och dagislämning. Tar cirka 1h40min från jag lämnar uppfarten = tragiskt. 50 min sammanhållen cykling dagis till jobbet. Hinner bli svettig om ryggen och kall innan jag lämnar förskolan. Snart är det vår!

Nynnade på Till Havs av Jussi Björling på vägen hem i motvinden och regnet ikväll. Cyklade den sämsta omledningen sedan 2012 vid MoS också. Ibland kan man tro att de sitter och skrattar och funderar ut sämsta möjliga omväg. Antar att det inte tänks så mycket alls.

Oops. Mikrokrock vid 7-eleven birkagatan. Svängde vänster i lågfart utan att ge tecken. Påkörd bakifrån av "osynlig" och tätt skuggade superpendlare på orange cross (on-one?) . Gick i backen lätt. Generade ursäkter utbyttes. Ridå.

Nån här?

Stora delar torrt och fint, vissa delar vått, en och annan hög med frostig snömodd och en liten del DÖDSblixt-is.
En helt normal vinterpendling alltså.

Dubbpremiär, men ganska trevlig pendling ändå. Bitvis rätt isigt. Märks när man har dubb och motvind hur mycket elcyklister det är ute nu, det var ett flertal som drog förbi med god fart.

Garmin visade nollgradigt, termometern hemma 1 grad utanför fönstret. Tror mer på den senare. Lätt motvind och klart väder. Ingen tendens till is eller frost på marken så inga större problem att man kör dubbfritt.

nikasp sa:
Nynnade på Till Havs av Jussi Björling på vägen hem i motvinden och regnet ikväll. Cyklade den sämsta omledningen sedan 2012 vid MoS också. Ibland kan man tro att de sitter och skrattar och funderar ut sämsta möjliga omväg. Antar att det inte tänks så mycket alls.

Haha.. ja, den är helt magisk. Jag har skippat hela kolonnvägen genom solna och kört via winery-hagabacken och tillbaka över bron vid hagaparkens entre. Typ. Om du är med?
Liten omväg men bättre rull..

nikasp sa:
Nynnade på Till Havs av Jussi Björling på vägen hem i motvinden och regnet ikväll. .

+1 Samma låt i mitt huvud igår på vägen hem. Kraftig motvind och kändes som att någon slängde hinkar med vatten.

Kallt och fint nu på morgonen.

mattel sa:
nikasp sa:

Haha.. ja, den är helt magisk. Jag har skippat hela kolonnvägen genom solna och kört via winery-hagabacken och tillbaka över bron vid hagaparkens entre. Typ. Om du är med?
Liten omväg men bättre rull..

Jag är med. Faktum är att jag extremt sällan kör den vägen. Bodde förut så jag alltid cyklade där men nu kör jag hela Sollentunavägen - Polishögskolan - kolonilotterna - ridskolan - upp vid Flygbussarna (vägkringlan vid Järva Krog) - trappan ner i tunneln vid Winery Hotel - sen vidare på östra sidan av E4 till Hötorget. Nu tänkte jag skoja till det så i måndags skakade jag mest på huvudet och tog körbanan. Igår tänkte jag att jag måste kolla hur de löst det. Och det var ju rena svängfesten i mörkret, rena skämtet.

Jag hade en pendlaraxel på min folka en gång. Blev väldans lurigt om man släppte gasen mitti i en tvär högfartsböj.

Första pendlingen på snart tre månader på grund av pappaperm. Skönt att va tillbaka. Men vad med bilar i innerstan, har folk inget bättre för sig vid 17:30 en vardag?!

Senast ändrad:
Dubbdäckspremiär, var förvånad över hur stark jag var tills vägen svängde och jag insåg att jag haft kraftig medvind hela vägen. Gick inte riktigt lika fort hem...

Tillbaka
Topp