Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

izar

Aktiv medlem
MrGunnar sa:
Det var en spännande morgon....
Där de bygger vid Tensta för nya förbifarten till Vällingby så kör lastbilarna över cykelbanan ner mot järnvägsspåret. Mange och jag möter en lastbil, rondellen han svänger vänster vi höger (vi på cykelbanan) sen kör vi parallellt tills hans nedfart. Han borde ju ha sett oss, bra med lampor och allt men så var icke fallet. Vi ligger i höjd med hans framhjul när han tar fart för att köra över trottoaren in över cykelbanan slog inte ens på blinken.
Vi märkta med svart, lastbil rött. En rejäl gir till höger för överlevnad, det är det närmaste jag har varit att bli tagen av daga hittills..
Skönt att det gick bra, det är lite rörigt där med mycket trafik. Jag brukar undvika att cykla där, ni skulle bara fortsatt rakt fram för att sedan få en fin grusväg längs med E18 fram till Rissne.

Händelselös pendling, har dubbat av för tillfället och det kändes helt rätt idag.

Peth

Aktiv medlem
Stor Audi Q7 svängde upp mot slottet från fel fil och mot rött. Måste varit kungen, eller nån rik ryss. Annars var det händelselöst.

ptrk

Medlem
Konstig dag. Lätt och ledigt till jobbet men på vägen hem var det tungt och matigt... Och blåsigt!?! Usch då

staine

Aktiv medlem
Det verkar vara ett nygammalt mode i Cph nu med baklampa (och ibland även framlampa) integrerad i hjälmen. Vetefanken om det är så himla bra. Det syns rätt dåligt tycker jag. Plus att dom då skippar baklyse på cykeln.

zodah

Aktiv medlem
Danskjävlar!

I kungliga huvudstaden var det mestadels torrt och runt nollan. Krängde på mitt nya Schwalbe Marathon Winter Plus S guard 7 (puh) på framfälgen.
Fick nästan tummen ur led så tight sitter det på min fälgar. Till slut gick det.
Nu rasslar det minst dubbelt så högt som gamla dubbdäcket. Var mao dags att byta.

ptrk

Medlem
Med så här trist pendling behöver man lite frederico för att få lite livsglädje... Länge sen nu va? ?

Blev en före frukost tur runt Djurgården / Stora Skuggan på väg till jobbet. Mörkt, mestadels trafikfritt och trevligt. Valde dubbfritt idag och det kändes skönt tills det började snöa ymnigt i Bergshamra. Inte för att det påverkade underlaget direkt, men känslan...

20181212_071129.jpg

johan44

Aktiv medlem
Kan välja sopsaltat eller snö längst bällstavägen. Kör på gångbanan i snö alla gånger och gångtrafikanter brukar gå på sopsaltade cykelbanan. Alla glada :)

nisseson

Aktiv medlem
johan44 sa:
Kan välja sopsaltat eller snö längst bällstavägen. Kör på gångbanan i snö alla gånger och gångtrafikanter brukar gå på sopsaltade cykelbanan. Alla glada :)
Man gör som man vill, men är sopsaltningen på cykelbanan där trasig på något sätt? Jag gissar att du vill undvika saltet eller? För mig har tre vintrar av sopsaltad cykelbana rakt norrut från stan inte lämnat negativa spår på cykeln.

stefank

Medlem
Lite barnsligt tävlande i en ca 600meters uppförsbacke i början av pendlingen hem.
Började med att en elcykel cyklade om mig (kränkande!), jag hängde på rullen för att få lite draghjälp upp,
sen kommer det ett cykelbud (sånt där med en stor matlåda på ryggen) och börjar köra "tävling" mot elcyklisten,
men verkar inte orka sega förbi honom så han hamnar jämnsides med honom.
Då gav jag mig in i leken på "allvar" och drog ifrån båda ;)

Sen zenpendlade jag resten av vägen.

ptrk

Medlem
På vägen norrut byggs det om från Roslagstull till universitet ungefär. Som jag förstår det är tanken att man ska vänta på rödljuset vid både Roslagstull och universitet för att cykla på "rätt" sida... Känns segt med mycket stopp, har någon en bättre idé?

nisseson

Aktiv medlem
ptrk sa:
På vägen norrut byggs det om från Roslagstull till universitet ungefär. Som jag förstår det är tanken att man ska vänta på rödljuset vid både Roslagstull och universitet för att cykla på "rätt" sida... Känns segt med mycket stopp, har någon en bättre idé?
Märkt samma sak denna vecka (att gc-banan på östra sidan av Roslagsvägen runt Kräftriket är avstängd). Iom. att jag kommer Roslagsgatan norrut genom stan så påverkar det bara mig genom att jag senarelägger korsandet av Roslagsvägen till strax söder om universitet. För att köra på östra sidan behöver du nog starta redan på Drottning Kristinas väg eller Ruddamsvägen och ansluta till Roslagsvägen vid universitetet.

johan44

Aktiv medlem
nisseson sa:
johan44 sa:
Man gör som man vill, men är sopsaltningen på cykelbanan där trasig på något sätt? Jag gissar att du vill undvika saltet eller? För mig har tre vintrar av sopsaltad cykelbana rakt norrut från stan inte lämnat negativa spår på cykeln.
Nä, njuter bara av att fräsa fram i lite snö. Händer lite för sällan.

nisseson

Aktiv medlem
johan44 sa:
nisseson sa:
johan44 sa:
Nä, njuter bara av att fräsa fram i lite snö. Händer lite för sällan.
Ah, den känslan känner jag igen! Då är jag med. :-) (Det saknades tyvärr snösträng på min pendlingsväg imorse.)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Njutningsrunda hem genom Hellas och Erstavik. Lite slipprigt men som sagt fint. Plockade med mig jycken sista biten.
Imorgon grusinferno.

izar

Aktiv medlem
Hem över Järvafältet, det var mjukt och geggigt trögt gick det också. Blir nog bättre imorgon!

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
82189942-B959-4FB6-8746-87024E4602A3.jpeg

Idag drog det lite kallt i pannan och runt ögonen, fick inte riktigt upp någon rejäl värme på överkroppen heller. Men till jobbet kom jag!

kave

Aktiv medlem
Parkerade min cykel i en låst trappuppgång hos en kund. Hissen trasig så jag struntade i att bära upp cykeln.
När jag kom tillbaka några timmar senare var min 5 år gamla Monsterlampa borta samt en knappcellslampa jag fick med en provprenumeration på Cykling plus för många år sen. Varför får man inte ha sina grejer ifred.

zodah

Aktiv medlem
Idag var det halt!
De vägar som ännu inte saltats var blankpolerade av bildäck. Skönt med lite rejäl vintercykling!
Cykelbanor var riktigt trevliga med vit fin snö som dämpade rasslet från dubbarna.

Ute på de stora stråken var det sopsaltat.

Hoppas ingen gick i backen och trevlig helg på er.

ptrk

Medlem
Hade första nära-vurpan idag. Tajt kurv-tagning och höll inte direkt igen så framhjulet släppte lite. Räddade upp det utan någon större fara men skönt med dubb iaf.

Äntligen lite värde av senaste månadens tröga cykling.

Säger som ovan - hoppas ni höll er på benen(hjulen?)!

staine

Aktiv medlem
Dagens pärla.
Tid: Nyss.
Plats: Götgatan vid slussplan, norrgående, rödlyset.
Personer: 2 cyklister samt en plötsligt uppoppande segwaykonstapel iförd rånarmask som lurat runt hörnet.
Handling: De två cyklisterna står och väntar på grönt, precis vid rödlyset men har tydligen passerat heldraget med ett par decimeter.
Konstapeln närmar sig med (troligen, dold av masken) myndig min.
- Varför står ni ända här framme?
- Vi väntar på grönt.
- Men hur ska ni kunna se när det blir grönt, ni har ju passerat rödlyset.
Då pekar killen (på en Kona) på rödlyset i refugen lite längre fram.
- Vi ser det på det där lyset.
Konstapeln rodnar (kanske) bakom masken
- Määh, det är 1500kr i böter på det där.
- Jaså?
- Määh, vi låter udda vara jämnt den här gången då.
-??
Det blir grönt och cyklisterna far vidare, lätt konfunderade.
:D

zodah

Aktiv medlem
På det hela taget var det väl ok i snön. Speciellt efter att jag sänkt trycket i däcken.
Borde vara bra snöröjt till i e.m.

DanielS

Medlem
Skapligt snöröjt från Bromma in mot stan vid kl 7 med tanke på omständigheterna. Det som missats på några ställen var att vägen plogats efter cykelbanan och att det därför stänkt in snö på cykelbanan där den går nära vägen (Stora mossen-Alvik samt på Tranebergsbron efter min väg). Såg lite fruset ut på sina ställen också trots saltet. Men för mig var det ett större problem att frambromsen frusit ihop pga cykelförvaring utomhus.

Lingon

Aktiv medlem
Fick beröm och en klapp på axeln av segwaykonstapeln på Götgatan i fredags. Han tycke det var skickligt att jag fick stopp i nedförsbackeninnan innan rödljuset trots den "höga farten" jag höll. :D

emilh

Aktiv medlem
Fin vinterpendling, var bara att finna sig i enkelfil på Skeppsbron och ett par andra platser där det annars brukar flyta på lite bättre.

johan44

Aktiv medlem
Vet inte vad som är bäst, själva pendlingen i krispig snö eller myset på jobbet när kollegorna berättar om bilköerna.

SGS

Aktiv medlem
Skojar ni, eller har ni på riktigt en segwayburen konstapel iförd skidmask liggandes på lur vid rödljusen i storstan?

Modernt.

izar

Aktiv medlem
Fin pendling, sopsaltat i Järfälla men sedan var desto mer tveksamt röjt, annars så var det riktigt fint ute.

ani

Medlem
Efter en helg med skallen fylld av snor blev det att ta det lugnt och hålla nere puls/andning. Förutom att 'cykelstaden' Lund i vanlig ordning sparar på saltet helt odramatiskt barmarksföre.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer