Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Allroad

Medlem
Guldragge sa:
Som vanligt är Stockholm urkassa på plogning/saltning, Täby kommun är halvkassa och Danderyd kommun är helt enastående bra.
Förlåt men du var mig en gnällig jäkel.

Jag har aldrig cykelpendlat tidigare och detta är min första vinter. Upplevde det som acceptabelt hela vägen genom stan, varför ska jag förvänta mig barskrapad asfalt när det är vinter?

Anpassa fart efter väglag brukar det väl heta.

salle

Aktiv medlem
Dåligt snöröjt på prio.pendlarstråk, Hägerstensvägen och Strandvägen. Annars bra sopat på hela min sträcka. Overkill med 480 dubb :)

nisseson

Aktiv medlem
Guldragge sa:
Som vanligt är Stockholm urkassa på plogning/saltning, Täby kommun är halvkassa och Danderyd kommun är helt enastående bra.
Jag tänker det som säsonguppstartsproblem, lite som min teknik genom snömodden de några hundra metrarna genom Solna som helt saknade snöröjning. Hoppas båda blir bättre under vintern.

Peth

Aktiv medlem
Allroad sa:
Guldragge sa:
Förlåt men du var mig en gnällig jäkel.

Jag har aldrig cykelpendlat tidigare och detta är min första vinter. Upplevde det som acceptabelt hela vägen genom stan, varför ska jag förvänta mig barskrapad asfalt när det är vinter?

Anpassa fart efter väglag brukar det väl heta.
För någon som inte cyklat genom stan på vintern tidigare är det svårt att förstå. Man kan säga att om de som ansvarar för snöröjningen inte klarar av att hålla cykelstråken rena från snö när det är relativt lite snö så ska man inte förvänta sig annat än att cykelbanor kommer att användas som snöupplag så fort det kommer mer snö. Vidare kommer snöslasket att få ligga kvar och frysa till, och bli direkt farligt att cykla på.

Handlar inte om gnäll.

Radiac

Medlem
fhloston sa:
+Snö

-nu börjar säsongshelvetet på Gröndalsbron
Tog visserligen bilen idag, och troligen större delen av denna vecka

Men helt fantastiskt att dom inte kan fixa den bättre/överhuvudtaget

Och om dom väl plogar, så rinner ändå den smälta snön in under betongfundamenten från Essingeleden, och fryser till i cykel/gång banan och blir någon sorts frusen sörja med spår...

Jag brukar felanmäla, och har även anmält just att det rinner in från Essingeleden, och även att dom måste ploga flera gånger på en dag, men det lär väl inte hända något

Är väl inte heller så lyckat att dom kör in med lastbilar över cykelbanan upp mot Stora Essingen
Dels för den uppenbara olycksrisken, men också för att dom drar in lera och sten/grus
Borde väl vara ett räcke där, för att skydda Gående och cyklister, sitter ju ett räcke mot berget/tåget....

Och bredda i alla fall i backarna upp mot bron finns det ju plats att göra, någon som vet om det finns några planer på förbättring där?

Peth

Aktiv medlem
nisseson sa:
Fjärdebrunn sa:
federico sa:
Tack!
Hade svårt att riktigt njuta. För mycket modd kvar på vägar och g/c-banor för det. Verkar dock som snösvängen var mer på hugget än november -16 när stan lamslogs av lite snö.
"november -16... lite snö" nåja, mesta registrerade novembersnön i Stockholm med 47cm på ett dygn. :)
Jag kom i alla fall till jobbet den dan. Tog en timme extra, vilket inte var så mycket jämfört med den bilburna delen av befolkningen.

nisseson

Aktiv medlem
Peth sa:
nisseson sa:
Fjärdebrunn sa:
federico sa:
Tack!
Hade svårt att riktigt njuta. För mycket modd kvar på vägar och g/c-banor för det. Verkar dock som snösvängen var mer på hugget än november -16 när stan lamslogs av lite snö.
"november -16... lite snö" nåja, mesta registrerade novembersnön i Stockholm med 47cm på ett dygn. :)
Jag kom i alla fall till jobbet den dan. Tog en timme extra, vilket inte var så mycket jämfört med den bilburna delen av befolkningen.
sketch-1545068914316.png

Det var nog stökigt i bil ja! Min hempendling med Konan gick från 25 minuter till drygt det dubbla.

staine

Aktiv medlem
nisseson sa:
Peth sa:
nisseson sa:
Fjärdebrunn sa:
federico sa:
Tack!

Det var nog stökigt i bil ja! Min hempendling med Konan gick från 25 minuter till drygt det dubbla.
Haha bra bild!
:D

fhloston

Aktiv medlem
Radiac sa:
fhloston sa:
+Snö

-nu börjar säsongshelvetet på Gröndalsbron
Tog visserligen bilen idag, och troligen större delen av denna vecka

Men helt fantastiskt att dom inte kan fixa den bättre/överhuvudtaget

Och om dom väl plogar, så rinner ändå den smälta snön in under betongfundamenten från Essingeleden, och fryser till i cykel/gång banan och blir någon sorts frusen sörja med spår...

Jag brukar felanmäla, och har även anmält just att det rinner in från Essingeleden, och även att dom måste ploga flera gånger på en dag, men det lär väl inte hända något

Är väl inte heller så lyckat att dom kör in med lastbilar över cykelbanan upp mot Stora Essingen
Dels för den uppenbara olycksrisken, men också för att dom drar in lera och sten/grus
Borde väl vara ett räcke där, för att skydda Gående och cyklister, sitter ju ett räcke mot berget/tåget....

Och bredda i alla fall i backarna upp mot bron finns det ju plats att göra, någon som vet om det finns några planer på förbättring där?
Det var faktiskt någorlunda röjt i går vid 17.

kais01

Aktiv medlem
faktiskt mötte jag igår fler cykelpendlare än senaste tiden på min väg från sundbybergs station till täby med brompton.

kanske för att jag var tio minuter senare än vanligt aka tågförsening?

men upplyftande möta så många:)

snöröjningen på morgonen som vanligt obefintlig genom solna, i övrigt bra.

zodah

Aktiv medlem
Sopsaltade stråk var utmärkt att cykla på om än smalare än normalt. Övriga vägar var väl sådär...

Gjorde även min årliga vurpa i en vänstersväng. Tog det lugnt och hade stor svängradie men när jag kom ut mot kanten så var det väldigt löst (jmfrt övrig vägbana) så framhjulet gled och jag med det... mjuk och fin nedläggning iom med rätt låg fart. Allt väl och inga skador eller ens märken.

Black planet

Aktiv medlem
Gillar hen som soppsaltar mellan helelund o förbi sörentorp. Hen måste ju ha med utrymme att vända. Så det blir längre än det skall. Sen är det saltsoppat både cb o gb i Sollentuna. Ska hämta min lagade cross idag. Längtar att kunna köra med den.

mamme1

Aktiv medlem
Black planet sa:
Gillar hen som soppsaltar mellan helelund o förbi sörentorp.. Sen är det saltsoppat både cb o gb i Sollentuna. Ska hämta min lagade cross idag. Längtar att kunna köra med den.
Kan det vara the soup nazi som ansvarar för saltandet av soppan i Helelunden? Mer oklart i Sollentuna dock, men kanske lagade Sören Torp en salt cross-oversoppa där?
Soupnaziscreen_shot_2016-01-22_at_5.01.00_pm.png

Stewe

Aktiv medlem
Bra hittills i Sollentuna. Lånade ut min pump till en som hade pyspunka fram.
Han pumpade upp men då kalvade däcket av lite men han skulle försöka rulla vidare.
Någon här? Hur gick det, kom du hem?

Peth

Aktiv medlem
Första slask- och moddcyklingen för säsongen. Det gick bra. Egolappen lossade lite, fixat provisoriskt med ståltråd.

Nån som vet hur djurgården ser ut, går det att cykla runt några varv, eller är det slaskfest?

mhenry

Medlem
Peth sa:
Första slask- och moddcyklingen för säsongen. Det gick bra. Egolappen lossade lite, fixat provisoriskt med ståltråd.

Nån som vet hur djurgården ser ut, går det att cykla runt några varv, eller är det slaskfest?
Det går absolut att cykla (med dubbdäck). Lite knöligt underlag på väg ut mot Blockhusudden, så kanske lite slaskfest, men i övrigt var det rätt bra vad jag minns från i morse.

staine

Aktiv medlem
Ny variant på cykellyse. Då korgen hindrade framlyset från att lysa framåt, och pga platsbrist, så hade HEN vridit det bakåt.
Snacka om upplyst cyklist ;p

zodah

Aktiv medlem
Cyklade från hemmet till hemmet, via Sköndal, Pungpinan och Gullmars.

Vissa delar helt oröjda och felanmälda. Andra sopsaltade och superfina.

nikasp

Aktiv medlem
Sjuk hela förra veckan, magsjuka och sen direkt förkyld med helt galen hosta som fortfarande sitter i. 12 dar eller så sen jag sist cyklade så har nästan glömt bort hur man gör.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer