Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

21 Januari del2

21jan2.jpg

Senast ändrad:
Gröndalsbron fortfarande besvärlig, men bättre. Om de fortsätter i den här takten är det bra till nästa vecka, då prognosen visar plusgrader :-P

Cykelpendlingen från jobbet, gick bättre än bilpendlingen till jobbet.

Nu ska jag äta, duscha, sova och glömma den här jävla skitdan.

Ett ljus i mörkret, min nya cykel har idag skeppats från UK, i god tid innan brexit.

I fredags smällde två ekrar i bakhjulet plötsligt av, helt oprovocerat. Det blev nödriktning, hemfärd och inlämning av hjul. Med tanke på vädret så verkade dubbar bra, så jag krängde på mina ice spiker pro på MTBn och tog den till jobbet. Försökte också undvika bilvägar så gott det gick, vilket innebar att första fem kilometrarna avverkades i fem centimeter nysnö. Resten av vägen var det blandat snöslask och pressad blötsnö. Ice spiker pro är lite tungrodda...

fhloston sa:
Nu på morgonen jobbade sopsaltarföraren med ishacka på svall-isen på Gröndalsbron.

Har själv inte cyklat på över en månad av olika anledningar, men tänkte göra ett försök i morgon

Då kanske man kan chansa på via Gröndalsbron då?

100m ren asfalt. Olika taktik i de kommuner jag kör i. Solna verkar kört ut salt idag eller igår. Sollentuna o Sthlm väntar väl på våren.

Senast ändrad:
På det hela taget ok underlag. Värst är förortsgator/villagator. Huvudleder ok, cyklade mest bland övrig fordonstrafik i deras hjulspår där det var ren asfalt.
På de stora cykelstråken så sopsaltas det ju och där var det riktigt bra idag.

zodah sa:
På det hela taget ok underlag. Värst är förortsgator/villagator. Huvudleder ok, cyklade mest bland övrig fordonstrafik i deras hjulspår där det var ren asfalt.
På de stora cykelstråken så sopsaltas det ju och där var det riktigt bra idag.

+1
Blev omkörd av en taxi när jag låg i höger hjulspår så nära att hans backspegel nästan slog i styret. (Obs ingen cb denna sträcka)

Upplands Bro och Järfälla kommun har mycket att lära vad gäller trafikavstämning/omledning och snöröjning.

Bör jag tillägga att jag var enda cyklisten idag på mina 16 km...

Någon som vet om cykelbanan längs Lövstavägen fortfarande är avstängd, dvs strax innan Ikano husen om man kommer från stan.

Pendligen gick bra men det går inte fort nu kan man konstatera.

izar sa:
Någon som vet om cykelbanan längs Lövstavägen fortfarande är avstängd, dvs strax innan Ikano husen om man kommer från stan.

Pendligen gick bra men det går inte fort nu kan man konstatera.

Lövstavägen är avstängd på södra sidan, mellan brandstationen och övergångsstället som är innan rondellen, som kanske är ikanohusen.

sketch-1548155958179.png

Urk, blev snöret pga deltagande igår på Idrottsgalan, nu fick jag det sagt eller snarare skrivet. Ångrade förstås för transporten tog i princip tre gånger längre tid än att cykla.

Cykla med förstadie till migrän är fan inte kul. När till och med gatlyktor skär som eld i skallen då får man skynda långsamt hem. För höga watt straffades också. Visserligen igår men känner mig fortfarande utslagen. Som tur var är jag ledig idag (eftersom jag fyller år).

En riktig skitdag avrundades med dubbelpunka. Efter att ha bytt slang och fått punka igen, räckte en pumpning ca 300 m. Ändå snabbare än att gå.

Men när pumpmunstycket började ta med sig ventilkäglan från den nya, icke kägelpreparerade slangen, fick jag snällt börja promenera.
Efter ca två km började jag få skavsår på ena hälen.

Väntar med spänning på vad kvällen har att erbjuda.

Segt imorse. Sista 2,5km var oplogat och omfruset skånsk snöväg. Den var rätt opålitlig.

Hem var fin, tog svängen över åsen :) dubblade sträckan och antalet höjdmeter.

Nu ångrar jag det. Väggen!

sänkte trycket rejält i mina ice spiker pro för bättre grepp på lite "randig" is; blev riktigt tungt... 85 % av maxpuls i 20 km/h! kanske bidrar ett par nätters usel sömn också... likadant på hemvägen... nya tag imorgon :)

klarade mig förresten med nöd och näppe med mina usla batteripackar till lampan; nu beställt ett gäng batterier från nkon.

Sopat i söderort, Norra statiosngatans cykelbana helt orörd sen förra snöfallet, svallis och snorhalt. Skönt att det inte var så kallt.

Cph har sopsaltat långt utanför stan.
Det verkar vara en bra grej det här med sopsaltning. Trots allt. Glöm ej att tvätta och olja cykeln varje dag bara.

Igår märkte jag att jag hade pyspunka på bakhjulet. Ice spiker pro med runt 1 bar i är ett riktigt släpankare. Dessutom hade jag alldeles för lågt tryck i bakdämparen så det kändes som att jag fick sitta och luta mig fram över sadeln. Motvind och saltslask var grädde på moset.

Idag hade jag däremot välpumpat däck och välpumpad dämpare, -5°C och medvind. Det rullade på riktigt bra och första tre km gick på hårdpackad snö, synd att det inte var så hela vägen, men det var i alla fall en angenäm tur. På vägen hem ska det vara motvind och några minusgrader så jag tänkte ta vägen vägen via MTB-spåret i Skrylle.

Visst har snön som fallit i Stockholm "fastnat" lite på isen så att det är mindre halt? Härlig färd med saknar några minusgrader för den rätta friska känslan.

Inte så tokig pendling alls på hemvägen. Bestämde mig för att leta hårdpackad snö att köra på så mycket som möjligt, och jag lyckades rätt bra. Sista kilometrarna var det inga bilar som hade packat snön på, men det är utförsbacke så det var lite härlig off-pistkänsla där.

2924A18A-4BB4-4EC8-92DD-356BE44D429B.jpeg

757C745E-FF53-4BCA-9929-20CBEEB3BB87.jpeg

94485501-A7B2-4675-ADA7-11539EF13E9E.jpeg

Gick fint med hyfsat tempo trots lite väl kyligt. Skönt med en enkel buff runt hals och haka, värmer gott trots att den var tunn. Mina super Hestra handskar var nog också ett bra val. Kul att även vardagscyklisterna hittar ut i kylan

Tog samma väg till jobbet idag, som var jättefin hem igår, men tyvärr var det någon som hade tyckt att även grusvägar ska saltas så en stor del av min väg blev cykling på halvhård salt-slushpupie. Får lägga upp en ny plan för hemfärden.

Tog vägen över Järvafältet hem. Grusvägen längs E18 var kanske lite för spännande ibland - spårigt.

Less på alla bländmongon och strålkastarcyklister, annars bra tryck i benen och skönt rull. Kalla fingrar och rinnande näsa.

Senast ändrad:
Hurra det snöar, eller nåt. Blir kaos av benen av dubbdäck/modd pendlande, men får hoppas på att det bygger muskeln HTFU!

Mkt fin pendling i förorten (som omväxling) och modd och slask inne i stan. Var extra glad idag för avspolning/tvättmöjligheten i cykelrummet.

En medcyklist hade med sig avfettning och tvättgrejer. Satte igång och tvätta när jag gick mot hissarna.

Episk morgonpendling om 19 km då jag tog den två kilometer längre vägen, men också vägen som går 80% på grusvägar och är i princip helt bilfri. Hårdpackad snö under mina Ice spiker pro. Ingen vind och några friska minusgrader. Vinterpendling när den är som bäst!

Min bakväxeltrissa packade ihop helt i slasket, fick stanna två gånger och smeka igång den.
Blir alltså lite mektid i helgen...

IMG_0056.jpg

På pendlar/vintercykeln skulle jag egentligen vilja ersätta lagren med bussningar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp