Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

4 Februari del2

4feb2_1.jpg

4feb2_2.jpg

4feb2_3.jpg

Örjan Lax sa:
jesperC sa:
Rattnalle sa:
kontorsråttan sa:
Tänk vad skönt det skulle vara om det fanns kameror på några cykelbanor så man kunde kolla väglaget innan man åkte hemifrån
...
Det brukar bli ganska rätt med fönster och en termometer..

Eller kolla i den här tråden ;)

//j

Och komplettera med https://www.yr.no/ som brukar vara ganska träffsäkra minst 24 timmar framåt.

Jo, ja, jag kollar ut genom fönstret. Jag kollar YR. Men det man inte vet är om de gjorde ett bra eller dåligt jobb när de röjde cykelbanan. Idag var det nästan sommarväglag mellan stadshuset och Tranebergsbron. Genom Hammarby Sjö och längs Stadsgårdskajen var det knöggligt och på andra ställen var det gott om snömos. Det beror helt på om de snöröjde innan slasket frös till eller inte. Och om den som gjorde det brydde sig eller tänkte på annat... Och det talar tyvärr inte min termometer om ;-)

fhloston sa:
Så här

Dessutom fick jag en dusch från Essingeleden.

Nåja, stora delar av sträckan var bra ?

Äntligen! Sådär ska en stockholmspendling se ut!

Sitter själv på tåget, men ikväll blir det cykel – hoppas på lite misär så att man har nåt att skriva om.

+2 och slasksnö från himlen, kom 2.5km sen hoppade kedjan och fastnade i baknavet med resultatet att den vreds sig.
Bara gå hem och hämta en annan cykel och göra ett nytt försök.

IMG_20190205_071924.jpg

En smula intressant före i GBG idag... Lite härligt att susa ner mot rondellen i Sävenäs utan en möjlighet att bromsa 75% av backen :-)

Började med pushbike då det är helt oplogad utanför mig sedan någon månad tillbaks. Kunde konstatera att Järfälla verkar ha gett upp det här med att sopsalta, huvudstråket var orört i några km med några cm nysnö, sedan blev det bättre GC vägen hade iallafall sett en plogbil.
Tog vägen över Hässelby till Brommaplan, den är effektiv men själadödande, tror att en kattunge dör varenda gång jag cyklar där.

När jag kom till jobbet fick jag utmärkelsen "Grisens år" av Garmin, kändes passande i dubbel bemärkelse idag.

Vek ner mig efter gårdagens ultramisär. Fick istället stå still i ett tunnelbanetåg på gröna linjen... haha livet spelar mig ett spratt : -)

33% längre pendlingstid på 10km. Vissa delar var exemplariskt sopade medans andra inte var röjda alls, bland annat Hägerstensvägen som är ett prio.cykelstråk. Verkar som om vissa entreprenörer skiter i sina åtaganden. #tjära&fjädrar

zodah sa:
Vek ner mig efter gårdagens ultramisär. Fick istället stå still i ett tunnelbanetåg på gröna linjen... haha livet spelar mig ett spratt : -)

Förklarar varför Skanstullsbron var full av gående.
Överlag gick det bättre idag än igår, men fortfarande adrenalinhöjande underlag med slask över is från Stallgatan -> Valhallavägen.

Sladdade runt drygt 60 min på oplogade cykelvägar, valde sen ”bilvägen”,30-väg, ca 100 meter före rondell för att slippa pulsa i snön. En gubbe i BMW la sig en meter bakom och toktutade. Frun (?) satt bredvid och såg inte glad ut. Jag drabbades av roadrage, stannade och vi växlade några ovänliga fraser i hög ton.
Vafan är det för fel på en om man tutar som en jävla idiot och ligger en meter bakom i detta väglag? Vill man köra ihjäl folk eller är man bara dum i huvet?

fhloston sa:
Så här

Har mest åkt bil den här vintern, av olika anledningar.

Just Gröndalsbron har man ju saknat....

Jag har tidigare anmält som förslag att dom ska sätta igen hålen i betongfundamenten, så inte vattnet/snöslasket ska rinna över och frysa till på G/C-banan. Vet att brunnarna finns där, men det måste ju gå att lösa ändå
Dessutom att det finns plats att flytta ut dom i backarna upp till bron, så det i alla fall blir bredare där.
Knappast något dom kommer att fixa, men om fler skriver in så kanske...

Sen lite plexiglas/bullerskydd (stänkskydd) som finns på andra ställen på Essingeleden vore inte så dumt....

Och sen får dom ju gärna ploga ibland ocså.... :-)

Igår var Vasagatan såphal, lyckades dock undvika fall men såg att två cykelkompisar synat marken under gårdagen. Idag bättre men isfläckar med halvblöt snö på är ingen höjdare. Cykelbanan fint sopad från sjöstan till Tegelbacken, sedan ganska kasst. Smälter väl mer nu så det blir bättre.

Älta-Södermalm är skapligt nu förutom oförklarliga bitar vid eko-cafeet och strax innan Hellasgården där det är 100m mega-snömos i GC. +10min jämfört med 25min igår morse.

emmer sa:
En smula intressant före i GBG idag... Lite härligt att susa ner mot rondellen i Sävenäs utan en möjlighet att bromsa 75% av backen :-)
Jag tyckte nog ändå det var marginellt bättre än igår på hemvägen. Men det får verkligen inte frysa på som det är nu, då måste jag hitta en ny väg hem..

Kan man inte köra en riktad kampanj mot taxi- och BMW-förare? Använd blinkers innan sväng... Speciellt vid högersväng över parallell cykelbana!

Newton sa:
Kan man inte köra en riktad kampanj mot taxi- och BMW-förare? Använd blinkers innan sväng... Speciellt vid högersväng över parallell cykelbana!

Det är fler som skulle behöva lära sig att blinka innan man svänger. Att blinka och svänga samtidigt är att idiotförklara sig själv. Jag kan se att hen svänger, behöver inte blinka då!

Dagens hempendling bjöd på slaskfezt-deluxe. Vid den provisoriska dragningen i Liljeholmen var det en ca 40 cm hög och 10 meter lång sjö som täckte hela gång- och cykelbanan. Lite samma lika som för Danny...
(2:58 min in) ?

federico sa:

Kul bilder idag.

Fortsätter själv att pendla från rum till rum hemmavid med kryckor och brutet ben samtidigt som jag känner omväxlande glädje/saknad för att jag slipper/missar det galna cykelvädret som råder just nu.

Misärpendling har trots allt sin charm och även om det känns jävligt ibland brukar det ändå visa sig att det var det effektivaste sättet att ta sig fram på.

//j

Var glad över att ha en keps i bakfickan då vädret vid på snöblandat regn och motvind. Fick på mig den vid lämpligt rödljus.

Ambivalent över hur jag gör imorgon, som det ser ut nu så kan man nog lika gärna åka skridskor på morgonen.

mhenry sa:
fhloston sa:
Så här

Haha, den där är ju sjuk. Kan inte minnas att bron var så omöjlig när jag pendlade där för två år sen och några år tillbaka i tiden?

Jag funderade ett tag på om det var dig jag mötte på vägen ner mot Gröndal strax efter att bilden togs. Men tydligen inte ?

Förövrigt kan jag meddela att bil-filerna var helt rena i dag.

Senast ändrad:
Är ganska säker på att det är bra val att låta cykeln stå idag (Stockholm). T-banan höll tiden.

Får väl se hur det blir vädermässigt men jag låter nog cykeln stå hela veckan.

Tillbaka
Topp