Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

simson

Aktiv medlem
Godmorgon! Odramatisk morgon och fredag =bra.
Hemvägen igår så tjafsade jag lite med en elcyklist som började gorma på mig när hen försökte komma om i tredje led på repslagargatan söderut , parkerade bilar och mötande trafik allmänt mycket folk , hen kom ju varken förbi mig eller hens elcykelkollega , då skriker hen flytta på er det kommer bilar då bad jag hen faktiskt att bromsa å gå in bakom oss så hen skulle slippa käka kylare… saktade ner lite och skulle prata med hen , men hen va inte intresserad så jag trampade på å sa ha en bra kväll( fast jag tänkte nog säga något helt annat)….
Mange

Senast ändrad:

Vegan

Aktiv medlem
Snabb pendling i medvinden. Utan att tänka körde jag samma klädessammansättning som i början av veckan och insåg försent att det var 12.5 grader och inte 5... Orkade inte vända tillbaka.

Skåne ska tydligen leverera till eftermiddagen då det lovas 18 m/s i byarna, nästan rak motvind. Man lär vara rätt grumpy när man kommer hem 🤬

ani

Aktiv medlem
Växelvajerjäveln gick av i handtaget vid Segerondellen, tur i oturen att det var skön medvind och bara lite uppförsbacke till N Lund, hade inte varit skoj i eftermiddag med 10 m/s rakt i ansiktet, med två växlar; jäveltung resp överjäveltung. Får bli utflykt till nån lämplig nasare under dagen för ett mindre inköp tror jag, annars är det nog läge att skruva H till nånstans mitten av kassetten om det skall gå att ta sig hem.

edit: blä, intern vajerdragning och så små hål i ramen att det inte gick att skarva gammal/ny med ens minsta sortens krympslang och lirka igenom. Fulmek med kattstrypare som håller växeln på förh. lagom utväxling för 10 m/s motvind.

Senast ändrad:

federico

Aktiv medlem
19nov.jpg

19 November

simson

Aktiv medlem
Cykel vs tunnelbanan 100-0 , stackare, hur mycket folk som helst som traskade över skanstullsbron , var det nåt strömavbrott eller nåt ?
Nu till gnället , börjar tröttna ”lite ” lätt på busschafförerna vid Norrlandsgatan/Smålandsgatan, tydligt skyltat dubberiktad cykeltrafik men alldeles för ofta så tycker busschauffören att så inte är fallet å ska tillrättavisa en, brukar då stanna framför bussen å visa skylten men den har visst aldrig suttit där förut den måste va ny säger de nåja blev inte överkörd iallafall och hen sa sorry amigo, förhoppningsvis så berättar hen om den ”nya” skylten för sina kollegor oxå .
Mange

simson

Aktiv medlem
Äntligen lite medvind på hemvägen. Efter en jobbig arbetsvecka och pendling med dubb var det välbehövt.

På cykeln skänktes dock en tanke till er andra här i pendlingstråden, som kanske fick trampa med motvind. Ni var alla hjältar idag!
Alla vi som cyklar är hjältar 👊 även ni som drog vinstlotten med medvind såklart😜

Fänkålsulven

Aktiv medlem
När jag kom ned till cykeln för hempendling var framdäcket platt. Bara att sätta igång och byta slang. Hängde upp cykeln lite slarvigt på mekstället i vårt nya fina cykelrum. När jag pumpar upp däcket igen råkar jag putta till cykeln som ramlar ner på betonggolvet med växelsidan först. Allt verkar klara sig bra förutom framstänkan som jag får justera lite. När jag trampar iväg märker jag att bakväxeln rasslar lite, inte så konstigt med tanke på smällen och inte värre än att jag kan vänta med justeringen tills jag kommer hem. Allt flyter på fram till Hagaparken. Där går växelörat av skapar total växelsallad och omöjliggör vidare cykling Jag har inget lås med mig och får inte tag på min fru för upphämtning. Istället får jag gömma cykeln uppe skogen och ta bussen hem. Nyss varit där och hämtat hem cykeln med bil.

Tur att jag har en växelgrupp i den lägre delen av prisskalan. Nu ska det drickas vin! 🙃

Kashedian

Aktiv medlem
När jag kom ned till cykeln för hempendling var framdäcket platt. Bara att sätta igång och byta slang. Hängde upp cykeln lite slarvigt på mekstället i vårt nya fina cykelrum. När jag pumpar upp däcket igen råkar jag putta till cykeln som ramlar ner på betonggolvet med växelsidan först. Allt verkar klara sig bra förutom framstänkan som jag får justera lite. När jag trampar iväg märker jag att bakväxeln rasslar lite, inte så konstigt med tanke på smällen och inte värre än att jag kan vänta med justeringen tills jag kommer hem. Allt flyter på fram till Hagaparken. Där går växelörat av skapar total växelsallad och omöjliggör vidare cykling Jag har inget lås med mig och får inte tag på min fru för upphämtning. Istället får jag gömma cykeln uppe skogen och ta bussen hem. Nyss varit där och hämtat hem cykeln med bil.

Tur att jag har en växelgrupp i den lägre delen av prisskalan. Nu ska det drickas vin! 🙃
Vilken dag! Nästa gång får du skriva här på forumet om något liknande händer. Jag kan alltid ställa upp som bud mellan Bikester och olycksplatsen när det behövs 😁

Little Stereo

Aktiv medlem
Cykel vs tunnelbanan 100-0 , stackare, hur mycket folk som helst som traskade över skanstullsbron , var det nåt strömavbrott eller nåt ?
Nu till gnället , börjar tröttna ”lite ” lätt på busschafförerna vid Norrlandsgatan/Smålandsgatan, tydligt skyltat dubberiktad cykeltrafik men alldeles för ofta så tycker busschauffören att så inte är fallet å ska tillrättavisa en, brukar då stanna framför bussen å visa skylten men den har visst aldrig suttit där förut den måste va ny säger de nåja blev inte överkörd iallafall och hen sa sorry amigo, förhoppningsvis så berättar hen om den ”nya” skylten för sina kollegor oxå .
Mange
Den är väl åter dubbelriktad för bilar också?

WSMC

Aktiv medlem
En gång av hundra väljer jag Sveavägen vid hempendlingen. Varje gång ångrar jag mig!
Håller med dig. Om jag ska norrut, brukar jag vika höger på Apelbergsgatan och sedan cykla på Luntmakargatan till Odengatan. Mycket lugnare och inte lika stor risk att bli dörrad eller att någon går ut i cykelbanan.
Sen efter Odengatan är ju cykelbanan fin även på Sveavägen.

eggepegge

Aktiv medlem
Behövde ta bilen för att komma in till värk-staden i morse.
Reflekterade över reflexvästar. De syns väldigt bra!
(hade jag cyklat hade jag sparat 65 spänn i vägtull. En smärre lunch.)
Jag har vägtull tillåfrån jobbet. Alla pengar jag sparar på att ta cykeln istället åker in på ett eget konto varje månad. Villhöver-prylarna är i princip gratis sedan jag började med det. 🙃

eggepegge

Aktiv medlem
Fick sluta lite tidigare idag och tog vara på tiden med en skogsrunda på hemvägen, tar gärna stigarna istället för grusväg , mitt i skogen kommer jag ifatt en synskadad som uppenbarligen rastar sin hund eftersom hen höll selet i handen , kommer på din högra sida med cykel ropade jag , hen sa tack när jag passerade men jag blev lite ställd, åkte av genom riset för att hålla ett större avstånd fick som sagt ett tack men hur ska man egentligen bete sig, vanliga skogsflanörer inga problem men hur ska man göra egentligen.
Konfunderad
Som vän med synskadad och tidigare tandempilot för densamme vill jag nog påstå att du gjorde helt rätt. Att berätta att du kommer hur och var och hålla vettigt avstånd (eller vettig fart) vid passage tror jag räcker fint.

Larsifer

Aktiv medlem
Stämmer inte det man lärde sig i skolan, att vatten fryser vid noll? +4 för mig med när jag lämnade hemmet, men åtskilliga partier med is. Kollade temperatur.nu på flera mätstationer mellan hemmet och stan och lägsta temperatur under natten någonstans var +2:unsure:
Har för några år sen sett en mätstation längs E4:an mellan Härnösand och Timrå som ger både vägtemperatur och lufttemperatur. Det är ju så gott som alltid vägtemperaturen som är intressant. Finns det något liknande för cykelvägar?

eggepegge

Aktiv medlem
Har för några år sen sett en mätstation längs E4:an mellan Härnösand och Timrå som ger både vägtemperatur och lufttemperatur. Det är ju så gott som alltid vägtemperaturen som är intressant. Finns det något liknande för cykelvägar?
Inte vad jag vet. Men Trafikverkets data är öppen och nåbar via öppna API. Så jag har deras vägtemp på E4 vid Älvsjö i min smarta dashboard hemma och slänger ett öga på innan jag sticker iväg på mornarna. Tänker att är det runt nollan i marken på E4 vid Älvsjö lär det vara det även på cykelbanorna i söderort. Och risk för halka "överallt". Är det dessutom klart väder ökar halkrisken än mer.
Screenshot_20211121-141615_Home Assistant.png

Kashedian

Aktiv medlem
Ta det försiktigt imorgon, isfläckar överallt när jag cyklade hem nu. Dubbdäcken fyllde sin funktion mycket väl som tur.

En medcyklist på Götgatan tyckte att jag var för tunnt klädd idag. Hej om du är här! Jag håller med dig, jag frös så fort solen gick ner.

DarkMatter

Aktiv medlem
Achievement unlocked: Pendla i minusgrader
Achievement unlocked: Pendla med dubbdäck

Frostigt. Ganska tomt på cykelbanorna men ändå några andra ute. Gick lite långsammare än vanligt men inte alltför illa. Dubbdäck är inte så illa som Happy vill får mig att tro. Höll värmen bra också förutom i tårna. Måste skaffa tjockare strumpor.

Achievement unlocked: Is-goatee i buffen...??

is-i-buff.jpg

Stumpy

Aktiv medlem
Stämmer inte det man lärde sig i skolan, att vatten fryser vid noll? +4 för mig med när jag lämnade hemmet, men åtskilliga partier med is. Kollade temperatur.nu på flera mätstationer mellan hemmet och stan och lägsta temperatur under natten någonstans var +2:unsure:
Är ganska säker på att vattnet var vid nollan när det frös till is.

Mediokern

Aktiv medlem
Dubbdäckspremiär!
Kylig men fin morgon i Stockholm. Aningen kallt första biten, men jag var bra klädd så när jag fått upp värmen var det inte kallt längre.

Dubbdäcken behövdes nog på vissa ställen, Skanstullsbron, Slussen och sista delen av Skeppsbron mot Kungsan var definitivt isbelagda så ni som ännu inte lagt på dubben - kör försiktigt!!
Kräver alltid lite tillvänjning när man bytt till dubb, men det rullade ändå på i hyfsad god fart.

kais01

Aktiv medlem
Är ganska säker på att vattnet var vid nollan när det frös till is.
om det blåser och är klart väder kan det lätt frysa på så högt som vid lufttemperatur 6-7 plusgrader.

effekt av avdunstningsvärme samt avstrålning till öppen himmel.

det kan också kyla sas underifrån, men då blir det i allmänhet rimfrost när fukten i luften kondenserar på den kalla ytan.

nisseson

Aktiv medlem
om det blåser och är klart väder kan det lätt frysa på så högt som vid lufttemperatur 6-7 plusgrader.

effekt av avdunstningsvärme samt avstrålning till öppen himmel.

det kan också kyla sas underifrån, men då blir det i allmänhet rimfrost när fukten i luften kondenserar på den kalla ytan.
Stumpy har fortfarande rätt dock, vattnet var vid nollan när det frös.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Fick tag på nytt växelöra och ny kedja under helgen och kunde reda ut det värsta av min kedjesoppa från i fredags. Bakväxeln hittade jag ingen som hade i lager, men jag har riktat upp cagen på den gamla hjälpligt i väntan på att ny kommer med posten. Testade på den korta cyklingen från bilens serviceverkstad och det verkar funka hjälpligt. Det är inte helt ljudlöst, men det beror nog på att den gamla kassetten är för sliten för den nya kedjan. Får nog klicka hem en ny kassett också...

För övrigt är det cykelglädje att köra dubbat när det är mer is än barmark på cykelbanan!

Peth

Aktiv medlem
För övrigt är det cykelglädje att köra dubbat när det är mer is än barmark på cykelbanan!
Fast det beror nog mest på att alternativen, här och nu, är misär på riktigt.

Jämfört med att cykla på fincykeln en varm och vindstilla försommarmorgon så hamnar dubbdäckscykling i november ganska långt ner på cykelglädjelistan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer