Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

weldion

Aktiv medlem
Jag tycker att det är många som har i snitt läder för 1-2 "kallarre väder" eller hur jag skall uttrycka det. Under tidig höst åker halsdukar och dunjackor fram och jag kom i kortbrallor och kortärmat.
Ja, ibland så verkar det som att folk kollar i kalendern hur de skall klä sig i stället för att titta ut och kika på termometern.
Som tidigare i höst när det var fint väder och grannen kommer iförd täckkappa och vintermössa när hon skulle hämta posten. Mötte själv upp iförd shorts, t-shirt och barfota i flipflops. Strålande sol och närmare 20 grader den dagen.

Kashedian

Aktiv medlem
Det som är bra med cykling, och livet i största allmänhet är att man alltid längtar framåt. På vintern tycker man att det är så mysigt med vår och 25mm däck, på sommaren saknar man höstens kyla där man inte behöver dricka 2l/h för att överleva, sen vill man ha vintern mysiga snöbeklädda marker när höstregnet slår till, och så håller vi på såhär.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Bytte till dubb på sambons cykel i går kväll, Happykorrekt endast fram. Passade på att byta framhjul till det med Dubb på min med.
Klokt val, absolut inte som de i klädbutiken i Pretty Woman som made a bad choice. Klen i benen efter ej cykling utan l ö p n i n g i går, varför utsätter man sig för sådant? Men dubbisarna rullade på bra, lite fläckvis halka. Vart rött vide Abrahamsberg så jag rullade lite på gåområdet och där var det i princip skridsskobana. tillbaka på cykelbanans saltsopade trygghet så kändes det schönt.

Allroad

Aktiv medlem
Någon tippade ett flak teflon överallt
1090159l.jpg

Ah, så PTFE skall inte vara på kedjan utan på körbanan för att motverka friktionen från dubben? Then I know.

AdamLR

Aktiv medlem
Första morgonen då kylan verkligen bet. Snart dags för ett till lager. Vågar vägra dubbdäck än så länge, med motiveringen att jag har kort pendelsträcka och kör ickesvettempo ändå. Typ som att jag oftast har broddar när jag joggar på vintern men nästan aldrig när jag promenerar. Inga halkproblem hittills (famous last words).

Olmo

Aktiv medlem
Klarar jag mig själv med 40mm däck i Stockholm imorgon eller bra idé att byta till dubbdäck (fram)?

Allroad

Aktiv medlem
Var sån trevlig isfläck imorse när jag skulle svänga in från bilväg i nedförsbacke och in på gc-banan så framhjulet vek sig trots fulldubbat och där försökte man rädda situationen som bambi iklädd varselkläder, måste sett lustigt ut för byggarbetarna lite längre upp i backen 😂

Det ironiska i det hela var att jag åkte på ren isgata minuterna innan, iofs ingen nedförsbacke men utan några som helst problem.

Hemfärd gick med mantrat från Weekly Revolt-träningen tidigare i år, få det gjort. Tjockt pannben trots lätt snöfall som kändes som hagel mot kinderna.

DarkMatter

Aktiv medlem
Tyckte jag höll hyggligt temp hemåt. Blev omkörd av en trimmad elcykel i backen ner från Stora Mossen. Den har jag sett förut och han håller minst 35. Omkörd av en till strax efter Abrahamsberg, kanske nån rawbike?
När jag såg framhjulet på en tredje elcykel smyga sig upp på min vänstra sida, en damtralla denna gång, tröttnade jag. Nekade damens omkörningsförsök med tempoökning som hennes otrimmade maskin inte kunde matcha. Som bonus fick jag köra om ytterligare en elcyklist innan jag nådde Brommaplan. Succé.

kvitterk

Medlem
Säsongens första riktiga vinterpendling för undertecknad. Premiär för både dubbdäck och nya vinterskor (Shimano MW7). Herregud vad det låter med dubbdäck alltså, lite tyngre var det också. Men det greppade bra överallt och fötterna höll sig rimligt varma så det bådar gott för vintern.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Härligt vinterpendlingsväder. Har fortfarande problem med drivlinan så jag fick låta bli att trycka på. Hade det som bortförklaring till att jag blev dubbelkränkt av en elitpendlare på vänstersidan och en elcyklist samtidigt på min högra sida vid Haga Forum. Lite som i vinjetten till sjuttiotalsserien Snobbar som jobbar 😀

Akronym

Aktiv medlem
Apropå fänkålsulvens drivlineproblem så har jag kommit på en enda fördel ( förutom antihalk) med dubbdäcksjävlarna , jag sliter på lägre växlar än innan så man kan kanske få ut lite längre livslängd på drivlinan…
Mange
Sliter ju på psyket så man säkert lever nåt år kortare också. Svårt att ha utgifter då liksom ;)

Vet inte om jag har en extremt opepp vecka eller om det bara är dubben men har tappat 3-4km/h sen dom åkte på

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Apropå fänkålsulvens drivlineproblem så har jag kommit på en enda fördel ( förutom antihalk) med dubbdäcksjävlarna , jag sliter på lägre växlar än innan så man kan kanske få ut lite längre livslängd på drivlinan…
Mange
Det märks väldigt tydligt att vissa kuggkombinationer som jag i vanliga fall inte använder funkar helt ok, medan de i mitten på kassetten kuggar över nåt helt otroligt. Så att fördela ut slitaget över kugghjulen är nog inte fel. Men nu har både bikester och atredo meddelat att de sista delarna är skickade, så till slutet av veckan ser jag fram mot en sjukt smooooth cykling.

För övrigt var det en allmänt behaglig pendlingsmorgon.

kvitterk

Medlem
Var inne i stan efter nio, så lugnt med trafik. Hade grön våg hela vägen från Skanstullsbron till rödljuset ut på Skeppsbron. Efter efter det så kändes det som att jag tajmade rödjusen bra mestadels. Det vägde nog upp för dubben, för det tog ungefär lika lång tid som förra veckan när jag körde odubbat.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Sliter ju på psyket så man säkert lever nåt år kortare också. Svårt att ha utgifter då liksom ;)

Vet inte om jag har en extremt opepp vecka eller om det bara är dubben men har tappat 3-4km/h sen dom åkte på
Ca 15% brukar jag tappa i hastighet på dubb, tyngre däck (och hjul) och det f*rbannade dubbrasslet...

Caretta

Medlem
Dags att rota fram pannbenet ur garderoben?

simson

Aktiv medlem
(Miss) lyckades hamna mitt i kungens stadsbesök , kom iväg lite tidigare och fastnade vid Slottsbacken, två eskorter som skulle iväg så gick det med att komma hem tidigt.
Hyfsat underlag ända tills sista backen hem(nordsluttning) fortfarande isgata ☹️.
Mange

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer