Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Little Stereo

Aktiv medlem
Gjorde det bästa av måndagsmorgonen och skarvade med en omväg över Djurgården, Gärdet, Lill-Jansskogen, Frescati på väg till kontoret i Sundbyberg och fick en fin timlång tur till start på dagen.
Hem på 30 minuer genom rusningstrafiken.

Emil777

Aktiv medlem
SMHI tror på sol hela dagen i morgon.
Ska se vad benen duger till i morgon bitti efter kvällens mtb-träning, med ett ovanligt trampvilligt gäng 10-åringar.

Man kan ju faktiskt bara ta't lugnt och avnjuta en morgon på en nyservad cykel.
Kedjan är nysmord, växelörat uppriktat och bromsarna justerade så den störande släpbromsningen är helt borta.

Litet medvind, sen är det 100% 😄

Emil777

Aktiv medlem
0CDCF5CE-8A03-45D3-B9D7-7E8DEE8DA55B.jpeg

Fin morgon !

Pugilism

Aktiv medlem
Tackar för frågan.
Blev en liten runda över Årsta, Vårby, Flemmingsberg, Farsta, vuÄltan in till Södermalm innan jag vände ut mot de södra förorterna och hemmakontoret.

Galna mängder med rådjur som drällde runt på diverse ställen. De borde lära sig att veta hut. Var tvungen att visa lite hänsyn ju.

Emil777

Aktiv medlem
Tackar för frågan.
Blev en liten runda över Årsta, Vårby, Flemmingsberg, Farsta, vuÄltan in till Södermalm innan jag vände ut mot de södra förorterna och hemmakontoret.

Galna mängder med rådjur som drällde runt på diverse ställen. De borde lära sig att veta hut. Var tvungen att visa lite hänsyn ju.
+1 Skrämde upp två stora rådjur på hemvägen igår.
Vilken acceleration och stealth-skills de har!
När jag tittade in i skogen, dit de sprang, var de helt borta.

Emil777

Aktiv medlem
Jag instämmer i det där med rådjuren efter en ordentlig krasch med ett för någon månad sedan.
Hur gick det med dig?
Rådjuret?
Fick du rådjurshår på cykeln ?
(Har hört en historia om en som krockade med en älg när han körde moppe hem efter en blöt kräftskiva. Det blev älghår på moppen)

zodah

Aktiv medlem
Tog pendelcykeln med skärmar +ANNAT då prognosen för em ser rätt dyster ut.
Men tittar man ut nu så undrar man ju var det regnet skall komma från.

Skramlar gör den med, cykeln alltså, ngt med staget till framskärmen. Men jag lyckades tydligen byta bromoket alldeles korrekt. Funktionen är bra och dödsångestskriket har försvunnit.

staine

Aktiv medlem
När jag då äntligen lagat punkan på Ridleyn
Så ska jag ta fram Premium Rapha regnjackan.
Då har någon städat undan den till okänd plats.
Hen kommer att få en rejäl avhyvling i kväll.
Tror jag.

KjellF

Aktiv medlem
Hur gick det med dig?
Rådjuret?
Fick du rådjurshår på cykeln ?
(Har hört en historia om en som krockade med en älg när han körde moppe hem efter en blöt kräftskiva. Det blev älghår på moppen)
Det har gått riktigt bra men med en näst intill total minneslucka.
Jag kommer ihåg en brun och strävhårig kropp vid mitt vänstra ben och att jag prickade av en vägskylt med tanken "på rätt väg" innan jag klarnade till inne i lägenheten. Det spännande är att jag gjort allt rätt efter kraschen utan att komma ihåg något. Till exempel tog jag in cykeln i lägenheten trots att det var bara andra gången för året som fincykeln var ute.
Skadorna är bara en krossad hjälm och några små repor på splitt nya cykeln.

Guldragge

Aktiv medlem
Skönt att det gick bra. Lät lite läbbigt. Krockade själv med en älg på Kjells Tur för 20 år sedan....dock utan kvarvarande älghår på ram!

simson

Aktiv medlem
Nån sorts kant/ medvind imorse, blev oxå OMKÖRD av nån elhoj nerför skanstullsbron , hade högsta växeln i men upplevde iallafall att hen körde dubbelt så fort som jag cyklade ( kanske höll 30 ) nerför , mysigt med fler som ”cyklar”. hem blev det iallafall medflås 👍
Mange

Akronym

Aktiv medlem
Nån sorts kant/ medvind imorse, blev oxå OMKÖRD av nån elhoj nerför skanstullsbron , hade högsta växeln i men upplevde iallafall att hen körde dubbelt så fort som jag cyklade ( kanske höll 30 ) nerför , mysigt med fler som ”cyklar”. hem blev det iallafall medflås 👍
Mange
Blå tröja och 2 blå panniers? På elcykel alltså

kvitterk

Aktiv medlem
klart.se säger att om jag är på jobbet innan 9 på morgonen och cyklar hem till 20 så får jag cykla torrskodd i solsken. Vilket borde funka för jag har löpträning efter jobbet. Taget! Vi får se om det håller.
Skippade löpträning pga trött, men lyckades pendla i sol båda vägarna ändå. Win!

Vad som inte var en win var att staden hade satt upp en cyklistfälla på Högbergsgatan när man kommer från Repslagaregatan. Trodde peak idioti var nådd i cykelinfra, men nej.

tuta

Aktiv medlem
Med lite listig navigering lyckades jag undvika det misstänkta monsunregnet över Söder. Slappnade dock av mot slutet och missade att jag borde kört via Högdalens industriområde istället för att fortsätta längs med Örbyleden. Blev rejält duschad sista kilometern.

I morse snittade jag 70 watt. Kan vara nytt lägstarekord. Kanske går att slå om jag struntar i branta backen upp mot Årstabron.

Maakus

Aktiv medlem
Kom nästan iväg i tid.
Försökte ta hjul på den gula räsern/monstercrossen, men sega ben, trafik och breda och mjuka däck satte stopp för det. Samt att herrn hade lite mer pulver i benen.
Kaos i Eriksberg, då dom river upp buss-filen/vägen så det stod förvirrade bussresenärer, på svenskt/corona avstånd från varandra på cykelbanan.

Killen i Jaguaren kan ju åka och göra en synundersökning, Ser man inte mig på 2m avstånd så ska man nog inte köra bil.

Annars var det rätt gött.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Har 35mm själv som rullat hela 2021. Bra rull och punkamotstånd samt bra grepp som även duger när frosten kommer (innan det blir riktig isbana). Kört 1500 mil med mitt par utan punka.
Idag blev det invigning av mina nya Conti GP Urban på pendlarcykeln. Kändes riktigt lättrullade och sköna. Vilket lyft jämfört med mina tunga, halvtorra och oflexiga gamla pendlardäck. Dessutom snygga. Fem cykelglädjor av fem möjliga. Tack för tipset!

Kashedian

Aktiv medlem
Idag blev det invigning av mina nya Conti GP Urban på pendlarcykeln. Kändes riktigt lättrullade och sköna. Vilket lyft jämfört med mina tunga, halvtorra och oflexiga gamla pendlardäck. Dessutom snygga. Fem cykelglädjor av fem möjliga. Tack för tipset!
Då är vi tre som kör den i stan, varav den tredje är ett kvinnligt cykelbud med gul hoj.

Njut!

Audioholic

Aktiv medlem
Kör ni vikbara? var sugen på ett par men tyckte att de var dyra.. sneglade på ett par med wire, men la det hela lite på is..

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Kör ni vikbara? var sugen på ett par men tyckte att de var dyra.. sneglade på ett par med wire, men la det hela lite på is..
Ja, vikbara. Kostade ungefär 370 kr/däck hos bike-discount - den enda näthandlare jag hittade som hade dem i lager. Jag tyckte inte det var så farligt dyrt. Det är ju ändå en produkt som ger daglig glädje :-)

Maglia Nera

Aktiv medlem
Vad som sker bakom kulisserna vet man så klart inte, men Taxi Stockholm verkar åtminstone ta på allvar när deras chaffisar beter sig som aggressiva grottmongon. Kudos till dom.

Tack för ditt mejl.
Självklart ska våra förare absolut inte bete sig såhär i trafiken. Vi har lagt in en reklamation och kommer ta detta vidare hos oss internt och med berörd förare. Tack så mycket för att du hörde av dig och informerade oss om detta.

MrSthlm

Aktiv medlem
Själv pendlar jag på Conti Grand Prix 5000S TR 30mm (och kör dem tubeless), inget att klaga på men är väl dyrare än Urban. En orsak till att jag köpte dessa däck är att det kan bli lite omvägar på vägen hem i träningssyfte (på asfalt).

Har också gjort ett Conti felköp i år. Continental Terra Speed TL 35 mm är det värsta däck jag haft i mitt liv med enorm marginal. Svårt att installera som tubeless, upplevde det som för stort och sedan efter enbart ca 20 mil en massa läckor på ena däcket som inte tubeless guckan lyckas täta 100%. Urdålig research av mig, finns en del mycket tveksamma erfarenheter av just Terra Speed TL (både som reviews och i forum) märkte jag först efteråt. 🙃 Ett nästan kontroversiellt dåligt täck enligt mig, åtminstone tubeless varianten. Möjligen håller det om man lägger ut bomull på grusvägarna.

Emil777

Aktiv medlem
Var jag först idag att skriva ?!?

Mötte en klunga på ca20 cyklister på stället med mest skymd sikt i morse. Jädrar vad jag vaknade till. Ingen krock iaf.

Morsade på ett par mötande pendlare som åkte i motsatt riktning.

Avslutade med att ge fingret till en lastbilschafis med långtradare med släp som gasade på så in i h-vete för att precis komma före mig. Han genar i korsningen och svänger in tvärt framför mig med släp och allt. Totalt likgiltig.
Hade gärna gett honom en pungspark och kastat lastbilsnycklarna långt ut i terrängen.

Ja ja.. förutom lastbilen så var det en fin tur med sommar i luften 🇸🇪

Bornlikethis

Aktiv medlem
Friktionsfri pendling idag. Blev omkörd av en pappa på råcykel som hade ena handen på styret och en cigarett i den andra. På barnstolen hade han surrat fast en träningsväska som låg och släpade längs med marken när han körde runt i cirka 30 knyck. Dock verkade det varken påverka hastigheten eller elcyklistens sinneslag.

anttioi

Medlem
Nu fick jag ett skäl att skriva här, jag med. Det var annars skönt och lugnt som vanligt på Nynäsvägen mot Söder men i den lilla backen på höjden av Tele2 där jag brukar trampa lite extra hårt för att hålla kadens och lämna medtävlare bakom mig, såg jag en elcyklist som hade fått en parasit på nån hybrid som sög upp hjul ordentligt. Jag blåste förbi så snabbt jag kunde och kollade bakom mig snart efter. Jävla parasiten hade bytt värden och var där inte mer än 30cm bakom min bakhjul. Jag frågade vad han håller på med, och då oss båda hade lite brister på kunskaper i svenska så förstod jag inte riktikt vad syftet var. Verkade att han upplyste mig om hur det sparar energi. Jag upplyste honom om hur ”stupid” (ordet jag använde) han och hans beteende var men det skitade parasiten i. Då skiljades vi och han fick trampa vidare utan värd - verkade fungera helt okej även så.

KjellF

Aktiv medlem
Nu fick jag ett skäl att skriva här, jag med. Det var annars skönt och lugnt som vanligt på Nynäsvägen mot Söder men i den lilla backen på höjden av Tele2 där jag brukar trampa lite extra hårt för att hålla kadens och lämna medtävlare bakom mig, såg jag en elcyklist som hade fått en parasit på nån hybrid som sög upp hjul ordentligt. Jag blåste förbi så snabbt jag kunde och kollade bakom mig snart efter. Jävla parasiten hade bytt värden och var där inte mer än 30cm bakom min bakhjul. Jag frågade vad han håller på med, och då oss båda hade lite brister på kunskaper i svenska så förstod jag inte riktikt vad syftet var. Verkade att han upplyste mig om hur det sparar energi. Jag upplyste honom om hur ”stupid” (ordet jag använde) han och hans beteende var men det skitade parasiten i. Då skiljades vi och han fick trampa vidare utan värd - verkade fungera helt okej även så.
Det finns bara tre sätt att agera, antingen höjer man tempot för att knäcka parasiten men då måste man ha mycket marginal alternativt två är att svänga 90 grader så snabbt det går och tvärstanna sista alternativet är att stanna direkt på vägen men då riskerar man att bli påkörd av parasiten. När jag för länge sedan var löpare på elitnivå körde jag alltid det första alternativet.

anttioi

Medlem
Det finns bara tre sätt att agera, antingen höjer man tempot för att knäcka parasiten men då måste man ha mycket marginal alternativt två är att svänga 90 grader så snabbt det går och tvärstanna sista alternativet är att stanna direkt på vägen men då riskerar man att bli påkörd av parasiten. När jag för länge sedan var löpare på elitnivå körde jag alltid det första alternativet.
Jag var faktiskt på bra humör och hade inget emot att snacka lite. Fick även lite glädje av hela händelsen. Man kan bara undra hur vissa av oss cyklister beter sig - menar parasiten.

Men din första alternativ är nog det bästa och schyssta man kan göra.

Topp