Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det finns bara tre sätt att agera, antingen höjer man tempot för att knäcka parasiten men då måste man ha mycket marginal alternativt två är att svänga 90 grader så snabbt det går och tvärstanna sista alternativet är att stanna direkt på vägen men då riskerar man att bli påkörd av parasiten. När jag för länge sedan var löpare på elitnivå körde jag alltid det första alternativet.
Man kan också sänka farten lite i taget tills rövslickaren inte längre klarar att ligga bakom längre och kör om.

Närkontakt med medcyklist i skymd kurva. Han var nog lite mer vållande än mig och var oerhört ångerfull. Men det känns som att det också var maximal otur. Han kom dock in med rätt hög fart…

FB019408-20D6-4171-823B-CF84F5654CCC.jpeg

Vi skildes som vänner. Jag med en lårkaka och han med en snyting rakt över snoken (dock ej medveten från min sida ska jag väl förtydliga). Dags att beställa ny fälg…

Resten av cykeln verkar ha klarat sig fint. Skönt att det ändå gick förhållandevis bra. Nån gång ska man väl råka ut för sån här skit, med tanke på hur många mil man faktiskt avverkar på pendlingsstråken…

Närkontakt med medcyklist i skymd kurva. Han var nog lite mer vållande än mig och var oerhört ångerfull. Men det känns som att det också var maximal otur. Han kom dock in med rätt hög fart…

Visa bilaga 561671

Vi skildes som vänner. Jag med en lårkaka och han med en snyting rakt över snoken (dock ej medveten från min sida ska jag väl förtydliga). Dags att beställa ny fälg…

Resten av cykeln verkar ha klarat sig fint. Skönt att det ändå gick förhållandevis bra. Nån gång ska man väl råka ut för sån här skit, med tanke på hur många mil man faktiskt avverkar på pendlingsstråken…
Äh, det ser mer ut som lite pyspunka. Du klarar dig nog ett tag till ?

Visa bilaga 561671

Skönt att det gick bra för er.

Smart grej med ekererflexen på stänkskärmsfästet. Ska jag kopiera.

Sedvanlig kö längs Skeppsbron i morse. Men gled över i körbanan och blev kvar där. Fick helt osannolikt flyt, inga bilar och grön våg hela vägen till Hamngatan. Man får cykla i bussfil va? :)

Hemåt i ljummet sommarregn och med åskan rullandes över huvudet. Men det var mest skönt faktiskt. Upptäckte sen att jag glömt datorladdaren på kontoret, så det blir nog cykel imorgon med. Annars brukar det bli hemmakontor på fredagar.

Sedvanlig kö längs Skeppsbron i morse. Men gled över i körbanan och blev kvar där. Fick helt osannolikt flyt, inga bilar och grön våg hela vägen till Hamngatan. Man får cykla i bussfil va? :)
Visst får man det, med vissa undantag.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, man får cykla i bussfilen som cyklist. Trafikförordningens 8 kapitel §2:

I ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Var en cyklist som verkade ha krockat med en lastbil nedanför guldbron igår morse, massa blod som rann nedför ansiktet samtidigt som hen blev omplåstrad av ambulanspersonalen på plats.

Det fick en del att tänka till och sakta ned resten av pendlingssträckan men man förvånas ju av de som fortsatte i sin Tour De France-idiotiska stil.

Till jobbet var en mix av att försöka ta det lugnt, inleda för hårt, varva ner för mycket och 5 min innan jobbstart inse att jag låg pyrt till. På hemvägen mötte jag ett par ur en av de lokala cykelklubbarna på varsin MTB, vilka hälsade artigt. Jag funderade då över hur jag såg ut, som förtjänade denna hälsning. Jag pendlar på en gammal hurtbullecykel, iklädd ganska MTB:ig outfit. Antar att det alltså var mitt flåsande som ändå fick dem att förstå att jag var en "äkta cyklist".

Ska ta ut en vän som aldrig cyklat långt tidigare på tur nästa vecka och tänkte hålla det till 10 mil ToR med start från City. Är osäker på bästa rutt för att fort komma ut på fina slingriga landsvägar i Stockholmstrakten, vad rekommenderar ni? (skippa Färingsö-tipset, den är för tråkig).

Ska ta ut en vän som aldrig cyklat långt tidigare på tur nästa vecka och tänkte hålla det till 10 mil ToR med start från City. Är osäker på bästa rutt för att fort komma ut på fina slingriga landsvägar i Stockholmstrakten, vad rekommenderar ni? (skippa Färingsö-tipset, den är för tråkig).
Nacka Gustavsberg Rindö Vaxholm Täby Stan. Borde bli ca 10 mil.
Då kan man mysa i Vaxholm, eller på Rindö en stund om man missar färja nr. 2 där.
(Egentligen är fina slingriga landsvägar nära Sth city en utopi.)

Nacka Gustavsberg Rindö Vaxholm Täby Stan. Borde bli ca 10 mil.
Då kan man mysa i Vaxholm, eller på Rindö en stund om man missar färja nr. 2 där.
(Egentligen är fina slingriga landsvägar nära Sth city en utopi.)
Från Stocksund genom Djursholm längs kusten och upp mot Laholm och Näsby park är ganska fin. Brukar vara lite trafik när jag cyklar där.
384778D0-A344-447D-B413-7920B76CB59A.png

F

Fint men inte särskilt mycket landsväg.
Och så måste man ju ha en finputsad Spec om man ska genom Djursan juuh! ;)
Inte så mycket landsväg förutom sträckan mellan golfklubben och Lahäll. Men som transportcykling i Stockholm så är det definitivt en av de trevligaste sträckorna.

bild_bo.png

Nu har det hänt flera gånger när jag cyklar till/från kontoret under "kontorstid" att det blir broöppning och därmed minst 5 minuter längre resväg. Det känns som att någon vill påtala att jag ska komma i tid till kontoret och att hålla mig där tills jag gjort mina 8 timmar och inte cykla hem under lunchen som idag. Anar jag konspiration?

Visa bilaga 562433

Nu har det hänt flera gånger när jag cyklar till/från kontoret under "kontorstid" att det blir broöppning och därmed minst 5 minuter längre resväg. Det känns som att någon vill påtala att jag ska komma i tid till kontoret och att hålla mig där tills jag gjort mina 8 timmar och inte cykla hem under lunchen som idag. Anar jag konspiration?
Du är övervakad.

/Orwell

Duktigt trött i buggarna tack vare (pga när det
är negativt?) att jag fick massa timmar på cykel i helgen när både ungar å gumman låg hemma , så jag har ingen aning om vilket håll det blåste , segt gick det iallafall.
Såg hen på elhoj imorse igen , röd/rosa orbea ,
”aningen” för fort körs den iallafall….

Tillbaka
Topp