Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Finfin morgonsträcka idag, +5 var litet friskt innan ångan var uppe men alldeles lagom sedan.
Väntar med spänning på mina beställda Craft Lumen SubZ wind tights som jag hoppas skall vara alldeles lagom för senhösten.

Provar Cat-Ears sedan några dagar och tycker att de ger en märkbar lindring av vindbruset men inte på en revolutionerande nivå. Upp till 20 km/h tycker jag att de gör stor skillnad, fast då är vindbruset inte så hemskt utan pälsen heller. Upp till 30 km/h gör de fortfarande skillnad men över 30 blir effekten mindre uppenbar imho. Kanske behöver jag fluffa upp pälsen litet grann.
Testat windfree? Tycker de gör en enorm skillnad för ljudnivån och hur trötta öronen blir. Jag brukar ibland ha mina när jag cyklar i grupp också så jag tydligt hör vad andra säger.

Pqz

Aktiv medlem
En tunn hinna av förmultning gör vägen hal vid fuktig väderlek, trots att lövfällningen inte kommit igång på allvar.

Kashedian

Aktiv medlem
1663605864035.png

19min, strax över 9km utan att köra mot rött. Behövde tajma ett bud som var på vägen hem. Bra flyt. Tack vädergudarna för medvind.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Skulle möta sambon nära centralen men hon hade dåligt med luft så jag rullade bort lite för att hjälpa till. Vi rullade bort för ett ärende och strax efter vi cyklade hemåt upptäckte jag att flaskorna ramlat av cykeln. Ände om men de fanns ingenstans, Oakley Flightjacket. Mellan Sergels torg och Trafikverket vid Centralen...skitmåndag

NotReallyGunde

Aktiv medlem
KOm iväg lite sent idag, rullade in mot Stora Mossen, för er ickeståkhålmare så är det strax väster om tranebergsbron :), det står en rad med cyklister till höger och inväntar grönt, jag ser att det kommer slå om strax , inga möten så jag lägger mig till vänster och rullar om, en tant rätt långt fram får plötsligt infall att slänga sig ut till vänster, men jag hade lite vingelmån så det gick bra.
Stora frågan är. Skulle jag ha plingat?

simson

Aktiv medlem
KOm iväg lite sent idag, rullade in mot Stora Mossen, för er ickeståkhålmare så är det strax väster om tranebergsbron :), det står en rad med cyklister till höger och inväntar grönt, jag ser att det kommer slå om strax , inga möten så jag lägger mig till vänster och rullar om, en tant rätt långt fram får plötsligt infall att slänga sig ut till vänster, men jag hade lite vingelmån så det gick bra.
Stora frågan är. Skulle jag ha plingat?
Nej för då hade fler börjat vingla😜

simson

Aktiv medlem
Moootvind men det kommer väl att belönas med medvind hem (hoppas jag).
Hamnade i ett ”elcykelrace” på Götgatan tre stycken som som förstås alla ska ligga längst fram , problemet var att ingen körde snabbare än den andra och de höll på krocka flera gånger eftersom cykelbanan är så smal och så skällde de på varandra vid trafikljuset Götgatan/folkungagatan , härligt 😜

Stumpy

Aktiv medlem
I detta fall har de brutit mot vägmärke C1 - Förbud mot infart med fordon. Det gäller södergående G/C-bana (västra sidan) på Skanstullsbron.
Eftersom jag alltid kör söderut där, så har jag aldrig sett det vägmärket. Sitter det vid delningen innan Gullmarsplan?

Edit. Ah, ganska tydligt. :)

1663661791925.png

storfiskarn

Aktiv medlem
Vad rullar du på för däck? Letar nya för året runt pendling och de Vee som sitter känns inte förtroende givande när vädret blir värre.
Continental Double Fighter III
Helt ok däck, men vet inte hur dom är när det blir sämre väder.
Men skapligt rull och bättre komfort jämfört med dom Vee som satt på, så för tillfället är jag nöjd.

Little Stereo

Aktiv medlem
Till Solnakontoret vid lunchtid med skarv runt Djurgården, Norra Djurgården och Frescati med motvind.
Hem kortaste möjliga väg genom stan vid 17:30. Börjar det tunna ut på cyklister redan?

RN

Aktiv medlem
Störigaste problemet hittills. Höger sko tappade ena skruven till spd-klossen och andra satt brutalt löst. Resultat: Gick inte att få loss foten. När jag kom hem lyckades jag inte på något sätt få skon att lossna från pedalen. Till slut lyckades jag gänga loss skruven helt och då kunde jag ta loss klossen med en polygrip.

Hur sjutton skulle jag kunnat lösa det på annat sätt? Jag har ett par PD-ED500 typ.

/R

Topp