Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

ranger rob

Aktiv medlem
Första (cykel)pendlingen sen i våras. Alltid lika kul att ta sig igenom Stockholms innerstad. Perfekt väder, 39km, ljudbok när jag kom utanför tullen, härligt med fredag!

DarkMatter

Aktiv medlem
Säng till skrivbord på 1:45.
Med uppstigning kl. 5 behövs nu lite extra utrustning så nu är, lite försenat, ekerreflexerna (nej inte ekorrarna) monterade.
Det utlovade regnet uteblev så det var en angenäm färd.

0CF3EFC5-27ED-427A-BC87-2AB04EFFFB65.jpeg

ni(c)

Medlem
Säng till skrivbord på 1:45.
Med uppstigning kl. 5 behövs nu lite extra utrustning så nu är, lite försenat, ekerreflexerna (nej inte ekorrarna) monterade.
Det utlovade regnet uteblev så det var en angenäm färd.

Visa bilaga 583700
Hur funkar sadelväskan för pendling? Åker den av & på varje dag eller är den lätt att packa när den sitter på? Vad rymmer den (och då menar jag inte antal liter utan mer typen av saker). Jag tvekar mellan en större ramväska eller en sadelväska...

(Och innan någon föreslår väska på pakethållaren så är det just det jag vill komma ifrån =)

Kashedian

Aktiv medlem
Hur funkar sadelväskan för pendling? Åker den av & på varje dag eller är den lätt att packa när den sitter på? Vad rymmer den (och då menar jag inte antal liter utan mer typen av saker). Jag tvekar mellan en större ramväska eller en sadelväska...

(Och innan någon föreslår väska på pakethållaren så är det just det jag vill komma ifrån =)

Skaffade en sån förra veckan, otroligt praktiskt. Tillsammans med en ramväska och en liten styrväska får jag med lika mycket som pakethållareväska variant dubbel.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
trampade hemifrån i uppehåll och kom fram i uppehåll, men em turen hem ser ju ut att bli fuktig.

beror väl lite på hur mycket och vilken storlek det är på sakerna som ska packas med.
Får vara en minidator om du ska få med den. men en matlåda, lite kläder funkar bra.

DarkMatter

Aktiv medlem

Jag plockar av den både hemma och på jobbet då jag vill kunna packa/packa upp i lugn och ro hemma/i omklädningsrummet. Det funkar tillräckligt bra för mig. Två klickspännen under sadeln och två kardborreband runt sadelstolpen.

Jag packar min med
  • Kläder för kontoret (kalsonger, strumpor, skjorta, byxor och skärp)
  • Handduk (mikrofiber, måttlig storlek)
  • En liten sadelväska* med allt för slangbyte/reparation
  • Hygienartiklar
Den rymmer mer. Vid behov har jag även extra cykelkläder som behövdes på morgonen men inte på hemfärden. Lär börja packa en tröja också nu när vädret bli kallare.

Värt att notera är att jag även har ryggsäck för datorn så jag kan packa extra grejer däri också.

* Sadelväsk-ception. Jag orkar inte packa om dessa grejer och har bara en uppsättning så hela den lilla väskan får åka med.

Emil777

Aktiv medlem
Hade tur idag och fick ta cykeln då frun kunde fixa familjebestyren.
Till jobbet var det grått och ganska varmt (11*C). Lampsäsongen är tveklöst här.

Nu är låren trötta efter både pendlingen helgens aktiviteter. Hoppas jag orkar hem utan muskelbristningar.
Som tur är blir det kanske sidvind och inte motvind.

Höst…

ni(c)

Medlem
Jag plockar av den både hemma och på jobbet då jag vill kunna packa/packa upp i lugn och ro hemma/i omklädningsrummet. Det funkar tillräckligt bra för mig. Två klickspännen under sadeln och två kardborreband runt sadelstolpen.

Jag packar min med
  • Kläder för kontoret (kalsonger, strumpor, skjorta, byxor och skärp)
  • Handduk (mikrofiber, måttlig storlek)
  • En liten sadelväska* med allt för slangbyte/reparation
  • Hygienartiklar
Den rymmer mer. Vid behov har jag även extra cykelkläder som behövdes på morgonen men inte på hemfärden. Lär börja packa en tröja också nu när vädret bli kallare.

Värt att notera är att jag även har ryggsäck för datorn så jag kan packa extra grejer däri också.

* Sadelväsk-ception. Jag orkar inte packa om dessa grejer och har bara en uppsättning så hela den lilla väskan får åka med.
Perfekt, tack för det fylliga svaret, det är precis samma saker jag vill få in & jag kör också rygga för datorn men vill få ner vikten där

Sulfaten

Aktiv medlem
Perfekt, tack för det fylliga svaret, det är precis samma saker jag vill få in & jag kör också rygga för datorn men vill få ner vikten där
Jag skaffade en Carradice Nelson Long flap att hänga på sadeln. Den får jag plats med allt ovan, samt även min jobbdator. Hade den i ryggsäck tidigare, men kände att jag fick ont i rygg/nacke av att ha ryggsäck.
Sen sitter ramväskan på jämt för att jag är för lat för att ta bort och sätta dit den varje gång jag ska till skogs, så nu används den för att transportera lås och cykelljus, när de inte används.
20220329_063856.JPG

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag skaffade en Carradice Nelson Long flap att hänga på sadeln. Den får jag plats med allt ovan, samt även min jobbdator. Hade den i ryggsäck tidigare, men kände att jag fick ont i rygg/nacke av att ha ryggsäck.
Sen sitter ramväskan på jämt för att jag är för lat för att ta bort och sätta dit den varje gång jag ska till skogs, så nu används den för att transportera lås och cykelljus, när de inte används.
Visa bilaga 583758

den tar även 2 burkar senap vet jag av erfarenhet.

AndreasVH

Aktiv medlem
[STHLM] Det här var ju inte så jäkla snyggt gjort av Miss Clara Hotell på Sveavägen...

IMG_3797.jpg

"Jag tror det, men vi är snart klara!" fick jag som svar när jag frågade om de hade tillstånd att blocka på det viset. Ingen hänvisning eller varning när man kommer in på den upphöjda cykelbanan. Inte alltid så kul att använda körfältet just där eftersom många bilister ser kvarteren efter Kungsgatan som frifartsväg...

Bornlikethis

Aktiv medlem
[STHLM] Det här var ju inte så jäkla snyggt gjort av Miss Clara Hotell på Sveavägen...

Visa bilaga 583946

"Jag tror det, men vi är snart klara!" fick jag som svar när jag frågade om de hade tillstånd att blocka på det viset. Ingen hänvisning eller varning när man kommer in på den upphöjda cykelbanan. Inte alltid så kul att använda körfältet just där eftersom många bilister ser kvarteren efter Kungsgatan som frifartsväg...
Bara anmäla om du orkar

Bornlikethis

Aktiv medlem
Efter dagens pendling har jag äntligen kommit underfund med vad det är som gör att jag ogillar elcyklister. Elmotorn ger dem uppfattningen att de är snabbare än alla andra, men den har ju som bekant en gräns på 25 km/h. När man har en annan cyklist som cyklar snabbt, då tänker elcyklisten i sitt medvetande något i stil med: "Den kan jag minsann köra om, jag har ju en elmotor!"

Det verkliga problemet uppstår när den ena elcyklisten ska köra om den andra. Den ena kör med sin elcykel i 25 och ska då bli omkörd av en annan elcyklist som också kör i 25. Idag uppstod den mest komiska situation jag sett på länge när – bokstavligt talat– fem elcyklister skulle köra om varandra strax innan Västerbron i Stockholm. Samtliga tänkte säkert: "Nu jävlar kommer jag!" medan deras motorer bara tänkte "25", "25","25","25","25".

DarkMatter

Aktiv medlem
Elmotorn ger dem uppfattningen att de är snabbare än alla andra, men den har ju som bekant en gräns på 25 km/h.
Jag önskar det var så.
Imorse hörde jag nåt bakom mig efter en 90 graderskurva så jag började accelerera. Några sekunder senare såg jag ur ögonvrån ett framhjul krypa fram på min vänstra sida. Jag pressade på lite extra för att slippa omkörningen och att sedan behöva göra en egen omkörning. Det misslyckades dock då elcykeln inte vid något tillfälle under accelerationsfasen höll en lägre hastighet än jag.
Jag toppade ut vid 37 km/h och elcykeln, som förövrigt saknade såväl baklyse som reflex, försvann i fjärran.

Sulfaten

Aktiv medlem
Skön pendling både igår och idag. Sluppit regnet båda dagarna. Får se hur det blir på hemfärden idag.

Håller med om elcyklisterna. Det stora problemet är att deras fart gör att de kör om var som helst. Är det trångt med en kurva och möte? Jag har elcykel, jag behöver inte bromsa, jag kör för fullt jämt.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Hade en bra pendlingsdag i går, snabbt både till och hem från jobbet.
Men idag så kändes kroppen väldigt omotiverad men Strava säger ändå att det gick rätt bra.
Det där med egenskattning kontra Strava slår åt båda håll.
För det mesta åt andra hållet. Jo men idag tog jag i.. Strava. FAAN va långsm du är

salle

Aktiv medlem
Jag tittade ut en timme senare och då var den borta. Orken att bråka var det också, men visst fan borde man?
Anmäler man isf till Polisen, eller Sth stad?
Snabbast är att ringa Felparkeringen hos Sthlm Stad på 08-651 00 00 så kan dom skicka ut gummor och gubbar med parkeringsbötesblock. Eller bärgningsbil om det behövs.
Anmäler man i Tyck-till-appen kan det ta lång tid innan ngn läser.

RN

Aktiv medlem
Jag önskar det var så.
Imorse hörde jag nåt bakom mig efter en 90 graderskurva så jag började accelerera. Några sekunder senare såg jag ur ögonvrån ett framhjul krypa fram på min vänstra sida. Jag pressade på lite extra för att slippa omkörningen och att sedan behöva göra en egen omkörning. Det misslyckades dock då elcykeln inte vid något tillfälle under accelerationsfasen höll en lägre hastighet än jag.
Jag toppade ut vid 37 km/h och elcykeln, som förövrigt saknade såväl baklyse som reflex, försvann i fjärran.
Har varit med om den också, även om jag antagligen släppte innan 37 km/h :D

Topp