Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Även danskarna kan vara lite sopiga med sopningen. (Dock är detta rätt långt ute på bonnvischan)
81CBB08A-4819-4F2A-A872-F871B2F994A1.jpeg

Ja, idag var det höstlovstomt, vädret bjöd på en postapokalyptisk halloweendimma. Som @Fänkålsulven skriver så var det en hel del stealth-ninjas dagen till ära, både cyklandes och gåendes. Vid Slussen såg man inte ens Saltsjön.

Bilagor

• 20221031_070805.JPG
    20221031_070805.JPG
    485.8 KB · Besök: 59
  • 20221031_071154.JPG
    20221031_071154.JPG
    843.1 KB · Besök: 58
  • 20221031_071157.JPG
    20221031_071157.JPG
    346.4 KB · Besök: 63
Lyllosar, tänk vilken ynnest att FÅ cykla , själv sitter man här med benet i högläge å trösthandlar uppgraderingar tills man får cykla igen?
Krya på dig @simson .

Själv gick man ner till cykelrummet nu på morgonen bara för att se att cykeln hade punktering på bakhjulet. Hemarbete idag, i alla fall fram tills lunch.

Ett nytt irritationsmoment utöver joggare i mörka kläder och reflexer och hundägare som går på cykelvägen med hunden på gångvägen (ofta försöker hunden dra över ägaren) är folk som kommer med sin cykel från skogen och vägrar ändra inställningar från strobe till fast sken i stan.

Det måste väl vara tvärtom. Man vill aldrig köra strobe i skogen. Jag vill aldrig någonsin köra strobe, men jag möter några på min pendlingsväg. Jag förstår inte hur man inte blir galen själva när man kör men stark strobe fram på väg där det inte finns gatubelysning.

Det måste väl vara tvärtom. Man vill aldrig köra strobe i skogen. Jag vill aldrig någonsin köra strobe, men jag möter några på min pendlingsväg. Jag förstår inte hur man inte blir galen själva när man kör men stark strobe fram på väg där det inte finns gatubelysning.
Håller med, stroboskop i skogen måste vara hemskt, tillräckligt mycket förvillande skuggor som det är. Däremot kan jag i så fall irritera mig på både cyklister och joggare som inte bländar av vid möte eller när de kommer ut ur skogen.

Blinkande framljus är ett otyg i alla lägen (åtminstone för alla andra än den skyldige). Blinkande bakljus är en välsignelse här på landet där vägren är ett okänt begrepp och hastigheten generellt sett ligger en bra bit över den lagstadgade. Jag nyttjar det vid såväl pendling (i kombination med fast rött sken) och vid lvg-cykling.

Hmm. Då kanske de slår om till strobe INNE i stan då det är ett tiotal andra cyklister på samma cykelbana. Inte kul att möta dessa. Kan förstå behovet på en enslig landsväg. Men inte kul att bli bländad av dessa.

Igår kväll upptäckte en översvämning i lägenheten orsakat av ett läckande värmeelement. Det blev stress och åtgärdande till efter midnatt. Tillsammans med byte till vintertid gjorde det att jag vaknade helt sliten. Jag pendlade sent till jobbet och det var uppfriskande med lite dimma och höstfärger. Mötte ingen cyklist alls på min pendlingsträcka (såg några på lång distans). Måste har varit första gången! Så jag kam lite lugnare till jobbet.

Blinkande bakljus är en välsignelse här på landet där vägren är ett okänt begrepp och hastigheten generellt sett ligger en bra bit över den lagstadgade. Jag nyttjar det vid såväl pendling (i kombination med fast rött sken) och vid lvg-cykling.
På landet kanske det är OK med blinkande bakljus, men det är inte kul att ligga bakom blinkande bakljus på cykelbanorna i Stockholmsområdet. Ett bra fast sken räcker långt. Skall det vara något annat än fast, så funkar det med varierande ljusstyrka men epilepsiblink är ett otyg.

På landet kanske det är OK med blinkande bakljus, men det är inte kul att ligga bakom blinkande bakljus på cykelbanorna i Stockholmsområdet. Ett bra fast sken räcker långt. Skall det vara något annat än fast, så funkar det med varierande ljusstyrka men epilepsiblink är ett otyg.
Helt enig. I stan är det fast sken som gäller år alla håll och kanter.

Här på obygden är skillnaden i uppträdande från bilister beroende på om jag kör med respektive utan blinkande baklampa närmast obeskrivlig; från uppskattningsvis ett par tre "en-liten-vindpust-vid-fel-tillfälle-från-att-sitta-fast-i-en-Dacia-front"/"nära-döden-upplevelser" per lvg-runda till ett par tre per år.

Jag kör med Bontrager-lampa och de har ett blinkande som syns på lång väg utan att lida av några allvarligare Studio 54-komplex. ☺️

Utmärkt morgonpendling, en stark trevlig cyklist tyckte inte att jag med dubb skulle behöva dra så jag tog rygg på honom istället, resulterade i sannolik pb tid för dubbat på pendlingssträckan. ?? Får se vad hemfärden har att bjuda. Men får kanske fixa mitt krånglande bakdäck, det här börjar bli jobbigt.

Senast ändrad:
Jag bor nära en sjö, så har dimma de flesta morgnar vid den här tiden. Men idag var den ju lite blötare och kallare än vanligt. Men jag var bra klädd. För första halvan av pendligen. Sedan blev det rätt mycket för varmt. Svårt det där.

Snart dags för hemfärd 12 grader varmt nu säger prognosen. Ojoj vilken värme.

Kortbrallor och två tunna funktionströjor funkade bra idag, nästan för varmt med knästrumpor, men slant med trampan vid ett röljus, så smalbenen är glada.
Många stealth-ninjor föraktar rödljusen, samt nyttjar hörlurar för att slippa höra omgivningen.

Lagom skönt vid halv sex-tiden imorse och lagom varmt klädd. Glest med medtrafikanter och de jag såg uppförde sig någorlunda. Utom han med en blinkade röd lampa på hjälmen (och ingen alls på cykeln) som glatt cyklade mot rött.

Hemfärden var varm, hela 12 grader, och jag prickade klädseln även här. Träffade på en ny typ av irritation på väg ner för Västerbron när jag kom ikapp en tok som på vad jag tror var en av Stockholms hyr-e-cyklar svängde fram och tillbaka i någon något orytmisk, kanske frekvensmodulerad, kurva över hela cykelfältet. Plingade ett par gånger, sedan ett par gånger till, innan jag passade på att köra förbi i en "vågdal". Tror han hade hörlurar....

Märks att man börjar bli till åren, dämpad styrstam o sadelstolpe räcker inte längre i pendlingen. Måste hitta nått annat att cykla med. Feta däck eller heldämpat...?

Åter i sadeln efter en veckas förkylning (man cold?)
Ovanligt pigga ben kändes det som. Prickade rätt bra med kläderna i morse också.
Även jag noterade: dimma, ny asfalt norrgående på Skanstullsbron, inte så farligt med andra cyklister kring 7:15.
Rätt ok fart även hem, dock iförd färre klädlager än på morgonen men desto fler cyklister. Utan större fadäser förutom de som prompt måste hålla vänstertrafik på smala cykelbanor trots att de får möte....?

Tillbaka
Topp