Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Bajenland…..Det är på Götgatan det händer... Fotgängare, matbud, dåligt omdöme...allt på samma plats![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bajenland…..Det är på Götgatan det händer... Fotgängare, matbud, dåligt omdöme...allt på samma plats![]()
Bra i alla fall att bilarna har en slät och fin och välsopad körbana. Annars hade det väl blivit ett j@vla liv!Regn och motvind till kontoret för lönesamtal, lika blött på hemvägen.
Extremt skitigt med alla upplösta löv som täcker cykelbanorna ?
Fin morgonbild. Lagman Linds väg?Mörkt och ensamt på morgonen. Mycket harar. Ganska så mysigt.
Visa bilaga 590098
Yes! Börjat med att ta genvägen över Villavägen på vägen till jobbet när jag tar vägen över Sollentuna. Känns helrätt att klämma in en liten uppförsbacke mot slutet av pendlingen.Fin morgonbild. Lagman Linds väg?
Krya på dig @simson .Lyllosar, tänk vilken ynnest att FÅ cykla , själv sitter man här med benet i högläge å trösthandlar uppgraderingar tills man får cykla igen?
Ett nytt irritationsmoment utöver joggare i mörka kläder och reflexer och hundägare som går på cykelvägen med hunden på gångvägen (ofta försöker hunden dra över ägaren) är folk som kommer med sin cykel från skogen och vägrar ändra inställningar från strobe till fast sken i stan.
Håller med, stroboskop i skogen måste vara hemskt, tillräckligt mycket förvillande skuggor som det är. Däremot kan jag i så fall irritera mig på både cyklister och joggare som inte bländar av vid möte eller när de kommer ut ur skogen.Det måste väl vara tvärtom. Man vill aldrig köra strobe i skogen. Jag vill aldrig någonsin köra strobe, men jag möter några på min pendlingsväg. Jag förstår inte hur man inte blir galen själva när man kör men stark strobe fram på väg där det inte finns gatubelysning.
Tack!Krya på dig @simson .
Själv gick man ner till cykelrummet nu på morgonen bara för att se att cykeln hade punktering på bakhjulet. Hemarbete idag, i alla fall fram tills lunch.
Hmm. Då kanske de slår om till strobe INNE i stan då det är ett tiotal andra cyklister på samma cykelbana. Inte kul att möta dessa. Kan förstå behovet på en enslig landsväg. Men inte kul att bli bländad av dessa.Det måste väl vara tvärtom. Man vill aldrig köra strobe i skogen. Jag vill aldrig någonsin köra strobe, men jag möter några på min pendlingsväg. Jag förstår inte hur man inte blir galen själva när man kör men stark strobe fram på väg där det inte finns gatubelysning.
På landet kanske det är OK med blinkande bakljus, men det är inte kul att ligga bakom blinkande bakljus på cykelbanorna i Stockholmsområdet. Ett bra fast sken räcker långt. Skall det vara något annat än fast, så funkar det med varierande ljusstyrka men epilepsiblink är ett otyg.Blinkande bakljus är en välsignelse här på landet där vägren är ett okänt begrepp och hastigheten generellt sett ligger en bra bit över den lagstadgade. Jag nyttjar det vid såväl pendling (i kombination med fast rött sken) och vid lvg-cykling.
Helt enig. I stan är det fast sken som gäller år alla håll och kanter.På landet kanske det är OK med blinkande bakljus, men det är inte kul att ligga bakom blinkande bakljus på cykelbanorna i Stockholmsområdet. Ett bra fast sken räcker långt. Skall det vara något annat än fast, så funkar det med varierande ljusstyrka men epilepsiblink är ett otyg.
Ja, dels om man vill synas och dels om man vill slippa böter.Måste man verkligen ha belysning bara för det är mörkt? För bilisterna är man ju osynlig hursom.
Måste man verkligen ha belysning bara för det är mörkt? För bilisterna är man ju osynlig hursom.
Det är fascinerande hur osynliga man är för bilister i vissa korsningar, trots att man klätt sig själv och cykeln som en julgran med lampor, reflexer, reflextejp, hiviskläder och annat bling-bling. ?Måste man verkligen ha belysning bara för det är mörkt? För bilisterna är man ju osynlig hursom.
Hur kontroversiellt det än är, är det i just dessa situationer som blinkande framljus glänser.Det är fascinerande hur osynliga man är för bilister i vissa korsningar, trots att man klätt sig själv och cykeln som en julgran med lampor, reflexer, reflextejp, hiviskläder och annat bling-bling. ?
Finns det någon smidig lampa som ger ett par hundra lumpen rödljus?blåljus kanske får dem att vakna ?
ja, annars kommer OlyckanMåste man verkligen ha belysning bara för det är mörkt? För bilisterna är man ju osynlig hursom.