Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

tonimakaroni

Aktiv medlem
Det är bromsskivan som sabbar all aero med ett slags pumpande luftflöde då luft dras in och sedan trycks ut. Sen ser du ut att ha för stort avstånd mellan hjul och ram. Och headtube verkar inte vara droppformat, runt framtill och spetsigt bakpå. Många problem. Snön har nog ingen mätbar effekt i sammanhanget! :-)
Bara köpa nytt alltså 🤣 💵💵

Fänkålsulven

Aktiv medlem
På hemvägen var det Sollentuna kommun som hade tajmat sopsaltningen med min ankomst (i morse Solna). Resten av vägen var det bland de sämre förhållanden jag varit med om.

Det är kul att det är så många cyklister ute även i sånt här väder. Nackdelen är att precis hela bredden av cykelbanorna blir uppkörda och spåriga. I backen bredvid E4 upp mot Haga Norra hittade jag ett orört spår längst till vänster. Men jag var nog utanför asfalten för plötsligt började det glida nerför grässlänten… 😅

imme7

Medlem
Blev en liten tripp till Ica med hojen, baken var det riktigt ivrig. Får hoppas att den duger till pendling från Nacka till stan inför morgondagen. Blir packväskor med mkt vikt baktill, dubb fram och bak.

EFFE11FC-1960-4AB6-B16E-63C3FFB58BB7.jpeg

Pendlingen var bra! Stänkskärmen har skramlat i någon vecka, men jag har inte fått tummen ur att dra åt staget. Idag trillade skruven till sist loss. Det var på bromsskive sidan så ingen chans att staget åker in mellan ekarna i hjulet och pakethållaren stabiliserade stänkskärmen på något sätt så att den satt kvar där den skulle. Så jag kunde cykla hem trots löst stag. Skönt det när man hade en så härlig cykeltur. :)
IMG_20221121_215009.jpg

Sen blev det halt på vägen hem också. Jag klarade mig bra med 32 mm semi slick. Men det gick inte lika bra för alla. Det finns en bussfil där bussens front är, men just den här bussen skal inte dit utan in i cirkulationsplatsen, rakt mot kameran i bild.
IMG_20221121_182817.jpg

Senast ändrad:

Pugilism

Aktiv medlem
Tog en liten tur till fots för att se om det var plogat någonstans första kilometern hemifrån. Då det inte var det får det bli hemmakontor, snöskottning och lite lunchzwift.

DarkMatter

Aktiv medlem
Intressant pendling idag. Startade klockan 5:30 i Vällingby och tog mig in och genom stan till Johanneshov.
Lokalgator i båda ändar var katastrof. Ojämnt och moddigt så bakhjulet for hur som helst.
Anslöt Bergslagsvägen vid Råcksta (efter lite push bike upp). Väglaget på GC Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen var helt okej. Lite snö som stängt upp från vägplogningen mellan Blackeberg och Islandstorget men inget som hindrade cykling.
Tranebergsbron var bra. Smalare än normalt med snövallar på båda sidor men fullt funktionsdugligt.
Västerbron var katastrof. Vad jag kunde se när jag närmade mig var den provisoriska GC-banan inte farbar så jag valde körbanan. Det var inte heller bra. Fint över bron men väldigt läskigt i ändarna med knölig is. Om det ser likadant ut imorgon kommer jag nog att laxa.
Hornsgatan var okej.
Ringvägen var halvdan men farbar.
Skanstullsbron södergående var behaglig ett slätt och fast snöskickt som dämpade dubb-smattret.

TLDR; Stora cykelstråk okej. Allt annat tveksamt eller värdelöst.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Tack alla för uppdateringarna på väglaget!
Igår kväll var i alla fall det prioriterade cykelstråket Hägerstensvägen inte plogat alls vid vägarbetet, utan det var pushbike som gällde.
Cykelvägen på Liljegolmsbron södergående var plogad nerifrån och upp från båda håll. Det innebar att det i på toppen av bron låg en stor snövall som låg och blockade vägen likt Berlinmuren. Eventuellt är detta åtgärdat nu på morgonen.

Med tanke på den bristfälliga snöröjningen och att temperaturen kommer ligga strax över 0 på för middagen och under på eftermiddagen, så är risken idag för spårig is stor. Trots att jag gärna vill cykla (älskar), så blir det tyvärr tunnelbanan (hatar)

Till alla er andra tappra: Kör extra försiktigt idag! Jag håller tummarna för att allt går bra 👍

johan44

Aktiv medlem
Fuskade med bil. Funkade utmärkt, troligen tack vare alla varningar om att stanna hemma så rätt lugnt på vägarna. Ursäkten är att en lånad morgonlampa ska hem för att trolla bort morgonångesten den mörka tiden, hoppas ljuset kan kompensera hur den ser ut... :)
bild.jpg

Olof E

Aktiv medlem
Hamnade bakom sopsaltaren på Årstabergsvägen. Det gick väldigt långsamt eftersom varenda gående behövde betänketid för att inse att de var tvungna att flytta på sig. Närmare stationen blev det stopp eftersom det är staket på båda sidor och ingenstans att flytta sig.

Bilagor

• IMG_20221122_075632342.jpg
    IMG_20221122_075632342.jpg
    1.2 MB · Besök: 35

Sulfaten

Aktiv medlem
Utmanande cykling idag. Vissa bitar mycket bra sopsaltat, andra bitar med modd i frysen eller rörlig form. Ibland isskorpor och en del snövallar. Glad för traktordäcken. Glad för möjligheten att ha cykelrum med möjlighet att hänga upp cykeln på jobbet.

Bilagor

• 20221122_063107.JPG
    20221122_063107.JPG
    394.6 KB · Besök: 52
  • 20221122_063201.JPG
    20221122_063201.JPG
    501.5 KB · Besök: 50
  • 20221122_072738.JPG
    20221122_072738.JPG
    610.1 KB · Besök: 50

Tokig

Aktiv medlem
Cykelvägar runt kista i bra skick, en del is så dubbdäck är bra o ha. Längre ut är det en hel del oplogat eller dåligt plogat. Väldigt blandat.
Möte en kille på motorcykel, stor båge, på cykelbanan. Såg halt ut med de slicksen :)

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Sollentuna och Solna hade jobbat riktigt bra med sopsaltningen av cykelbanorna i morse. Barmark i princip hela vägen. På biten förbi Ulriksdals GK (som aldrig sopsaltas) var det läge för att cykla med ena foten urklickad i nedförsbacken. Men på platten var det några hundra meter fin hårdpackad vinterväg. I innerstan hade det inte gjorts många knop för att snöröja för cyklister.
IMG_1693.jpeg
IMG_1694.jpeg

vman

Medlem
Intressant pendling idag. Startade klockan 5:30 i Vällingby och tog mig in och genom stan till Johanneshov.
Lokalgator i båda ändar var katastrof. Ojämnt och moddigt så bakhjulet for hur som helst.
Anslöt Bergslagsvägen vid Råcksta (efter lite push bike upp). Väglaget på GC Bergslagsvägen och Drottningholmsvägen var helt okej. Lite snö som stängt upp från vägplogningen mellan Blackeberg och Islandstorget men inget som hindrade cykling.
Tranebergsbron var bra. Smalare än normalt med snövallar på båda sidor men fullt funktionsdugligt.
Västerbron var katastrof. Vad jag kunde se när jag närmade mig var den provisoriska GC-banan inte farbar så jag valde körbanan. Det var inte heller bra. Fint över bron men väldigt läskigt i ändarna med knölig is. Om det ser likadant ut imorgon kommer jag nog att laxa.
Hornsgatan var okej.
Ringvägen var halvdan men farbar.
Skanstullsbron södergående var behaglig ett slätt och fast snöskickt som dämpade dubb-smattret.

TLDR; Stora cykelstråk okej. Allt annat tveksamt eller värdelöst.

Kl 08.00 var det betydligt bättre. Cyklade Spångavägen (från korsningen Bällstavägen), Drottningsholmsvägen från Brommaplan via Norrmälarstrand förbi Stadhuset via Kungsträdgården till Nybroviken. I stort sett snöfritt förutom någon liten slaskrest här och var och lite moddigt vid överfarter vid Tegelbacken.

Bra grepp och dubbat är nog inte nödvändigt för en hyfsat van vintercyklist. Lokalgator är fortfarande rätt stökiga men de huvudstråk jag tog har staden(s entreprenörer) jobbat bra med.

IM

Aktiv medlem
I Sjöstan var det vägbanan som gällde till största del. Det såg lurigt ut för de som kom över stora bron från Gullmarsplan och in mot stan, vid korsningen Götgatan Ringvägen; en del av cykelbanan har lämnats orörd vilket måhända kan komma som en överraskning.

Fortsatt lugnt och fint bör nog vara ledorden; blir det kyligare under dagen kan hemfärden nog bli väldans besvärlig både här och var. Håller tummarna för plusgrader.

AndreasVH

Aktiv medlem
Tror jag kanske tar cykel i morgon. Hur ser Munkbrons cykelbana ut? Götgatan, Slussen?
Inga problem i morse i alla fall. Körde mtb med 2.2" och lågt tryck, men det kan ju bli knastrigt om tempen sjunker någon grad. Lite småvallar och modd här och var.
Edit:
Kommer du från Skanstullsbron är det knepigt sista 150m till, samt genom korsningen vid Skanstull. Inte alls plogat där.

zodah

Aktiv medlem
Inga problem i morse i alla fall. Körde mtb med 2.2" och lågt tryck, men det kan ju bli knastrigt om tempen sjunker någon grad. Lite småvallar och modd här och var.
Edit:
Kommer du från Skanstullsbron är det knepigt sista 150m till, samt genom korsningen vid Skanstull. Inte alls plogat där.
tack och bock! kan just tänka mig att de inte röjer förbi det där bygget sista 100 m innan RIngvägen (norrgående)

Little Stereo

Aktiv medlem
Cyklade rätt genom stan till Solnakontoret igår, 47 minuter dit och 43 minuter efter bättre vägval tvärs Kungsholmen och Norrmälarstrand hem i stället för längs Karlbergsvägen på morgon (helt oplogat och fullt med nedfallna grenar). Normal tar det 30-32 minuter. Till kontoret hade jag nästan 15 minuter över tröskelpuls.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Sopsaltat på dom större stråken men inne i villaområden etc så fortfarande under kritik. (Norra Sollentuna/Väsby)
Dock hade gårdagens sörja fryst så skulle ändå säga att det var lättare att ta sig fram än gårdagens ormande fram på gångbanorna inne i villaområdena

Har dock börjat frysa på igen vid stäketleden om än sopsaltat så risk för svartis på sina håll.

Tror det blir riktigt bra hem idag med plusgrader under dagen

Jamazi

Aktiv medlem
God morgon alla cykelpendlare! Åker tunnelbanan från Kista hem till varma sängen. En fråga om någon vet, ifall det har plogats på cykelbanan mellan Ursvik och Kista? Den som startar/slutar vid Milots förskola i Ursvik. Hade tänkt ta cykeln till jobbet i eftermiddag 🤔😁

mankis

Aktiv medlem
Inte kul idag, cykelbanorna jättefina men dom vägbitar jag pendlar var otäcka, packad snö/is som nu börjar spricka/töa så man skär igenom, behövs fatbiken med Almighty dubbisar nu.

MartinRF

Aktiv medlem
God morgon alla cykelpendlare! Åker tunnelbanan från Kista hem till varma sängen. En fråga om någon vet, ifall det har plogats på cykelbanan mellan Ursvik och Kista? Den som startar/slutar vid Milots förskola i Ursvik. Hade tänkt ta cykeln till jobbet i eftermiddag 🤔😁
Igår kväll var det inte röjt där så jag tog omvägen över Järvafälten och Rissne. Det blir något liknande strax.

/Martin

Topp