Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

53:12

Aktiv medlem
Tog rulle på en elcykel på väg till jobbet nyss. Mannen gjorde bara ett par tramptag över 1.5 km utan att cykeln tappade fart. Vad var manipulerat?

NickPick

Aktiv medlem
Spårigt med frusen eller semifrusen modd. Behöver kanske nya dubbdäck också.
Ca 7 minuter längre tid till jobbet än i somras.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Korrelationen mellan att det någonstans på "grenen" sker vägarbete och att plogningen var allt annat än optimal var stark. Hägerstensvägen var kaos och trots ice spikers så var det bitvis push bike för mig. Cykelbanan blev ok efter SLs garage och i backen upp mot Aspudden såg det bra ut på GC Liljeholmssidan.

Mina ben tycker att beslutet att skaffa en 14t kogg till SS-linan var ett sådär beslut...

bearthefear

Aktiv medlem
Förvånansvärt dåligt plogat i princip överallt. Kanske ett tecken på att man blivit bortskämd med allt för välpreparerade cykelbanor! Plogbilschaffisarna är väl ute och röjer träd och grenar istället. Är något av ett slagfält så fort man närmar sig en skog…

Sulfaten

Aktiv medlem

Bilagor

• 20221123_085932.JPG
    20221123_085932.JPG
    496 KB · Besök: 32

Olof E

Aktiv medlem
När ordinarie snöröjning inte kan komma fram pga vägarbete eller liknande så övergår ansvaret för snörojning till vägarbetsentreprenören. Det funkar nästan aldrig.

Guldragge

Aktiv medlem
Korrelationen mellan att det någonstans på "grenen" sker vägarbete och att plogningen var allt annat än optimal var stark. Hägerstensvägen var kaos och trots ice spikers så var det bitvis push bike för mig. Cykelbanan blev ok efter SLs garage och i backen upp mot Aspudden såg det bra ut på GC Liljeholmssidan.

Mina ben tycker att beslutet att skaffa en 14t kogg till SS-linan var ett sådär beslut...
Fullt medhåll. Flög fram på Hägerstensvägen, alltså bilvägen, när jag såg hur cykelbanan såg ut. Hela vägen genom stan tyckte jag det var ok tack vare smältningen. Danderyd ok tills man kom till villakvarteren i Enebyberg där det var dödsmodd. Såg till att komma ut på G:a Norrtäljevägen så fort som möjligt och fortsatte på bilvägen Stockholmsvägen då jag inte hyste nån förhoppning om fina sopade cykelbanor i Täby....

kvitterk

Aktiv medlem
Första vinterpendlingen för säsongen, plockade fram gamla stela mtbn som går som vinternpendlare. Fortfarande vinterdäcken på, behövde bara pumpas. Förvånansvärt bra före från söderort. Bara omledningen via Östberga som var lite dåligt röjd med spårig slask, annas vågade jag köra iklickat största delen av vägen.

Låg bakom en Livelo strax innan gullmars som var riktigt nära att klippa en liten hund som plötsligt fick för sig att springa ut åt höger, men det gick bra. i övrigt inga incidenter.

Guldragge

Aktiv medlem
Jag tycker ofta att bilisterna verkar fatta grejen när det är såna här grisiga omständigheter. Kanske lite kollektiv känsla av undantagstillstånd, om man så vill:) Hela Hägerstensvägen mellan Axelsberg- Aspudden har växlande 30-40 km/h och det kan ju bidra till att bilisterna blir lite tålmodigare när de har en cykel framför sig just här. Och det ska mycket till för att jag lägger mig på bilvägen om det finns intilliggande cykelbana. Sen hade jag bilfritt när jag ångade på på de lite större snabbare bilvägarna, fast då handlade det bara om max nån kilometers cyklande...

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Snön helt borta. Dubbdäcken gör minst två steg på kassetten i tappad hastighet vid bekväm ansträngning. Ångrar bytet starkt men får se om jag orkar byta tillbaka en stund innan nästa smocka.

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Ute och provkörde under lunchen inför morgondagens pendling från Vallentuna in till city. Cykelvägen längs med Roslagsbanan var plogad och saltad. Helt klart godkänt. Gummistövlar hade varit rätt val på fötterna. Svängde tillbaka norrut innan Täby villaområde, baserat på tidigare feedback i denna tråd, och tog det sk. "prioriterade cykelvägen längs med täbyvägen och bergtorpsvägen. Det sög snöb*lle. Spårig djup slask.
Gillar prioriterade cykelvägar när det kommer till snöplogning, men då måste även bilvägen bredvid också plogas. Annars flyger bara all snö/slask/skit från bilarna över på cykelvägen.. And we´re back to sqaure one.

Radiac

Aktiv medlem
Tack för att du cyklar! Jo, tjena.
Håller med om att dubbdäcken gör minst två steg på kassetten, så sjukt själdadödande. Visa bilaga 595020

Där är det ju tyvärr alltid dåligt på vintern när det har snöat...

När dom saltar på Essingeleden så smälter snön och rinner ner under betongfundamenten, sen fryser det till och blir en sörja på Gång/Cykelbanan

Och plogbilen bruka lysa med sin frånvaro hela vintern också

En kort period sopsaltade dom, men sen kom dom på att det var för smalt för den maskinen...
Sen brukar man kunna få en "skön" dusch när det kommer en lastbil eller buss och det är lite slaskigt på vägbanan :-)
(jag har lämnat förslag om att sätta upp plexiglas där, men verkar inte ske)

Senast ändrad:

Mediokern

Aktiv medlem
Även jag hade svårt att cykla på lokalgatorna innan man kom fram till cykelstråken. Bitvis kändes det dock som slask både uppifrån och nedifrån då det var blött på marken och kom någon form av nederbörd samtidigt.

Jag hade oturen att stöta på en arg bilist idag. När jag svängde vänster från Sibyllegatan ut på Valhallavägen var det en privatbilist tutade och gav mig fingret för att jag cyklade i bussfilen....???? Oklart vad hen ville egentligen.

På hemvägen kunde jag konstatera att dagens mildväder gjort att det på en del sträckor där det var spårig slask i morse, nu var i alla fall en smal remsa med barmark.

weldion

Aktiv medlem
Även jag hade svårt att cykla på lokalgatorna innan man kom fram till cykelstråken. Bitvis kändes det dock som slask både uppifrån och nedifrån då det var blött på marken och kom någon form av nederbörd samtidigt.

Jag hade oturen att stöta på en arg bilist idag. När jag svängde vänster från Sibyllegatan ut på Valhallavägen var det en privatbilist tutade och gav mig fingret för att jag cyklade i bussfilen....???? Oklart vad hen ville egentligen.

På hemvägen kunde jag konstatera att dagens mildväder gjort att det på en del sträckor där det var spårig slask i morse, nu var i alla fall en smal remsa med barmark.
Du hade väl omodern geometri på hojen.

Berk

Aktiv medlem

Min erfarenhet är att desto närmare man kommer till korsningen av Sibyllegatan och Karlavägen, desto asocialare bilister är. En tant i en bil tutade när min otta månader gravida fru gick "för långsamt" på en övergångställe. Och nu på helgen tutade en bilist för att bilen framför inte ville köra över en fotgängare på en övergångställe.

Senast ändrad:

mankis

Aktiv medlem
Blev crossen idag så liite bättre dubb än pendlaren, forfarande otäckt bitvis när man skär igenom is/snö där det var dåligt plogat.

sen har man faktiskt hyvlat på några ställen, lite tankevurpa när man hyvlar upp snö/is och lägger den på halva cykelbanan, men tänker positivt, det var ju bara på halva och har sett värre.

DSC_0009.JPG

salle

Aktiv medlem
Barmark i stort sett överallt förutom Hägerstensvägen som ju är under all kritik. Samt att Västerbron södergående inte är plogad så många som cyklar mot trafiken. Men skönt med friktionsdäcken ist för gårdagens dubb. Älskar n+1.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Ni som cyklar på bilvägarna, hur reagerar bilisterna? Har dom ett uns tålamod denna gången?
Cyklade hem igår och var tvungen att gå ur GC banan där Essingeleden går över Hägerstensvägen och då var det en XC90 som var vääldigt nära, tyvärr hade jag inte tillräckligt många watt i mig för att åka i kapp och fråga hur han tänkte. I morse när jag åkte Hägerstensvägen så var det en bilar-från-Bayern- som tuttade på mig. Känner att tålamodet börjar tryta lite hos bilisterna.

Igår när jag cyklade fel sida av Västerbron (väst) så såg jag en grävskopa med den största piasabakvast jag sett sopa där de fixar gångbanan. Min slutsats var 1. ser ganska kul ut. 2. Entrprenörerna kan visst hantera snö (bara inte på GC)!

Senast ändrad:
Topp