Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Rätt händelselös hempendling.

Dock kom jag att tänka på en sak under hemfärden.

På cykelbanan från Roslagstull och västerut( den finns även om du cyklar österut :giggle:) finns det en "sänka" i höjd med Wennergren Center. I botten på den är det ett övergångsställe.
Under 5-10 års tid tror jag att antalet gånger jag har sett någon cyklist stanna för gångtrafikanter där kan räknas på handens fem fingrar.
Jag förstår att det kan vara "jobbigt" att behöva stanna i botten av sänkan, men själv brukar jag sakta ner ca 20 meter innan så att jag får lite hjälp av nedförsbacken när jag ska dra igång igen.
Bifogar bild på sänkan, om någon tyckte förklaringen var luddig.
Visa bilaga 603757
Jag brukar också känna mig rätt ensam om att lämna företräde för fotgängare där. I ärlighetens namn verkar även fotgängarna bli lite förvånade över att bli översläppta. Ofta krävs det en nick, vink eller ett varsågod för att de ska våga gå

WSMC

Aktiv medlem
Jag brukar också känna mig rätt ensam om att lämna företräde för fotgängare där. I ärlighetens namn verkar även fotgängarna bli lite förvånade över att bli översläppta. Ofta krävs det en nick, vink eller ett varsågod för att de ska våga gå
Håller helt med.
Jag misstänker att de som går frekvent där, tyvärr har fått lära sig den hårda vägen, att det är bra att stanna till dess att det är fritt. Till råga på allt känns hela " korsningen" dåligt upplyst.
Att det ligger en skola där, och att det rör sig en hel del barn i området, gör ju tyvärr inte saken bättre.

Senast ändrad:

storfiskarn

Aktiv medlem
Kallt, fuktigt och en snittfart på 15,8🐌
CF1F9CB8-E170-4048-ADBD-D40078AC29A3.jpeg

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Håller helt med.
Jag misstänker att de som går frekvent där, tyvärr har fått lära sig den hårda vägen, att det är bra att stanna till dess att det är fritt. Till råga på allt känns hela " korsningen" dåligt upplyst.
Att det ligger en skola där, och att det rör sig en hel del barn i området, gör ju tyvärr inte saken bättre.
Hörde till min fd. pendlingsrutt. Hela området är ett lysande exempel på dålig cykelinfra. Cykelvägen mellan Roslagstull och Sveaplan, på båda sidan av vägen, är på tok för smal. Dåligt med utrymme för de som väntar i "evighetsrödljuset" vid Roslagstull, osv osv. Och nu är väl planen att bygga höghus på Sveaplan samt att flytta vägen. Nån som inte tror att det kommer bli kaos?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Fick vända hem efter plånkan. Sedan lite smågnetig vind att gnida mot, vilket känns nu.

Värmdövägens och Solnavägens cykelinfra är bedrövligt just nu. Blir att trängas i körfälten vilket inte alltid känns bäst.

Munkbrons körfält är lågtrafikerade och mkt bättre än tarmen på kajen.

Min runda går över halva vägen sjönära. Det är en njutning en morgon som idag.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
i går onsdag 18/1 Körde spinning 55 min efter jobbet, @Sulfaten som licenserade sig på Friskis i Hagastaden så där kan man nu köra lunchspinning framöver med skön musik åt det syntigare hållet ME LIKE A LOIT!
Trampade sedan hem, lite mör i benen men gick hyfsat som vanligt. Sambon säger "Va långsam du var"
VA FAAAN! hon hade ju inte ens cyklat. väldigt kränkt så jag fick ta den näst sista Stiegel ölen från sommarens resa till alperna.

Ilritorno

Aktiv medlem
Mina dubbla vantar räckte inte riktigt till idag. Får blir de tjockare skidvantarna om ska fortsätta så här. Men annars väldigt friskt och skönt. Dagens bonus, min termoflaska försvann igår när skulle lasta in cykeln i bilen efter hämtat barnen. Stod otroligt nog kvar på trottoaren där jag hade haft bilen parkerad igår.

Senast ändrad:

roller

Aktiv medlem
stam.jpg

På grund av anledning ser min styrstam ut på detta vis. Igår var det ingen lek med rejäl motvind och snöblandat regn som piskade i ansiktet. Med mitt vindfång hade jag kunnat generera en och annan kW om jag varit vindkraftverk. Dubbdäcken hjälpte inte till med rullet heller. Jag kör mitt mantra att blåser det så blir elen inte lika dyr. Det hjälper i alla fall lite.

I morse blåste det inte mycket. Dubbdäcken jag svor åt igår var min räddning idag. Ca 2 cm snö/slask som var spårigt och hade fryst på. Det märks att man inte är van vid det, höll krampaktigt i styret då jag fick en och annan släng i sidled.

kais01

Aktiv medlem
påfruset runt hemmet i morse så blev dubb-brommien.

ett misstag visade det sig. visserligen halka här och var på min väg i norra tokholm, men inte så farligt. sen en irriterande pyspunka, kanske dubbpunka.

skippade en djupare analys, och tog kommunalt på vägen hemåt. för en gångs skull även via tunnelbanan. spärrvakten hade inga synpunkter trots avsaknad av fodral.
04C3ABD7-1123-483D-A622-18FAD2B900FF.jpeg

way to go.
.

Kashedian

Aktiv medlem
32600 meter till dagens arbetsplats, och tillbaka. Det sliter, men framförallt blir man hungrig.

På något sätt lyckas normal sälja dessa för 14kr. Fattar fortfarande inte hur de gör, måste vara lockvara.

mattihp

Aktiv medlem
32600 meter till dagens arbetsplats, och tillbaka. Det sliter, men framförallt blir man hungrig.

På något sätt lyckas normal sälja dessa för 14kr. Fattar fortfarande inte hur de gör, måste vara lockvara.
Lidl säljer sina för 14:95. De smakar bättre.

sailor

Aktiv medlem
Måste lära mig att vinka istället för att visa fingret när bilar tutar. Passerar vit volvo som står för att svänga ut och täcker samtidgt på övergång och cykelöverfart. Jag cyklar nära fronten för att sedan notera höra hur han tutar, senare när jag ska korsa vägen så stannar han upp mitt på 60-vägen framför mig. Men sedan ångrade han sig och körde vidare, vet inte vad han tänkte upplysa mig om. Men tänk om man vinkar och det uppfattas som om jag är ironisk?

Wiklund

Medlem
Har smugit under radarn i tråden tidigare. Tänkte börja posta lite nu!
Jag pendlar mellan Spånga och Tumba 2ggr vecka.
Cyklar Spångavägen via Åkeshov, Drottningholm, Ekerö C, Slagsta färjan, cykelbron över E4an vid Bauhaus i Norsborg och sen via industriområdet och längs Hågelbyleden. ca 29km enkel väg. Tar ca 90 min inkl färjan på sommaren och dessa tider runt 105min. Kanske inte är kortaste vägen mellan färjan och Tumba men denna är lättcyklad och jag slipper krångla mig igenom Fittja och Alby.
Jag har endast 2 trafikljus längs hela sträckan vilket gör resan smidig. Körde via Kungenskruva och Liljeholmen en gång men blev helt slut pga alla start och stopp pga trafikljus, utfarter och ombyggnadsstrul.
IMG_7369.JPEG

Riktigt fint vid väntan på färjan som går var 10e minut i rusning. Oklart för mig vilka förändringar som blir med färjan när förbifarten är klar. Misstänker att det inte blir till det bättre med tex Tax-free och gratis kaffe på båten..
Riktigt fin cykling idag när jag fått upp värmen innifrån.
Snittfart strax över 21 km/h på en White GX LTD med dubbdäck. Mkt nöjd med cykeln.
IMG_7371.JPEG

De andra dagarna cyklar till och från förskolan med en sån här
Cykeln.jpg

Smidig arbetshäst! Bara slänga i barnen när de är grusiga och blöta. Sen slipper man trängas med alla pösiga föräldrar på de får hämta/lämna parkeringar som finns. Jag kan cykla ända fram till dörren och parkera hur jag vill :)

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Min tanke är mera att "tagga ned". Jag slutade cykla en period pga taxibilar som tyckte sig äga stan. Måste komma iväg innan stressade föräldrar ska skjtusa runt sina barn till skolan, kom iväg lite senare idag.
Jag håller med om att "tagga ned" är bra. Jag mår mycket bättre om jag kan hålla mig till att vinka och le istället för att gå upp i affekt när jag tycker att andra trafikanter gör fel. För övrigt är tumvantar eller lobstervantar ett bra tips om man känner att långfingret ligger lite väl nära till hands som kommunikationsmedel. Då är man begränsad till att vinka eller göra tummen upp till sina medtrafikanter. (y)

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag håller med om att "tagga ned" är bra. Jag mår mycket bättre om jag kan hålla mig till att vinka och le istället för att gå upp i affekt när jag tycker att andra trafikanter gör fel. För övrigt är tumvantar eller lobstervantar ett bra tips om man känner att långfingret ligger lite väl nära till hands som kommunikationsmedel. Då är man begränsad till att vinka eller göra tummen upp till sina medtrafikanter. (y)
Eller önska dem ett långt och fruktsamt liv 🖖

IM

Aktiv medlem
Eller önska dem ett långt och fruktsamt liv 🖖

Jag brukar försöka hålla mig till att tacka för tipset.

Jag kan ingenting om scifi.

Berk

Aktiv medlem
Mycket förrädiskt läge i Stockholm just nu. Kring norra tullarna är vägarna helt ok och några delar av cykelbanor också. Men cykelbanor som är inte använt mycket har en hinna av slim som är något emellan vatten, snö och is och som är helt ok om man cyklar rakt fram, men halt i sidled. Jag hoppade från en väg uppför en GC-bana och ramlade direkt platt på marken.

Senast ändrad:

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Mycket förrädiskt läge i Stockholm just nu. Kring norra tullarna är vägarna helt ok och några delar av cykelbanor också. Men cykelbanor som är inte använt mycket har en hinna av slim som är något emellan vat, snö och is och som är helt ok om man cyklar rakt fram, men halt i sidled. Jag hoppade från en väg uppför en GC-bana och ramlade direkt plat på marken.
Instämmer, det var bitvis halvfruset slask på hemvägen på väg norrut från Stockholm.

I övrigt fick jag be om ursäkt när jag var tvungen att tvärnita för att inte köra rakt på en fotgängare med en stor kundvagn på ett övergångsställe. Helt obegripligt att jag såg henne så sent.

Köp & Sälj

Topp