Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Lite svårt att hålla värmen påväg hem.
2 tim på kontot idag.
2 tim på kontot idag.
Jag brukar också känna mig rätt ensam om att lämna företräde för fotgängare där. I ärlighetens namn verkar även fotgängarna bli lite förvånade över att bli översläppta. Ofta krävs det en nick, vink eller ett varsågod för att de ska våga gåRätt händelselös hempendling.
Dock kom jag att tänka på en sak under hemfärden.
På cykelbanan från Roslagstull och västerut( den finns även om du cyklar österut) finns det en "sänka" i höjd med Wennergren Center. I botten på den är det ett övergångsställe.
Under 5-10 års tid tror jag att antalet gånger jag har sett någon cyklist stanna för gångtrafikanter där kan räknas på handens fem fingrar.
Jag förstår att det kan vara "jobbigt" att behöva stanna i botten av sänkan, men själv brukar jag sakta ner ca 20 meter innan så att jag får lite hjälp av nedförsbacken när jag ska dra igång igen.
Bifogar bild på sänkan, om någon tyckte förklaringen var luddig.
Visa bilaga 603757
Håller helt med.Jag brukar också känna mig rätt ensam om att lämna företräde för fotgängare där. I ärlighetens namn verkar även fotgängarna bli lite förvånade över att bli översläppta. Ofta krävs det en nick, vink eller ett varsågod för att de ska våga gå
Hörde till min fd. pendlingsrutt. Hela området är ett lysande exempel på dålig cykelinfra. Cykelvägen mellan Roslagstull och Sveaplan, på båda sidan av vägen, är på tok för smal. Dåligt med utrymme för de som väntar i "evighetsrödljuset" vid Roslagstull, osv osv. Och nu är väl planen att bygga höghus på Sveaplan samt att flytta vägen. Nån som inte tror att det kommer bli kaos?Håller helt med.
Jag misstänker att de som går frekvent där, tyvärr har fått lära sig den hårda vägen, att det är bra att stanna till dess att det är fritt. Till råga på allt känns hela " korsningen" dåligt upplyst.
Att det ligger en skola där, och att det rör sig en hel del barn i området, gör ju tyvärr inte saken bättre.
Lidl säljer sina för 14:95. De smakar bättre.32600 meter till dagens arbetsplats, och tillbaka. Det sliter, men framförallt blir man hungrig.
![]()
Maxim Energy Bar Sweet & Salty - 55 g
Maxim Energy Bar med smaken Sweet & Salty, har den perfekta kombinationen av både sött och salt. | Köp billigt och enkelt på Med24.se idag! | Hållbar och snabb leverans.www.med24.se
På något sätt lyckas normal sälja dessa för 14kr. Fattar fortfarande inte hur de gör, måste vara lockvara.
Kontakta Borlänge Energi och säg åt dem att ploga.Lite spårigt i Borlänge i morse men bilfilen plogad och fri från snö
Hittade på ICA för 14kr (kampanj). De har funkat till morgonkaffet på jobbet.Lidl säljer sina för 14:95. De smakar bättre.
Är det inte precis det du vill uppnå? 😁... Men tänk om man vinkar och det uppfattas som om jag är ironisk?
Min tanke är mera att "tagga ned". Jag slutade cykla en period pga taxibilar som tyckte sig äga stan. Måste komma iväg innan stressade föräldrar ska skjtusa runt sina barn till skolan, kom iväg lite senare idag.Är det inte precis det du vill uppnå? 😁
Jag håller med om att "tagga ned" är bra. Jag mår mycket bättre om jag kan hålla mig till att vinka och le istället för att gå upp i affekt när jag tycker att andra trafikanter gör fel. För övrigt är tumvantar eller lobstervantar ett bra tips om man känner att långfingret ligger lite väl nära till hands som kommunikationsmedel. Då är man begränsad till att vinka eller göra tummen upp till sina medtrafikanter.Min tanke är mera att "tagga ned". Jag slutade cykla en period pga taxibilar som tyckte sig äga stan. Måste komma iväg innan stressade föräldrar ska skjtusa runt sina barn till skolan, kom iväg lite senare idag.
Eller önska dem ett långt och fruktsamt liv 🖖Jag håller med om att "tagga ned" är bra. Jag mår mycket bättre om jag kan hålla mig till att vinka och le istället för att gå upp i affekt när jag tycker att andra trafikanter gör fel. För övrigt är tumvantar eller lobstervantar ett bra tips om man känner att långfingret ligger lite väl nära till hands som kommunikationsmedel. Då är man begränsad till att vinka eller göra tummen upp till sina medtrafikanter.![]()
Jag håller med om att "tagga ned" är bra. Jag mår mycket bättre om jag kan hålla mig till att vinka och le istället för att gå upp i affekt när jag tycker att andra trafikanter gör fel. För övrigt är tumvantar eller lobstervantar ett bra tips om man känner att långfingret ligger lite väl nära till hands som kommunikationsmedel. Då är man begränsad till att vinka eller göra tummen upp till sina medtrafikanter.![]()
Eller önska dem ett långt och fruktsamt liv 🖖
Sprutgrädde var det väl?Ingen pendling pga hemmakontor men smet ner till Trekanten och drog av en ellips på långfärdsskridskorna. Medelhastighet 18,7km/h, toppade ur på 28,6. Drack 8 dl grädde när jag kom hem. För visst var det så van der Pool sa?
Instämmer, det var bitvis halvfruset slask på hemvägen på väg norrut från Stockholm.Mycket förrädiskt läge i Stockholm just nu. Kring norra tullarna är vägarna helt ok och några delar av cykelbanor också. Men cykelbanor som är inte använt mycket har en hinna av slim som är något emellan vat, snö och is och som är helt ok om man cyklar rakt fram, men halt i sidled. Jag hoppade från en väg uppför en GC-bana och ramlade direkt plat på marken.