Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Mediokern

Aktiv medlem
Instämmer - våta cykelbanor (och andra vägbanor) fryser på under eftermiddagen och det blir väldigt halt.
Fulldubbat är att rekommendera!
Klarade mig fin med 106 dubbar i varje däck och med viss försiktighet. Framförallt nu på eftermiddagen då det bitvis gnistrar där det frusit på!.
Trevlig helg och cykla försiktigt!

ipv6

Aktiv medlem
Jag cyklade från Mos till Vällingby och tyckte inte det var särskilt halt, bara lite slaskigt bitvis.

Påpekade för en annan cyklist att det kanske var en smula olämpligt att stå stilla mitt i en mörk kurva, utan lampor och reflexer, och göra något med mobilen. Fick en utskällning, tydligen är det ok om man inte hittar och behöver kolla på en karta.

Little Stereo

Aktiv medlem
Pendlade till fots idag.
1674250033951.png

fyrbåk

Aktiv medlem
Måste lära mig att vinka istället för att visa fingret när bilar tutar. Passerar vit volvo som står för att svänga ut och täcker samtidgt på övergång och cykelöverfart. Jag cyklar nära fronten för att sedan notera höra hur han tutar, senare när jag ska korsa vägen så stannar han upp mitt på 60-vägen framför mig. Men sedan ångrade han sig och körde vidare, vet inte vad han tänkte upplysa mig om. Men tänk om man vinkar och det uppfattas som om jag är ironisk?
Det är vid sådana tillfällen man inte vill ha lobsterhandske

tvåa på lobsterbollen inser jag 🤪

Larsifer

Aktiv medlem
Häromveckan på väg hem i mörkret. Passerat SVT-huset på Lindholmen och på den mörkaste delen efter kurvan där de gräver ser jag en man komma gående. Det är något skumt över hur han rör sig. Påverkad? En kvinna följer honom bakom. Sällskap? Hon håller dock viss distans, som om hon vill ta avstånd men ändå nödgad att följa honom. 5-10 m ifrån så ändrar han riktning och går rakt mot mig. Försöker slå mig ovanpå huvudet, på hjälmen. Jag duckar undan och han träffar mest toppen av ryggsäcken. Han skriker något också. Jag fortsätter en bit, han springer inte efter mig. Funderar på vad jag ska göra. Handgemäng känns opraktiskt och riskabelt. Har inte ont och tror inte något i ryggsäcken gått sönder. Känner inte för att kliva av cykeln. Jag vänder tillbaka och följer långsamt bakom. Längre bort kommer en yngre kvinna joggande. Han skrämmer henne lite, men inte mer. Jag vänder igen och cyklar vidare hemåt. Det är onsdag i Göteborg.

Wiklund

Medlem
Jag håller med om att "tagga ned" är bra. Jag mår mycket bättre om jag kan hålla mig till att vinka och le istället för att gå upp i affekt när jag tycker att andra trafikanter gör fel. För övrigt är tumvantar eller lobstervantar ett bra tips om man känner att långfingret ligger lite väl nära till hands som kommunikationsmedel. Då är man begränsad till att vinka eller göra tummen upp till sina medtrafikanter. (y)
Slängkyss har jag fått många reaktioner av! Trodde en arg tant skulle explodera när jag gjorde det en gång 🙈

Tjock Sagan

Aktiv medlem
06 på morgonen visade YR-appen -5, känns som -9. Blev ett par extra vindtäta braller samt en tjockare jacka. Perfekt klädd. Positivt överraskad av antalet medcyklister idag. Vägarna var antingen helt bara eller så hade de ett tunt snötäcke. Perfekt. Inget större eller mindre att klaga på idag. Är väl inte tillräckligt gammal än för det....

Berk

Aktiv medlem
Isigt på många ställen, verkar som att det sparas in på halkbekämpningen

Möter nog alltid minst en som inte har lysen, kan väl inte vara så svårt att skaffa ett par enkla lampor

Motvind...

Håller med allt. Tycker dock att värsta är att hälften av cyklister som kör med ljus har framljuset riktad lite uppåt så det skiner rakt in i ögonen av motcyklisterna.

Berk

Aktiv medlem
Håller med, hur svårt kan det vara att räkna ut, och tänka på det....

För styrmonterade lampor tänker jag samma. Dessutom trevligt att gatan framför dig lysas upp när gatubelysning saknas.

På rammonterade lampor är min slutsats att "problemet" är att rotationsaxeln sitter under lampan så att lampan riktar sig uppåt "automatiskt" när den möter något, t.ex. ett cykelställ. Lösningen skulle vara att har montering/rotationsaxeln ovanpå lampan.

Axie

Medlem
Ingen vind att tala om, få hala fläckar.
Hundarna sprang hela vägen så lätt och tom vagn bakom cykeln.
Tur det, min scott mtb börjar tröttna… framgaffeln har börjat knäppa och glappa, bakdäcket är svårt att få fast helt.

Ot: ni som kör mycket med vagn bakom cykel, vad har ni för cyklar? Vill gärna ha en mtb så jag fortfarande kan ha målet kvar att börja cykla i skogen igen…

Ilritorno

Aktiv medlem
Kallt idag ja. Tog till det tyngsta artilleriet jag har att tillgå när gällde handskydd. Mina tjockaste Bula-tumskidvantar + innerhandskarna. Kändes nästan för varmt i starten, men efter drygt halva sträckan lyckades jag börja frysa om tummarna ändå. Men det funkade dugligt vart fall.

Berk

Aktiv medlem
Hempendlingen hamnade, tyvärr, i rusningstrafiken och framförallt barnhämtatiden. Mötte flera mammor på ellådcyklar som inte hade koll på cyklister som kommer från höger och som håll mitten av hela GC-banan isf högra delen av cykeldelen. Mötte också en konstigt trehjulig elfordon med karroseri som backade ut parkeringen emellan två cykelställ rakt ut pa cykelbanan utan att titta så att jag måste tvärnita. Tur att det inte fanns is just där. Trodde att det var sista hindret på min, korta, hempendlingen, men en dam med hund och stor huva gick på några decimeter av GC-banan isf på breda gångdelen på högersidan av cykeldelen. Var redan förberedd att hon skulle kunna korsa utan att titta bakom. Hon tittade faktiskt men korsade endå (såg hon mig inte?). Behövde skrika.

Annars trvelig pendling i kalt väder med inte för mycket isfläckor.

SuperApe

Aktiv medlem
Hempendlingen hamnade, tyvärr, i rusningstrafiken och framförallt barnhämtatiden. Mötte flera mammor på ellådcyklar som inte hade koll på cyklister som kommer från höger och som håll mitten av hela GC-banan isf högra delen av cykeldelen. Mötte också en konstigt trehjulig elfordon med karroseri som backade ut parkeringen emellan två cykelställ rakt ut pa cykelbanan utan att titta så att jag måste tvärnita. Tur att det inte fanns is just där. Trodde att det var sista hindret på min, korta, hempendlingen, men en dam med hund och stor huva gick på några decimeter av GC-banan isf på breda gångdelen på högersidan av cykeldelen. Var redan förberedd att hon skulle kunna korsa utan att titta bakom. Hon tittade faktiskt men korsade endå (såg hon mig inte?). Behövde skrika.

Annars trvelig pendling i kalt väder med inte för mycket isfläckor.
Lyx! Jag mötte plötsligt en liten lastbil som var på väg upp för cykelbanan till Liljeholmsbron. Lyckades dirigera om den något stressade bilföraren innan denne behövde backa alltför långt. I höstas, förresten, mötte jag och en massa andra pendlare på cykelbanan en bil mitt på västerbron västerut. Det var tider det!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Om du inte har en stor cykelpump i ramen att använda som batong bör du nog cykla snabbt från platsen utan att försöka tala idioten tillrätta.
Hade ju vinden i ryggen så vända om fick vara. Smakade på situationen under vägen och kunde konstatera att cykelbanor är verkligen där farliga saker sker. Det fick vara bra med det.

DarkMatter

Aktiv medlem
Efter ledighet och förkylningsrundgång kom jag äntligen iväg till kontoret igen. Första cykelpendlingen och första cykelturen på en månad. Var en händelsefattig (på ett bra sätt) tur. Såg inga riktigt stollar av något slag och endast en rödljuscykling vid Ulvsundaplan.

Fick bli en lugn pendling med tanke på den förmodade formen efter uppehållet. Mina ca 17 km tog dryga timmen i 16.1 km/h.

josofin

Aktiv medlem
På väg hem sent igår kväll; mötte en liten räv vid ett bevakt övergångsställ. Grönt för cykel och fotgängare (och rävar). Rött för bilister. Bilisten måste vart färgblind, för hen körde, rakt framför nosen på förvånad cyklist och räv. Ingen kom till skada denna gång, räven och jag gick åt varsitt håll. Resten av hemfärden var händelselös.

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Förlängde pendlingen till 2h idag. Mörkt, grått, halt, inte halt, halt igen, duggregn osv. Väldigt många utan lyse på Strandvägen (sk. "citypendlare"). Inga nära döden upplevelser idag heller. Cyklar jag för sakta?

Ingen medelhastighet att rapportera om idag. Garmin han inte ladda upp innan jag rullade ner i parkeringsgrottan...

mattihp

Aktiv medlem
Var trött efter gårdagens lager- och kassettbyte så blev bara en kort runda i morse. Men så skönt att vara tillbaka på primärcykeln!
Börjar störa mig alltmer att inga butiker i Uppsala håller sig med rätt standarddelar till cykeln utan att jag behöver beställa in varje gång. Nu börjar bromsbeläggen ge sig så det blir till nätet igen.. Folk ljuger ofta att detta är en cykelstad.

Guldragge

Aktiv medlem
26.21 km snitt 22 km/h. Vilket är lite för snabbt för mig om jag ska hålla hela veckan. Tvekar på att det var vindstilla;) Halast är det i Axelberg där jag startar. Emellanåt också glashalt på villavägarna när man glider in i Täby. Mkt behaglig pendling. Så grymt härligt att ljuset håller på att kämpa sig tillbaka till de här breddgraderna.

Topp