Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Riktigt sen hempendling idag. Hade glömt hur fint det är att susa genom mörkret på en helt tyst cykel på toma cykelbanor. Undrar nu om cyklen låtade förut. Gamla däck kanske?

Trevligt tyst igen på sen pendling idag. Tror nu att jag vet vad som låt innan: klossarna som skräp mot skivan. Jag "uppgraderade" bromsskivorna innan jag visste att Shimano hade två "standard": breda och smala. Funkade bra i början, men klossarna sliter mycket under på undersidan där smala skivan inte finns längre och skrapar då mot armarna av skivan. Har just "nedgraderat" fram till en skiva med vanliga bredden.

zen torde väl vara zon 1 högst
Zenpendling är ett state of mind. Man låter sig inte störas av andras beteenden, man förlåter istället för förbannar. Man släpper fram istället för att hävda sin rätt. Man njuter av det korta ögonblicket av vacker utsikt istället för att bli deprimerad av resten av vägens gråa vardag.

Det är lättare att uppnå ovanstående med låg puls, men brahminnivån av zenpendling är att kunna vara fullständigt i zen längs pendelvägen även i zon 4-5.

Jag praktiserar jättelångsam pendling eftersom jag kört mycket trainer sista dryga veckan, rätt skönt och lite lättare att tänka, antar att det går under vad ni benämner som Zen (eller Zzzzzz 2).
Zenpendling handlar för mig mycket om att ta saker med ro. Acceptera att det blir knasigt i trafiken ibland. Alla kan klanta till det. Notera vad som hände, släpp det och cykla vidare.
Om det går långsamt eller ej spelar ingen roll. Men inget hets eller rejs. På den tiden jag använde strava osv var det här svårt.
Tidsmässigt skiljer det inte mycket alls.

Missade @nissesons svar. Men det är ju typ samma :)

Zenpendling är ett state of mind. Man låter sig inte störas av andras beteenden, man förlåter istället för förbannar. Man släpper fram istället för att hävda sin rätt. Man njuter av det korta ögonblicket av vacker utsikt istället för att bli deprimerad av resten av vägens gråa vardag.

Det är lättare att uppnå ovanstående med låg puls, men brahminnivån av zenpendling är att kunna vara fullständigt i zen längs pendelvägen även i zon 4-5.
Visste inte jag var zenpendlare. Men nu vet jag det. Känns bra(y)

Bra start på definitionen av ZEN, men jag måste bara skjuta in min definition. ZEN och att stressa kroppen, även om det är stress pga intensiv träning som känns bra, tycker jag inte hör ihop. Riktig ZEN ska innebära både med det mindset som bidrar till att hjärnan/själen är i harmoni samt att kroppen inte är allt för berörd utan snarare utvilad efter pendlingen.

Ska också flika in att dagens pendling inte var zen. Men det berodde på cykeln. Kedjan gnisslade och lät som en flock vårystra småfåglar och den tighta framskärmen hade fått sig en törn så att dubbdäcket låg på mest hela tiden. Det lät som en mix mellan änder och kort mot ekrarna. Så nu vet jag vad jag ska göra i helgen, vinterpendlaren får sin sista smörjning (den kommer leva efter det också) innan det förhoppningsvis är dags för sommarpendlaren.

Bra start på definitionen av ZEN, men jag måste bara skjuta in min definition. ZEN och att stressa kroppen, även om det är stress pga intensiv träning som känns bra, tycker jag inte hör ihop. Riktig ZEN ska innebära både med det mindset som bidrar till att hjärnan/själen är i harmoni samt att kroppen inte är allt för berörd utan snarare utvilad efter pendlingen.
Håller med, det är därför det är Brahminnivå att kunna Zenpendla med lite ansträgning. :-) Jag har nog som bäst klarat av att ligga zon1-zon2 med bibehållen Zen. Det är inte lätt att uppnå nirvana.

Jag måste (lätt motvilligt) erkänna att det är skönt att pendla i ett lugnt tempo men däremot upplever jag det inte som träning. Ska man hålla Z(en)2 kan man ju inte ens trycka på uppför. Men hysterisk cykling på cykelvägar är kanske ändå vettigt att undvika. ? :sneaky:

Jag måste (lätt motvilligt) erkänna att det är skönt att pendla i ett lugnt tempo men däremot upplever jag det inte som träning. Ska man hålla Z(en)2 kan man ju inte ens trycka på uppför. Men hysterisk cykling på cykelvägar är kanske ändå vettigt att undvika. ? :sneaky:
Ja, det är svårt att äta kakan och ha den kvar. Jag har det enkelt då jag har kort väg till jobbet och det är många som cyklar och går. Att träna på vägen känns inte bra med de risker det kan innebära (eller frustration att det blir av/på hela vägen), så det blir per automatik oftast Z1.

Riktigt många cyklister ute i finvädret på hemvägen. Även en del vilse fotgängare som yrade runt i cykelbanan.

De var inte så störande men jag kom att tänka på ett klipp som dök upp i mitt flöde för några dagar sen med ”27 dont’s when visiting The Netherlands” och log för mig själv i sadeln. Inte långt från toppen kom ”Don’t walk in the bicycle lane”. Med efterföljande kommentarer som ”People are gonna get mad at you!”, ”People are gonna yell at you!”, ”Stay the the f*ck out of the fietspad, or you’re gonna get knocked down!” ?

En stor lasagne igår och en ganska bra sömn på 5 timmar så ökade snittet skapligt.
25,8
Härligt att dra iväg vid 04 och ha gatorna för sig själv.
143D83BF-AA68-45B9-AD22-7F1548A11697.jpeg

Läste just om någons gnisslande kedja. Jag hade också det problemet häromdagen. Men det slog till först när jag skulle hem, så inget smörj fanns att tillgå. Har inte sånt med i ryggsäcken. Är rädd för att det skulle vara svårt att undvika läckage..?
En annan dag nu i veckan behövde jag spänna en eker. Upptäckte det när jag tog låset ur hjulet på förskolan. Oj, här var det löst. Upp med ryggsäcken, längst ner, ett packe verktyg, fram med lilla skiftnyckeln. Hoppla, den har rostat! Måste bli bättre på att använda regnskyddet på väskan!
Vad har ni för verktygskit med er? Hänger oljekannan i stropp från väskan?

Läste just om någons gnisslande kedja. Jag hade också det problemet häromdagen. Men det slog till först när jag skulle hem, så inget smörj fanns att tillgå. Har inte sånt med i ryggsäcken. Är rädd för att det skulle vara svårt att undvika läckage..?
En annan dag nu i veckan behövde jag spänna en eker. Upptäckte det när jag tog låset ur hjulet på förskolan. Oj, här var det löst. Upp med ryggsäcken, längst ner, ett packe verktyg, fram med lilla skiftnyckeln. Hoppla, den har rostat! Måste bli bättre på att använda regnskyddet på väskan!
Har min olja i en liten extra plastpåse. Inte svårare än så:) Annars har jag 2 extra slangar, patron, kedjebrytare (i ett multiverktyg med torx och insex) och avdragare. Och givetvis engångshandskar à la Clarre!

Senast ändrad:

En Crank Brothers M17 i ryggsäcken och en flaska kedjeolja i ett av de små ytterfacken så den inte hamnar uppochned.

Något multiverktyg från Decathlon då jag ledsna på smörja upp CB verktyget som kärva hela tiden.
Förspänningsverktyg för vevlager till Shimano vevar, 2 eller 3 däck"järn", slang, pump, TL repetitionspluggar, tror det ligger ett verktyg för lossa/trycka dit DI2 kablar i ramväskan också samt verktyg för lossa ventilkärnan.

Till pendling har jag enbart ett multiverktyg från Bikester. Det innehåller en sån där kedjepryl och insexor i alla möjliga storlekar. Sen har jag snabblänk till kedjan fasttejpad på bromsvajern. Måste dock köpa nya länkar, eftersom jag nyss bytt från 12 till 10-delat.

Uppnådde hög Zen idag på pendling hem. Rätt nära max tror jag. Sällan cyklat så lugnt å kontrollerat. Fotgängare på cykelväg, be my guest. Mitt trick ni undrar?
2 flaskor vin, en flaska gin, en flaska whiskey samt en öl i väskan.
Ömtålig värdetransport! Plötsligt är man riskmedveten.

Uppnådde hög Zen idag på pendling hem. Rätt nära max tror jag. Sällan cyklat så lugnt å kontrollerat. Fotgängare på cykelväg, be my guest. Mitt trick ni undrar?
2 flaskor vin, en flaska gin, en flaska whiskey samt en öl i väskan.
Blev ordentligt orolig innan jag läste det sista , innanför västen hade inte varit bra?

Fick förhandla med 1177 och lyckades få en tid på VC imorgon tidigt istället för att åka akut.
Sannolikt rejält uttänjt ledband i yttre änden nyckelben.
Kassgubbe?
Inga frakturer men nyckelbensänden strävar att komma genom huden.
Idag kom nya dubbdäcken , bra tajming eftersom det sannolikt blir bart från imorgon?

En Crank Brothers M17 i ryggsäcken och en flaska kedjeolja i ett av de små ytterfacken så den inte hamnar uppochned.
Mm, bra ytterfack är något jag saknar på nuvarande pendlarrygga. Måste se till att nästa har det. När det nu blir läge att köpa nytt. Grejerna håller ju så långe nuförtiden.

Till pendling har jag enbart ett multiverktyg från Bikester. Det innehåller en sån där kedjepryl och insexor i alla möjliga storlekar. Sen har jag snabblänk till kedjan fasttejpad på bromsvajern. Måste dock köpa nya länkar, eftersom jag nyss bytt från 12 till 10-delat.
En sak jag märkte saknades på det multiverktyg jag har, var tillräckligt stor insex för att dra ihop vevpartiet..

Ja, skönt med TL slicks på igen, verkligen Zen men man får väl ta reservhojen om vädret är lynnigt någon dag.

Fråga av ren nyfikenhet: Hur resonerar ni happyiter som inte kör med slicks under vår/sommar/höst för er pendlarhoj? (Frågan gäller åtminstone de av er som har asfaltsväg...)

Rullade bara kortast möjliga (nästan, måste ju ta mina zoner) till jobbet och det kändes bisarrt att ha åtminstone 7 fungerande växlar på reservcykeln och bromsar som faktiskt tar. Lade ner nästan hela dagen igår som grease monkey med min granne igår. Han är extremt noggrann och gick igenom växlarna i varje detalj.

Jag tror fortfarande att det är framväxeln som gör att det är svårt att nå trean på den, eftersom han renoverade min framväxel då den framväxel jag köpt (som ska vara universal) inte hade vajerdragning på rätt ställen.

Hans misstanke är att det är att kedjan behöver vara lite längre eller bara motion av växlarna. Vi får se! Känns inte som jag behöver mer än växlarna på mellandrevet.. Det är ju ändå en reservcykel :)

Ja, skönt med TL slicks på igen, verkligen Zen men man får väl ta reservhojen om vädret är lynnigt någon dag.

Fråga av ren nyfikenhet: Hur resonerar ni happyiter som inte kör med slicks under vår/sommar/höst för er pendlarhoj? (Frågan gäller åtminstone de av er som har asfaltsväg...)
Jag pendlar med min helstela MTB, så jag har däck anpassade för skogen, men pendlingsmässigt är det enbart asfalt. Har inte riktigt utrymme i ekonomin för en separat pendlare, men funderar på att renovera upp min 38 år gamla DBS Avanti som står på landet för att ha som fintväderpendlare.

Jag kör turf så då vill jag kunna sticka in på en skogsstig, tugga lite grus här och där. Slicks på mina 5+ mil dagligen skulle öka risken för att jag vurpar något otroligt :D

Tillbaka
Topp