Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Idag var det blött. Skulle ändå inte byta cykeln mot varken bil, tunnelbana eller tåg. Bästa sättet att ta sig till och från jobbet. Trevlig helg alla!
+1

Att cykla till jobbet är överlägset allt annat. Till och med från en regnig och vemodig götgata. Trevlig helg!
58238EB7-C79E-42C3-8005-7FA48AF98156.jpeg

Ryktet på internet om att det fanns Big Agnestät till halva priset fick mig att trotsa ryggskott och regn för 20km mysochpyscykling genom ett blött Sthlm. Givetvis fanns det inga tält kvar :)
(Dock Dawn tough-strumpor för er som hänger i strumptråden 3st för 200kr, dunsovsäckar från Big Agnes och lite liggunderlag och annat smått och gott för er bikepackingproffs)(outletbutiken vid Gärdet)
Du råkade inte se om de hade något optimuskök kvar?

Tredje punkteringen på en månad. Rullar runt på ett par Maxxis Receptor 120 TPI 40x700c, är nog dags att byta till något lite köttigare.

I året möter jag då och då två trehjuliga fördom på min pendlingsvägen. Undrade om man får köra dom på GC-banor. Tittade nu och det verkar vara moped klass 2, så svaret är tyvärr ja. Hade nästan kontakt med en som bakade ut parkeringen vid en cykelställ utan att titta. Krävde nodbromsning av mig på hala cykelbanan. Idag konstaterade jag igen att föraren kör bara om på höger, på gångdelen av GC-banan, för att det finns ingen utrymme på vänster på för smala cykelbanorna i Stockholm. Och de kör om ofta för att maxhastighet av 25 km/h är lite högre en de 20 km/h som de flesta cyklister kör.

2023-03-27-08-28-18-333.jpg

I övrigt lung pendling.

Jäkligt skumt att cykeln står på jobbet, jag är nyduschad och svettiga kläder hänger på tork men Strava säger att detta inte har hänt.
Gick ändå troligen rätt bra, lite lätt med snö och lite medvind. Ja om nu detta ens har hänt?
Sorry, men finns det inte på Strava har det inte hänt. Det är sedan gammalt...

Tog en timme på cykeln i morse och var förvånad över hur välskötta cykelbanorna var. Samma igår morse. Mycket bättre än under hela riktiga vintern. Gissar att de snålade med budgeten och brände allt nu i helgen. Lättcyklat. Behöver nog fundera på att investera i glajjer både mot snöfall och sen knotten i höst.

Mancold deluxe slutet av förra veckan så var osäker till start idag. Snön som kommit under natten bidrog inte positivt heller. Men vilken tur att man valde att cykla in. Tunn pudersnö och stark medvind, bara solen som saknades. Slängde på dubb fram. Får tacka mig själv som köpte extra par hjul specifikt till dubbdäcken i höstas. Morgonens däckbyte gick därmed att tidsmässigt jämföras med Red Bulls F1 team.
Även följande nytt på cykeln: kedja, kassett, bakväxel, trissor, framklinga. Gick som en våt dröm jämfört med förra veckans misär med söndrig b-skruv och 10-talet kedjetapp pga det.
Vad tror ni, hade jag klarat mig en vinter till på gamla framklingan? 🤣
(ny under, gammal på)
Screenshot 2023-03-27 092420.png

I året möter jag då och då två trehjuliga fördom på min pendlingsvägen. Undrade om man får köra dom på GC-banor. Tittade nu och det verkar vara moped klass 2, så svaret är tyvärr ja. Hade nästan kontakt med en som bakade ut parkeringen vid en cykelställ utan att titta. Krävde nodbromsning av mig på hala cykelbanan. Idag konstaterade jag igen att föraren kör bara om på höger, på gångdelen av GC-banan, för att det finns ingen utrymme på vänster på för smala cykelbanorna i Stockholm. Och de kör om ofta för att maxhastighet av 25 km/h är lite högre en de 20 km/h som de flesta cyklister kör.

Visa bilaga 615733

I övrigt lung pendling.

Har nu läst Transportstyrelsen reglerna, och denna säger:
"Trehjuliga mopeder klass II får köras på en cykelbana med lite trafik och tillräcklig bredd om särskild försiktighet iakttas."

Är det inte mycket för vagt? Hur mycket trafik är "lite"? Och vad hur bred är en "tillräcklig bredd" cykelbana? För mig är det klart att köra om på höger inte kvalar som "särskild försiktighet". Tycker också att Stockholms GC-banor i rusningstrafiken inte kvalificerar för de första två villkor.

Mancold deluxe slutet av förra veckan så var osäker till start idag. Snön som kommit under natten bidrog inte positivt heller. Men vilken tur att man valde att cykla in. Tunn pudersnö och stark medvind, bara solen som saknades. Slängde på dubb fram. Får tacka mig själv som köpte extra par hjul specifikt till dubbdäcken i höstas. Morgonens däckbyte gick därmed att tidsmässigt jämföras med Red Bulls F1 team.
Även följande nytt på cykeln: kedja, kassett, bakväxel, trissor, framklinga. Gick som en våt dröm jämfört med förra veckans misär med söndrig b-skruv och 10-talet kedjetapp pga det.
(ny under, gammal på)
Visa bilaga 615742
Haha! Har nog aldrig skådat sånt grymt slitage. Din kedja måste förlängt sig själv med nån halvmeter :ROFLMAO:

(ny under, gammal på)
Visa bilaga 615742
Här har vi en som verkligen använder sin cykel, imponerande slitage. 🙃

Fortfarande hosta från influensa så fick bli elcykelpendling i -4 grader, piskande snöfall, oplogade cykelvägar och lämning på förskola innan färd till Stockholms innerstad. Får se hur länge jag väntar på att bli helt frisk denna gång. Fått ”återfall” av förkylning de senaste 2 gångerna denna vinter så funderar att på riktigt vänta in att bli helt frisk innan pulsen ska upp över 160 igen… så jefla jobbigt att inte ha hög puls bara.

(ny under, gammal på)
Visa bilaga 615742
Äh, den där är ju bara att slänga ut på Köp&Sälj som "knappt använd, kanske gått 50 mil". Eller knäcker du extra som ninja har du ju en toppenfin kaststjärna där.

Värsta snön jag har cyklat i denna vintern: hal, kompakterat snö på mindre gator och mycket snö emellan bakdäck och skärmen som bromsade ordentlig. Åtminstone bromsade framdäcket inte efter bytte till lite smalare däck.

Men tyckte fortfarande om snöcyklingen :)
(Och mötte ingen trehjuliga klass 2 moped på vägen hem)

Norrgående cykelbana förbi sthlms universitet och Naturhistoriska var helt orörd. Gav mig på ett försök att cykla där, men gav upp då cykeln, efter knappa två meter, fastnade i snön. Valde körbanan istället som var riktigt moddig och slirig, och med oväntat mycket trafik. I övrigt var det mestadels fint, om än lite motvind från stan ut till Mörby. Skramlade ihop 25 (långsamma) km, alltid nåt!

Tillbaka
Topp