Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Bra imorse , skit på hemvägen 10cm från att bli klippt av en motorcykel, bilisten närmast överfarten stannade och släppte fram mig och motorcykeln kör förbi honom och plockar nästan mig , blir dödshotad av densamma men är också okej tack vare två bilister som såg vad som hände och försvarade mig.
sjukt skärrad men jag tog regnumret iallafall
hojen avställd , ingen trevlig kille ,
ledande ligist i en supportergruppering här i stan , funderade en stund på polisanmälan men tyvärr så känner jag att det kan bli tråkigheter då?
Sorry behövde skriva av mig lite

Bra imorse , skit på hemvägen 10cm från att bli klippt av en motorcykel, bilisten närmast överfarten stannade och släppte fram mig och motorcykeln kör förbi honom och plockar nästan mig , blir dödshotad av densamma men är också okej tack vare två bilister som såg vad som hände och försvarade mig.
sjukt skärrad men jag tog regnumret iallafall
hojen avställd , ingen trevlig kille ,
ledande ligist i en supportergruppering här i stan , funderade en stund på polisanmälan men tyvärr så känner jag att det kan bli tråkigheter då?
Sorry behövde skriva av mig lite
Shit!
Bra att det fysiskt gick "bra" iaf.
Gud vilken tråkig händelse.
Jag vet inte vad polisen har för åsikt om det hela, om de kan ge dig en väg framåt för att "settle the score" och kanske hindra någon framtida trafikolycka. Men jag förstår absolut hur du tänker.

Fortsätt pendla och såklart skriva i tråden !

Fick till dubbel sträcka idag , efter incidenten igår hade jag lagt passerkortet på fel ställe och upptäckte det först när jag kom fram till jobbet strax efter sex , börjar kl sju så det var bara att dra på en extrarunda å hämta ?, hann tillbaka i tid men det kändes i benen sista uppförsbacken på hemvägen.

Fint väder, lagom med 17 grader och vindstilla. Cycklar glatt iväg mot jobbet. Inser att jag är lite tidig så tar en omväg för att ta lite turfzoner. Efter ca 300 meter så smäller det till från bakhjulet och börjar pysa ordentligt. inga problem att hitta var på däcket hålet är den här gången men plötsligt är jag inte lite tidig. Bestämmer mig för att ta vintercyckeln istället. Tur jag bytte till sommardäck ändå :)

Sommarcyckeln behöver helt klart nya däck, en stenflisa från vintergruset hade kilats fast i en spricka och gnagt hål på slangen...

Jösses så trött ?
IMG_4814.jpeg

Åkte tidigt idag, första dagen efter semester. Vindstilla och rätt skönt. Oerhört tomt knappt varken medcyklister eller motcyklister. Brand i lungor och ben eftersom jag inte rört mig över huvud taget på fyra veckor.
Hann innan regnet i sthlm men tog för ovanlighetens skull rätt cykel så jag har skärmar i eftermiddag. Var gravt sugen på att ta räsern efter att ha bytt alla vajrar, linda och däck på den :D

Som väntat tunga ben idag, trevligt väder och inga motcyklister. Blev krängdt vid Hornstull av en snubbe som med mina mått var galet snabb. Hade tagit honom upp för Västerbron om han inte svängt ner på söder mälarstrand, ja det hade jag.
Ja, det hade jag.... absolut....
/R

Hur mycket tid lägger ni på mek och puts på en pendlarcykel? Själv landar jag på uppskattningsvis ca 1h per 30 mil över tid, men det går kanske att få ned ytterligare..?

Hur mycket tid lägger ni på mek och puts på en pendlarcykel? Själv landar jag på uppskattningsvis ca 1h per 30 mil över tid, men det går kanske att få ned ytterligare..?
Jag har nog inte ens 1h på 30 mil. Bytte alla vajrar, bromsbeläggen, däck och styrlinda på räsern i helgen, det tog ett par timmar men undrar hur mycket den rullat sedan jag gjorde en sådan insats senast.

Pendling genom staden dagtid. Mycket turister, även bl.a. på elsparkcyklar. Fick verkligen testa min reaktionsförmåga och göra snabba väjningar då de inte alltid hade koll på vart de skulle eller var de borde befinna sig.

Beror på vilken av pendlarna det avser. Min vinter/grisväderspendlare blir det inte många minuter per 30 mil.

Törs man fråga vad du pendlar på..?

Själv begränsar jag insatserna till att hålla drivlina, bromsar och däck i bra bruksskick. Puts och sånt skiter jag i.
Ja, just den cykeln är en White hybrid (SC Lite FF) med 1x10 drivlina. Jag "offrar" en kedja per vinter. Rejäl egolapp hjälper till i viss mån att få drivlinan att överleva. Det jag gör är att ca en gång i månaden torka av kedjan och lägga på lite ny olja som jag torkar av. Det tar ca 2 - 3 minuter då jag har grejerna vid cykeln hemma. På våren får den sig en tvätt!

Lite olja på kedjan när den börjar gnissla och byte av densamma en gång per år. Alltså typ 5 minuter per 50 mil. Men ibland måste man förstås fixa en punka eller liknande.
Att en pendlare är skitig är ett självändamål. Om tjyven inte ser det presumtiva stöldgodset under all skit så blir jag bara glad. Har inte tvättat pendlaren sen jag köpte den för 2,5 år sen.

Jag tvättade halvhjärtat min ena för några år sen (troligtvis fem). Vet inte riktigt. Smörjer kedjan ibland. Byter styre mellan vinter och sommar. Den andra har jag aldrig tvättat. Eller mekat med. Jo, bytt bakhjul (Nexus8 till Alfine11). Och styre. Den har rem så inget kedjemek.

Tre dagars pendlande sedan semestern.
I måndags, med regnvarningar hängande, var det ganska skön pendling, bortsett från att mina ben var bland det segaste som skådats, mest pga ovana att gå upp halv sex.
I tisdags var det hyfsat OK på väg till jobbet (förutom med själva cyklisten och några lastbilar parkerade på cykelbanan, en pallyft som kördes ut över cykelbanan utan att operatören såg sig för), men på hemvägen var det som om ett dårhus haft utsläpp. Fotgängare som strosar på cykelbanan, cyklister som vimsar kors och tvärs, bilar som svänger in över cykelbanan, elcyklister som inte har koll på omgivingen, en BMW som använde blinkers (men blinkade vänster så man förväntade sig ett filbyte, men istället svängde höger) och en fruktansvärd motvind.
Imorse tog jag en kaffe och en skål yoghurt innan jag drog hemifrån och kapade helt plötsligt 5 minuter på min pendling jmf tidigare i veckan. Lagom mycket folk och tur med trafikljusen också.

Tillbaka på jobbet nu. Tomt och skönt på banorna.

Men blev jävligt less på den här lilla pölen. Har skickat felanmälan till Tyck Till en andra gång i hopp om att det ska åtgärdas. (Brunnen ligger 5 m bort runt hörnet och cykelbanan har satt sig vilket resulter i stående vatten efter regn.) Problemet uppstår framför när vattnet dunstat och den där goa ler och löv blandningen ligger kvar. Blir lite som ett bananskal i Mario kart. En gång fick jag framhjulssläpp här men lyckades rädda.

IMG_6533.jpeg

Plats: cykelbana under Folkungagatan/stadsgårdskajen precis efter Henriksdal.

Men blev jävligt less på den här lilla pölen. Har skickat felanmälan till Tyck Till en andra gång i hopp om att det ska åtgärdas. (Brunnen ligger 5 m bort runt hörnet och cykelbanan har satt sig vilket resulter i stående vatten efter regn.) Problemet uppstår framför när vattnet dunstat och den där goa ler och löv blandningen ligger kvar. Blir lite som ett bananskal i Mario kart. En gång fick jag framhjulssläpp här men lyckades rädda.

Visa bilaga 643225
Den är väl ”lågtrafikerad” ?

Det borde ju ligga i primärkommunernas intresse att sådant här faller på sekundärkommunerna? Men det kräver kanske en ändring av kommunallagen?

Är du tokig? Vill inte Sthlm stad att all vi inresande arbetare ska göra det på ett säkert och hållbart vis, att vi ska välja cykel och buss istället för bilen?

Kanske bättre att alla cykelleder in till stan rivs och att jag och alla andra Nacka bor tränger in oss i stan i våra bilar... Då kommer det bli jättetrevligt för alla som bor i Stockholm Stad/kommun. Härlig luftkvalite och mysigt att cykla runt bland alla SUVar som letar parkeringsplats.

Visa bilaga 643225
Ja innerkurvan är alltid full med gegga, eller vax när klottersanerarna har varit i tunneln och tvättat.

Tillbaka
Topp