Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Ingen pendling idag men detta kanske borde vara obligatoriskt vid körkortsutbildning.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du ser enkelt när det snöat i Stockholm eftersom det är tomt på cykelvägar och vägar, "alla" ligger i diket?Ja, nu får vi se hur det går i år, pendlat året om i 3 år nu och den närmaste ca månaden brukar väl vara den avsevärt mest olycksdrabbade tiden i Stockholm? (Senare verkar folk ha förstått att det verkligen är vinter.) Folk är ganska fixerade på snö men oftast är det ju fläckvisa svartisen som är mest lömsk. I vanlig ordning har jag bytt för tidigt, tänkte ett tag prova happyride style med enbart dubb fram men... jaja, jag får se. ?
Väderanalyser är jag rätt lat på, kollar mest temperaturen på morgonen, mycket sällan jag orkar trixa/byta skifta hjul/däck utifrån väderanalyserna när jag pendlar på vintern. Har dock min stridsvagn att ta till under riktigt misärväder, en White AX 290 FF 21 med 42mm 240 dubb men denna används otroligt sällan (kanske 1-2 veckor/år i snitt). Rätt jobbigt också med kvällstidningarnas generella feta krigsliknande väder-rubriker då man ibland tror att det berör Stockholm men i själva verket är någon helt annanstans. ?
Cykelbanor är ju generellt sätt inte enkelriktade. Om jag tolkat din beskrivning rätt så ser jag tyvärr inga skyltar (Google Streeview) och hittar heller inga lokala trafikföreskrifter som tydligt påbjuder enkelriktad trafik på den cykelbanan.Hemsvängen i fredags blev lite spännande. Dramatik utanför Dramaten skulle man också kunna uttrycka det. Kommer i rätt elegant elitpendlarstajl nerför Sibyllegatan och tar högersvängen snyggt upp på cykelbanan framför Dramaten bara för att fronta rakt in i en sån där elsparksgrunka. Inga personskador. Kollade mitt framhjul direkt som visade sig blivit skevt. Anklagade elsparksmarodören att ha kört mot enkelriktningen (är lite osäker på detta såhär i efterhand, är den enkelriktad?;). Han ba...va fan..jag ska dit (och pekade). Jag: ?. Visade honom att framfälgen blivit skev och han gärna fick lägga en trehundring för hjulriktning. Ha ba...va fan...skiter väl jag i. Också drog han in en massa luft i lungorna så han skulle se lite större och farligare ut och tog nåt steg fram mot mig. Var fan är Bike Sthlm när man behöver honom liksom. Jag är inte BikeSthlm. Jag la ner. Men, som sagt, såhär i efterhand vet jag inte om jag hade rätt i att han blåst på rakt mot enkelriktning eller ej. Får kolla skyltning där när jag hojar hemåt. Otrevlig prick hursom.
Tror att jag pga hur smal cykelbanan är i kombination med att cykelsymbolen i banan är "åt mitt" håll så att säga alltid tänkt att det enda rimliga är att den är enkelriktad.......har nog gått mer på känsla än förnuft här. Ska spana runt lite efter skyltar ikväll. Tror dock inte jag hittar nåt spännande.Cykelbanor är ju generellt sätt inte enkelriktade. Om jag tolkat din beskrivning rätt så ser jag tyvärr inga skyltar (Google Streeview) och hittar heller inga lokala trafikföreskrifter som tydligt påbjuder enkelriktad trafik på den cykelbanan.
Trafikföreskrift 0180 2018:04645 finns men som jag tolkar den gäller den enbart körbanan.
Länk: https://rdt.transportstyrelsen.se/r...8d-4c0e-8a77-88b44ed100b6&of=1&ForeskriftIds=
Den såg onekligen ut att var lite för smal för dubbelriktad trafik. De målade cykelsymbolerna ska ju också ange rekommenderad färdrikting så staden delar väl den åsikten. Dock tillämpas enkelriktning alltför sällan tycker jag.D
Tror att jag pga hur smal cykelbanan är i kombination med att cykelsymbolen i banan är "åt mitt" håll så att säga alltid tänkt att det enda rimliga är att den är enkelriktad.......har nog gått mer på känsla än förnuft här. Ska spana runt lite efter skyltar ikväll. Tror dock inte jag hittar nåt spännande.
Den är enkligt satellitbild ungfär 35 meter lång och mynnar i norr ut i enkelriktad gata, så den är minimalt användbar för norrgående cykeltrafik. Men precis som du säger, den är med största sannolikhet tyvärr inte enkelriktad enligt regelverket.Den såg onekligen ut att var lite för smal för dubbelriktad trafik. De målade cykelsymbolerna ska ju också ange rekommenderad färdrikting så staden delar väl den åsikten. Dock tillämpas enkelriktning alltför sällan tycker jag.
Den såg onekligen ut att var lite för smal för dubbelriktad trafik. De målade cykelsymbolerna ska ju också ange rekommenderad färdrikting så staden delar väl den åsikten. Dock tillämpas enkelriktning alltför sällan tycker jag.
Jag höll på att smacka rakt in i sidan på en likadan grunka imorse när marodören körde rakt ut i en korsning & struntade i sin lämna-företräde-skylt. Jag hann bromsa och det gjorde han också så att han blev stående med tom blick & låtsades som ingenting mitt i korsningen.Hemsvängen i fredags blev lite spännande. Dramatik utanför Dramaten skulle man också kunna uttrycka det. Kommer i rätt elegant elitpendlarstajl nerför Sibyllegatan och tar högersvängen snyggt upp på cykelbanan framför Dramaten bara för att fronta rakt in i en sån där elsparksgrunka. Inga personskador. Kollade mitt framhjul direkt som visade sig blivit skevt. Anklagade elsparksmarodören att ha kört mot enkelriktningen (är lite osäker på detta såhär i efterhand, är den enkelriktad?;). Han ba...va fan..jag ska dit (och pekade). Jag: ?. Visade honom att framfälgen blivit skev och han gärna fick lägga en trehundring för hjulriktning. Ha ba...va fan...skiter väl jag i. Och så drog han in en massa luft i lungorna så han skulle se lite större och farligare ut och tog nåt steg fram mot mig. Var fan är Bike Sthlm när man behöver honom liksom. Jag är inte BikeSthlm. Jag la ner. Men, som sagt, såhär i efterhand vet jag inte om jag hade rätt i att han blåst på rakt mot enkelriktning eller ej. Får kolla skyltning där när jag hojar hemåt. Otrevlig prick hursom.
Har använt mina rainlegs att par gånger. De gör det de är designade för, håller framsida lår torra.på tal om blöt pendling, rainlegs, är det benens motsvarighet till bar mitts eller blir det bara en massa fladder?
pendlar inte jättelångt men just när barnen ska hämtas vore det skönt att inte vara helt genomblött om benen.
försöker även planera för kallare väder, köpte ett par rapha core vinterbibs, duger ju nu men vad gör man när tempen kryper ner mot 5-10 minus?
När det är kallt på riktigt så kör jag i ett par endura långbrallor med windstopper och ett eller två par shorts beroende på temperatur.på tal om blöt pendling, rainlegs, är det benens motsvarighet till bar mitts eller blir det bara en massa fladder?
pendlar inte jättelångt men just när barnen ska hämtas vore det skönt att inte vara helt genomblött om benen.
försöker även planera för kallare väder, köpte ett par rapha core vinterbibs, duger ju nu men vad gör man när tempen kryper ner mot 5-10 minus?
Analogin håller - de är lika geniala. Som sagt ovan är de heltäta men det kompenseras bra med öppen baksida. Också bra som stödplagg för att värja vind när det är riktigt kallt.på tal om blöt pendling, rainlegs, är det benens motsvarighet till bar mitts eller blir det bara en massa fladder?
Nja, bar mitts gör händerna supervarma och torra i alla lägen. Rainlegs är en (fungerande) nödlösning jmf riktiga regnbrallor. Och är det bara jag som upplever att superkallt regnvatten följer kardborresnodden som håller rainlegsen på plats och hamnar på baksidan av knät på ett rätt obehagligt sätt?på tal om blöt pendling, rainlegs, är det benens motsvarighet till bar mitts eller blir det bara en massa fladder?
man kan vika fram kanten på rainlegs skulle fartvinden föra vatten i oönskad riktning. sen hur de beter sig kanske beror på hur de fraktas oanvända? vissa rullar nog ihop dem, själv knycklar jag. har inte vad jag minns haft problem med blöta i knävecken.Nja, bar mitts gör händerna supervarma och torra i alla lägen. Rainlegs är en (fungerande) nödlösning jmf riktiga regnbrallor. Och är det bara jag som upplever att superkallt regnvatten följer kardborresnodden som håller rainlegsen på plats och hamnar på baksidan av knät på ett rätt obehagligt sätt?
Lager på lager mannen/kvinnan!på tal om blöt pendling, rainlegs, är det benens motsvarighet till bar mitts eller blir det bara en massa fladder?
Jag köpte enkla, Rockbros tror jag, från Amazon. Har gjort jobbet hittills.Tar gärna köptips (till bockstyre)
Samma här, gör jobbet!Jag köpte enkla, Rockbros tror jag, från Amazon. Har gjort jobbet hittills.