Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jobbpendlingen under måndag & tisdag gav dryga 10 mil. Snuddar kanske vid lite väl mycket för den här gubben. Var inte sen att tjinga vabben igår, kan jag säga. Vrålade pax!! fort som fan. Benen uppskattade att ligga i soffan hela dagen. Mycket cheese ballz blev det. Varierade tittande på Avatar med att nicka till i soffan. Underbart. Lillpajsaren var dessutom inte alltför krasslig (höll sig vaken hela filmen till skillnad från mig). Tisdagens hemfärd var bitvis tuff. Det hade saltats nåt kopiöst efter Stocksundsbron söderut fram till rondellen innan Naturhistoriska för att sedan vara 2o cm ren dödsmodd ända fram till Universitetet. Hua. Märker att jag klarar av modden bättre när jag börjar bli lite trött i huvet. Som att man inte bryr sig lika mkt utan bara glider på så får det gå lite som det går. Blir liksom mer avslappnad. Dessutom brukar man ju inte slå sig ju nåt vidare vid de hastigheterna. Glider rätt mycket längs med Roslagsbanan och vid åtminstone 4 stationer var det utrop "Roslagsbanan har för närvarande stora störningar på samtliga linjer vilket resulterar i förseningar upp mot 40 minuter". Stillastående människor på perrongerna som inte såg särskilt roade ut. Får en att känna sig helrätt där man glider fram på hojen konstaterandes att man prickat helt rätt med klädseln. Såg två bilar smälla ihop i Danderyd nära Mörby men inget allvarligare. Imorse var tidigare nämnda misärsträcka hur fin som helst och överlag riktigt skapligt hela sträckan. Håller tummarna hårt för fortsatta minusgrader!

Min cykel med Ultegra 6800 har i flera år haft problem med bakväxelreglaget i minusgrader, mitt nya härke med mycket fräschare Sora 9delat har det inte. Löst spekulativt kan jag tänka mig att det är ett resultat av ett slitet reglage. Kanske helt enkelt bara byta det reglaget? Claris är inte skitdyrt, och "only the best (claris, right...) for your loved one", eller hur ?

Shimano MTB växelreglage strular efter 12 år. Mina lvgreglage har ännu inte strulat, men de har används mindre och i mindre dåligt väder. På MTB reglage är problemet att fettet blir för visköst och klibbigt. Ny fett och de funkar som ny. För några dagar sen fixade jag MTB reglaget på sonen citycykel, som är min frus gamla MTB som har nästan 20 år. Behövde att öppna reglaget för att få oljan att går på axeln av pallen som inte greppade. Jag vet inte hur enkelt man kommer till rätt ställen på ett STI-reglage.

Jobbpendlingen under måndag & tisdag gav dryga 10 mil. Snuddar kanske vid lite väl mycket för den här gubben. Var inte sen att tjinga vabben igår, kan jag säga. Vrålade pax!! fort som fan. Benen uppskattade att ligga i soffan hela dagen. Mycket cheese ballz blev det. Varierade tittande på Avatar med att nicka till i soffan. Underbart. Lillpajsaren var dessutom inte alltför krasslig (höll sig vaken hela filmen till skillnad från mig). Tisdagens hemfärd var bitvis tuff. Det hade saltats nåt kopiöst efter Stocksundsbron söderut fram till rondellen innan Naturhistoriska för att sedan vara 2o cm ren dödsmodd ända fram till Universitetet. Hua. Märker att jag klarar av modden bättre när jag börjar bli lite trött i huvet. Som att man inte bryr sig lika mkt utan bara glider på så får det gå lite som det går. Blir liksom mer avslappnad. Dessutom brukar man ju inte slå sig ju nåt vidare vid de hastigheterna. Glider rätt mycket längs med Roslagsbanan och vid åtminstone 4 stationer var det utrop "Roslagsbanan har för närvarande stora störningar på samtliga linjer vilket resulterar i förseningar upp mot 40 minuter". Stillastående människor på perrongerna som inte såg särskilt roade ut. Får en att känna sig helrätt där man glider fram på hojen konstaterandes att man prickat helt rätt med klädseln. Såg två bilar smälla ihop i Danderyd nära Mörby men inget allvarligare. Imorse var tidigare nämnda misärsträcka hur fin som helst och överlag riktigt skapligt hela sträckan. Håller tummarna hårt för fortsatta minusgrader!
Det är när man passerar bil- och kollektivtrafik-kaos som vilken misär på cykeln som helst känns som så värd det. Dessutom: ju mer misär ju mer självupplevd egoboost.
Och kudos till 25 km+ pendling!
Screenshot_20230815-083254.png

Går OT med en pendlingsrelaterad fråga då jag antar att denna tråd om någon hyser ämnets experter:

Sambons första dag i snöpendling ledde enligt nyss mottaget sms till besvikelse pga fastfrusna växlar en bit in i rutten. Det är Shimano Claris, cykeln bor på natten i garage med två plusgrader, och framfördes under morgonen i cirka fem minusgrader och 3-5 cm nysnö.

Själv har jag vinterpendlat med Shimano Sora i snäppet blötare/kallare/snöigare klimat vid flera tillfällen, men aldrig varit med om att växlarna har frusit, alltså har jag inte nödgats göra bot förens nu. Vad göra? Silikonfett i vajerhöljet? WD-40?

Hon är rätt ny på det här med cykelpendling och jag vill gärna inte att hon tappar peppen.
Eftersom det är hölje hela vägen blir min spontana tanke är att snö från gårdagen smält (men pga låga värmen inte torkat) kring växelföraren, sen frusit när det var dags för nästa sväng i kylan. Kanske räcker att borsta av ordentligt efter hemkomst?

Eftersom det är hölje hela vägen blir min spontana tanke är att snö från gårdagen smält (men pga låga värmen inte torkat) kring växelföraren, sen frusit när det var dags för nästa sväng i kylan. Kanske räcker att borsta av ordentligt efter hemkomst?
Ack, men där är kruxet att det varken cyklades eller var snöigt igår!

Ack, men där är kruxet att det varken cyklades eller var snöigt igår!
Hm. Kommer på två alternativ

1: Mycket lössnö utanför garaget, cykeln så pass varm att den smälter snön som sedan fryser. Lösning: skotta.

2: Vatten som bosatt sig i vajerhöljet. Lösning: din tidigare föreslagna. Om silikon är bättre än WD40 har jag ingen aning om.

Hm. Kommer på två alternativ

1: Mycket lössnö utanför garaget, cykeln så pass varm att den smälter snön som sedan fryser. Lösning: skotta.

2: Vatten som bosatt sig i vajerhöljet. Lösning: din tidigare föreslagna. Om silikon är bättre än WD40 har jag ingen aning om.
WD40 it is då. 3cm snö här så inga enorma drivor..

Hemma i föräldraledighetens mysiga vrå roar jag mig med att läsa ikapp lite här. Ingen pendling än på en stund, men jag imponeras av er tappra som är ute och kämpar. Bra jobbat!

Entusiasmen för vintercykling fick sig också en liten törn tidigare i höstas när min LBS dödförklarade min (i mitt tycke "nya") kedja och även kassett samt bakväxel. Kombinationen dåligt med tid och lust att göra rent drivlinan och saltade vägar får bli förklaringen. Bra anledning att leta hoj med rem istället för kedja..? Avd. villhöver.

Snöpremiär för min del pga förkylning i tisdags! Kul och slitigt. Bitvis bra plogat mellan Spånga och Tumba. Andra ställen mindre bra. Gröndalsbron var sämst eftersom cykelfältet hade blivit avlastningszon för snön från Essingeleden. Fick möte och var tvungen att lämna single-tracken och köra ut i 40cm snömodd. Trodde jag skulle ramla men det var så kompakt och tjock snö så jag kunde stå helt stilla utan att ens behöva klicka ur fötterna! :D
SPD-SL är ett jäkla gissel i snö förövrigt. Ska jag investera i SPD skor eller bara resignera och gå direkt på Polyverstövlar och plattisar?

Nacka är som vanligt
Snöpremiär för min del pga förkylning i tisdags! Kul och slitigt. Bitvis bra plogat mellan Spånga och Tumba. Andra ställen mindre bra. Gröndalsbron var sämst eftersom cykelfältet hade blivit avlastningszon för snön från Essingeleden. Fick möte och var tvungen att lämna single-tracken och köra ut i 40cm snömodd. Trodde jag skulle ramla men det var så kompakt och tjock snö så jag kunde stå helt stilla utan att ens behöva klicka ur fötterna! :D
SPD-SL är ett jäkla gissel i snö förövrigt. Ska jag investera i SPD skor eller bara resignera och gå direkt på Polyverstövlar och plattisar?
Jag gick över till plattisar och kängor, ingen större idé att sitta fast när man snittar under 20km/t i snön

För min del skulle jag absolut säga spd. Tycker den snabbare och större kraftöverföringen är bra när det är besvärligt väglag. Och sista branten just innan jag landar hemma skulle jag aldrig fixa om jag inte satt fast i pedalerna. Och det skulle ju vara ett snöpligt avslut på pendlingen.

Jag gillar mina vinterskor med SPD. Aldrig några problem att klicka i trots snö. Varm, skön och torr vintersko och jag slipper hålla på att mecka med skoövedrag. Jag har inte utvärderat plattisalternativet.

Hemma i föräldraledighetens mysiga vrå roar jag mig med att läsa ikapp lite här. Ingen pendling än på en stund, men jag imponeras av er tappra som är ute och kämpar. Bra jobbat!

Entusiasmen för vintercykling fick sig också en liten törn tidigare i höstas när min LBS dödförklarade min (i mitt tycke "nya") kedja och även kassett samt bakväxel. Kombinationen dåligt med tid och lust att göra rent drivlinan och saltade vägar får bli förklaringen. Bra anledning att leta hoj med rem istället för kedja..? Avd. villhöver.
Lite underhåll får man väl räkna med, säg att man byter kedja efter ca 275-400 mil (kan bero på årstid), kassett kanske efter ca 750-1000 mil, bakväxel efter ca 2000-3000 mil. Slitaget har också göra med hur väl man sköter cykeln, själv sköter jag absolut inte min pendlare bra men är åtminstone duktig på att hålla den smord och byta kedja (pendlar året om).

Bäst men dyra och för krånglig montering för att ta av och på om du ska lämna cykeln på stan (då lär du frysa fingrarna av dig, om du ska montera mittsen utomhus innan du drar iväg i minusgrader) Så superbra om man kan ha hojen skyddat i båda
Jag har cykelförråd hemma, och parkerar jonen inne på lagret på jobbet. Chefen är cykelnörd så jag har (nästan) full cykelverkstad om det behövs.

Imho det bästa sen skivat bröd.
NOICE! Då får jag se till att köpa ett par när snåltarmen släpper.

Jag gillar mina vinterskor med SPD. Aldrig några problem att klicka i trots snö. Varm, skön och torr vintersko och jag slipper hålla på att mecka med skoövedrag. Jag har inte utvärderat plattisalternativet.

Jag har också vinterskor med spd, funkar hur bra som helst. Dock är jag lite feg så jag byter (ibland med viss möda) till kombipedaler (PD-M324) när snön kommer, ibland känns det bättre att inte sitta fast.

Jag har också vinterskor med spd, funkar hur bra som helst. Dock är jag lite feg så jag byter (ibland med viss möda) till kombipedaler (PD-M324) när snön kommer, ibland känns det bättre att inte sitta fast.
De grisigaste dagarna händer det att jag cyklar med ena foten urklickad. Eller till och med båda när modden är bottenlös ?

Skönt att trampa ifrån bilarna , tog bara 45 minuter hem mest tack vare sned medvind ,det gäller att hitta bra saker med att cykla, mina jobbpolare tycker att man dum i huvudet, att de själva sitter 1-2timmar kö till och från jobbet eller dem som väntar på tåg, bussar å tunnelbanor som inte kommer….
Lite längre tid på hojen men jag kommer
iallafall fram?

Andra säsongen med vinterpendling från Enskede in till city. Känner att jag kanske inte riktigt hittat rätt ännu i däckdjungeln. Kör för närvarande på 35mm Marathon Winter. Funkar väl OK på det mesta man råkar ut för i stan, men går lätt igenom om det bara är packat från bilar eller fotgängare på lokalgator.

Finns det nåt happy-korrekt vinterpendlarkonsensusdäck, eller ska jag somna om och trampa vidare.
Noterade att gravelramen tar upp till 2,1", så utrymme finns!

Track stands vid rödljus är endast coola om man gör det på ett ställe. Inte typ 4 meter från kanten och under sekunderna man väntar kryper lite lite längre fram hela tiden.

Nu h
Andra säsongen med vinterpendling från Enskede in till city. Känner att jag kanske inte riktigt hittat rätt ännu i däckdjungeln. Kör för närvarande på 35mm Marathon Winter. Funkar väl OK på det mesta man råkar ut för i stan, men går lätt igenom om det bara är packat från bilar eller fotgängare på lokalgator.

Finns det nåt happy-korrekt vinterpendlarkonsensusdäck, eller ska jag somna om och trampa vidare.
Nu har du öppnat Pandoras ask och kan se fram emot förslag om allt från 26 slicks till 50 med dubbar likt stalaktiter, allt rekommenderat med evangelisk övertygelse. ?

Själv har alltid kört dubbfritt då jag har sopsaltat, först 35, sedan 32 och testar nu 28.

Nu h

Nu har du öppnat Pandoras ask och kan se fram emot förslag om allt från 26 slicks till 50 med dubbar likt stalaktiter, allt rekommenderat med evangelisk övertygelse. ?

Själv har alltid kört dubbfritt då jag har sopsaltat, först 35, sedan 32 och testar nu 28.
Tänk, jag anade nästan det ?. Tur att ISP är för breda då...

Har ju sopsaltat större delen, men hur funkar det med dubbfritt på moddgatorna utanför cykelvägarna i stan?

Du har ett bra däck. Testa med olika tryck. Nu när det är skitföre med modd och annat bör du ha lägre tryck. Själv körde jag med 2 bar idag. Conti spike 35 mm.
Det var väldigt svårt ändå i spårig snö, modd och is. Men hade jag haft 5 bar hade det varit ännu värre.

Du har ett bra däck. Testa med olika tryck. Nu när det är skitföre med modd och annat bör du ha lägre tryck. Själv körde jag med 2 bar idag. Conti spike 35 mm.
Det var väldigt svårt ändå i spårig snö, modd och is. Men hade jag haft 5 bar hade det varit ännu värre.
Hade fingret i luften när jag gissade mig till 3 bar, vilket har funkat OK som sagt men jag ska prova ännu lite lägre imorgon.

I och med att jag är i testläge kan jag delge det uppenbara; välpumpade 28:or i rådande före i t.ex. villaområdet ger att det är snön och inte cyklisten som bestämmer vart cykeln går. I tisdagens snöfall for jag fram och tillbaka över hela vägens bredd.

Imorse dåligt sopsaltat på flertalet sträckor, trots uppehåll sedan igår kväll. Alltid samma sträckor (=entreprenörer) som är bra respektive dåliga.

Antingen har man hårt pumpade 30mm däck och är modig/CX-blodad eller så kör man fatbiketraktor. Allt imellan är olika slags kompromisser.

Antingen har man hårt pumpade 30mm däck och är modig/CX-blodad eller så kör man fatbiketraktor. Allt imellan är olika slags kompromisser.
Det får ju gärna rulla lite så att man inte tar fullständigt kål på glädjen med pendling. Förra året avverkades på en billig hybrid med 8s Alfine, nudelram och barends, och det tog emot varje gång man tog den ur garaget. Nu på ny maskin får det gärna vara mer kul än misär. Tungrullade däck är ju misär oavsett underlag.

Jag sällar mig nog till lagom-CX med semipumpade mellanmjölksdäck.

Det får ju gärna rulla lite så att man inte tar fullständigt kål på glädjen med pendling. Förra året avverkades på en billig hybrid med 8s Alfine, nudelram och barends, och det tog emot varje gång man tog den ur garaget. Nu på ny maskin får det gärna vara mer kul än misär. Tungrullade däck är ju misär oavsett underlag.

Jag sällar mig nog till lagom-CX med semipumpade mellanmjölksdäck.
Har 37mm dubb fram och 42mm gravelking bak. Har aldrig vurpat men det är ganska jobbigt i modd. Å andra sidan går det såpass fort att man kan ligga i körfältet utan att störa bilarna.

Tänk, jag anade nästan det ?. Tur att ISP är för breda då...

Har ju sopsaltat större delen, men hur funkar det med dubbfritt på moddgatorna utanför cykelvägarna i stan?

Jag ser inte hur dubbarna hjälper i snömodd, förutom när det finns is eller mycket kompakt snö i botten.

Jag var nöjd med mina 40 mm breda Marathon Almotion i Stockholm idag. Jag tror inte att dubbarna eller bredare däck hade varit mycket bättre.

När jag cyklade på min MTB igår funkade 2,6 tums Specialized Butcher perfekt. Hade också varit bra på tisdag. Men när det har sopats lite är smalare däck med snällare mönster roligare.

Nu jävlar kommer jag trampa på många tår här...
Själv orkar jag inte bry mig om däck hit och dit, jag kör på samma däck året runt (just nu Schwalbe Smart Sam tror jag de heter). Optimala vinterdäck? Absolut inte! Optimala sommardäck? Absolut inte!

För mig spelar det inte någon roll. För mig handlar det mer om att anpassa sig till situationen och underlaget.
Sen är det klart att det troligtvis är onödigt jobbigt att cykla, som idag, genom nysnö som är spårig, tung och jävlig. Men det gör att jag måste jobba mer med cykeln. (Det är också bra för ben och karraktär ;P)

Många år med den mentaliteten har absolut gjort mig till en bättre cyklist. Man måste läsa underlaget, läsa omgivningen, vara beredd på ett helt annat sätt. Visst har jag kraschat! Men förvånandsvärt sällan faktiskt.
Bör alla göra så? Absolut inte! Men det kan vara något att tänka på. Materialet är bara så bra som du gör det. Litar man mer på materialet än sig själv så tror jag verkligheten kommer bevisa motsattsen fortare.

Jag menar inte att man inte ska köra på bra vinterdäck utan det är min syn på att man nog inte bör lägga för stor tro på att material (däck i detta fallet) gör en fantastiskt skillnad på saker och ting. Jag förstår också att det inte var så du menade med din fråga, så inget illa menat kring det. Jag tycker bara att det ofta finns en lite för stor tilltro till att material skall göra underverk...

Till i vinter har jag köpt ett par billiga beg 26" hjul som jag skott med ett par gamla Conti winter top contact (dubbfria vinterdäck) 55*459 till min billiga cx. 2 bar bak, lite mindre fram.
Ifjol körde jag med 622hjulen, då skodda med Michelin Stargrip 37*622, de är riktigt breda i mönster för sin bredd, om en cykel max klarar 37 mm däck så funkar de inte.
Bägge alternativen funkar bra i Stockholm, förutom nån enstaka dag per vinter pga isbanor, och några fler dagar pga lössnö o bottenlös modd, men det är inte samma däck som är lösningen vid respektive underlag...
Alla dagar då det inte 100% är isbana utan snö så är bägge tysta o trevliga. Fast Stargrip klämmer fast stenkross mellan mönstren vilket kan rassla om skärmarna sitter för tight....

Själv orkar jag inte bry mig om däck hit och dit, jag kör på samma däck året runt (just nu Schwalbe Smart Sam tror jag de heter). Optimala vinterdäck? Absolut inte! Optimala sommardäck? Absolut inte!

För mig spelar det inte någon roll. För mig handlar det mer om att anpassa sig till situationen och underlaget.
Sen är det klart att det troligtvis är onödigt jobbigt att cykla, som idag, genom nysnö som är spårig, tung och jävlig. Men det gör att jag måste jobba mer med cykeln. (Det är också bra för ben och karraktär ;P)

Många år med den mentaliteten har absolut gjort mig till en bättre cyklist. Man måste läsa underlaget, läsa omgivningen, vara beredd på ett helt annat sätt. Visst har jag kraschat! Men förvånandsvärt sällan faktiskt.
Bör alla göra så? Absolut inte! Men det kan vara något att tänka på. Materialet är bara så bra som du gör det. Litar man mer på materialet än sig själv så tror jag verkligheten kommer bevisa motsattsen fortare.

Jag menar inte att man inte ska köra på bra vinterdäck utan det är min syn på att man nog inte bör lägga för stor tro på att material (däck i detta fallet) gör en fantastiskt skillnad på saker och ting. Jag förstår också att det inte var så du menade med din fråga, så inget illa menat kring det. Jag tycker bara att det ofta finns en lite för stor tilltro till att material skall göra underverk...
Eftersom jag rullar 25mm slicks på sommaren så byter jag :D (jag fattar vad du menar).
Hamnade ivägen för någon på cykel vid västbergarondellen idag, ber om ursäkt om det var någon här (körde bil) och helvete vad det var ounderhållande att åka Nacka strand-Huddinge på eftermiddagen. ALLT stod still. Hade jag kollat lite så hade jag antagligen kört en VuÄlta i bilen men nu fattade jag någon (halv)kass beslut att åka över slussen så det blev trängselskatt också.

Behövde få detta ur ,mig även om det bara innebar att vara ivägen för någon på cykel så relevansen är begränsad.

Detta är en av anledningarna till att det är trevligt med vinterpendling; det krävs blick framåt på vad som komma skall i termer av underlag och planering av hur det bäst angrips utifrån erfarenhet.

Att ha hundra ord för snö kanske inte bara gäller inuiterna utan även vinterpendlare.

Tror att jag firar 20 år som året-runt-cyklist denna vinter. Relativt odramatisk pendling idag då det mesta är sopsaltat. Starkaste minnet är nog från halk-kaoset i november 2006. Krockade och övergivna bilar överallt, Södertäljevägen var en lång kö av stillastående lastbilar.

Tillbaka
Topp