Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kallt, närå....

Men lite stack det nog i ansiktet och tummarna ungefär halvvägs. Sen blev det "varmt". När jag kom fram till jobbet hade batterierna i baklampan tröttnat på kylan. Sorry for the halvninja.
5 minuter inne så funkade den igen. Ja, då började det sticka i tårna. Men kallt, närå.

Några få andra tappra ute dena überfina morgon.

Lite åt det kalla hållet, -10, känns som -massor. Man hade gott om utrymme på vägarna i alla fall.
Provade dubbla strumpor med alu-folie emellan men tårna blev kalla ändå. Mest mot slutet som tur var.
Mötte en laxare på Skanstullsbron som hade den goda smaken att både ha bra belysning och hålla sig på gångbanan. Blev dock sur när jag mötte laxare nummer två som kom upp för rampen från tunneln till Gullmarsplan och började cykla ner för bron på fel sida. Satte stopp för min Zen.

Frisk morgon. Säsongspremiär för långkallingar och skidhandskar.
Screenshot_20231206-073514.png

/Johan

att hålla handen framför ögonen vid möte kan vara en farlig taktik. dels ser du inte om motkörande får problem och något sidokast, dels har du inget att parera med om du får det själv.

ett säkrare alternativ är att ha skärm på sin hjälm och luta huvudet nedåt sidan precis så det täcker mötande ljuset. och motkörande får samma vink, på ett vänligare sätt.

men att bara rikta undan blicken räcker i allmänhet hundra, precis som man alltid gör vid bilkörning. en bil över ett backkrön bländar förresten hundra gånger mer än en mötande cyklist hur illa den än ställt sina lampor.

ingen som viftar med händerna i det läget.

-12 vid start. Funderade på att ta någon av cyklarna med dubb men körde med friktionsdäcken. Blev förvånad hur mkt tappra cyklister det ända var ute. Fint med ett ångande Årstaviken och Riddarfjärden, dystopiskt stämning över Liljeholmsbron med en grävskopa som rev huset i Marievik knappt synlig i dimmorna.

Bilagor

• IMG_2109.jpg
    IMG_2109.jpg
    357.9 KB · Besök: 76
-20 oj vad segt.

Kall och torr luft är tung​

Atmosfärisk luft består främst av kväve (rött) och syre (blått). När atomerna i de båda gasernas molekyler är relativt tunga har kall och torr luft en så kallad molvikt på 29,3 gram, vilket gör cykelturen tuffare.

Varm och fuktig luft är lätt​

Vattenmolekyler är lättare än syre och kväve. När luften blir varmare kan den innehålla fler vattenmolekyler. Molvikten sjunker till 26,7 gram, vilket innebär att samma mängd luft väger mindre och är lättare att cykla genom. https://illvet.se/fysik/ar-det-tuffare-att-cykla-nar-det-ar-kallt Men det måste väl vara skillnad på molvikten vid -5 resp. -20? Hur många watt mer, måste man prestera för att cykla 25 km vid -20 jämför med +20? Kan man räkna ut sånt?

-17 vid start. Märks att det är kallt. FLVP gått på maxad elpatron hela natten. Vintertights + långkallingar + vindtäta byxor. Tror de varit ute och lagt en massa extra klibbig salt på vägarna. Gick trögt idag. Positivt överraskad av mängden medcyklister, varav ingen på elcykel.
Efter 10min klagade Garminen att kölden påverkar Varian negativt... några minuter efter det varning för låg batterinivå i pulsbandet... Dock ett fint lager is/snö i skägget som så trevligt började smälta när jag kom in i City. Lyxfrulle på jobbet. Bra start på dagen!

-20 oj vad segt.

Atmosfärisk luft består främst av kväve (rött) och syre (blått). När atomerna i de båda gasernas molekyler är relativt tunga har kall och torr luft en så kallad molvikt på 29,3 gram, vilket gör cykelturen tuffare.

Vattenmolekyler är lättare än syre och kväve. När luften blir varmare kan den innehålla fler vattenmolekyler. Molvikten sjunker till 26,7 gram, vilket innebär att samma mängd luft väger mindre och är lättare att cykla genom. https://illvet.se/fysik/ar-det-tuffare-att-cykla-nar-det-ar-kallt Men det måste väl vara skillnad på molvikten vid -5 resp. -20? Hur många watt mer, måste man prestera för att cykla 25 km vid -20 jämför med +20? Kan man räkna ut sånt?
Känner du till lufttrycket, luftfuktighet och temperaturen kan du beräkna densiteten med https://www.omnicalculator.com/physics/air-density som du sen kan använda i https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Sen har man nog ett annat cda och annat rullmotstånd på vinterpendlaren i vintermundering än på sommarditon, vilka väger in.

Bilagor

• tryck.PNG
    tryck.PNG
    4.5 KB · Besök: 26
-11 vid start och -15 vid målet.
Fick upp värmen efter 10 minuter och det gick fint till ca 45 minuter. Då började jag frysa om tår och fingrar. Fortfarande lite stel i fingrarna...bekräftar min egna personliga köldgräns som går vi -15.

Men exemplariskt plogat och sopat. Ganska få pendlare ute idag men långt från tomt och öde. Känns skönt att det skall bli varmare i morgon.

Vacker morgon. La till ett tunt lager fleece idag på över och underkropp. Mest för att försöka hålla högre core temp då mina Giro Blaze inte håller måttet för -14C. Det gick sådär. Lyckades inte riktigt pumpa ner tillräckligt med varmt blod i fossingarna för att det skulle kännas bekvämt. Imorgon blir det mildare.

Vacker morgon. La till ett tunt lager fleece idag på över och underkropp. Mest för att försöka hålla högre core temp då mina Giro Blaze inte håller måttet för -14C. Det gick sådär. Lyckades inte riktigt pumpa ner tillräckligt med varmt blod i fossingarna för att det skulle kännas bekvämt. Imorgon blir det mildare.
Kör själv på samma dojja. La i ett par isolerande ullsulor förra veckan och inbillar mig att det gjorde rätt stor skillnad. Men håller med, dom är kallaste laget dagar som dessa.

-13 när jag cyklade förbi Katarinahissen. Svalt om kinderna, men det var enda stället jag frös. Började kännas lite om tårna när jag närmade mig kontoret, så fiveten Freeriders nedre gräns är tydligen -13.

En dröm att cykla med mina Vigilantes i modd, men fruktansvärt tungt på asfalt. 33 minuter jämfört med 25 minuter på mina Rangers.

Självraggande klädsel idag:
1701855384226.png

-20 oj vad segt.

Intressant, det här borde också vara en förklaring till att det blir kallt i svackorna, kalluften rinner neråt, eller finns det fler saker som spelar in i det...?

När jag stannade för att dricka vatten hade det fryst till en slush ? Inte lönt att ha med sig cykelflaska, kan likaväl stoppa lite snö i käften. Eller hur göra?

Jo det står på inköpslistan. Frågan är bara vad man bör tjacka?

SPD, komfort i -15C i en timme. Är kravet

Eller så kanske jag bara ska köra min Lundhags kängor de få dagarna om året som är såhär kalla...
ja jag kör ju shimano mt90, aldrig blivit varken vår eller kall. nedåt 20 minus har de varit ute. en modern efterföljare heter xm9. vet ju inte om de är lika varma, men det verkar ändå lovande. testaren nedan bor i santa fe. åkt skidor där, men inte cyklat.

Eller så kanske jag bara ska köra min Lundhags kängor de få dagarna om året som är såhär kalla...
Jag kör vanliga vinterkängor när det är så här kallt. Skönt att inte heller sitta fast när det är moddigt och risken för att få kast är hög.

Jag kör vanliga vinterkängor när det är så här kallt. Skönt att inte heller sitta fast när det är moddigt och risken för att få kast är hög.

Ja det får nog bli så. Började kika på vinter SPD-kängor men jävlar vad dom är fula! Vill inte konsumera prylar som jag inte blir glad av att se på. Blir det -20C under hela bebruari kanske jag återkommer till ämnet.

När jag stannade för att dricka vatten hade det fryst till en slush ? Inte lönt att ha med sig cykelflaska, kan likaväl stoppa lite snö i käften. Eller hur göra?
Om termos är struligt går det att starta med varmt vatten. Är man en orolig själ kan man värma på kallt vatten på spisen.

Har du så långt så du inte klarar dig utan dricka finns särskilda cykelflaskor för kalla dagar. Eller så använder du en termos. Eller så stoppar du flaskan, gärna med varmt vatten, i ryggfickan under jackan.

Eller så kanske jag bara ska köra min Lundhagskängor de få dagarna om året som är såhär kalla...
Lake 303 eller 304, nästa fråga? ? 304 är väl ett säkrare kort men ganska tunga, mycket varma.

Senast ändrad:
Har du så långt så du inte klarar dig utan dricka finns särskilda cykelflaskor för kalla dagar. Eller så använder du en termos. Eller så stoppar du flaskan, gärna med varmt vatten, i ryggfickan under jackan.
Ja, hela 12 km ? Känns oskönt utan vatten ändå. På sommaren dricker jag upp hela flaskan, nu inte lika mycket. Ska testa mig fram lite ?

Jag är djupt besviken på min egen kropp men fingertopparna är lite veka/lättfrusna. Som @Fjärdebrunn brukar skriva att man behöver "frysa in händerna först" verkar enbart fungera delvis på mig, ibland, ibland inte. :sneaky: Antingen investera i >3000 kronors motorcykel hardcore-handskar eller asfula barmitts, det är frågan. :unsure: Tror jag haft barmitts som jag slängt eftersom jag aldrig använde dem, hittar dem inte nu varje fall. ? Å andra sidan går vi väl mot varmare tider nu, imorgon vänder det.

Senast ändrad:
Jag menade bara att man inte fryser mer med elhoj (och det är en vanligt fördom att man gör det) om man har det minsta koll på att klä sig... förlåt.
Dock noll motion tyvärr
Ja, hela 12 km ? Känns oskönt utan vatten ändå. På sommaren dricker jag upp hela flaskan, nu inte lika mycket. Ska testa mig fram lite ?
Jag har 15km, i morse så hällde jag i ljummet vatten, räckte inte, vid -15 får man nog hälla i typ 40c då är det kanske lagom efter 25min när man behöver det

Dock noll motion tyvärr
Förlåt igen. Jag vill inte driva debatt och jag älskar att trampcykla. Kör i skogen så ofta jag kan och siktar på Gotland360 nästa år på lvg. Men pallar inte att inte bemöta felaktiga fördomar. "Noll motion" är en sån. Det är helt enkelt fel. "Vanliga" människor (inte happyiter kanske:) får i många fall lika mycket motion för att man de facto cyklar mer med elis, läs tex här: https://www.doktorn.com/artikel/elcyklisten-får-lika-mycket-motion-som-vanliga-cyklisten/

Det är ok att hata elcyklar om man nu gör det men det betyder inte att man behöver vara osaklig.

Förlåt igen. Jag vill inte driva debatt och jag älskar att trampcykla. Kör i skogen så ofta jag kan och siktar på Gotland360 nästa år på lvg. Men pallar inte att inte bemöta felaktiga fördomar. "Noll motion" är en sån. Det är helt enkelt fel. "Vanliga" människor (inte happyiter kanske:) får i många fall lika mycket motion för att man de facto cyklar mer med elis, läs tex här: https://www.doktorn.com/artikel/elcyklisten-får-lika-mycket-motion-som-vanliga-cyklisten/

Det är ok att hata elcyklar om man nu gör det men det betyder inte att man behöver vara osaklig.
Från artikeln:
Anledningen är att elcyklisterna färdas längre sträckor.
Finns väl ingen här som ifrågasätter att en el-cyklist får mer motion en en som inte cyklar alls och att en tramp-cyklist får mer motion än en el-cyklist om båda cyklar samma sträcka?

Från artikeln:

Finns väl ingen här som ifrågasätter att en el-cyklist får mer motion en en som inte cyklar alls och att en tramp-cyklist får mer motion än en el-cyklist om båda cyklar samma sträcka?
Bästa är om eltrampandet har ersatt en bilresa. Fantastiskt om alla bilister skippade bilen och satte sig på en elhoj. Kanske till och med några sätter sig på en vanlig hoj, men det får man ta som en bonus.

Jag är djupt besviken på min egen kropp men fingertopparna är lite veka/lättfrusna. Som @Fjärdebrunn brukar skriva att man behöver "frysa in händerna först" verkar enbart fungera delvis på mig, ibland, ibland inte. :sneaky: Antingen investera i >3000 kronors motorcykel hardcore-handskar eller asfula barmitts, det är frågan. :unsure: Tror jag haft barmitts som jag slängt eftersom jag aldrig använde dem, hittar dem inte nu varje fall. ? Å andra sidan går vi väl mot varmare tider nu, imorgon vänder det.
Har sett i UL-vandringsgrupper på FB att de här handvärmarna verkar bra: https://warmly.se/collections/frontpage

Från artikeln:

Och trampcyklisten får så klart mycket bättre kondition, om flåset hålls uppe. Kan inte påminna mig att jag sett en elcyklist som sett riktigt ansträngd ut i Uppsala. Alla ser ut att trampa luft.

-17,3 imorse… långkalsonger, rånarluva, dubbla handskar, cykeltröja över min långtröja. Även ullstrumpor såklart.
Dubbel buff också.
Mina vinterskor från shimano spd värmer fint. Nyllet torkar ut väldigt fort i kylan annars gick resan till och från jobbet bra.
Känner att halsen börjar ta lite stryk blir nog en kopp kaffe med en skvätt virre ikväll. ☕

För dig skulle det nog funka att trumma med fingrarna i takt till valfri låt ?

-14 imorse men det var fint ändå, gjorde plankan ett par gånger innan jag gick , lite uppvärmning lixom.
Kändes kallare på hemvägen men Katarinahissen visade bara -12. Låg bakom en elhoj som höll på att krascha på Götgatan,svallisen som bildats nära byggboden som står vid Ringen , hens låskedja flög ur korgen å självklart så tvärnitade hen för att plocka upp den ( muttrade asch sture va du är tarvlig för mig själv)?
Hyfsat sopat i övrigt förutom skeppsbron söderut.

Tillbaka
Topp