Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Viss höstkänsla i Sthlm, även om det inte var så kallt...

Mötte i alla fall några cyklister i regnet, fler än jag trodde, och kanske 10-15% tyckte att dom syntes bra utan lyse...(eller bara struntar i det)

Men mötte ingen som blinkade med framlyset. :-)

Jovars! Raceblade Pro, varför kom jag inte på den idén tidigare? (även om jag blev sjöblöt om fötterna vid större vattenpölar trots att dom nästan går ner i marken).

Blev så inspirerad av att ta mig igenom ovädret att jag förlängde turen med några kilometer runt djurgården :D

Annars var det rätt intressant när jag höll på att krocka med en äldre herre på en stålhoj som kom åkandes från Eken upp mot Götgatan i tron om att han hade företräde trots att jag hade grönt som kom från Mariatorget, han började muttra om högerregeln och den hade han ju helt klart inte koll på!

Sampan sa:
Såg incidenten och smålog. Mannen utstrålade attityden "Jag är äldst och vet därmed bäst".

Är det inte lite typiskt att just de personerna som är mest intresserade av att uppfostra sina medtrafikanter samtidigt är de som har sämst koll på regelverket? ;-)

För övrigt var dagens pendling en blöt historia. Kul att så många medcyklister också trotsade spöregnet!

Sampan sa:
Såg incidenten och smålog. Mannen utstrålade attityden "Jag är äldst och vet därmed bäst".

haha ja han fick mig iaf att börja undra vad jag gjort för fel, nog för att jag gled genom där på gult ljus/början på rött ljus men han hade ju inte hunnit få grönt från sitt håll och hävdade högerregeln och ja då skulle han ju väja för mig. #gubbkärring

Höll på att dra omkull på ett höstlöv under framdäcket när jag bröt mig upp mot Danvikstull.
Handdukstorken inne på muggen kunde göra en bättre jobb.

velocipede sa:
många på cx utan skärmar, är det en trend eller bara ett sätt att inte få hjulsugare efter sig?

Blev omkörd av en snubbe på citybike med smala däck utan stänkskärmar. Han var rejält blöt i byxbaken och smutsig en bit upp på ryggen. Fel cykelval en dag som denna i storstan kan man konstatera...

Spö regn svart ute och ca 6 grader 2 mil pendling testade mitt psyke riktigt idag tappade känseln i fingrar måste köpa bättre vantar och en ny jacka

IngvarW sa:
Fjärdebrunn sa:
Höll på att dra omkull på ett höstlöv under framdäcket när jag bröt mig upp mot Danvikstull.
Handdukstorken inne på muggen kunde göra en bättre jobb.

Inga mer krascher nu Fjärdebrunn !

Samma tanke. Lite skilz hjälpte. Tack!

Hemresa i blöta strumpor och skor. Handdukstorken imponerade inte.

Dagens pendling var kanonfin längs Medelhavet. Ser lugnt ut på bilden, men har inte kommit ut i trafiken ännu, den är rätt grym här i Beirut.
EC5C4083-7714-45F0-B448-9F4B8B171663.jpeg

Skönt med uppehåll. Ny pendlingsrutt.

Är det någon som kan förklara hur trafikplanerarna tänkt med Liljeholmsbron. Cykelbanan på västra sidan är markerad för cykling i båda riktningarna fram till brofästet. På både Södermalms- och Liljeholmssidan. Sedan övergår den till att vara markerad enkelriktad söderut över själva bron.

cal. sa:

Är det någon som kan förklara hur trafikplanerarna tänkt med Liljeholmsbron. Cykelbanan på västra sidan är markerad för cykling i båda riktningarna fram till brofästet. På både Södermalms- och Liljeholmssidan. Sedan övergår den till att vara markerad enkelriktad söderut över själva bron.

Jag hojar på morgonkvisten vänstra sidan Liljeholmsbron från Liljeholmen mot Hornstull = mot körriktningen. Tycker jag har rätt till det. Igår i regnet mötte jag sammanlagt 1 (en) cyklist. Och han klagade. Fascinerande. Om man tar en bärs på gamla Söderport (vet inte vad det heter nu) så får man, om man inte blivit onykter, cykla antingen ner till Hornstull eller över bron mot Liljeholmen. Därav markeringarna.

Guldragge sa:
cal. sa:

Jag hojar på morgonkvisten vänstra sidan Liljeholmsbron från Liljeholmen mot Hornstull = mot körriktningen. Tycker jag har rätt till det. Igår i regnet mötte jag sammanlagt 1 (en) cyklist. Och han klagade. Fascinerande. Om man tar en bärs på gamla Söderport (vet inte vad det heter nu) så får man, om man inte blivit onykter, cykla antingen ner till Hornstull eller över bron mot Liljeholmen. Därav markeringarna.

Liljeholmsbron enkelriktades ju i Augusti för att:
1. Bron ska renoveras (vad de nu har med saken att göra)
2. Det krockades för mycket i båda riktningarna.

Skönt annars att det finns folk även här på happy som känner att de har "rätt" bryta mot lagen. Skulle vara skönt höra av Guldragge vilka som inte har rätt bryta mot den.

uandt sa:
Guldragge sa:
cal. sa:

Liljeholmsbron enkelriktades ju i Augusti för att:
1. Bron ska renoveras (vad de nu har med saken att göra)
2. Det krockades för mycket i båda riktningarna.

Skönt annars att det finns folk även här på happy som känner att de har "rätt" bryta mot lagen. Skulle vara skönt höra av Guldragge vilka som inte har rätt bryta mot den.

Saknar åsikter om det. Gillar när folk kan använda eget omdöme och tänka själva.

Dom kunde ju dock ha ändrat linje-markeringarna / färdriktningstecknen på Liljeholmssidan fram till bron så man inte luras att köra upp där mot färdriktningen.

cal. sa:
Dom kunde ju dock ha ändrat linje-markeringarna / färdriktningstecknen på Liljeholmssidan fram till bron så man inte luras att köra upp där mot färdriktningen.

Vilka linjemarkeringar? Enda skillnaden är väl att de bytt ut cykelbanenskylten mot en enkelriktad? Är man här och ska norrut får man svänga under bron, vilket det väl också finns en skylt om? Rör mig bara som fotgängare på den sidan bron och ignorerar då helt markeringar och skyltar som den företrädeskung jag är i trafiken när jag inte är fordon men så jävla svårt navigera där kan det väl inte vara?

Bilagor

• liljeholmsbron.PNG
    liljeholmsbron.PNG
    390.4 KB · Besök: 164
Som att cykla i duschen.
Tänkte att det vore trevligt om sonen kunde starta bastun, men orkade inte stanna för att ringa hem. Måste gått via tankeöverföring, för bastun var igång när jag kom hem. Skööönt!

Flång nya bromsar, perfekt i lövgröten, och de nya byxorna levererade klart över förväntan. I övrigt var det mörkt, blött och motvind, härligt!!

Fuktigt på hemresan. Tog som tur var på mig regnuniformen. Lövslasket är inget jag vill ha under mig om jag måste bromsa eller svänga tvärt. En sväng med sopmaskinen skulle öka trivseln.

Lyckades undvika taxin som körde crazy Ivan åt babord på st eriksgatan. Sedan fullt av puckon som ska gå på cykelbanorna.

Eddie Hazel i lurarna tillförde mysfaktor.

Fick trevligt sällskap av tempostark herre ikväll längs med kajen i Gamla stan och upp för Götgatsbacken. Uppfriskande sprayande regn också.

Ang. Liljeholmsbron: Tycker ni inte det känns udda att cykla på vänster sida vägen när det faktiskt finns cykelbana på höger sida?

Personligen föredrar jag att köra på "rätt" sida när det finns valmöjlighet att köra på vilken som, även om det innebär lite meck för att ta sig dit.

En annan grej.. Hur sjutton tar man sig in i Gamla stan på ett vettigt sätt om morgnarna när en kommer österifrån längs med kajen på norra sidan av söder och kör upp för den där lilla uppförsbacken?

Illa va den, lite för bråttom,lite för högt självförtroende.
Resultat, framhjulssläpp i blöta löv, panikräddning,höll mig på hjulen, men skaffade ett brutalt ryggskott.
Så illa att jag fick tigga skjuts hem då jag knappt kom av cykeln utan att ramla raklång,och på vågade jag inte ens prova då jag tror att jag skulle gått av.

Usch då. Krya på dig.

Senaste dagarnas regn i kombination med kyla, blåst, mörker och höstlöv har gett mig en nyfunnen ödmjukhet inför åretruntcykling jag nog saknat på ett tag. (Vägen hit bestod visserligen också av två krascher orsakade av blött väglag och felaktig teknik/däckval).

Nu får den norska väderlekstjänsten skärpa sig, det skulle ju inte regna idag!

Blött minst sagt, men det blev en trevlig tur i alla fall. Klämde in några extrakilometer.

Grått men uppehåll i Uppsala.

Ser lite tuffare ut att renovera kyrktorn än att köra Officepaket på dagarna.

20191016_075812.jpg

/Johan

JewelBudlong sa:
En annan grej.. Hur sjutton tar man sig in i Gamla stan på ett vettigt sätt om morgnarna när en kommer österifrån längs med kajen på norra sidan av söder och kör upp för den där lilla uppförsbacken?
Beror väl på vart i G:a Stan du skall.
- Söderifrån: Övergångsstället vid Kornhamnstorg.
- Västerifrån: Cykelbanan längs Munkbroleden och över vägen.
- Österifrån: Över cykelpassagen mot Skeppsbron.
- Norrifrån: Någon av V eller Ö ovan.

Jahaja. Tyckte ju bromsarna tog dåligt nu i vätan. Klossarna är sopslut efter drygt 2 månaders pendlande, give skivbromsar tack :(

Efter ett mindre mysigt gästspel i pendeltågspelotonen igår, var det tillbaka i sadeln idag igen. Det var otroligt skönt, men gick rätt långsamt. Kämpa Solna kommun - ni vågar köra en sväng med lövsopen trots att det fortfarande finns några löv kvar på träden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp