Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

staine

Aktiv medlem
Fina foton ovan!
Cph:
Dimma och grått, mörkt och rått.
Blev också kränkt, så som jag tänkt.

johan44

Aktiv medlem
Allroad sa:
Jahaja. Tyckte ju bromsarna tog dåligt nu i vätan. Klossarna är sopslut efter drygt 2 månaders pendlande, give skivbromsar tack :(
Jag håller på och konverterar pendlaren till rullbromsar, set for life efter det tänker jag :)

Brakstav

Medlem
Blev än en gång kränkt av damcykeln med rejäl elmotor.
Dåligt pumpade däck och en oerhörd fart (45 kanske).
Men lampor den här gången! Så det blir bättre!

johan44

Aktiv medlem
Brakstav sa:
Blev än en gång kränkt av damcykeln med rejäl elmotor.
Dåligt pumpade däck och en oerhörd fart (45 kanske).
Men lampor den här gången! Så det blir bättre!
Igår fick jag tillfälle att kommentera en 40+-elhoj, valde att säga "inte så lagligt va?", fick en grymtning till svar.

least

Medlem
Samma grymtningar får man till svar av lycra-karlar som kör mot rött inne i stan.
Man kanske tappar talförmågan när man bryter mot lagar och regler?

staine

Aktiv medlem
least sa:
Samma grymtningar får man till svar av lycra-karlar som kör mot rött inne i stan.
Det beror på hur och på vilket sätt reglerna bryts mot. En genomtänkt rödljuscykling har ingen dött av. Däremot av en ogenomtänkt grönljusdito.

johan44

Aktiv medlem
staine sa:
least sa:
Det beror på hur och på vilket sätt reglerna bryts mot. En genomtänkt rödljuscykling har ingen dött av. Däremot av en ogenomtänkt grönljusdito.
Så sant men aj, öppna inte den diskussionslådan... :)

Ps: är det nån med statistikkoll som vet om vanligaste dödsolyckan innanför tullarna fortfarande är rödljuslydig cyklist som blir överkörd av högersvängande tung trafik? Jag brukar hävda det i diskussioner...:ds

least

Medlem
staine sa:
least sa:
Och lycran sitter bra?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Blött å lite kämpigt sen som jag var med lite opumpade däck. Någon vänlig själ på hjul påstås att jag var stark. Kändes inte så.

staine

Aktiv medlem
least sa:
staine sa:
least sa:
Och lycran sitter bra?
Jag cyklar i Cheap Monday och Raphajacka.
I dag dock ingen cykling. Palla inte. Dimma fuktigt mörkt. Två mil. Äh, det är en dag i morn å.

Allroad

Medlem
Drar mig enormt för att komma iväg till min sista dag på nuvarande jobb, halsont och riktigt muggigt väder lockar inte ett dugg. Ja plus en t&r till Skavsta också när en egentligen bara vill chilla på kontoret isf.

Imorgon är det flexdag iaf, hoppas på sovmorgon ?

Peth

Aktiv medlem
Regn, bara att klä på sig och ge sig ut.

Man är ju inte gjord av socker, som farmor skulle ha sagt.

izar

Aktiv medlem
Första pendlingen på cykel denna vecka pga. jobbkonferens. Lite småfuktigt men ändå ganska skönt. Farten går dock ner ganska mycket då blöta löv brukar kunna innebära halka.

Black planet

Aktiv medlem
Vill klaga på smhi appen.Den sa inte regn i morse. Så det blev slöcykeln inkl finska Nokia på fötterna. Orkar inte helt enkelt åka kollektivt denna dag.
Få se imorgon om det går ta pendlaren då.

desmo

Aktiv medlem
Jag såg efterspelet av en olycka idag. Korsningen Örbyleden/Grycksbovägen vid Shellmacken där cyklister numera har företräde (skyltat väjningsplikt på vägen). Ingen bra morgon för någon inblandad. Hoppas det gick bra trots allt.

Annars upplever jag att det är fler cyklister med belysning nu än tidigare år. Är det en positiv effekt av elcyklarna?

Allroad

Medlem
desmo sa:
Jag såg efterspelet av en olycka idag. Korsningen Örbyleden/Grycksbovägen vid Shellmacken där cyklister numera har företräde (skyltat väjningsplikt på vägen). Ingen bra morgon för någon inblandad. Hoppas det gick bra trots allt.

Annars upplever jag att det är fler cyklister med belysning nu än tidigare år. Är det en positiv effekt av elcyklarna?
Är det fler nu då måste det ha varit total katastrof innan. Folk syns ju fan inte, eller som de som är kittade från topp till tå med neongult men inga lampor eller reflexer på cykeln. Hur fan tänker man då?

bearthefear

Aktiv medlem
Hör och häpna, Stockholms stad hade idag varit ute och sopat bort löv på delar av min pendlingsstrecka. Men säg den tur som vara längre än ett litet tag... Nacka, Tyresö och Haninge hade inte fått tummen ur.

Dessutom regnade det inte på hemvägen. Kändes lite lyxigt denna vecka...

HybridLasse

Ny medlem
Nära döden upplevelse, igen, smala sträckan mellan albano och brunnsvikens båtklubb, Snubbe på CX försöker maxxa förbi två tjejjer som kör i semi-bredd, CX-snubben inser sitt misstag när han ser mig komma och lägger på "Full astern", och hinner knappt få stopp innan jag är framme vid sällskapet och får ur mig "idiooooooter!"

Nu en fråga till er räsare, med CX, lvg o dyl, Vad är viktigast, ett KOM/PB eller se till att du själv och andra kommer fram helskinnade?

johan44

Aktiv medlem
Allroad sa:
desmo sa:

Är det fler nu då måste det ha varit total katastrof innan. Folk syns ju fan inte, eller som de som är kittade från topp till tå med neongult men inga lampor eller reflexer på cykeln. Hur fan tänker man då?
Min favorit är fortfarande endast framlampa, reflexväst och stor svart ryggsäck ovanpå västen.

desmo

Aktiv medlem
Allroad sa:
desmo sa:

Jag vet inte om jag har rätt. Men det är min spaning iaf. Elcyklarna kommer kanske ofta förberedda med lampor?
Själv ligger jag aningens efter med höstutrustningen på min cykel. Skärmar ligger högt på priolistan.

Marte

Medlem
Igår blev jag tacklad in i en SL-buss när jag passerade ett övergångsställe (oklart om personen ifråga hade för avsikt att tackla bussen också eller varför jag uppfattades som varande i vägen), idag blev jag istället framvinkad när jag redan stannat vid samma ställe.
Tänk vad lite fredag kan göra för humöret!

Stumpy

Aktiv medlem
Kom på nu att jag noterade pyspunka i morse. Gick ner i garaget för att hälla ut guckan och stoppa i en slang. Ingen gucka i däcket. Måste glömt det när jag monterade för ett par månader sedan. Inte så konstigt att det inte självläker då. Stoppade i alla fall i en slang och hoppas det går bra hem. Får poppa upp på nytt i helgen. Frågan är om det är dags att byta från slicks (Vittoria Voyager Hyper) till vintersulor (Continental Top Contact Winter II). Mycket lövhalka om inte annat nu.

bearthefear

Aktiv medlem
Har haft ett sjukt störigt missljud från cykeln i några dagar. Som att någon sitter och knackar två stenar mot varandra på min bakaxel. Hatar verkligen missljud och höll på att bli tokig. Skärmarna verkade inte vara boven, kompislappen satt fortfarande stadigt. Det lät en gång per varv, direkt beroende av farten. Inget missljud när jag snurrar hjulet i luften... Började nästan fundera på texten i säljesannonsen på cykelfan...

Men så idag på vägen hem kom jag på att det såklart måste ha med däcket att göra. Stannade direkt och kände igenom däcket. Mycket riktigt:
7C7A0A78-9BA7-4A0F-9B43-840EE74BDEE7.jpeg

Slanglöst är ju bra :)

andersen

Medlem
bearthefear sa:
Har haft ett sjukt störigt missljud från cykeln i några dagar. Som att någon sitter och knackar två stenar mot varandra på min bakaxel. Hatar verkligen missljud och höll på att bli tokig. Skärmarna verkade inte vara boven, kompislappen satt fortfarande stadigt. Det lät en gång per varv, direkt beroende av farten. Inget missljud när jag snurrar hjulet i luften... Började nästan fundera på texten i säljesannonsen på cykelfan...

Men så idag på vägen hem kom jag på att det såklart måste ha med däcket att göra. Stannade direkt och kände igenom däcket. Mycket riktigt:

Slanglöst är ju bra :)
dubbdäck.

Black planet

Aktiv medlem
Det blev att det lugnt vid alla lövfällor. Annars var det en lugn pendling fram till Solna. Nedlöpan efter kyrkogården där man med turiststyre körde rak ut ifrån skogen. Vilket spån och det fick han veta. Hade han kommit 30 s tidigare hade han plockat 3 cyklister. Jo 2 st till spån som ligger halvmeter efter en cyklist.

least

Medlem
Att mannen antagligen missade att titta upp i backen är så klart fel, men du som van cyklist ska anpassa hastigheten och bromssträckan för alla omständigheter.

Tänk om det varit en lös hund eller ett barn som ramlade ut på cykelbanan?

least

Medlem
Okej nästan alla tänkbara händelser då.

Men om cyklisten nu hann bromsa och undvika faran så är allting gott.
Dock finns det få oskyddade trafikanter på motorvägen?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer