Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lite lyxpendling med sambon. Det babblas på hela vägen vi åkte. O det muttrades om jag borde ha dubbdäck så jag åkte så fort. Jag sa något om träning o ålder. Så jag behöver tips på en bra blomsterhandel. Nåja det blir sätta däck på hennes pendlare. En av de avgörande bitarna. Annars blev det väldigt blött o kallt om benen. Kör ju 3/4 så det borde funka.
Sen överraskade företagen som höll på/bredvid cykelbanan i Sollentuna, Solna o Sthlm. De hade skyltat upp med varningsskyltar i alla riktningar. Självklart tar man lugnt där.

Tillfälligt ny pendlingsväg. Idag kändes den inte så glammig.

Bilagor

• 695FFA97-14B3-4F71-8989-F1CC8F49495E.jpeg
    695FFA97-14B3-4F71-8989-F1CC8F49495E.jpeg
    489.7 KB · Besök: 94
Lejon sa:
Tillfälligt ny pendlingsväg. Idag kändes den inte så glammig.

Men den var väl najs. Inte en bil i sikte.
Dagens pendling ännu ej avslutad men hittills kall och blåsig och en massa jäkla vatten på banan men åtminstone inte från himlen denna dag tack och lov.

Jag hade tänkte festa till det med kollektivtrafik i morse. SL ville tyvärr inte vara med och leka, så det var bara att gå hem och omgruppera till tvåhjuligt. Det var skönt! De nymonterade skärmarna gjorde nytta och krävde bara en justering längs vägen för att inte skramla.

Det gick bra idag trots att jag inte hittade bägge armvärmarna så det fick bli underställ istället.

Vid slussen hade dom saltat = tvätta cykeln varje dag när man kommer till jobbet alltså eller så är det helt enkelt dags att byta till vinterbojsänket men den har ju paj ekrar i bakhjulet. My oh my.

Saltat? Dags att damma av vinterrutinerna alltså.
Kallt var det annars och jag klädde mig aningen för varmt. När kommer första frosthalkan?

Frosthalkan finns på valfri plåtbro när dig, bron vid Rissne var glashal. Premiärade med vinterskor, orkade inte hålla på med skoskydd idag.

Gick omkull uppför plåtbron i Rissne. Förstod att det var halt men inte att det var så halt, tog mig nästan inte upp på cykeln igen. Ett finger verkar ha tagit större delen av fallet.

mkallstrom sa:
Gick omkull uppför plåtbron i Rissne. Förstod att det var halt men inte att det var så halt, tog mig nästan inte upp på cykeln igen. Ett finger verkar ha tagit större delen av fallet.

Att det skulle bli problem påtalades för kommunen i samband med att bron byggdes runt 2011 men då det bara var en tillfällig lösning så var det inte så noga.

//j

Nämen tusan då...var det saltat vid slussen? Det blir till att dra ut cykeln och slaska lite vatten över drivpaketet dårå. Tusan. Det går utför ;)

mkallstrom sa:

Jag hoppade av cykel precis innan svängen påväg uppför bron, då hade bakhjulet släppt flera gånger. Sen blev det till att gå över..
Var isgata typ hela bron då vid 06.20 tiden..

Senast ändrad:
olabola sa:
Lungt och skönt, men börjar nästan bli dags för dubbat. Gångbron vid SEB huset i RIssne var isgata..

Skojar du! Jag hade tur, snubben framför mig gled omkull precis i svängen (uppför) i låååg hastighet. Då klev jag av och gick resten med mina SPD-SL försedda skor. Sånt är alltid kul.

Senast ändrad:
olabola sa:
mkallstrom sa:

Jag hoppade av cykel precis innan svängen påväg uppför bron, då hade bakhjulet släppt flera gånger. Sen blev det till att gå över..
Var isgata typ hela bron då vid 06.20 tiden..

Jisses! Hoppas allt gick bra. Jag svängde faktiskt försiktigt vid alla kända riskställen i morse, såg eller kände inte heller ngn is/frost i söderort. Kom fram hel och ren.

mkallstrom sa:

För min del tog sidan största smällen, stora blåmärken.. Märkligt hur ont det kan göra att ta mark i knapp styrfart.
Fortfarande såphalt när jag passerade vid 07:40

Plåtbron i Rissne, låter underligt att kommunen inte verkar bry sig om att folk går omkull och skadar sig.
Har någon pratat med kommunen om detta?

least sa:
Plåtbron i Rissne, låter underligt att kommunen inte verkar bry sig om att folk går omkull och skadar sig.
Har någon pratat med kommunen om detta?

Jag har, senast idag, felanmält till kommunen. Jag vet att andra gjort detsamma tidigare.

Okej, då kanske de inte kan göra så mycket. Låter mer som ett konstruktionsfel.
Kanske vore på sin plats med varningsskyltar.

Ni som gick omkull i morse kanske skulle ta och prata med någon på tex. "Mitt Media" för att skriva lite om denna temporära skitlösning sedan 2011. Att bara gå till kommunen och prata med dom verkar inte hjälpa, vi fick en skylt.

Efter över en veckas uppehåll så blev det cykling idag

Svalt, men inte halt

En annan cyklist fick bromsa lite hastigt, för att inte köra in i mej

Han kanske ska vänta på grönt nästa gång....

Sid 4 hittade jag denna tråd.

Det var rätt kallt så både vintertights och varmare vantar. Även premiär för framlampa.

Ska man behöva ha vinterskor redan i oktober? frös om tårna.

Halvvarma tight, tre lager på över kroppen, varma handskar, buff på huvud och runt hals samt VINTERSKOR. Kändes bra. Lampor monterade inför hemresan.
Höll ett modest tempo för att inte överanstränga vaden som gick sönder för en vecka sedan.

Zenpendling i dubbel bemärkelse, kom iväg 09.30. Tomt på Cykelbanorna.

Vinterlångtightsen har gjort sitt efter en miljard tvättar, dags för pensionering

Fint men och friskt, GPS:en visade -4,5 i höjd med Spånga och det där med knävärmare istället för långbrallor var kanske lite väl optimistiskt.

Krispig morgon tillsammans med många sköna medcyklister! Gårdagskvällens justering av växlar, smörjning av kedja och ökning av däckstrycket med två bar gjorde underverk för cykelglädjen.

4,8 km pendling till nytt jobb i Sth. Så nära har jag aldrig haft till jobbet förr. Kunde lika gärna cyklat i pyjamas.

minusgrader så på med vinterkläder. Släpade med sambon ut i kylan. Hon såg nöjd ut med att ha sina yllemamelucker på sig. Lite avis där. Annars mycket cyklister på cykelvägarna. Trodde det skulle vara dött.

Tunnare vinterskor och bar mitts. F-n vad skönt. Ingen halka än men tog det lugnt vid Slussen. Fortfarande mycket cyklister trots nollgradigt på morgonen.

Undvek plåtbron och sparade några kilometer, trist då jag gärna hade cyklat över Järvafältet idag.

izar sa:
Undvek plåtbron och sparade några kilometer, trist då jag gärna hade cyklat över Järvafältet idag.

Den är onekligen lite lurig.
När det varmt runtomkring kan bron vara glashal och ibland, som nu i morse, kan bron ha hur bra grepp som helst trots att det är is på vattenpölarna bredvid.

//j

Tyckte det såg rätt så torrt ut. Tog racern.
Var inte så torrt :-)

Men det gick fint. Finns tom en slang i garaget på jobbet som man kan spola rent med.
Lampor fram och bak.

Rullade iväg hemifrån och tyckte att det kändes lite märkligt i fram förstod att det nog var lite för lite luft fram. Trampade på, det gick tungt men hann till jobbet utan att behöva laga punka ute i fält, ny blir det laga punka innan jag ska hem, men i ett varmt garage.

jesperC sa:
izar sa:

När det varmt runtomkring kan bron vara glashal och ibland, som nu i morse, kan bron ha hur bra grepp som helst trots att det är is på vattenpölarna bredvid.

//j

Även idag var den "bara" blöt, trots 0° enl GPS:en. Men man är ju osäker/rädd varje passage.

gsb sa:
jesperC sa:
izar sa:

//j

Även idag var den "bara" blöt, trots 0° enl GPS:en. Men man är ju osäker/rädd varje passage.
När jag passerade runt 7:15 var det rätt halt, hoppade av för att kolla fästet och valde att gå idag. Inte lika halt som i fredags, men det var inte mycket fäste för däcken om man lutade lite på cykeln.

mkallstrom sa:
gsb sa:
jesperC sa:
izar sa:

//j

När jag passerade runt 7:15 var det rätt halt, hoppade av för att kolla fästet och valde att gå idag. Inte lika halt som i fredags, men det var inte mycket fäste för däcken om man lutade lite på cykeln.

Jag passerade typ en kvart senare och då var den inte värre än vanligt. Kör med slicks (Vittoria Corsa Control).

Som sagt, snälla snälla, KOLLA era framlysen. Be alla i er omgivning att kolla sina framlysen. Folk som bländar, be dem kolla sina framlysen. Jäkligt enkelt att göra, bara man kommer på det!
Tack!

gsb sa:
mkallstrom sa:
...

Jag passerade typ en kvart senare och då var den inte värre än vanligt. Kör med slicks (Vittoria Corsa Control).

Passerade själv lite tidigare och då var det såpass halt att jag klev av och gick.

Jag kollade även med stadsmiljöavdelningen i Sundbyberg om de hade någon plan för att minska de halkolyckor som faktiskt sker på platsen.

Det rör sig om en tillfällig bro, som bara skulle ha stått där i 18månader, så det har inte tyckt att det varit värt att lägga resurser på något som ändå snart skall rivas (så här 9år senare kan jag dock tycka att det kan ha funnits ett visst värde i fixa till den lite).
Det är även problem med att normal sopsaltning inte fungerar då saltlaken återfryser på brobeläggningen. Inte heller vanlig sandning går att nyttja då brokonstruktionen gör att det finns risk att sand kan falla ner på bilarna som kör under bron.

Således bara att ta det lugnt när man kör över och kanske ge en varning till cyklister som är på väg mot den om ni märkt att det är ovanligt halt någon dag.
Förövrigt så är senaste informationen att bron, som vanligt, skall rivas om 18månader. Så om ett och ett halvt år så är den borta och ersatt med en jättebra lösning ;)

//j

staine sa:
Som sagt, snälla snälla, KOLLA era framlysen. Be alla i er omgivning att kolla sina framlysen. Folk som bländar, be dem kolla sina framlysen. Jäkligt enkelt att göra, bara man kommer på det!
Tack!
Jag ropar "du bländar", gissar att typ ingen fattar. Men om vi är många som säger till...

johan44 sa:
staine sa:
Tack!
Jag ropar "du bländar", gissar att typ ingen fattar. Men om vi är många som säger till...

Brukar göra samma sak till dom värsta...

Tillbaka
Topp