Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tillbaka på cykeln idag efter att ha ramlat förra veckan. Härligt att cykla igen och otroligt hur mycket trevligare det var än kollektivtrafiken. Kom fram till alla mina destinationer både avslappnad och lycklig. Men jag höll på att bli klippt av bilar några gånger vilket är märkligt. Cyklade helt lagligt överallt och var exakt lika synlig som vanligt. Kanske bara noterar det nu efter att inte ha cyklat på en vecka.

Med dyrbar last i thulevagnen så blev det lite lugnare/tyngre pendling än normalt. Vill även förregå med gott exempel så denna gång blev det att stanna i VARENDA rödljus genom stan. Oj jeevlar vad mycket tid som går åt. Värsta idag var skeppsbron. Står i rödljus vid kungsan, rödljus efter bron, rödljus vid slottet, rödljus innan slussen, rödljus vid slussen samt rödljus uppe vid slussen innan götgatan. Mao, rödljus i varje korsning. Lyftet på hatten till dem som alltid stannar.
Svårt att få en grön våg - trafiksignalerna är ju inte funtade så i innerstaden alla gånger. Det går ju att få en grönvåg t ex på Birger Jarlsgatan mellan Roslagstull och Odengatsn men då krävs 1 st fulkörning. Finns ju hur många såna exempel som helst men det gör ju att många pendlare cyklar som rövhattar för att hinna. Oftast är jag laglydig men ibland åker hatten på

Med dyrbar last i thulevagnen så blev det lite lugnare/tyngre pendling än normalt. Vill även förregå med gott exempel så denna gång blev det att stanna i VARENDA rödljus genom stan. Oj jeevlar vad mycket tid som går åt. Värsta idag var skeppsbron. Står i rödljus vid kungsan, rödljus efter bron, rödljus vid slottet, rödljus innan slussen, rödljus vid slussen samt rödljus uppe vid slussen innan götgatan. Mao, rödljus i varje korsning. Lyftet på hatten till dem som alltid stannar.
jag stannar alltid. vilan ger kraft i benen att sedan cykla ikapp rödljuscyklisterna. ytterst sällan de inte förblir inom synhåll.

se det som en chans till intervallträning.

det finns dock ett några ställen i stan som helt enkelt inte reagerar på cyklar. då blir det en promenad på övergångsstället.

och med lite lokalkännedom kan många rödljus undvikas. om man på din trad cyklar repslagargatan och sedan rundar medborgarhuset ut på folkungagatan kan du ta en promenadhögersväng ut på götgatan på ett smidigt sätt.

Tillbaka på cykeln idag efter att ha ramlat förra veckan. Härligt att cykla igen och otroligt hur mycket trevligare det var än kollektivtrafiken. Kom fram till alla mina destinationer både avslappnad och lycklig. Men jag höll på att bli klippt av bilar några gånger vilket är märkligt. Cyklade helt lagligt överallt och var exakt lika synlig som vanligt. Kanske bara noterar det nu efter att inte ha cyklat på en vecka.
Uppdatering från nu på morgonen. Bil kör om mig på Lugnets allé för att under omkörningen börja blinka höger och förflytta sig in i cykelfältet. Svag uppförsbacke så jag slutar trampa för att matcha farten och sen står vi stilla där jag och bilen. Har verkligen inte upplevt händelser av denna typ såhär frekvent. Min enda teori är att det beror på att jag tar det lugnare nu för att låta kroppen läka och därför inte accelererar mig ur dessa situationer undermedvetet.

Årets sista pendling: grå och några, men inte många, andra pendlare. Det har varit många fina pendlingar denna vintern. Hoppas på flera fina vinterdagar nästa år.

2024-12-20-09-09-50-018.jpg

jag stannar alltid. vilan ger kraft i benen att sedan cykla ikapp rödljuscyklisterna. ytterst sällan de inte förblir inom synhåll.

se det som en chans till intervallträning.

det finns dock ett några ställen i stan som helt enkelt inte reagerar på cyklar. då blir det en promenad på övergångsstället.

och med lite lokalkännedom kan många rödljus undvikas. om man på din trad cyklar repslagargatan och sedan rundar medborgarhuset ut på folkungagatan kan du ta en promenadhögersväng ut på götgatan på ett smidigt sätt.
Kan väl tillägga att denna gång höll jag mig till innerstadsgator med cykelfil/väg, normalt undviker jag dem iom att de har trafikljus varje 5m. Intervaller i innerstaden you say... likt ett RP cykelbud som bryter nyckelbenet var och varannan vinter... 😉

Kan väl tillägga att denna gång höll jag mig till innerstadsgator med cykelfil/väg, normalt undviker jag dem iom att de har trafikljus varje 5m. Intervaller i innerstaden you say... likt ett RP cykelbud som bryter nyckelbenet var och varannan vinter... 😉
cykelbuden är oftast för trötta i benen för att de skall vakna till.

men det är klart, kommer man på en brompton så ...;)

Ingen direkt pendling - men var ute nu söndag kväll i Stockholms södra förorter och väglaget är verkligen skiftande; ömsom blött, ömsom frostglitter.
Det verkar som att tempen faller under natten, så ni som ska cykla i morgon bitti gör klokt i att ta det försiktigt!!!

Senast ändrad:
Fick lite köksbeslag till jobbet med cykelbud idag,
såg sådär ut när han stod å rökte medan han väntade på mig😕
(kanske därför de är sega)
alltid lite kolmonoxid i röken, och som blockerar hemoglobinet några dagar.

under tiden kompenserar kroppen, får upp blodvärdet. kolmonoxid har på så sätt ersatt epo och höghöjdstält. hittills tillåtet.

så även om budet får sämre syreupptag där och då, kan det vara bättre veckan efter😱

Årets sista pendling var kanonbra tomt på folk både till å från jobbet plus att i en av de sämsta korsningar ( jag vet att det finns många, många fler🤪) vid McDonald’s i Årsta så blev jag framsläppt och vinkad till av en postbilschafför iförd tomteluva, kan man göra nåt annat än att le å vinka tillbaka😜
Trevlig ”helg”!

I sydsverige 20 m/s idag sydväst. Riktigt fin medvind på morgonen men blev tåget med cykeln hem pga lång jobbdag och för mycket motvind... Gränsen för motvind går någonstans över kuling och 13 m/s, då blir pendlingen 2h istället för 1h och man känner sig som en snigel på vägen.

Kommer ut i garaget fullt kittad med kläder för -10, hittar inte pendlarcykeln? kollar altanen och tomten sen garaget igen? ingen cykel!!!!

kommer på att den står kvar på jobbet sen julhelgen så får be frun om skjuts :-) åkte i alla fall bil i cykelhjälm så räknar det som cykelpendling.

Misstänkte att sopsaltningen skulle vara obefintlig resp. usel och det var det var den ju, utom efter Hornstull, så den hade jag gärna varit utan. Vinterhjulsuppsättningen som därför smackades på igår verkar få sitta på för en överskådlig tid. Liksom barmittsen. Och långfjonkorna åkte fram också. För det var ju ändå -7 i morse.

Kallt men rätt klädd (!)
Relativt ok snöröjt men framkomligheten berodde nog mest på att det inte kommit så mkt snö. Sopsaltaren verkar ha ledigt. Endast inne i stan som det var bra.

Fin vintercykling, tog det lugnt, i och för sig är ju för det mesta "cykelmotorvägen" vid Bergslagsvägen bättre än bilvägen bredvid (pga allt salt) så inget drama alls förutom första och sista kilometern då man fick vara lite fokuserad.

Där det var sopsaltat gick det ju bra… men annars var det rätt kasst. Hade förväntat mig bättre plogning lunchtid idag.

Visa bilaga 745443
Imorse vid halv sex var det riktigt kasst i princip oplogat fram till och med arlabacken i Årsta förmodligen sopsaltat eller nåt i förrgår som det sen kom nysnö ovanpå men efter det blev det bättre tills man kommer till skeppsbron där det blir dåligt jämt , fulcyklade faktiskt trottoar fram till Hamngatan.
Hade förhoppningar om att skulle vara bättre på hempendlingen och faktiskt alla ställen utom just skeppsbron var det 👍😃, fick lite sned motvind oxå men den kan jag inte beskylla plogningen förbi gamla stan på😜
Jag glömde det viktigaste, jag mötte en räv vid Värmdö gymnasium (gullmarsplan) hen hade bråttom ner mot kvarnen.

Senast ändrad:
Helt perfekt röjt hela vägen in till stan. Perfekt klädd på något mirakulöst sätt men gick otroligt långsamt. Skyller på en brutal 6 timmars tur igår på oplogade grusvägar.
Behövde under eftermiddagen cykla bort till västerort från stan genom Solna varpå det visade sig att den helt exemplariska sopsaltningen upphörde bara 100 meter efter min destination i stan. Solna var som vanligt men mycket förvånande att endast halva Vasagatan var sopsaltad och att det fortsatte så hela vägen norrut. Hem blev det Bergslagsvägen och Norr Mälarstrand som var exemplariskt, som förväntat.

Kallt, lagom klädd och sååå skönt.
Kanske lite knaggel kring Liljeholmen och Årstavikrn men vad gör det. Så otroligt skönt att äntligen få trampa igen efter jul och nyårsmumsande.
Snön får gärna stanna tycker jag.

Kallt och bra underlag men tungtrampat. Nu förstår jag ännu bättre varför man vill ha en pannkaka till kasset (11-51), vikt + dubb hjälper till att få fäste i uppförsbackarna.

-13. saltningen från igår kväll (-7) blev som läskigt klister idag

När fryser saltade vägar?
Vägsalt är bara effektivt för att smälta is och snö ned till ca 9 minusgrader. Om man först har saltat så att vägbanan är våt av vatten och saltlake och temperaturen sedan sjunker ytterligare, så kan det frysa till is. Då finns risken att det blir ännu halare.

Cyklingen till gymmet blev lite väl spännande med oplogade cykelbanor och massor av kompakt halvfryst slask. Det var inte jag som styrde, jag fick bara åka med.

Frågan är om man "vågar" ta cykeln i morgon till jobbet med uppåt 30 m/s i byarna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp