Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

stefank

Medlem
fortfarande inga dubbdäck, men börjar bli sugen att byta, mest pga framdäcket har en pyspunka som jag kurerat genom att pumpa innan varje avfärd i två veckor nu...

zodah

Aktiv medlem
Stumpy sa:
zodah sa:
carruw sa:
Oj, nu vet jag inte om jag ska känna mig träffad...
Kanske: -)
Det lite som att ligga i konstant omkörning på motorvägen. Håll uppsikt bakåt och gå in till höger när man kört om.
Nej, man skall alltid ligga längst till höger på vägen, förutom när man själv kör om. Bara tomtar som ligger kvar i vänster eller mittenfilen.
Du kan va en tomte.

Skämt å sido, det var det jag menade. Var otydligt.

mtbkr

Aktiv medlem
På Tranebergsbron i morse så låg en elcykelförare och körde om uppför i gångbanan till höger om alla cyklister.
I övrigt helt ok och inte allt för blött.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Justerade frambromsen igår kväll. Vilket lyft att cykla utan bromsar som ligger på! Det gick så lätt att jag inte störde mig på regnet. Väl inne i stan drabbades jag av röd våg och fick stanna vid varenda trafikljus...

Edit: stavfel

Senast ändrad:

nHz

Medlem
Fänkålsulven sa:
Justerare frambromsen igår kväll. Vilket lyft att cykla utan bromsar som ligger på! Det gick så lätt att jag inte störde mig på regnet. Väl inne i stan drabbades jag av röd våg och fick stanna vid varenda trafikljus...
Hahaha, jag har också testat det där. Det blir en helt annan cykel och man känner sig inte lika trött när det rullar som det ska.

Tomcaten

Aktiv medlem
Gårdagens på väg hem efter ett pass så säger Mamma med barnvagn, "Titta där vilken häftig man"

Det är nog lite kul för folket att se en färgglad klätt en med fullface-hjälm som letar efter något hoppningsbart bredvid gångbanan hela tiden och tar varje tillfälle till att göra så.

Jag vägrar att växa upp...

johan44

Aktiv medlem
Nu har norrmänen justerat prognosen till snö och halkfest redan på morgonen. Jag börjar bli rädd för en förväntningsfälla, grymt besviken om det blir vaniljpendling...

Scottår

Medlem
Fuktigt i morse så jag tog på galonisarna (eller de reflexförsedda diadoraregnbyxorna). Nya skoskydd dagen till ära (de gamla var fortfarande blöta) Var rädd att det sammantaget skulle bli för varmt men regn, vattepölsstänk och fartvind höll temperaturen på rimlig nivå.
Dam på ena sidan cykelbanan med två hundar på den andra. Snöre mellan dam och hundar. Ingen uppmärksamhet bakåt. Tur att man har tålamod.
I morgon stannar jag hemma för att jag kan och lägger sedan på dubbdäcken i lugn och ro i helgen.

Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag brukar öva långt kast med skoter med såna där redskap. Inte ned i sjöar utan över stängsel, ned i grustag är perfekt, vid nedlagda järnvägsspår och dylikt.

moros

Aktiv medlem
Fastnade bakom en hipsterjävel som tyckte att en ass-saver är fullt tillräckligt. Låg lite till vänster om honom så man slapp ju få allt i fejset och ja, jag tvättade jackan igår.

Bilagor

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Ok om man cyklar i ett gäng. Men kan man verkligen kräva av andra random cykelpendlare att dom alla har skärmförlängare ner i marken vid regn?

bearthefear

Aktiv medlem
moros sa:
Fastnade bakom en hipsterjävel som tyckte att en ass-saver är fullt tillräckligt. Låg lite till vänster om honom så man slapp ju få allt i fejset och ja, jag tvättade jackan igår.
Det där försvinner i morgondagens snöyra som säkert har mer karaktär av regn!

izar

Aktiv medlem
Utrustade mig med buff, keps, lite andra kläder samt medvind, sedan var det bara ut och trampa. Snön gör verkligen att det går långsammare precis överallt.

NickPick

Aktiv medlem
johan44 sa:
Pqz sa:
Det är verkligen mycket värre med dålig eller ingen lampa än en som bländar. Det är sällan mötande trafik på cykelbanan är av sådan densitet att bländning är ett reellt problem (till skillnad från bländande billysen). Menar jag.
Att motivera nåt dåligt med nåt sämre...
Så är det! Klarar man inte av basala regler för belysning så kan man väl åka sin fossilbil där det redan finns eller helt enkelt åka kollektivt, så fixar någon annan belysningen åt en.

zodah

Aktiv medlem
Småspik
Tusen nålar
Motvind
snö

Inte en endaste meter fick jag gratis. Blev också omcyklad av en herre med riktigt bra tryck i benen. POC från topp till tå och nån orange gravel-liknande cykel. Såg kompetent ut.

ni(c)

Medlem
zodah sa:
Inte en endaste meter fick jag gratis. Blev också omcyklad av en herre med riktigt bra tryck i benen. POC från topp till tå och nån orange gravel-liknande cykel. Såg kompetent ut.
Längs med Ältavägen? Han kränkte mig så hårt så många gånger förra vintern...riktigt stark & har sånt flyt. Blev extra knäckt när jag nyligen såg honom svänga in vid en skola & jag insåg att han (också) var en förortsfarsa...

För övrigt tog jag (om)vägen genom skogen idag & det var verkligen helt rätt. Visserligen superblött men man slapp både motvind & småspik.

bearthefear

Aktiv medlem
Bara bra, tack!

Tog ca 25 min innan jag började ifrågasätta min mentala hälsa. Brukar ju ta betydligt längre tid till det stadiet annars. Vet inte om det är ett sundhetstecken eller svaghetstecken...

För övrigt kul att se att det är så många cyklister som trotsar snöyran, inte bara elitpendlare!

Och riktigt häftiga bilder federico!!

nHz

Medlem
Gu va härligt. Nya fina vinterbyxor köptes igår. Alldeles lagom till denna förtjusande dag. Elite Escape AmFIB.

Brakstav

Aktiv medlem
Glömde pumpa dubbisarna sedan senast för ett par veckor sedan, men var ok ändå.
Med medvinden så kunde man bara trycka sig igenom slasket och förbi smaldäckscyklister.
Enda smolken i bägaren var en suv som stänkte ner mig med snömodd vid omkörning, men det får man ta när man cyklar på bilväg.

Stackar er som cyklar söderifrån.

Rattnalle

Aktiv medlem
Berk sa:
Rattnalle sa:
staine sa:
Ok om man cyklar i ett gäng. Men kan man verkligen kräva av andra random cykelpendlare att dom alla har skärmförlängare ner i marken vid regn?
Jag tog faktiskt bort min kompislapp i ett försök att slippa hjulsugare.
Men hjulsugare minskar luftmotståndet.
Inte märkbart i min hastighet. Inte jämfört med hur irriterande det är att ha någon okänd tätt i röven.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Härligt, äntligen snö och dessutom medvind. Men sopsaltarna får jobba på under dagen om det här inte ska sluta i en isbarksfest!

zodah

Aktiv medlem
ni(c) sa:
zodah sa:
Längs med Ältavägen? Han kränkte mig så hårt så många gånger förra vintern...riktigt stark & har sånt flyt. Blev extra knäckt när jag nyligen såg honom svänga in vid en skola & jag insåg att han (också) var en förortsfarsa...

För övrigt tog jag (om)vägen genom skogen idag & det var verkligen helt rätt. Visserligen superblött men man slapp både motvind & småspik.
Jaaaa! Väldigt bra kurvtagning och känsla för hur halt det är (där jag inte helt litade på dubbarna idag utan tog det försiktigt) Sen så tryckte han på i motlutet vi Hellas och jag fick se honom segla iväg.
I somras höll jag rullen ett tag men då hade jag racer och han samma cykel som idag med feta däck. Släppte iväg honom nedför(!) mot Sickla den gången. Som sagt, kompetent.

dabac

Aktiv medlem
Fostrande.
Kändes som om jag har utvecklat en episkt oanvändbar superkraft - förmågan att attrahera snö med ögonen.
Förmågan att förtränga hur tungt det går med dubbdäck är IAF användbar en gång per år.
Men fint så länge jag såg något.
Rätt glad att jag tog mig mödan att byta bort slicksen igår.

IngvarW

Aktiv medlem
Tempen på sju grader och snöglopp = hoppade över installationen av dubbdäck, dvs chansade. Till jobbet gick det fint, får se hur det blir på hemvägen.

Btw klantade jag mig rejält vid Skanstull häromkvällen. Rött för cyklister men grönt för bilar som svängde höger. Hjärnan fick för sig att då kan väl jag ändå åka rakt fram?? Det tyckte taxikillen som kom från höger och hade grönt var en korkad idé - men vi klarade oss från närkontakt. Hans tutande var i hög grad befogat, sorry.

johan44

Aktiv medlem
dabac sa:
Fostrande.
Kändes som om jag har utvecklat en episkt oanvändbar superkraft - förmågan att attrahera snö med ögonen.
Förmågan att förtränga hur tungt det går med dubbdäck är IAF användbar en gång per år.
Men fint så länge jag såg något.
Rätt glad att jag tog mig mödan att byta bort slicksen igår.
Keps!

Lingon

Aktiv medlem

izar

Aktiv medlem
IngvarW sa:
Tempen på sju grader och snöglopp = hoppade över installationen av dubbdäck, dvs chansade. Till jobbet gick det fint, får se hur det blir på hemvägen.
Tror att du behöver kalibrera din temperaturmätare lite, jag hade 0 gradigt dock i norra delarna av Stockholm.

ani

Medlem
Lingon sa:
Berk sa:
Rattnalle sa:
staine sa:
Jag tog faktiskt bort min kompislapp i ett försök att slippa hjulsugare.
Men hjulsugare minskar luftmotståndet.
Nej, tvärtom. Hjulsugare ökar luftmotståndet för den som drar.
*ähum*
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167610518303751
Om TL:DR scrolla ner till Fig 9 och läs.

Skillnaden är inte jättestor för den som bryter vind, men det blir lättare även för denne.

/Anders

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer