Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

nikasp sa:
Fick leta fram vintertightsen, har kört med bara vader senaste tiden men -7 blir lite för svalt. Blev kränkt i ett obevakat ögonblick och kränkte tillbaka och seglade ifrån. Kikade över axeln i en korsning 8 km senare och han var kvar!

Haha! Måste vara fredagsstubinen då jag råkade ut för samma sak. Men jag seglade ifrån min ”olycka” permanent. ?

Senast ändrad:
Sedvanliga veckoslutspendlingen i Nackareservatet. Husse kall om benen, ena hunden nybadad andra hunden lätt halt efter att ha försökt fånga fåglar.

Nu slickar vi alla såren och äter varma mackor.

Bilagor

• 9B4C5832-E6A9-4AA1-B333-ECC66E12C591.jpeg
    9B4C5832-E6A9-4AA1-B333-ECC66E12C591.jpeg
    816.1 KB · Besök: 161
  • 1F4D842E-41E3-4E83-9CC3-F7E6E0507D73.jpeg
    1F4D842E-41E3-4E83-9CC3-F7E6E0507D73.jpeg
    275.1 KB · Besök: 165
-9 i mitt lokala köldhål vid starten och +1 inne i stan. Satsade på att klä mig för typ -2 men förstärkta handskar. 10 min efter start var det bara händerna som var varma, kändes som att jag höll på att förfrysa resten av kroppen. Men sen kom solen upp och jag började närma mig min destination. Efter en varm dusch på jobbet är det nästan som glömt...

Svårt att klä sig rätt när det ser ut att skifta från -6 till +10 under dagen, fin morgon men kall!

-4 vid start och blöt av svett 44 min senare. Svårt att få till perfekt klädsel med minusgrader och skuggiga partier blandat med solbad. Ska bli +8 på hemväg dessutom.

Magiskt fin dag med sol båda vägarna om än en aning varmt på vägen hem. Men härlig cykling och bra tryck i benen!

Blev utsatt för något som inte kan beskrivas som annat än mordförsök imorse :(
Brottsplatsen: https://www.google.fi/maps/place/Ha...c841eae177b9d4f!8m2!3d60.1986275!4d24.9653921

Jag kommer på cykelvägen som fortsätter över övergångstället, bil kommer från vänster.
Övergångstället har trafikljus (och således även bilen som kommer från vänster), jag har grönt, bilen har rött.
Vanan trogen söker jag ändå ögonkontakt med bilföraren, och ser han rakt in i ögonen.

Jag korsar övergångstället, fortfarande tittande rakt in i ögonen på bilföraren, vilken inte stannar för rödljuset utan fortsätter bara förbi det och kör rakt emot mig medan han stirrar mig i ögonen!

Jag lyckas med nöd och näppe göra en nödaccelaration och väja ut åt höger, vilket gör att jag nu hamnar i bilfilen i fel riktning,
vartefter jag lyckas bunnyhoppa tillbaka till cykelbanan.
Efter detta konststycke tittar jag mig om för att kunna snappa upp bilnumret, men vid det laget kan jag inte se vart bilen tog vägen längre.

Usch. Men det låter som en normal Sthlms-pendling :(
Norra cykelhatarbältet, sammanfaller det med dito alkoholbälte?

Dagislämning med cykelkärra och två vilda barn. Kom in 09:20, känns som lunchtid då jag är inne kl 07 när jag hämtar. Finfint på cykelbanorna och fint väder.

Blev omkörd av en moppe som körde på bakhjulet. Medan jag fixade lite med mina handskar utan att ha händerna på styret.

Det var utanför Midsommarkransen, så jag kan bara anta att vi båda två naturligt tog upp lite av de vibes som försiggår i det området.

En av de värsta hindren på min pendlingssträcka på de år jag pendlat. Nerförsbacke, kurva med grus och sen denna container och sophög (sett från andra hållet).

0EA61D26-9DC1-4A3A-834A-D66D20872A03.jpeg

Inga varningsskyltar eller avspärrningar. I dagsljus gick det att hantera, men på kvällen lär den vara riktigt läskig. Har felanmält till Sthlms Stad.

Annars var det en mysig pendling med skön vårtemp och en lätt motvind!

-1°C vid start. Klädde mig svalt och frös som en hund första 10 men soligt, torrt och fint! Fortfarande ont i ryggeländet efter fall vid nyår kombinerat med 3+3+5+3 ggr 34 km pendling senaste fyra veckorna. Gick från noll så nu börjar det kännas lättare i benen i alla fall.

@bearthefear: Det där var lite tragikomiskt. Låna en en lämplig maskin och flytta ner all bråte på körbanan så blir det nog lite fart. Trist nog så lär cykel inte på länge räknas som riktig trafik/fordon.

Märkte inte av någon kyla trots bara ben. Bästa pendlingsdagen hittills i år, påsklovstomt på cykelvägarna, nyrenoverad cykel och vindstilla.

Mkt turister på cykelbanorna i stan. Både elscootrar, flanörer med kamera +ANNAT. Nackdelen med vår lixom. Tog en tur på Djurgården på hemvägen.

Inte många cyklister genom stan idag. Har alla tagit påsklov?

Höll på att klanta till det på vägen in i dag. Cyklade i ett cykelfält fram emot en korsning. Låg på höger sida av en taxi i höjd med dess bakdörr. De flesta svänger normalt vänster i korsningen, inklusive de två bilarna före taxin. Rakt fram leder vägen bara in på en liten parkeringsplats. Huvudsakligen känns det dock som en T-korsning där jag behöver korsa vägen för att kunna komma på GC-banan på andra sidan. Som jag uppfattade det så blinkade taxin vare sig höger eller vänster. Nu i efterhand ska jag dock inte ta gift på det då jag även kollade trafiken på vägen jag skulle korsa.

När jag ser att jag har en lucka i trafiken på den korsande vägen rullar jag på. Jag märker dock precis när jag är på väg ut på den kvägen att taxibilen närmar sig från vänster. Jag ser då att högerblinkersen är påslagen. Jag tror han slog på den i stort sett när han började svänga men jag är som sagt inte säker. Hur som helst, jag får bromsa och lägga om till högersväng och har för en sekund känslan av att jag inte kommer att lyckas svänga tillräckligt för att undvika att åka in bakänden på taxin. Klarar mig dock med några decimeters marginal. Klantigt att sätta mig i situationen. Får se det som en påminnelse om att aldrig låta autopiloten ta över och anta något om vart bilister ska ta vägen utan se till att ha marginaler för att hantera alla situationer.

Intressant hur kraftigt påverkad man blir av adrenalinpåslaget (antar jag det är) i den där typen av situationer. Var lätt darrig i kanske en minut efteråt.

GoranS sa:
Intressant hur kraftigt påverkad man blir av adrenalinpåslaget (antar jag det är) i den där typen av situationer. Var lätt darrig i kanske en minut efteråt.

Bra att det gick bra. Ang. adrenalin så hade jag samma upplevelse efter en situation med en lastbil som medvetet försökte göra köttfärs av mig i vintras. Kroppen och knoppen var knas ett bra tag den morgonen, trots att fysiskt sett inget hände, enbart den mentala insikten av hur nära det var att gå jätteilla samt hur chockad jag blev av lastbilsförarens uppenbara avhumanifiering av mig.

Blev lite smått förvånad över att bli omkörd på cykelvägen av en moppe.

Bilagor

• 5A2DFCFA-2AF5-44FB-81F8-6557E5B852C7.png
    5A2DFCFA-2AF5-44FB-81F8-6557E5B852C7.png
    230.3 KB · Besök: 159
Så härlig pendling idag igen. Som någon skrev ovan nästan tomt på cykelbanorna och så detta väder. Njutningsfullt och väl värt den längre sträckan med mer natur!

Race sa:
Blev lite smått förvånad över att bli omkörd på cykelvägen av en moppe.

Det är i normalfallet tillåtet att köra klass 2 moped på cykelbana.
Men om hastigheten i bilden stämmer, och avsaknad av nummerskylt, kan man dra slutsatsen att det antingen är en trimmad standardmoped, eller en klass 1 moped med skylt borttagen (vanligt enligt polis).

Det är ganska vanligt på min cykelväg. Både EU klass 1 moped, och vanliga, trimmade som otrimmade.
(Bilvägen bredvid är inte speciellt lämpad får någon typ av moped. Mycket trafik, och smal vägren.)
För min del gör det inte något, så länge dom visar hänsyn, och saktar in vid möte eller omkörning.
Men oftast kör dom i hög hastighet, uppskattningsvis håller dom 35-45 kilometer.

Sidan 5?

Tydligt att folk cyklar mer än de hänger på forum och skriver i alla fall... : -)

En lite svängom blev det i morse. Rätt många ute redan 06:30. Har mkt långt till formen efter all vila.

Kaj och Pär mördade mig på Ekerö i fredags. Sen tog jag revansch i går. Ensam.
Så nu är jag förkyld bara för det och pallar inte cykla i dag (ev. ett par mil i kväll då kanske...)

Björkpollen säsongen har börjat. Dopingen börjar ge effekt. Drog full till KI. Där kom astman. Men jag bor fel sida om stan för fika. Attans säger jag.

Tror akuten är välbesökt idag, mycket kvinnor på damtrallor som tror det är söndagsutflykt, noll uppsikt.

Annars, förutom lite för mycket folk på cykel så var det en sval pendling utan större incidenter för min del.

staine sa:
Kaj och Pär mördade mig på Ekerö i fredags. Sen tog jag revansch i går. Ensam.
Så nu är jag förkyld bara för det och pallar inte cykla i dag (ev. ett par mil i kväll då kanske...)

Borde hållit käft. Tåget inställt och ersättningsbussen tar inte cyklar. Så ett par sprintmil blev det nu på morgon ialla fall.

Alltså. Lever Kaj, och håller han dessutom på med att cykla ifrån folk?

Iaf så höll tydligen vä pedalgänga en vintersäsong med den xxl-monteringen, så det blev i stället SS och kortkort till jobbet.

Helt underbar morgon och kände mig stark för en gångs skull.
Kanske har det något med påskens kolhydratsladdning i Prag...
För en gångs skull mer eller mindre vindstilla dessutom.

Skickar med en bild från kontoret.

Bilagor

• CFA5A55C-4271-407E-95F8-43EB049AFF72.jpeg
    CFA5A55C-4271-407E-95F8-43EB049AFF72.jpeg
    184.8 KB · Besök: 125
Senast ändrad:
Tillbaka efter några veckors frånvaro, ganska skönt och händelselöst...

Vilken är den bästa cykelvägen från Kista ind omr till Alvik? (frågar åt en kompis...)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp