Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Må vara med viss medvind men jag klämde mina 23 km pendling inklusive rödljus +ANNAT på ca 45 minuter. Rätt bra för en småfet gubbe. Ni får ha en Trevlig Nationaldag för i morgon blir det ingen pendling.

Omkörd av en dam på en elcykel som gick runt 40km/h, huvudskydd var dessutom onödigt tyckte hon.

Le flic stod lite överallt och myndighetsutövade med sina snygga 26" måntinbikes. #Steelisreal! #duskainteköramotrött

Första pendlingen sedan december, omkörd av alla, dog i varje uppförsbacke och dessutom registrerade min garmin ingenting så det räknas inte ens...

Men det var skönt väder iallafall.

Jäkligt skön morgon med start 05:30.
Lugnt i o m lite trafik.
3 PR på vägen varav Tour de Ringön har varit en svår nöt att knäcka, hjälpa ju till att vinden inte låg på från fel håll för en gångs skull samt nyhetens behag med de nya hjulen gjorde väl sitt till:).

Le flic ja. Så komiskt. Just i Götgatsbacken, VAR ANNARS, möter man en tungt flåsande - rätt ung! - konstapel på väg upp med sin cykel på köpet. Jag tittade oskyldigt snett uppåt och visslade lite diskret, allt för att det inte skulle märkas att jag höll (något) över 7 km/h. Knepet lyckades, jag slapp undan.

Fick ett mysko missljud från bakhjulet på morgonens pendling. Undrar om jag har nån luft kvar när jag ska hem :)

DSC_1525.JPG

/Johan

Aldrig varit med om så mkt folk vid Slussen som idag. Kaoz var bara förnamnet. Bra att folk cyklar men kanske inte på min pendlingsväg? #NIMBY

Om man nedgraderar, som ni kan läsa mer om i "Nedgraderingstråden", så upplevs inte igenkorkade cykelbanor kring Slussen som något som påverkar ens fart.

Mellan 7 - 7:30 är det inte så mycket folk faktiskt. En hel del javisst men inte jobbigt mkt. Man tar det lite lugnare bara så löser det sig.

Bra sprätt i benen trots en svängom på Brevikshalvön i söndags. Undvek dock Hökvägen. Väldigt jobbigt (läs nyttigt) för en som bara "pendlingstränat" de senaste 2 åren.

Har lämnat detta tips till stockholmscyklisterna förut, men vi kör igen:

1) se till att inte ha familj på arbetsorten – veckopendla!
2) var morgonpigg och kliv upp tidigt – lämna hemmet allra senast kl 05:30, gärna före 05:00.
3) cykla långt. Ta omvägar till jobbet och kläm några (vid fint väder många) mil extra.
4) jobba fram till kl 18:00, minst.
5) cykla till övernattningslägenheten.

Följer man ovanstående så får man inte bara fantastisk cykling, utan man slipper även trängseln genom stan.

Skön pendling i sthlm idag med vinden i ryggen. Låg en kille på J-bron i morse med en del folk omkring så det verkade ha läget under kontroll. Hoppas det gick bra. Fint fika på Bysistorget i morgon tisdag 745-815 för er som cyklar förbi.

emilh sa:
johan44 sa:
emilh sa:
Lugnt i förorten, hur går det med critical mass i stan, är det nån som lämnar cykelbanan och tar över de oändliga vidderna som kallas körbana?

Bara de "som kör Tour de France". Den stora massan håller sig till igenknökad cykelinfra i promenadfart.
och nu bygger man större cykelbanor kors och tvärs, jag tror det är dumt i innerstan, blanda och låt bilarna anpassa sig. Stor inlåsningseffekt i cykelbanor, även om de är så breda att man nästan kan köra om...

Hyfsat ändå idag, har börjat köra söder mälarstrand istället för norra sidan vilket var lite lugnare. Sen bara över Västerbron till jobbet.

Eller så bor man i förorten och jobbar i orten. Eller jobbar i stan men bara kvällspass.
Bara en snusförnumstig tanke sådär :)

Kokt i motvinden.
Kom ihåg att det är skolavslutning för väldigt många barn i morgon, kan innebära att det är mindre mängd människor som är ute tidigt.

Valde att köra genom stan på väg hem istället för över Solna, kommer nog inte göra om det på ett tag.

Pendlarhojen stulen så cyklade på skogscykeln. Tog omvägen genom skogen. Åkte tidigt, kom fram sent.
Bra morgon.

Jag måste ta bilen i morgon - jag som faktiskt på riktigt var sugen på lite hederlig sommarregnscykling. Besviken....

Skön morgon med lite trafik. Många är kanske på skolavslutning. Skönt att slippa den förbaskade blåsten.. blev finräcer trots hot om regn i em.

Man down i den trånga gc-knixen vid alviks färg. Ambulans på väg men gott om hjälpare och vaken men plågad blickkontakt med offret: svettopendlare.

Krya och ta det lugnt där ute!

Han lyftes på bår mot ambulansen med nacken fixerad när jag cyklade förbi. Hoppas allt gick bra.
I övrigt verkar det vara "sväng höger med bil över cykelbana utan att titta-dagen".

Nån hade kraschat cykel vid Viking-terminalen, där det är betongsuggor och byggstängsel nyss (när jag åkte förbi i SL-buss). Många personer stod och försökte göra nåt. Hoppas att det går bra för den/de skadade.

Fick en hjulsugare i Älta. Det var bra för jag hade slöcyklat hela vägen dit och tänkte att nu skall han grillas. Det blev mina ben som grillades.
Han körde iofs aldrig om men jag blev inte av med honom, gjorde ett helhjärtat försök i motlutet vid Hellas men nej. Man får tacka för den pulshöjaren. Jag hade inte så himla mkt kräm över i mina stackars ben efter det.

I Sickla valde jag att köra med motorfordonen och det valet fick jag inte med hjulsugaren på. Så där skiljdes våra vägar.

Sen var det kö och kö och rull hela vägen till Slussen.

Hope-navet surrade så fint. Ja. just det, valde pendlarn med skärmar +ANNAT idag. Se fram emot 12 grader och regn i eftermiddag.

Ensam genom Sollentuna. Var är alla? Sen fylldes på lite. Bilder ifrån Götbacken gör att det skönt slippa pendla över vattnet. Hysteriskt.

MartinC sa:
Man down i den trånga gc-knixen vid alviks färg. Ambulans på väg men gott om hjälpare och vaken men plågad blickkontakt med offret: svettopendlare./quote]

Det är ju en fantastiskt dålig kombination av nedförsbacke, sväng, avsmalning, skymd sikt och en massa pendlare som precis fått grönt och ska köra om varandra just där varje morgon så det är inte direkt konstigt. Såg ut som han kommit från uppifrån bron.

ipv6 sa:
Det är ju en fantastiskt dålig kombination av nedförsbacke, sväng, avsmalning, skymd sikt och en massa pendlare som precis fått grönt och ska köra om varandra just där varje morgon så det är inte direkt konstigt. Såg ut som han kommit från uppifrån bron.

Ja usch, såg det jag också i morse. Hoppas det går bra för honom.

Läskig kurva det där, själv brukar jag försöka ta det lugnt genom svängen men förstår att det lätt kan hända olyckor där. Man kan ju egentligen fråga sig varför biltrafiken behöver tre körfält för högersväng, borde gå att göra cykelbanan lite bredare.

Mellanlandade på gymmet för att spela bänkpress. Sen vidare till duschen på jobbet. Vardagslyx!

mtbkr sa:
Var med om något nytt idag. En snubbe med elcykel lade sig på rulle bakom mig och stannade där i ca 15 minuter.
Är fartvinden verkligen jobbig när man har motor?
...
Ibland lägger jag mig på rulle bara för att jag känner att jag ändå inte skulle orka dra eller cykla särskilt mycket snabbare. Borde kunna inträffa med elcykel också. Han tänkte väl att det inte var någon idé att köra om och hamna ivägen för dig.

skrotfot sa:
Bild från i morse på Cyklistbloggen.
Skönt att inte behöva cykla norr om Ringvägen på Söder.
Kors! Och här ska man för sitt inre verkligen visualisera hur många, eller få, farbröder som sitter i bilarna som tar så mycket plats. Ur led är stadsplaneringen.

johan44 sa:
skrotfot sa:
Kors! Och här ska man för sitt inre verkligen visualisera hur många, eller få, farbröder som sitter i bilarna som tar så mycket plats. Ur led är stadsplaneringen.

Eller tvärtom, tänka sig hur mycket plats de där cyklisterna skulle ta upp om de satt i bilar.

skrotfot sa:

Men HEL-VETE! Säkert att det där inte är fotoshoppat?
Annat var det på 90-talet!

Åas, kom jag på, finns det ens mer än 2 eller 3 möjliga passager mellan norra och södra delarna av 2-miljonersstaden Sthlm?
Kanske svårt att undvika denna massträngsel då.

Senast ändrad:
Lyckades vänta ut regnet och kunde hålla mig torr hela vägen.
Har helt tappat rutinerna. Åkte hemifrån utan slang och pump i morse och kom inte på det förrän vid hemfärd. Slapp dock ta hjälp av följebilen.

Tillbaka
Topp