Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Idag var det minsann ingen trängsel på GC-banan. 3C på morgonen. Kallt om fingrarna trots att jag tagit på mig långfingrat. Hittade inte mössan i garaget så det var kallt om öronen också. Första morgonen med vindtät jacka den här säsongen. Men inget ont som inte har nåt gott med sig - Jag fick stänga av elhjälpen helt i ett par backar för att få upp värmen.

Önskade att jag tagit handskar på min korta pendling till stationen i U-a. Sen strul i tågtrafiken.

Men friskt och fint väder.

/Johan

Första frost morgonen bitigt om fingrarna
20190917_083119.jpg

Rolig lek med en Volvo-SUV på Rådmansgatan, Sthlm imorse. Den försökte medelst aggressiv körning hävda sin överhöghet över gatans cyklister, men fick gång på gång stanna för olika hinder varpå bl.a. fabror Granman kunde slinka förbi med sin cykel. Till sist höll SUV:en på att ramma en grupp fotgängare vid ytterligare en aggressiv omkörning, och dessa meddelade med handbankningar och…tja, mycket animerade tillrop sin åsikt om körningen. He, he. Sedan körde den snällt.

Men man ska vara försiktig. Kan ju sitta en påtänd jävel i en sån där.

3 grader. Premiär för långbent, vindjacka, buff och långfingrade handskar.
Blev ganska snabbt påmind om att jag i helgen skulle riktat växelörat efter torsdagens lilla vurpa. Körde inom Cykloteket på Mäster Samuelsgatan och frågade om de hade tid för ett snabbt ingrepp. Sagt och gjort. Gled ut tio minuter senare med fungerande växlar. Inte ville de ha betalt heller. Kudos!

Trötta ben sedan helgens 45 mil på Fårö-Gotland. Men vackert, klarblå himmel och vindstilla. Lite frusen så det vart långa bibs, underställ och flossad långärmad, buff och långfingrat.
Inser nu att jag kanske skulle ha med ngt svalare att cykla hem i :)

Tror att det var årets första punka idag, stor plastbit med en vass kant (tänk stort häftstift) som satte sig i framdäcket. Bytte slang, snart dags för TL även på framhjulet.

Höll på att spräcka schemat från start. Hade glömt att lägga på några extra påklädningsminuter. Men det ordnade sig. Sen filtpremiär på finfikat. Infravärmarna inte igång än.
Hamnade bakom en kvinna som körde barn i en lådcykel. Gick lite långsamt. Först tänkte jag "jamen det är väl OK. Klumpigt fordon och ömtålig last". Sen upptäckte jag att den verkliga orsaken var att hon höll på med mobilen under pågående färd. Då kände jag mig inte lika tolerant längre.

Scottår sa:
Motvind hemåt förstås och tilltagande regn. Som vanligt stämmer inte SMHIs prognos. P

Man får kolla kartvyn också så ser man om det är något som ska passera i närheten. Så var det igår, man såg att ett ganska "smalt" regnväder skulle passera men det indikerade inte regn där jag bor.

På mig kom det bara några stänk regn och inte tyckte jag motvinden var så farlig heller...

Senast ändrad:
Fint imorse men kallt om fingrarna, får bli elvärmehandskar denna vintern.

Bilagor

• 20190917_074335.jpg
    20190917_074335.jpg
    155.2 KB · Besök: 146
V.N sa:
Fint imorse men kallt om fingrarna, får bli elvärmehandskar denna vintern.

Ser lugnt och fridfullt ut. Önskar jag tog mig tid att ta fram kameran ibland också, men det känns alltid lika besvärligt att stanna och börja rota i ryggsäcken när man väl fått upp farten.

Lite svalare idag men jag har redan använt långfingrat och långbyxor ett tag. Der blir väl handskydd på styret när det går över på minussidan. Då behöver man inte vind- eller vattentäta handskar heller.

Benen var inte riktigt med mig idag, men fin morgon. Massor med rådjur vid sidan av vägen – köttåker.

Hörde ett *plonk* från cykeln under gårdagens pendling, hittade inget underligt efter en snabb inspektion. Kom ett till *plonk* en stund senare, följt av ett gnagande skärm-mot-däck-ljud. Två ekrar som smällt i bakhjulet, men som tur är inom lämpligt avstånd från hemmet, så jag rullade vidare med eltejpade ekrar.

Slapp operation av röven på SÖS igår och blev hemskickad ? tyvärr är man ju inte ekonomiskt oberoende så det blir till att knega idag. Tog en annan räser till jobbet, en Specialized Secteur och det känns som man bara flyter fram med den gentemot min Crescent Deca. Kan iofs ha o göra med såna Marathon Plus med dålig lufttryck i ?

Blev lite intressant vid nybroplan i riktning mot dramaten, var någon på en vespa som hängde på tutan över en cyklist varpå denne bad vespan att dra åt helvete, vespan kontrade med att peka finger i typ 50m fram till rödljusen. Varför dom hade sån machofight vet jag dock inte.

Ja sen var det någon damtralla som vinglade helt sinnes på strandvägen, visade sig att hon var helt uppe i att snacka i telefon och hängde på styret (morgontrött?)..

Kallt var det dock, grym skillnad mot förra veckan!

Jo kallt var det allt, lång/lång var det som gällde, inkl långa fingervantar.
Det är höst nu!

Ett molande knä har förvisat mig till pendeltåg o t-bana.
Varannandags cykling hjälpte inte.
Elcykel hjälpte inte.
Varannandags elcykling hjälpte inte det heller.
Fan.

Straffet för att jag korsade Sicklavägen mot SCS istället för att köra tunneln, var alltså att jag inte fick någon Nackabuff. Bu hu!

Funderade på en runda mot Saltsjöbaden på morgonen, men valde Djursholm i stället. Ingen tackpåse blev resultatet av det valet.

Stannade till och fick en Nacka-påse. Frågade när de tänkte göra något åt den farliga tunneln under Sicklavägen med fyrvägskorsning i som de stod vid. Inget svar...

Mötte en blå buss (1´an) som tyckte att det var en bra idé att ta ut svängen på fel sida refugen (behövs inte)

Han kollade föredömligt i högerbackspegeln så att han inte skulle köra på något.

Synd bara att han glömde att kolla framåt, typ där jag kom, men....men...

Senast ändrad:
Halt vid slussen! Iaf om man kommer uppifrån mariatorget och skall ner, precis i kurvan efter busskuren, fick lite bakhjulssläpp men kunde parera.

Annars kallt ?

Senast ändrad:
Förväntar mig fina bilder här idag.
För egen del buss.
Skall man verkligen behöva lägga på vinterdäck redan i september?

Raka spåret och 4 grader, lätt som en plätt. Laddar inför nytt arbete med längre pendling. Både MTB och räsern är kittade med skärmar och lysen, känner mig rustad.

Friskt och skönt! Har glömt sen i våras hur man ska klä sig runt nollgradigt så lätt kokt idag...

Bytte växelvajer, kedja och rulltrissor i helgen så hade en tyst drivlina och precisa växlingar. Halleluja!

FÖR: medvind till jobbet
MOT: tappade högerpedalen knappt halvvägs

Skruvade av den för ngn vecka sedan och fettade in för att de gnisslade.
Måste gjort ngt fel när jag satte ihop det igen. Kan inte fatta vad bara,
konstruktionen är ju apsimpel. Är jag tokkorkad?

pirx sa:

Inte så enkelt att du dragit åt den för löst?

För egen del pendlade jag från sängen till köksbordet, AKA hemmakontoret för en distansarbetsdag.

Laddar annars för nytt jobb nästa vecka med 3 km på cykel istället för nuvarande 71 km med cykel+tåg+promenad, Kommer kännas fint att spara ett par tusen i pendlingskostnad och tillbringa två timmar mindre med att transportera sig varje arbetsdag.

/Johan

JojjeM sa:
pirx sa:

Inte så enkelt att du dragit åt den för löst?

För egen del pendlade jag från sängen till köksbordet, AKA hemmakontoret för en distansarbetsdag.

Laddar annars för nytt jobb nästa vecka med 3 km på cykel istället för nuvarande 71 km med cykel+tåg+promenad, Kommer kännas fint att spara ett par tusen i pendlingskostnad och tillbringa två timmar mindre med att transportera sig varje arbetsdag.

/Johan

Tid är pengar, du kommer spara mycket!

Jao, jag drog åt den lagom tyckte jag:)
1. muttern satt direkt mot ett kullager, så jag ville inte dra för hårt av den anledningen
2. sen så trodde jag att pedalerna liksom är gängade så att de ständigt skruvar fast sig, så jag trodde enfaldigt nog att de knappt kunde falla av.

Nåväl, gör om - gör rätt:)
Ska skruva isär igen och se om det kan varit ngn bricka som sattes fel eller nåt.

Frostnupet. Första dagen med vindfodrade handskar och liten buff på skallen.
Hunden fick ont i tassen igår och fick stanna hemma från kompisarna...

pirx sa:
2. sen så trodde jag att pedalerna liksom är gängade så att de ständigt skruvar fast sig, så jag trodde enfaldigt nog att de knappt kunde falla av.

Det stämmer. Du behöver inte skruva fast pedalen särskilt hårt såvida du inte trampar bakåt.

Tillbaka
Topp