Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det är så många pendlingar jag har så bra ursäkter för att inte trycka max. Typ (jag har ju en Zwifttävling i kväll, eller på lördag ska jag på långpass). Någon vecka ska jag skita i all annan träning bara för att cykla allt vad jag kan, varenda j-kel som vågar cykla om mig ska jag haka på. Full 100% satsning med ståcykling uppför broarna som vissa andra "roar" sig med. Trött på att bli kränkt. ? Pendling är för för mig just "pendling", inte träning men jag kanske får börja tänka om. Känner att det här har gått för långt, nu räcker det.

@DarkMatter Tror väl inte att det var du som kränkte mig i dag *skratt* men jag cyklar också över broarna.

Senast ändrad:
Det är så många pendlingar jag har så bra ursäkter för att inte trycka max. Någon vecka ska jag skita i all annan träning bara för att cykla allt vad jag kan, varenda j-kel som vågar cykla om mig ska jag haka på. Full 100% satsning med ståcykling uppför broarna som vissa andra "roar" sig med. Trött på att bli kränkt. ?

@DarkMatter Tror väl inte att det var du som kränkte mig i dag *skratt* men jag cyklar också över broarna.
Spontant gissar jag nej, jag är ju knappast en snabb cyklist med Happy-mått mätt. Men jag gillar att trycka förbi folk uppför broarna, dels för att jag får känna mig stark då och det är alltid kul att glida förbi (och försöka hålla flåset under kontroll) när andra lider. Men framför allt för att ha fri fart nerför på andra sidan.

Den kränkte på Västerbron idag tror jag körde på en svart Crescent med orange outlinad logga med bockstyre.

Spontant gissar jag nej, jag är ju knappast en snabb cyklist med Happy-mått mätt. Men jag gillar att trycka förbi folk uppför broarna, dels för att jag får känna mig stark då och det är alltid kul att glida förbi (och försöka hålla flåset under kontroll) när andra lider. Men framför allt för att ha fri fart nerför på andra sidan.

Den kränkte på Västerbron idag tror jag körde på en svart Crescent med orange outlinad logga med bockstyre.

Nix, inte jag men du har säkert kränkt mig någon annan gång. ;-)

Det är så många pendlingar jag har så bra ursäkter för att inte trycka max. Någon vecka ska jag skita i all annan träning bara för att cykla allt vad jag kan, varenda j-kel som vågar cykla om mig ska jag haka på. Full 100% satsning med ståcykling uppför broarna som vissa andra "roar" sig med. Trött på att bli kränkt. ? Pendling är för för mig just "pendling", inte träning men jag kanske får börja tänka om.

Skaffa några ungar så blir pendlingen enda ”träningen ” man hinner med?

Sedan är det liite fusk tycker jag av vissa som fortfarande ränner runt på 7 kilos racers och oblygt skvätter upp smuts på oss andra pk cyklister. En pendlingshoj ska vara tung med skärmar och kompislappar. :sneaky:

Sedan är det liite fusk tycker jag av vissa som fortfarande ränner runt på 7 kilos racers och oblygt skvätter upp smuts på oss andra pk cyklister. En pendlingshoj ska vara tung med skärmar och kompislappar. :sneaky:
Ytterligare en anledning att trycka på och dra förbi! Värst är nog de som bara har en spikrak skärm bak, typ assaver eller nåt. Det bara skriker "haha, jag ska skita ner dig".
Fast jag måste erkänna att jag inte har någon kompislapp....

Kör gärna sansat. Blir det "tävling i tät trafik" så är det varken pendling eller klokt enligt min mening.
Givetvis appliceras vanliga regler: Inga möten, gott om plats för omkörning, plinga om nödvändigt för att uppmärksamma framförvarande om din närvaro och såklart kolla bakåt före sidledsförflyttning.

Jag tycker verkligen inte om människor som tycker att det är helt jävla okej att cykla med en stroboskop lampa riktat rakt in i mötande trafikens ögon. Ibland har jag lust att skaffa en ledljusramp på femhundramiljoner lumen och montera mellan bockarna på cykeln, då jävlar ska vi se vem som bländar mest!
Jag har också tröttnat. Även på landsväg får vissa bilister för sig att det är ok att köra vidare med helljus när de möter cyklister. Jag bygger egna lampor så jag har byggt en för styret som lyser lite lagom för att synas. En knapptryckning för att byta läge, då krämar den på ca 12 ampere med 3 x XPL-HI ledar. Bilisterna brukar då blända av, cyklisterna tycks dock inte fatta nånting.

Senast ändrad:
Det är väl ungefär som att cykla mot rödljus. Inga här på Happy gör det och alla cyklar sansat i synnerhet uppför broarna i Stockholm.

;-)
Att fortfarande göra sin del oaktat om andra sköter sig ser jag som ett rimligt moraliskt påbud. "Gör iaf. inte saker värre." Men ta det inte för hårt, se mitt inlägg som en liten påminnelse till alla som läser det.

Att fortfarande göra sin del oaktat om andra sköter sig ser jag som ett rimligt moraliskt påbud. "Gör iaf. inte saker värre." Men ta det inte för hårt, se mitt inlägg som en liten påminnelse till alla som läser det.

Absolut, sedan handlar väldigt mycket om hur man cyklar. Jag känner mig rätt mycket som en pk cyklist men tävlingsdjävulen väcks i mig ibland när jag blir kränkt, det är mänskligt.

Senast ändrad:
Absolut, sedan handlar väldigt mycket om hur man cyklar. Jag känner mig rätt mycket som en pk cyklist men tävlingsdjävulen väcks i mig ibland när jag blir kränkt, det är mänskligt.
Jag hade så pass mycket problem (med min tävlingsdjävul på pendingen) att jag till slut ordnade en cykel jag inte kan tävla på för att komma ur det. Jag vet hur det är, jag kommer från samma tanke. :-)

Jag hade så pass mycket problem (med min tävlingsdjävul på pendingen) att jag till slut ordnade en cykel jag inte kan tävla på för att komma ur det. Jag vet hur det är, jag kommer från samma tanke. :-)

Ibland kör jag med en 14 kilos hybrid själv, det funkar. :-) Blir nog oftast en högre träningseffekt också eftersom man får jobba hårdare. Win-win

13.5kg, 2.6x29e fram , 26x3.0 bak det blir nästan lugnt å sansat per automatik då , å lite mer träning oxå rullar inte jättelätt lixom?

13-14 kg? Det är väl ingenting! Tror min cykel är specad till dryga 12 kg så den lär ju väga minst 14 i verkligheten med lite pendlingspackning. Det är inget hinder för en kränkande brospurt.

Lugn hempendling (ja, även på broarna) och fint lågt stående sol på Tranebergsbron. Riktigt trevligt.
Förvånansvärt få rödljuscyklare. Tror bara jag såg en enda, en dam vid Stora Mossens Backe-övergångsstället.

Lugn hempendling (ja, även på broarna) och fint lågt stående sol på Tranebergsbron. Riktigt trevligt.
Förvånansvärt få rödljuscyklare. Tror bara jag såg en enda, en dam vid Stora Mossens Backe-övergångsstället.

Den korsningen är verkligen ett syndens näste (korsningen Drottningholmsvägen / Stora Mossens Backe), många som cyklar mot rött i den. ;-) Åldrar, kön, vältränad eller icke vältränad spelar ingen roll i just den här korsningen, det finns syndare från alla grupper. Väldigt underligt att det inte sker allvarliga olyckor just där oftare. Vore man en elak jäkel till trafikpolis borde man ju gömma sig just där och dela ut böter på löpande band. Herregud, summorna som skulle dras in vore så enorma att hela kommunskatten skulle kunna sänkas.

Senast ändrad:
Den korsningen är verkligen ett syndens näste (Korsningen Drottningholmsvägen / Stora Mossens Backe), verkligen många som cyklar mot rött i den. ;-) Väldigt underligt att det inte sker allvarliga olyckor just där oftare.
Jag brukar cykla mot rött där, de gånger jag passerar strax efter fem på morgonen. Vid övrig tid inte. En del bilister har riktigt bra fart in i den korsningen, och det är synd att sluta som kylarprydnad under en sketen jobbpendling.

Den korsningen är verkligen ett syndens näste (korsningen Drottningholmsvägen / Stora Mossens Backe), många som cyklar mot rött i den. ;-) Åldrar, kön, vältränad eller icke vältränad spelar ingen roll i just den här korsningen, det finns syndare från alla grupper. Väldigt underligt att det inte sker allvarliga olyckor just där oftare. Vore man en elak jäkel till trafikpolis borde man ju gömma sig just där och dela ut böter på löpande band. Herregud, summorna som skulle dras in vore så enorma att hela kommunskatten skulle kunna sänkas.
Stannar alltid även i den korsningen, å då e jag svettopendlare i fullt lycraställ. Men man ser dagligen opportunister där det naturliga urvalet inte hunnit i kapp ännu.

Blev en liten team-AW igår. Planen var ta tuben hem och tillbaka idag, sedan cykla hem igen i eftermiddag. Men fick ett ryck och gick tillbaka till kontoret och cyklade hem istället. Så fick morgonpendla in idag ändå. Mycket trevligt. Lagom kallt.

Vad jag älskar att cykla.

Senast ändrad:
Blev en liten team-AW igår. Planen var ta tuben hem och tillbaka idag, sedan cykla hem igen i eftermiddag. Men fick ett ryck och gick tillbaka till kontoret och cyklade hem istället. Så fick morgonpendla in idag ändå. Mycket trevligt. Lagom kallt.

Ja, jag är lite splittrad till detta själv, kluriga beslut, antal öl får väl avgöra transportmedel efter en AW. :sneaky:

Ja, finns ju absolut en gräns för när det inte så lämpligt längre.
Men blev rätt lugnt igår, och nästintill tomt på cykelvägarna dessutom

Blev en liten team-AW igår. Planen var ta tuben hem och tillbaka idag, sedan cykla hem igen i eftermiddag. Men fick ett ryck och gick tillbaka till kontoret och cyklade hem istället. Så fick morgonpendla in idag ändå. Mycket trevligt. Lagom kalls

jag har gjort samma sak, funkar om man är måttlig på AWn

På hemvägen tog cykeln en snabb dusch hos trevliga gänget på bilvårdsfirman ?‍♂️?

Bytte till plattisar på Graveln, (SPD skorna är fö små) och trampade iväg.

Cyklade ifatt en elcykel som knappt höll 18km/h upp över Älvsborgsbron, trampade i fatt framförvarande precis när det började luta nerför. Elcykeln skulle promt ta sig förbi. En slö omkörning blev till någonsorts konstig klungkörning, då den vanliga cykeln rullade ikapp på insidan.
Elcykeln slutade inte trampa, men kom ändå inte upp i någon högre fart.

När det sedan blev lite platt, och jag skulle om plingade jag lite, inget som elcykeln tog notis om. Vid omkörning så såg jag att elcykeln hade hörlurarna i, och över dessa en halsduk och hjälm.

Annars var det ganska friskt och fint.
Nog dax för vinterdäck.

Tillbaka
Topp