Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Snuva sedan igår så ingen pendling resten av veckan. Får se hur det blir nästa vecka :confused:

Appropå kommentarer så är min (genuina) approach att bara agera som att saken i fråga är hur som normal som helst. Blandas gärna med viss entusiasm vilket snabbt får de ointresserade att dra sig tillbaka.

"Cyklade du idag? Det var ju -8?"
"Japp, var svalt och skönt! Kan cykla fortare när det är svalare för man svettas inte lika snabbt.
Har förresten nya dubbdäck, känns riktigt säkert, trots is. Du borde prova nån gång!"
"Glöm att jag frågade"

Lite tungt idag! Det var inte plogat någonstans förutom vid jobbet :(
Men gick rätt bra när man lyckades hålla sig undan från bilvägar eller rättare sagt körbanor. Grymt spårigt! Det var en bra balansträning dock! Allt nötande på teknisk stig har gett utdelning, har fått rätt bra balans. Annars hade det nog varit ganska olidigt att ta sig hem idag.

IMG_20211201_185509.jpg

Pendlingen i Göteborgsväder gick bra trots sommardäck. Cyklade med glädje på barmarken som var i spåren i körbanan. Blev dock en aning trög trampat när hastighetsbegränsningen gick upp i 70 km/h och man enligt lagen tvingades ut på cykelbanan, men det gick det också, bara lite långsammare.
Bussarna gick dock inte, så min mor ringde och klagade på att hon tvingas sova på jobbet, synd att man inte har tandem...

Bilagor

• IMG_20211201_174859.jpg
    IMG_20211201_174859.jpg
    483.3 KB · Besök: 61
Lokalgator ej snöröjda. En del cykelbanor plogade och stråken var saltsopade. Inne i stan en mindre mängd modd (Stockholm).
Alldeles för högt tryck i däcken för lokalgateracing men på plogat så rullade min Marathon Winter/Conti spike på bra.
Lägsta snitthastigheten sen jag vet inte när. Alla på en rad på Skeppsbron.

Kom ikapp sopsaltaren efter 1km i Sollentuna och såg den svänga av höger vid Helenelund. Sen blev det opistat och spårigt fram till Solna. Där var de stora stråken fint sopade. De få bitarna på min sträcka i innerstan som är ren cykelbana var också sopsaltad. Resten härligt moddigt.

Men kommentarer var och varannan dag? :cautious: Tyvärr överdriver jag inte det minsta. Stör mig iofs klart mer på alla oändliga kommentarer om lunchen, cyklingen är ändå hmmm, ok. Man får acceptera att folk söker samtalsämnen och något att snacka om helt enkelt. Har så klart inte blivit bitchig utåt för det här men mitt helt enorma tålamod samt lugn börjar väl tryta något... ?
Svarar du på kommentarerna? Om du gör det, prova att inte svara ett tag och se om kommentarerna avtar. Eller markera vänligt att kommentarer kring dina portioner undanbedes.

Tuff start för vintercykeln. Helt oplogat på min gata, och det mesta av vägen genom Farsta var moddig. Var på väg av vägen ett par gånger. Sedan var det lite varierat. Betydligt varmare idag än igår.
Tråkigt att cykla på tung kämpig cykel. Tråkigt med rakt styre. Tråkigt med dubbdäck, på vägar där barmark. Tråkigt att var tvungen att justera bromsarna innan kunde åka iväg.
Men kul med snöcykling ändå. Härligt att kunna cykla trots allt.

Tycker det är fjanteri, jag är inte särskilt road av alla dessa kommentarer man får, det kan blir för ofta helt enkelt.

Börjar bli jäkligt trött på att vissa påpekar mina gigantiska lunchportioner också varannan dag i genomsnitt. Finns det verkligen ingenting annat att snacka om? Svenskar fullkomligen älskar att kommentera vad och hur mycket folk äter till lunch, jag börjar misstänka att det här är en svensk grej.

Jag menar, folk åker ju skidor när det är minus 10 hela jäkla tiden, varför är det då en så stor grej att cykla när det är minus 10?

"Cyklade du idag????"

Svar: Ja, jag var tvungen att ha på mig en mössa idag.

nästa dag

"Cyklade du idag igen???"

Svar: Ja, idag var jag tvungen att ha på mig ett par sockor.
Haha! Vad komiskt. Jag har med mig lunchlåda snudd på varje dag. Mest för att spara pengar samt att få hänga solo på kontoret i en timme. Men det händer att jag går ut och äter med kollegerna. Och då får man ju hela tiden höra att man vräker i sig som en häst. Är 1,85 och väger under 70 kg så antar det kanske ser lite komiskt ut att jag får i mig så mkt. Backar åtminstone ett par gånger på buffén å brukar utöver det hinna med nåt 20-tal sushibitar. Jag har ju förståelse för att de hakar upp sig på det men emellanåt känns det som ett litet väl givet samtalsämne.....fast jag brukar slå på dövörat och fortsätta käka. Cykelpendlingen är över fem mil per dag så det ska ju fyllas på en del.

Haha! Vad komiskt. Jag har med mig lunchlåda snudd på varje dag. Mest för att spara pengar samt att få hänga solo på kontoret i en timme. Men det händer att jag går ut och äter med kollegerna. Och då får man ju hela tiden höra att man vräker i sig som en häst. Är 1,85 och väger under 70 kg så antar det kanske ser lite komiskt ut att jag får i mig så mkt. Backar åtminstone ett par gånger på buffén å brukar utöver det hinna med nåt 20-tal sushibitar. Jag har ju förståelse för att de hakar upp sig på det men emellanåt känns det som ett litet väl givet samtalsämne.....fast jag brukar slå på dövörat och fortsätta käka. Cykelpendlingen är över fem mil per dag så det ska ju fyllas på en del.

Ja, alltså, det är ju hmmm "ok" men när det påpekas i snitt två av tre dagar så är det f-n i mig på gränsen. Jag har ett problem med att jobbets tallrikar är små så det blir fina pyramider av mat, därför ser det ju ännu mera ut. ? Vet inte exakt hur mycket jag cyklat i år men det är åtminstone minst 1000 mil och då äter jag mer, logiskt.

Men kommentarer var och varannan dag? :cautious: Tyvärr överdriver jag inte det minsta. Stör mig iofs klart mer på alla oändliga kommentarer om lunchen, cyklingen är ändå hmmm, ok. Man får acceptera att folk söker samtalsämnen och något att snacka om helt enkelt. Har så klart inte blivit bitchig utåt för det här men mitt helt enorma tålamod samt lugn börjar väl tryta något... ?

I Tyskland hade jag flera kollegor som var avundsjuka på att jag kunde äta så mycket utan att får övervikt. Jag själva tyckte att det var lite jobbigt att jag måste äta så mycket varje lunch. Fick dock inte kommentarer varje dag. Har aldrig fått kommentar i Sverige, men har flera kollegor här som också äter mycket (och cyklar till jobbet).

I Tyskland hade jag flera kollegor som var avundsjuka på att jag kunde äta så mycket utan att får övervikt. Jag själva tyckte att det var lite jobbigt att jag måste äta så mycket varje lunch. Fick dock inte kommentarer varje dag. Har aldrig fått kommentar i Sverige, men har flera kollegor här som också äter mycket (och cyklar till jobbet).

Jaja, de får väl börja cykla ca 1000 mil / år så kan de säkert äta mera också. :sneaky:

Varje fredag så dukas det upp med fina grejer, förra fredagen så blev det smörgåstårta på jobbet, ni skulle se deras miner när jag tryckte 3 stora bitar ?.
Dom är vana och avundsjuka att proffspendlaren äter mycket. WORD!

Ja, alltså, det är ju hmmm "ok" men när det påpekas i snitt två av tre dagar så är det f-n i mig på gränsen. Jag har ett problem med att jobbets tallrikar är små så det blir fina pyramider av mat, därför ser det ju ännu mera ut. ? Vet inte exakt hur mycket jag cyklat i år men det är åtminstone minst 1000 mil och då äter jag mer, logiskt.
Du får smuggla med ett par tallrikar modell större hemifrån vettja.

Första pendlingen på en vecka. Gick hyfsat bra trots att jag var nära och gå omkull flera gånger pga skitplogning i stan. Tips på hur man bromsar mitt i spårig saltad lersnö utan att dö?

Första pendlingen på en vecka. Gick hyfsat bra trots att jag var nära och gå omkull flera gånger pga skitplogning i stan. Tips på hur man bromsar mitt i spårig saltad lersnö utan att dö?
Den sk DÖDSmodden är alltid ett gissel. Breda däck med lågt tryck och jämnt tryck på pedalerna brukar vara standardsvaret. Men DÖDSmodden är lite motsvarande vad bristande skare är för skidåkaren - ett gissel som aldrig är trevligt att köra i.

Man får ta det lugnt helt enkelt. Svårast är det tycker jag i högre fart och riktigt jävligt i nedförsbackar.

Var rätt seg i morse, gick åt h-vete med gårdagkvällens Zwiftande också, nära att jag bestämde mig för att jobba hemifrån men hur som helst, rullade iväg till slut. Någonstans runt Grimsta blev jag omblåst av en cyklist med en blå retro Cannondale mtb med ett skönt lågkadens flow och plötsligt kände jag mig lite motiverad igen. Blir ju lite nyfis på om det är någon här, tack för urstark inspirerande cykling, inte en chans att jag skulle orka dra dock. :sneaky:

Du får smuggla med ett par tallrikar modell större hemifrån vettja.
Som en i samma skola som mig. En ganska så storväxt person som gick i två årskullar över mig. Serverades spagetti och köttfärssås den dagen och personen i fråga tog bricka och tallrik, såg vad som serverades, backade för att lägga tillbaka tallriken. Lassade upp maten direkt på brickan, så den fick agera som tallrik modell större.

Varför äter du så oproportionerligt stor lunch då?

Jag tycker jag har hört plogmaskiner hela morgonen, men jag bor å andra sidan precis vid gränsen till Mölndal så då är det väl deras plogning som jag har hört ?
Jag brukar cykla östra sidan upp eftersom jag ska till grafiska vägen och hela veckan har det varit orört så fort jag kommit till kommungränsen.
Gatan däremot plogas ordentligt...
Får väl se om en stund på vägen hem men det ser fortfarande orört ut det jag ser genom fönstret.

Jag brukar cykla östra sidan upp eftersom jag ska till grafiska vägen och hela veckan har det varit orört så fort jag kommit till kommungränsen.
Gatan däremot plogas ordentligt...
Får väl se om en stund på vägen hem men det ser fortfarande orört ut det jag ser genom fönstret.
Cykelväg (förvisso knappast ett större pendelstråk) plogad Göteborg-style runt lunch idag:

Bilagor

• 78E5B281-0D79-4C48-9E55-EBB815BDB8DF.jpeg
    78E5B281-0D79-4C48-9E55-EBB815BDB8DF.jpeg
    925.7 KB · Besök: 62
Satan i hel***e vad sugen jag blir på att cykla i minusgrader när jag läser här! Är tyvärr tokförkyld denna vecka så det blir hemmajobb tyvärr. Känner mig totalt misslyckad och fet när jag inte kan cykla. Sjukt! Jag vet! Jag längtar efter minusgrader och misär! Hatten av till alla som pendlat i veckan iaf! Bra jobbat!?

Satan i hel***e vad sugen jag blir på att cykla i minusgrader när jag läser här! Är tyvärr tokförkyld denna vecka så det blir hemmajobb tyvärr. Känner mig totalt misslyckad och fet när jag inte kan cykla. Sjukt! Jag vet! Jag längtar efter minusgrader och misär! Hatten av till alla som pendlat i veckan iaf! Bra jobbat!?
Håll ut! Krya! ❄️?‍♂️❄️

Tillbaka
Topp