Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Regnigt, blåsigt och mörkt skulle kunna va skit men medvind och plusgrader hade gjort att all is som var kvar igår nu var borta , merparten av de stora vattenpölarna nu hade börjat rinna undan och tack vare regnet så såg jag bara en på elfuskcykel ( verkar va fler när det är torrt) en bra start på dagen helt enkelt ?
Mange

87F69736-5F29-4D86-91FF-5F5406BE2130.jpeg

allltid glädjande att åka i sicksack i förorten

Trivsam tur idag hem till mina föräldrar idag, grått men inget regn och blir alltid gott när man får en kom varm kaffe och semla när man kommer fram!

Lite off topic kanske men en fråga, funderade på en ny regnjacka att ha vid pendling. Såg denna Haglöfs l.i.m jacket idag, tror ni en sån kan funka? Rent goretex skal liksom och väldigt clean i grått

https://www.haglofs.com/se/sv-se/l.i.m-jacket-men/p/604542-2A5.html?
Jag kör med softshell-jacka även i mkt regn, pendlar 1 mil enkel resa. Den är inte hundra procent tät som en goretex, men i min goretex-jacka blir det så blött från kroppen att jag då föredrar lite regnläckage och cirkulation.

Trivsam tur idag hem till mina föräldrar idag, grått men inget regn och blir alltid gott när man får en kom varm kaffe och semla när man kommer fram!

Lite off topic kanske men en fråga, funderade på en ny regnjacka att ha vid pendling. Såg denna Haglöfs l.i.m jacket idag, tror ni en sån kan funka? Rent goretex skal liksom och väldigt clean i grått

https://www.haglofs.com/se/sv-se/l.i.m-jacket-men/p/604542-2A5.html?

Jag håller med skallecalle att man/jag svetar (för) mycket i Gore-Tex och (Gore-Tex) shoftshell är att föredra vid cykling om det inte regnar riktigt hård. Jag har dock kort pendlingsträcka och då kör jag Gore-Tex och undviker max effekt. In mina erfarenhet Active Shell bästa ventilation av nuvarande Gore-Tex vattentäta tyg. Jag kör denna jacka (men i fin orange, som man ser på gatan, isf clean grått, även om jag tycker om Häglöfs magnetite grå):

Körde ner i ett djupt vattenfyllt hål med skarpa kanter på Gyllen Hästens Torg i Ulriksdal och flög över styret i morse. Lite fläskläpp, nåt blåmärke och ett stukat självförtroende, men inga värre men än så. Hålet är egentligen väl synligt, men jag låg precis bakom en lastbil och hade fokus på trafiken. När jag väl tittade ner på vägbana var det redan för sent. Felanmälan skickad.

Körde ner i ett djupt vattenfyllt hål med skarpa kanter på Gyllen Hästens Torg i Ulriksdal och flög över styret i morse. Lite fläskläpp, nåt blåmärke och ett stukat självförtroende, men inga värre men än så. Hålet är egentligen väl synligt, men jag låg precis bakom en lastbil och hade fokus på trafiken. När jag väl tittade ner på vägbana var det redan för sent. Felanmälan skickad.
Bra att du skickade felanmälan. Hoppas du mår bra.

Hade som sagt medvind imorse så kände mig fräsch på hemvägen trots motvind, kommer ifatt en tjej/kvinna med barnstol med parvel i , det gick väldigt tungt så jag frågade om jag skulle hjälpa till man är ju van med att knuffa lillpojken, hon tackade ja så jag fick tag i en rem på barnstolen å hjälpte upp till krönet på skanstullsbron hon tackade så mycket hjälpen , jag tappade lite fart men det kändes bra så det blev bra pendling hem oxå?
Mange

Första pendlingen på över två månader. Rätt händelselöst förutom en spännande person som på ett trimmat missfoster till elfatbike satt och gjorde armgymnastik: bägge armarna utåt sidorna, bägge armarna uppåt, snurra runt på armarna osv. Så där som man gjorde på hockeyuppvärmningen när man var 13.

Benen ville inte vara med och leka idag, så jag tryckte på lite extra på slutet – det kan de gott ha, de sura fanskapen.

Det sitter i alla fall en rejäl orange pil på staketet. I höstas möttes jag av en liknande konstruktion utan skylt. Gissa om jag var nära att krascha.
Har varit nära att stå på öronen många gånger kring Friends Arena efter att nåt ljushuvud ställt ut kravallstaket utan reflexer. Helt djävla livsfarligt. ?

Du som i onsdags vid 17:15 9/2-2022 cyklade i riktning in mot Sthlm i höjd med Naturhistoriska museet: Jag kan inte hålla mer till höger då mitt styre skulle fastna i räcket!
Det är ju lite enkelriktningar i området. Kör man söderut ska man inte köra i cykelbanan närmast museet. Kör man norrut ska man inte köra cykelbanan på andra sidan Roslagsvägen osv....kanske var nån som markerade? Det var inte jag iaf.....sånt håller man ju inte på med.

I går kväll vid Brommaplan fick jag ett himla fint "Tack!" (måste varit för draghjälpen), vet ej om det inträffat tidigare, hmmm. Hade dock lite svårt att tacka tillbaka då utväxlingen skedde mitt i en korsning där vi skiljdes åt, jag kan ju inte göra två saker samtidigt, dessutom blev jag klart ställd över denna artighet.

Det är ju lite enkelriktningar i området. Kör man söderut ska man inte köra i cykelbanan närmast museet. Kör man norrut ska man inte köra cykelbanan på andra sidan Roslagsvägen osv....kanske var nån som markerade? Det var inte jag iaf.....sånt håller man ju inte på med.
Va? Är det?
Har aldrig sett några enkelriktatskyltar på någon av sidorna.

I går kväll vid Brommaplan fick jag ett himla fint "Tack!" (måste varit för draghjälpen), vet ej om det inträffat tidigare, hmmm. Hade dock lite svårt att tacka tillbaka då utväxlingen skedde mitt i en korsning där vi skiljdes åt, jag kan ju inte göra två saker samtidigt, dessutom blev jag klart ställd över denna artighet.
Du får sätta in en Veckans ros i Mitt i Bromma :giggle:

Va? Är det?
Har aldrig sett några enkelriktatskyltar på någon av sidorna.
Innan du kör upp cykelbanan mot Naturhistoriska när du kommer norrifrån och kör söderut har du en skylt med överkryssad cykel (definitionsmässigt kanske inte samma som enkelriktat, men samma innebörd). Samma sak när du kommer på Roslagsvägen och kör vänster sida norrut från Roslagstull så har du en likadan skylt i höjd med macken Frescati (universitetet).

Innan du kör upp cykelbanan mot Naturhistoriska när du kommer norrifrån och kör söderut har du en skylt med överkryssad cykel (definitionsmässigt kanske inte samma som enkelriktat, men samma innebörd). Samma sak när du kommer på Roslagsvägen och kör vänster sida norrut från Roslagstull så har du en likadan skylt i höjd med macken Frescati (universitetet).
Visst är det så. Sen om det är bra eller inte kan ju diskuteras......
Skärmbild (30).png
Skärmbild (31).png

Är det verkligen vad skyltarna betyder?
Jag tolkar dem som överstrukna D4 "Påbjuden cykelbana". Alltså som att det har varit enbart cykelbana men numera inte är giltiga längre.

Om man tittar exempelvis vid Skanstullsbron där det är enkelriktat så sitter det ju istället C1. Förbud mot infart med fordon.

1645095544718.png

Likadant vid Liljeholmsbron:
1645095693154.png

Visst är det så. Sen om det är bra eller inte kan ju diskuteras......
Visa bilaga 539900Visa bilaga 539901
Tjusigt:) Pendlar man, som jag, mot strömmen är dom som följer de där anvisningarna rätt lätträknade. Jag kör inte mot nån av skyltarna men störs inte av dem som gör det. Särskilt inte såhär års när det är så pass glest.

Snett motflås både till och från jobbet, win win lixom ?, och som grinig gammal gubbe och som en irriterande fluga som inte ger sig snälla skaffa lyse ,alt slå på det befintliga , alt sätt i nya batterier i dom som är slut.
Puss på er

Ang cykelbanorna vid Naturhistoriska, det här är svaret jag fick från Stockholms Trafikkontor i augusti 2020 på ett mail på ämnet

Den rekommenderade färdriktningen på cykelbanor anges av en skylt med ett vägmärke som anger påbjuden cykelbana (Vägmärke D4, D6 eller D7) och av målade cykelsymboler i cykelbanan (så kallade "cykelmyror”). Denna skyltning och dessa vägmarkeringar är dock endast rekommendationer och inte reglerade genom någon trafikföreskrift. Det är alltså inte lag på att man måste cykla i en viss riktning.

Det finns ett fåtal undantag från ovanstående beskrivning. Det gäller cykelbanor på vissa broar där vi har reglerat cykeltrafiken med en lokal trafikföreskrift som gör att cykelbanorna är reglerade som enkelriktade snarare än att det bara är rekommenderat att man cyklar i en viss riktning. På de platser där cykelbanorna är reglerade som enkelriktade med en lokal trafikföreskrift så anges detta tydligt i form av ett vägmärke ”C1. Förbud mot infart med fordon” i den ände av cykelbanan där man inte får cykla in.

Eftersom färdriktningen på cykelbanorna längs Roslagsvägen inte är reglerade med en lokal trafikföreskrift så är färdriktningen där endast rekommenderad. Vi kan därför inte sätta upp C1:or där utan har istället valt att använda vägmärke ”D11-2. Slut på påbjuden bana, körfält, väg eller led” i den ände av cykelbanan där man inte bör cykla om man ska följa den rekommenderade färdriktningen.

Detta gäller exempelvis på östra sidan av Roslagsvägen, söder om Ekhagsmotet, på västra sidan om korsningen Rålambsvägen/Norra Fiskartorpsvägen och på cykelbanan på östra sidan om korsningen Roslagsvägen/Bergiusvägen
.

Ang cykelbanorna vid Naturhistoriska, det här är svaret jag fick från Stockholms Trafikkontor i augusti 2020 på ett mail på ämnet

Den rekommenderade färdriktningen på cykelbanor anges av en skylt med ett vägmärke som anger påbjuden cykelbana (Vägmärke D4, D6 eller D7) och av målade cykelsymboler i cykelbanan (så kallade "cykelmyror”). Denna skyltning och dessa vägmarkeringar är dock endast rekommendationer och inte reglerade genom någon trafikföreskrift. Det är alltså inte lag på att man måste cykla i en viss riktning.

Det finns ett fåtal undantag från ovanstående beskrivning. Det gäller cykelbanor på vissa broar där vi har reglerat cykeltrafiken med en lokal trafikföreskrift som gör att cykelbanorna är reglerade som enkelriktade snarare än att det bara är rekommenderat att man cyklar i en viss riktning. På de platser där cykelbanorna är reglerade som enkelriktade med en lokal trafikföreskrift så anges detta tydligt i form av ett vägmärke ”C1. Förbud mot infart med fordon” i den ände av cykelbanan där man inte får cykla in.

Eftersom färdriktningen på cykelbanorna längs Roslagsvägen inte är reglerade med en lokal trafikföreskrift så är färdriktningen där endast rekommenderad. Vi kan därför inte sätta upp C1:or där utan har istället valt att använda vägmärke ”D11-2. Slut på påbjuden bana, körfält, väg eller led” i den ände av cykelbanan där man inte bör cykla om man ska följa den rekommenderade färdriktningen.

Detta gäller exempelvis på östra sidan av Roslagsvägen, söder om Ekhagsmotet, på västra sidan om korsningen Rålambsvägen/Norra Fiskartorpsvägen och på cykelbanan på östra sidan om korsningen Roslagsvägen/Bergiusvägen
.
Tack för förtydligandet! Som sagt många som skiter i detta och cyklar mot trafiken just där. Förstår inte varför de inte kan använda cykelbanan på andra sidan vägen istället, säkrare för alla och minskar irritation.

Tack för förtydligandet! Som sagt många som skiter i detta och cyklar mot trafiken just där. Förstår inte varför de inte kan använda cykelbanan på andra sidan vägen istället, säkrare för alla och minskar irritation.
Gissningsvis för att man då måste korsa två reglerade övergångsställen vilket skapar irritation.

Fantastisk pendlingsmorgon. Strålande sol, några minusgrader och en lätt medvind.

Heja Solna Stad som har reagerat på min felanmälan av hålet jag körde ner i i förrgår. Det är tillfälligt markerat i väntan på mer långsiktig åtgärd. Granitstenen som står lutat mot betongsuggan är den som lämnat hålet efter sig i gatan.
1645171764800.jpeg

Fantastisk pendlingsmorgon. Strålande sol, några minusgrader och en lätt medvind.

Heja Solna Stad som har reagerat på min felanmälan av hålet jag körde ner i i förrgår. Det är tillfälligt markerat i väntan på mer långsiktig åtgärd. Granitstenen som står lutat mot betongsuggan är den som lämnat hålet efter sig i gatan.
Visa bilaga 540080
Tänk om kunde starta så sent så man fick se solen när man cyklade till jobbet ?

Gissningsvis för att man då måste korsa två reglerade övergångsställen vilket skapar irritation.
Ja precis, ibland är det helt enkelt lättare att köra mot trafiken. Brukar alltid tänka så när jag ska ut på motorvägen och kommer från fel sida, lika bra att bara gasa på så får övriga trafikanter flytta på sig.

Jag har en liten fråga!
Jag ska om någon vecka börja jobba i en närliggande stad och tänkte börja cykelpendla!
Vägen är 16km enkeltur och mestadels oljegrus 70kmh-väg!

Har endast en fullgung mtb och inser att jag behöver uppgradera stallet!
Vad rekommenderas? racer? gravel?

Hjälp en kort kompis, kom igen det blir kul!

Jag har en liten fråga!
Jag ska om någon vecka börja jobba i en närliggande stad och tänkte börja cykelpendla!

Vad du behöver är:

(1) cykel som tar minst 35mm däck + skärmar för en bekväm resa över gruset, och därmed behöver du en gravel/cx

(2) kolfiberframgaffel - gör stor skillnad jämfört med annat material för komforten

(3) skivbromsar - hydrauliska är bättre men du kommer långt med bra mekaniska som dessutom blir enklare att justera och underhålla.

Kika på begagnatmarknaden, du hittar säkert en utmärkt cykel för under 10k.

Vad du behöver är:

(1) cykel som tar minst 35mm däck + skärmar för en bekväm resa över gruset, och därmed behöver du en gravel/cx

(2) kolfiberframgaffel - gör stor skillnad jämfört med annat material för komforten

(3) skivbromsar - hydrauliska är bättre men du kommer långt med bra mekaniska som dessutom blir enklare att justera och underhålla.

Kika på begagnatmarknaden, du hittar säkert en utmärkt cykel för under 10k.
Typ som jag har tänkt då! Då är det bara att läsa och leta då! tack :)

Jag har en liten fråga!

Fel gäng att fråga ”om” du ”behöver” en ny cykel, välkommen in i träsket å vad kul att du ska få cykla mer ?
Mange

Ja precis, ibland är det helt enkelt lättare att köra mot trafiken. Brukar alltid tänka så när jag ska ut på motorvägen och kommer från fel sida, lika bra att bara gasa på så får övriga trafikanter flytta på sig.
Ja, dålig cykelinfrastruktur är skojigt. Men till skillnad från på motorvägen så är det på denna cykelbanan full tillåtet att cykla i båda riktningarna. Så istället för att klaga på att folk gör det som är smidigast och bäst så kanske vi ska klaga på att man inte förmår bygga bättre cykelvägar. Det är min åsikt. Och jag kommer att fortsätta att cykla den väg jag lagligt kan med minst besvär på vägen.

Ja, dålig cykelinfrastruktur är skojigt. Men till skillnad från på motorvägen så är det på denna cykelbanan full tillåtet att cykla i båda riktningarna. Så istället för att klaga på att folk gör det som är smidigast och bäst så kanske vi ska klaga på att man inte förmår bygga bättre cykelvägar. Det är min åsikt. Och jag kommer att fortsätta att cykla den väg jag lagligt kan med minst besvär på vägen.
Cyklade där i sällskap av två barn en gång när det kom en tour de france lycraklädd man på kolfiberhoj i typ 40 km/h åt fel håll i "aeroställning" så alla fick kasta sig åt sidan. Ganska uppenbart att det är säkrare att cykla på rätt sida. Det är såna som du som skapar alla dålig stämning i cykeltrafiken, sjukt onödigt enligt mig. Jag vill bara njut av min tur inte behöva tjafsa med surgubbar och rättshaverister. Visa lite hänsyn bara, inte svårare än så:)

Tillbaka
Topp