Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kan iofs vara roande ibland att suga hjul ett tag, trötta ut personen ifråga lite (som självklart pinnar på lite extra) och sedan trycka ifrån rejält med minutiös timing.

Omoget dock, usch, jag är fullt medveten om det. ? I synnerhet om man själv blivit omcyklad (läs kränkt) av personen i fråga kan det vara lite lockande...
Sen kan du ju cykla upp bredvid och halvhjula personen ett tag medan du byter några ord om vädret och cykelpendling och motvind och andra plattityder.

Kör fortfarande med dubbarna på då pendlingsstreckan har vissa helt isbelagda partier. Men inför det stundande däckbytet undrar jag om det är någon som har tips på bra pendlingsdäck? 28:or eller 32:or som rullar fint, relativt bra punkasäkra och inte kostar multum?

Hemfärden lika njutfull som morgonen. Motsol och motvind men måttlig sådan. Nästan isfritt men låter nog dubbdäcken sitta på tills dygnslägstatemperaturererna klättrar uppåt 3-4 grader. Nu när jag äntligen bytt till bredare skärmar så att inte dubbarna skrapar i med ett oljud från underjorden hela tiden är det helt okej.

Kör fortfarande med dubbarna på då pendlingsstreckan har vissa helt isbelagda partier. Men inför det stundande däckbytet undrar jag om det är någon som har tips på bra pendlingsdäck? 28:or eller 32:or som rullar fint, relativt bra punkasäkra och inte kostar multum?
Kanske nåt sånt här?

annars Continental GP Urban om du har råd

DCA22E5A-0CF4-4671-8EC1-3857C817F9EA.jpeg

9 Mars

Har för mig att du bor i Västerort. Den här vägen är trevlig om man kommer iväg tidigt på morgnarna. Blir några extra sprättbackar.
Visa bilaga 542895
Tack, det blev en schysst extra sträcka på ca 4,5km samt att man undviker cykelvägen en rejäl bit. Cykelvägen vid Bergslagsvägen är bra/snabb men själsdödande, skulle nog vilja kalla den för ful. Tar nog den här kroken ibland, åtminstone när jag kör hemåt. En praktisk fördel inför helgen när man passerar Brommaplan är dock närhet till Systemet, om jag inte har lås med mig brukar jag ta in cykeln vid entrén och får en del skeptiska blickar mot mig men personalen är schysst. ? Praktiskt att kunna stressköpa en flaska vin på ca 2 minuter, jag får klocka någon gång.

Senast ändrad:
Tack, det blev en schysst extra sträcka på ca 4,5km samt att man undviker cykelvägen en rejäl bit. Cykelvägen vid Bergslagsvägen är bra/snabb men själsdödande, skulle nog vilja kalla den för ful. Tar nog den här kroken ibland, åtminstone när jag kör hemåt. En praktisk fördel inför helgen när man passerar Brommaplan är dock närhet till Systemet, om jag inte har lås med mig brukar jag ta in cykeln vid entrén och får en del skeptiska blickar mot mig men personalen är schysst. ? Praktiskt att kunna stressköpa en flaska vin på ca 2 minuter, jag får klocka någon gång.
Bra att veta om man behöver en cykel någon gång.

Cykelvägen vid Bergslagsvägen är bra/snabb men själsdödande, skulle nog vilja kalla den för ful.
+1

Hamnade en liten bit bakom en hyfsat snabb cyklist på just den sträckan idag, från Råcksta ungefär. Försökte hänga på (inte suga hjul då, bara matcha hastighet en bit bakom) men det var inte lätt. Kom ikapp vid rödljuset vid Islandstorget men hamnade lite efter igen då annan cyklist låg emellan. Släppte lite lätt upp mot Åkeshov men kom återigen ikapp vid Brommaplans rödljus. Därefter gav jag upp. Skyller på dubddäcken och min icke-lycra-klädsel. ?

+1

Hamnade en liten bit bakom en hyfsat snabb cyklist på just den sträckan idag, från Råcksta ungefär. Försökte hänga på (inte suga hjul då, bara matcha hastighet en bit bakom) men det var inte lätt. Kom ikapp vid rödljuset vid Islandstorget men hamnade lite efter igen då annan cyklist låg emellan. Släppte lite lätt upp mot Åkeshov men kom återigen ikapp vid Brommaplans rödljus. Därefter gav jag upp. Skyller på dubddäcken och min icke-lycra-klädsel. ?

Ok, vi kanske cyklar om varandra ibland, vem vet? ? Det är långt ifrån alltid jag laddar på så mycket dock, beror lite på känslan i kroppen och om jag har någon annan träning planerad samma dag eller inte. Sist men inte minst, har lite smyguppdateringar på gång av min ganska tunga pendlarhoj. :cool: Räknar också med en enorm boost när jag slutar använda mina tunga men sköna vinterskor (vikt drygt 800 gram / st). ?

Senast ändrad:
Ok, vi kanske cyklar om varandra ibland, vem vet? ? Det är långt ifrån alltid jag laddar på så mycket dock, beror lite på känslan i kroppen och om jag har någon annan träning planerad samma dag eller inte. Sist men inte minst, har lite smyguppdateringar på gång av min ganska tunga pendlarhoj. :cool: Räknar också med en enorm boost när jag slutar använda mina tunga sköna vinterskor. ?
Det gör vi säkert.
Men laddar är ett starkt ord. Snittade 25,9 påsträckan Råcksta-Åkeshov idag så det är inga skrythastigheter direkt.

Det gör vi säkert.
Men laddar är ett starkt ord. Snittade 25,9 påsträckan Råcksta-Åkeshov idag så det är inga skrythastigheter direkt.

Ja, laddar på är ett luddigt uttryck ? vet inte, tycker nog jag kör rätt förnuftigt, inga planer på att drutta omkull, flera som är snabbare än mig, den saken är klar. Ytterst sällan jag ligger snabbare än ca 28-29 km/h i snitt när jag kör från Hässelby över båda broarna men väldigt ofta klart lugnare, det beror på. Många trafikljus och medtrafikanter som kan störa flytet. Då behöver jag också asfaltsdäck/slicks och mina vanliga spd skor. Visst, skulle jag ta min lättare kannibal (Merckx) vore det en annan sak men den pendlar jag inte med, ca 3 kg lättare gissar jag, cykeln spelar roll. ? Du kanske är en av de snabba rackarna jag försöker hänga på ibland. :sneaky: Några stycken riktigt vassa från mitt håll. Sist men inte minst kan jag alltid dra ålderskortet.

Senast ändrad:
+1

Kan inte varit jag, för mitt snitt sög idag.

+9 vid lunch, det var det inte när jag skulle hem... Solsken och svaga vindar i Lund men dimman låg och smög längs kusten. Det var inte mycket vårkänslor sista biten ?

+9 vid lunch, det var det inte när jag skulle hem... Solsken och svaga vindar i Lund men dimman låg och smög längs kusten. Det var inte mycket vårkänslor sista biten ?
Lite samma för mig , satt ute på en takterrass å käkade lunch i solen , supernice,
vid hemtramp tre plus motvind å gråmulet men det regnade iallafall inte ?

Pendlingen är igång sedan några veckor. Har konstaterat flera gånger att sadeln på min billighetshybrid sitter aningen för lågt men sedan glömt/struntat i att åtgärda det. Fixade det äntligen i går kväll och märkte då att den skulle upp åtminstone 5 cm. Detta gav mindre trötta knän, men plötsligt kändes det som att ett bockstyre skulle behövas... eller villhövas åtminstone...

Solen gick i moln 5 minuter före hemfärd. Oftast är det negativt men med mina pendlingstider är det en gåva då jag annars får dubbel sol rakt i ögonen denna tid på året när vägen är våt. Valde alternativ väg som omväxling så slapp Ringvägen. Skrämde en stackars dam som skulle korsa vägen när bromsarna skrek. Kanske borde ta tag i det snart.

Ja, laddar på är ett luddigt uttryck ? vet inte, tycker nog jag kör rätt förnuftigt, inga planer på att drutta omkull, flera som är snabbare än mig, den saken är klar. Ytterst sällan jag ligger snabbare än ca 28-29 km/h i snitt när jag kör från Hässelby över båda broarna men väldigt ofta klart lugnare, det beror på. Många trafikljus och medtrafikanter som kan störa flytet. Då behöver jag också asfaltsdäck/slicks och mina vanliga spd skor. Visst, skulle jag ta min lättare kannibal (Merckx) vore det en annan sak men den pendlar jag inte med, ca 3 kg lättare gissar jag, cykeln spelar roll. ? Du kanske är en av de snabba rackarna jag försöker hänga på ibland. :sneaky: Några stycken riktigt vassa från mitt håll. Sist men inte minst kan jag alltid dra ålderskortet.
Mitt totalsnitt, dörr till dörr, hamnar oftast runt 22-24 km/h. Kör också över ett gäng broar, antingen Traneberg och Väster eller ibland Tvärbane och Gröndal. Avslutas med Skanstullsbron (eller söl genom Årsta) på utvägen också som extra grädde på moset. Har märkt att mitt snitt inte ändras så mycket även om jag trycker på fram till Alvik. Tror jag tröttar ut mig infor etappen i stan som jag faktiskt avskyr mer än Bergslagsvägen.

Är det någon som har tips på hur man tar sig mellan Hägersten och Kista på ett vettigt sätt nu för tiden? Innan pandemin körde jag via Bromma Blocks, Gamla Bromstensvägen och Rissne, men sist jag körde den vägen var det krångligt att ta sig förbi Bromma Blocks (Ulvsundavägen) och tillsammans med allmänna kaoset i Rissne kändes det som att man mest körde i cirklar. Igår körde jag genom Sundbyberg istället, men det känns som ett väldigt tråcklande mellan Bromma Blocks och Hallonbergen. Kanske bara att vänja sig?

Ja, då får jag väl ändå säga att jag har börjat cykelpendla igen. Lite i alla fall. Efter ca 2 års uppehåll med jobb på annan ort, då det blev enstaka "pendlingar" på cykel (65 km enkel), har jag nu 14 km enkel till kontoret (Hässelby - Järva krog). Just nu pendlar jag med cykel ca 2 dagar i veckan, mycket för att jag fortfarande sitter inne och nöter trainer tre dagar per vecka. Det kommer nog inte bli mer är tre pendlingsdagar tror jag, med hemarbete och att det börjar bli dags att faktiskt sitta hos kunden och jobba ibland.

Är det någon som har tips på hur man tar sig mellan Hägersten och Kista på ett vettigt sätt nu för tiden? Innan pandemin körde jag via Bromma Blocks, Gamla Bromstensvägen och Rissne, men sist jag körde den vägen var det krångligt att ta sig förbi Bromma Blocks (Ulvsundavägen) och tillsammans med allmänna kaoset i Rissne kändes det som att man mest körde i cirklar. Igår körde jag genom Sundbyberg istället, men det känns som ett väldigt tråcklande mellan Bromma Blocks och Hallonbergen. Kanske bara att vänja sig?
Jag har pendlat från Farsta till Hallonbergen och då körde jag Årstaberg, Liljeholmsbron, Stora och Lilla Västerbron, S:t Görans sjukhus, Karlbergsbron, norra delen av Ulvsundasjön, Huvudsta alle, Huvudstafältet, Ankdammsgatan, Gränsgatan, Tulegatan, Vackra vägen och Lötsjön.

jag behöver ingen effektmätare. jag blir omkörd av tanter på elcyklar.
Blev faktiskt bara omkörd en gång under gårdagen och ingen gång idag.

Gårdagens omkörning gjordes av en småtrimmad elcykel, som passade på när jag låg och väntade på ett bättre tillfälle att själv cykla förbi en lite långsammare cyklist. Det blev tillbakakaka direkt på den omkörningen.

Gröndal - Stora Essingen - Alvik - Brommaplan - Spångavägen - Spånga Kyrkväg - Sen bort mot Kista, beroende på vart i Kista du ska.
Vet en som cyklade ungefär så, lite längre, men mycket mer flyt i cyklingen den vägen.

Blev brutalt kränkt idag. Första gången i år som någon kör om och på vilket sätt sen. Bara blåste förbi. Hann inte se något batteri eller ens om det var någon som plockat fram landsvägshojen. Sved gjorde det iallafall. Var bara att fortsätta mala på i sitt eget tempo. Ingen is idag, så man kunde kört med iallafall snabbare däck.

Men jäklar vad effektmätaren säger att jag är klen Så här var det inte i höstas vill jag minnas.
Tog fram cykeln för i år nyss också, min mätare är trasig, eller så är det mina ben som är långt ifrån bruksvärde ?‍♂️

Blev riktigt avställd av en kille på dubb, när jag kör utan. ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp