Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Snarare 7 med nära-kollaps-vilopauser emellan.

Kollade de andra broarna på pendlingsatlernativen. Västerbron var 400/600 och Gröndalsbron var också runt 600 meter på Gröndalssidan. Skanstullsbron vinner dock med närmare 1200 meter av nästan konstant stigning upp till korsningen med Gullmarsplans bussutfart.

Har försökt mäta från där stigningen börjar tills man nått någorlunda plan mark igen.
Jag har 4 km stigning på vägen hem från mataffären. 25 kg matvaror på det så bränner det bra i låren.

Jag har 4 km stigning på vägen hem från mataffären. 25 kg matvaror på det så bränner det bra i låren.
Jag är glad att jag inte bor där du bor :)

Vill man ha fler höjdmeter (på min pendlingssträcka) börjar man vid vattnet nedanför Erikdsdalsbadet och cyklar via Skansbron upp till Johanneshov. Ca 35-40 meter på 1,3 km.

Jag är glad att jag inte bor där du bor :)

Vill man ha fler höjdmeter (på min pendlingssträcka) börjar man vid vattnet nedanför Erikdsdalsbadet och cyklar via Skansbron upp till Johanneshov. Ca 35-40 meter på 1,3 km.
Det går jättebra att få till många höjdmetrar i Sthlm, men backarna är sällan särskilt långa. De är mer många, och brantare än vad vi har härikring.

Är det bara jag eller känns inte Alvikssidan längre än kungsholmssidan?
Nej, jag trodde också det.

Edit: Mätte då från där gång/cykel-tunneln under Drottningholmsvägen ansluter då det är lägsta punkten på sträckan. Bron börjar ju egentligen långt senare.

Senast ändrad:
Det den skånska motvinden tog i morse fick medvinden lämna tillbaks på väg hem. Nu är 1mil på 20min inom räckhåll. Hade nog satt det idag om det inte vore för första sträckan som är cykling centralt i stan med mkt bilar

F5DF72AF-585B-4474-BAE1-75D15C861EAC.jpeg

18 Mars

Bara lätt sidovind och 3-4 plusgrader. Stack ut och sprang i går efter jobbet så det där löftet om att byta till sommardäck kom jag på när jag rullade ut pendlarhärket i morse. Nåja det får bli till helgen ?

Ojdå vilken spännande tråd, den ska läsas i sin helhet. Två tankar efter att ha läst första sidan:

Det pratas om mellanklinga – jefligt gammal tråd och kom du hem till Tyresö eller bidde det tält?
Vet inte hur jag tog mig hem. Kanske åkte till jobbet, lämnade hojen där och tog bussen hem. Har saknat min gamla gula Stumpy. Väldigt kul event var det iallafall och kördes bara två år vad jag minns.

Vet inte hur jag tog mig hem. Kanske åkte till jobbet, lämnade hojen där och tog bussen hem. Har saknat min gamla gula Stumpy. Väldigt kul event var det iallafall och kördes bara två år vad jag minns.
Hoppsan jag som trodde det var tre år sen inte 13, typ. Jösses amalia! Men kul det hade vi! :)

Eller ja 14 då.
Själv njöt jag av 4 km motvindspendling i dag efter en vecka med totalt 50 mil pendling, i blåst och fukt. Episkt men ej misär!

Kränkte elspark på hemvägen. Klen variant, så det gick vägen, men man måste ju också anstränga sig för att se ut som man kör obekymrat normaltempo. Ändå skönt att höra den gneta på bakom i uppförsbacken utan att komma ikapp.

Nu är crossen fixad, och jag ska testa den imorgon. Det var nödvändigt att serva den. Visserligen byttes stora och lilla fram förra året, liksom vevparti, kedja, kassett. Då, efter några få mil vurpade jag, och bröt armen. Det blev ingen cykling efter det förra året.
Nu har växelörat justerats och extrahandtagen har tagits bort samt att styrlindan som skrapades vid vurpan har bytts mot en ny. Bromsbeläggen byttes också förra året kom jag på. Så mycket som jag lagt ned på den (har lämnat in den för allt) så måste jag nu använda cykel mycket. Just nu ligger jag på 500 kr/mil, om jag räknar med kostnader för förra året och i år. Just ja, har en Garmin Egde 530 också...sprillans. Fast där har jag använt pulsbandet på spinningpassen, och haft min Forerunner 235. Klockan skrapades också vid vurpan, men den funkar.

Men, men, det här med cykelservice...jag kan meka om jag vill...det är inte så att tummen är mitt i handen. Det handlar mer om att ha tid, lust och ork.

Det som känns bra är att cykeln är redo för pendlingen nu. Jag ska bara klämma fast pakethållaren på sadelstolpen och sedan kan min julklapp, en packväska Vaude Aqua Back, göra sitt. Blir spännande att se hur det funkar.

Jag börjar bli redo för cykelpendling...skönt! 16 km enkel väg, som jag tror jag måste förlänga lite ibland.

Man ser mer och mer pendlare ute på vägarna. ?
Medgångscyklister som kommer ut när det blir fint väder. Brukar gå över framåt oktober / november när det blir lugnt o skönt på cykelbanorna igen ?

Sprang förövrigt till jobbet igår. 11km så jag kunde gå på aw och åka buss hem. Vad gör man inte för lite öl

Omcyklad av "Kungen" igen, tyckte jag höll ok fart efter Tranebergsbron uppför den här andra backen vid Konradsbergsparken men då uppenbarade sig en mörk skugga bakom mig och jag tänkte, "inte nu igen". Kanske blir knäppt skriva om någon annan så här men jag gör det ju av respekt, kanske ber om en autograf någon gång eller så? Svårt att se men tror cyklisten i fråga ca 1,90-2 meter lång och har en mountainbike som ser ut att vara i XL storlek, möjligen en Lapierre men hinner inte riktigt se. :cool:

Den stora frågan är väl: Är den el-supportad eller inte (?) men jag tror inte det. I så fall kanske en Lapierre eZesty för ca 60-70 tusen, de ser rätt e-kamoflerade ut.

Hmmm ?:sneaky: Jag går vidare med mitt liv nu, jag lovar.

Senast ändrad:
Du får se dig som Ivanhoe omcyklad av svarte riddren.
Ropa KÖTTA PÅ!!! nästa gång

Ja, jag tycker bara det är kul, inspirerande med andra starka (läs starkare) cyklister men han sticker ut en hel del enligt mig. :cool: Han kanske är en hopplöst morgontrött person som mig, vi får helt enkelt ligga på ibland för att hinna till jobbmöten som börjar 09:00. Hoppas nu bara inte att hans mtb är el-supportad (och i så fall hårt trimmad), det vore ju rejält antiklimax.

Senast ändrad:
Ja, jag tycker bara det är kul, inspirerande med andra starka (läs starkare) cyklister men han sticker ut en hel del enligt mig. :cool: Han kanske är en hopplöst morgontrött person som mig, vi får helt enkelt ligga på ibland för att hinna till jobbmöten som börjar 09:00. Hoppas nu bara inte att hans mtb är el-supportad (och i så fall hårt trimmad), det vore ju rejält antiklimax.
jag brukar hetsa @MartinC om jag mot förmodan kommer ikapp honom med ett "Kötta På" Brukar liva upp stämningen vid lilla backen innan Rålis

Omcyklad av "Kungen" igen, tyckte jag höll ok fart efter Tranebergsbron uppför den här andra backen vid Konradsbergsparken men då uppenbarade sig en mörk skugga bakom mig och jag tänkte, "inte nu igen". Kanske blir knäppt skriva om någon annan så här men jag gör det ju av respekt, kanske ber om en autograf någon gång eller så? Svårt att se men tror cyklisten i fråga ca 1,90-2 meter lång och har en mountainbike som ser ut att vara i XL storlek, möjligen en Lapierre men hinner inte riktigt se. :cool:

Den stora frågan är väl: Är den el-supportad eller inte (?) men jag tror inte det. I så fall kanske en Lapierre eZesty för ca 60-70 tusen, de ser rätt e-kamoflerade ut.

Fortsättning följer… ?‍♂️

-2 och soligt. Sommardäck på! Endast ett par fläckar is kvar på min runda… många gator sopade också. Enligt Strava gick det åt ungefär 11% färre kalorier också. Anekdotiskt såklart… kanske var medvind och vårkänslor.

Brukar ju alltid synas om någon kör el: onaturligt låg kadens utan att gunga upp och ned, alltför upprätt position i förhållande till hastigheten osv.

Brukar ju alltid synas om någon kör el: onaturligt låg kadens utan att gunga upp och ned, alltför upprätt position i förhållande till hastigheten osv.
Håller med. Bara på stilen tar man ju 19/20. Ungefär som att de är med i en pilsnerfilm. Vidare håller de hög fart på fel ställen. Alltid tränger de sig förbi där det är trångt. Sen går det ju inte att undvika att se hur cykeln ser ut. Nästan alltid ful, vansinnigt ful, med den typiska motorklumpen.
Edit: vet inte varför jag var så negativ. Ska inte klanka ner på elcyklister. Ju fler som kan cykelpendla, desto bättre för Sverige!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp