Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Friskt, typ 5-6 grader men vindstilla, rätt trivsam temp med långa löparbyxor. Blev betutad av en agiterad entreprenadarbetare i bil, som tyckte att jag cyklade på fel sida om hans ogenomtänkt placerade skyltar (helt utan faktisk trafikfara, men Rätt skall vara Rätt). Måste vara jobbigt att bli så upprörd så lätt.

Friskt, typ 5-6 grader men vindstilla, rätt trivsam temp med långa löparbyxor. Blev betutad av en agiterad entreprenadarbetare i bil, som tyckte att jag cyklade på fel sida om hans ogenomtänkt placerade skyltar (helt utan faktisk trafikfara, men Rätt skall vara Rätt). Måste vara jobbigt att bli så upprörd så lätt.
Hade förmodligen inte spelat nån roll om du cyklat ”rätt” heller , hen hade nog blivit upprörd ändå?

Ja tyvärr får de troligen ca noll sympati från allmänheten. Deras aktion hade varit lika relevant om de limmat fast sig utanför dörrarna till op-salarna på KS. Eller utanför samtliga matbutiker i stan.
Så, slut på politiktjafset nu. ;)
Pendlingen var tråkig, bara 4 km. Kanske ska börja gå till jobbet i stället?
Kör en omväg då

Tränar lite på nu att pendla hmmm "snabbt men med kontrollerad ansträngning" och det går rätt bra men lite halvklurigt bedöma ibland när man inte har wattmätare. Vindar, medtrafikanter, antal rödljus och sådant påverkar ju enormt, det är nog pulsen som visar bäst även om pulsen blir lägre när man träffar många rödljus jämfört med få så lite halvklurig bedömning det också. Känns klart overkill att skaffa wattmätare till pendlaren också tycker jag men får se på begmarknaden kanske.

132 i snittpuls med 30,2 km/h i snitt i dag men vindarna var nog gynnsamma. ?

Första pendlingen efter semestern. Inskolning på ny förskola för två veckor sen gav såklart VAB under förra veckan som ett brev på posten. Men nu fick man rulla lugnt in till stan i alla fall, motvind och lugnt gav ingen vidare fart, men i alla fall friskt väder. Har ändå saknat dom här svala mornarna inser man, bara man klär sig efter det också. Får se om jag istället blir kokt på hemvägen. Mycket cyklister i princip hela vägen, vilket är kul ända tills man närmar sig stan där det blir trångt.

Jag gör en snabb bedömning av övriga cyklisters troliga kapacitet och ställer mig på lämplig plats, oftast långt fram. Blir sällan omkörd, men det jag absolut inte förstår är de som har jättebråttom iväg och accelererar galet fort upp till 22 km/h och sedan håller sig där...

Både är fel!
Man ska köra om alla på högersidan och ställa sig framför rödljuset så man inte ser att det blir grönt och man blockerar alla.

Låter
När det går snabbare att cykla (inkl. låsa cykeln och allt sånt) jämfört med att promenera till sin destination.

Det är mitt förslag på offeciell minimisträcka.
Låter bra. Då klassar jag mig själv som cykelpendlare. Det går t.o.m snabbare med cykel än med bilen men lite blåsigt ibland.

1661855990556.png

pendling till och från nya kontoret, bara rakt över från gamla på Vasagatan STHLM.
Så det mesta kände jag igen sedan tidigare, men att komma från Tegelbacken och ska över på andra sidan får jag fundera lite på. Alternativ ta Kungsbron.
Mycke folk i morse, en hel del på hemväg. inga incidenter.

Lite besviken där att du inte hängde på oss... ?

Jösses amalia vad med cyklister det är nu. Vid Hornstull längtade jag nästan till blötsnö och motvind. Eftersom alla tränger sig längst fram och sen inte klarar av att starta när det blir grönt (ett av mina nya hatobjekt) så kom jag inte ens med på ett grönsläpp, jag vägrar dessutom att göra likadant för det går emot min moraliska kompass, jag vet jag är knäpp.
Hatobjekt nummer två är folk som RULLAR, framförallt där det är smalt. Ärligt talat, 13km/h är inte rubbat snabbt. Jag kan acceptera att inte alla cyklar skitfort men trampa iaf, snälla.

Så nu ska jag andas och peppa för hemresan :)

Håller med, cyklistmängden ökar, även om man pendlar tvärs. Varför kan inte cyklister bete sig som trafikanter och hålla höger i cykelbanan och kolla innan man rör sig i sidled? Jag säger det igen, lite bredare cykelbanor och ett litet streck i mitten som skapar en höger- och vänsterfil skulle göra underverk.

Jösses amalia vad med cyklister det är nu. Vid Hornstull längtade jag nästan till blötsnö och motvind. Eftersom alla tränger sig längst fram och sen inte klarar av att starta när det blir grönt (ett av mina nya hatobjekt) så kom jag inte ens med på ett grönsläpp, jag vägrar dessutom att göra likadant för det går emot min moraliska kompass, jag vet jag är knäpp.
Hatobjekt nummer två är folk som RULLAR, framförallt där det är smalt. Ärligt talat, 13km/h är inte rubbat snabbt. Jag kan acceptera att inte alla cyklar skitfort men trampa iaf, snälla.

Så nu ska jag andas och peppa för hemresan :)
Har också känt längtan efter drivis och blötsnö.
Själv stannar man bakom cykeln som kom till ljuset innan en själv, men så är det alltid ett gäng som ska iväg längst fram. När det sen blir grönt så står de och såsar. Vid korsningen Götgatan/Ringvägen har jag fått vänta som mest 3 omslagningar av ljus.
Det jobbiga är att man cyklar förbi många av de som tränger sig förbi. Och sedan upprepas allt vid nästa rödljus.

Det kryllar av cyklister även i Cph i rusningstid. Jag har (nästan) aldrig märkt ngn irritation eller ilska bland cyklisterna. Attityden är betydligt mer laidback än den verkar vara i Sth. Disciplinen verkar oxå bättre. Man håller till höger, ger tecken, har koll.
Vad beror det på? Har de bättre infrastruktur? Allmänna danska inställningen till livet? Fler år av mängden cyklar jämfört med bilister (critical mass?) i hovedstaden?

Även när cyklisten framför står i cykelfält till höger med en halvtom cykelbox framför? Där (men bara där) kör iaf jag om vid rödljus och tycker jag gör rätt.
Det händer väldigt sällan för mig. Försöker komma på hur många cykelboxar det finns på vägen till jobbet, och det är väldigt få.

Det kryllar av cyklister även i Cph i rusningstid. Jag har (nästan) aldrig märkt ngn irritation eller ilska bland cyklisterna. Attityden är betydligt mer laidback än den verkar vara i Sth. Disciplinen verkar oxå bättre. Man håller till höger, ger tecken, har koll.
Vad beror det på? Har de bättre infrastruktur? Allmänna danska inställningen till livet? Fler år av mängden cyklar jämfört med bilister (critical mass?) i hovedstaden?
Skulle gissa på att de har en längre vana av cykelpendling i de mängderna.
Min gissning är att det beror på att staden byggts bättre för cyklar tidigare, dels beroende på ett mer tillåtande cykelpendlingsväder året runt, samt att staden är betydligt plattare.

Tillbaka
Topp