Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Åas så cyklades det enormt i Sth redan på 60-talet då folk inte hade råd med bil. Det gick troligen rätt bra.
Men sen kom ju 70-talet... Mer folk, mer bilar, en Centralbro enkom för bilar osv.
Edit:
En våt dröm vore ju att halvera centralbron för bilarna och så göra en tvättäkta cykel-motorväg av den andra halvan.
Jösses vilket flyt det skulle bli!

Det kryllar av cyklister även i Cph i rusningstid. Jag har (nästan) aldrig märkt ngn irritation eller ilska bland cyklisterna. Attityden är betydligt mer laidback än den verkar vara i Sth. Disciplinen verkar oxå bättre. Man håller till höger, ger tecken, har koll.
Vad beror det på? Har de bättre infrastruktur? Allmänna danska inställningen till livet? Fler år av mängden cyklar jämfört med bilister (critical mass?) i hovedstaden?
Om du vill veta varför det funkar bättre i Cph så är det bara att lyssna på det här poddavsnittet. En totalt annorlunda syn på cykling under typ 70 år är det korta svaret. https://podcasts.nu/avsnitt/staden-podcast/staden-15-kopenhamn

Åas så cyklades det enormt i Sth redan på 60-talet då folk inte hade råd med bil. Det gick troligen rätt bra.
Men sen kom ju 70-talet... Mer folk, mer bilar, en Centralbro enkom för bilar osv.
Edit:
En våt dröm vore ju att halvera centralbron för bilarna och så göra en tvättäkta cykel-motorväg av den andra halvan.
Jösses vilket flyt det skulle bli!
Förändringen skedde under 50-talet. Relationen cykel - bil gick typ från 80-20% till 20-80%. Hela den storyn finns här... https://www.adlibris.com/se/bok/tra...ltrafiken-i-stockholm-1930-1980-9789170312410

Ja, jag upplevde det som rekord i antal pendlare ungefär från Stora Mossen - Södermalm idag men cyklar också helt fel tid under rusningen.

Varnar för den bakvända vägarbetesskylten på cykelbanan mot stan utanför Fotografiska. Tyvärr för mycket cyklister för att kunna stanna och lyfta bort den. Vet inte ens vad den varnar för och vilka som skall varnas. Är det någon som bara lyft dit den?

Det kryllar av cyklister även i Cph i rusningstid. Jag har (nästan) aldrig märkt ngn irritation eller ilska bland cyklisterna. Attityden är betydligt mer laidback än den verkar vara i Sth. Disciplinen verkar oxå bättre. Man håller till höger, ger tecken, har koll.
Vad beror det på? Har de bättre infrastruktur? Allmänna danska inställningen till livet? Fler år av mängden cyklar jämfört med bilister (critical mass?) i hovedstaden?
Om du menar mitt inlägg var det inte så mycket ilska och irritation mer än från min sida som jag inte ventilerade heller. Mer ett "men för helvete kan ni inte bete er?" :)

Spännande imorse… två ? ? for förbi mitt framhjul och lite längre fram på färden satt en ?‍⬛ och blängde i mörkret.
Hemåt var noll action.

Om du menar mitt inlägg var det inte så mycket ilska och irritation mer än från min sida som jag inte ventilerade heller. Mer ett "men för helvete kan ni inte bete er?" :)
Jag menade ingens inlägg. Mer allmänt. Blir tom själv irriterad över klåpigheten bland innerstadscyklister i gemen. Därför rätt skönt att slippa tvingas pendla in till innerstan mer.

Skön pendling. Valde civil kädsel och zon-1,5-ish cykling. Blev kränkt av en äldre herre på Brompton med Brooks-sadel på väg upp för Västerbron.

På hemvägen, blåsigt. Med motvind och låg intensitet valde jag att ligga en bit in i gångbanan över Västerbron för att omkörande skulle slippa den dåliga nya delen (på väg norrut). Blev ändå omcyklad till höger av en kille med messenger-väska på nån racer. Han körde även om nästa cyklist på höger sida. Fortsatte med en rödljuskörning över Rålambshovsleden tror jag. Suck...

Höll på blåsa bort på Tranebergsbron! Å sen kom regnet.... men trots allt trevligt idag.

Tog fincykeln idag och slog följe några km med @Vippen på väg mot stan. Där blev det shopping av cykelkepsar innan jag mötte upp lillebror och vi tog en tur runt Stureby och Örby innan jag vände mot sovplatsen i Råcksta. Det gick bra även fast ramväxlar inte är helt optimalt i staden.

Justja, fick leda cykeln förbi en demonstration mellan Kungsträdgården och slottet, men hann ändå till kepsaffären som släppte in mig trots att jag kom några minuter efter stängning.

Kände mig stilig.
AB348160-B45C-4BC1-B2BD-D3D4BC4E5D5F.jpeg

Hemresan var ungefär lika välbefolkad som inresan. Hamnade bakom en kvinna som var precis lite starkare än jag men inte kunde använda det för att det var massa folk som vinglade runt. Miljöpartiet stod och kompanjade vid Liljeholmen med lappar där det stod "tack för att du cyklar" uppdelat på en tre-fyra pers. Sist stod Heldén och försökte highfiva cyklister, ingen verkade intresserad. Inte ens cyklister verkar gilla MP (eller kanske Heldén, oklart :))

Det hade regnat också, men jag slapp vatten ovanifrån.

Ännu lite svalare idag (8 grader) men sol, fågelkvitter och bara svag vind. Härlig morgon, kändes som man cyklade på moln (dvs. jag behöver antagligen pumpa däcken...).

Idag kom jag för mig att börja skala av mig extra-plaggen efter 10-12 km så man slapp vara svettig när man rullade in på parkeringen.

Fin och frisk morgon i typ +6 grader och ny vindjacka, Rapha Commuter Lightweight Jacket. Fantastiskt tunn och lätt, kuvertet den skickades i var stort som typ en CD-skiva. Får labba litet med vad jag har under den bara, det var i svalaste laget innan ångan var uppe.

Sen har jag påtalat för kommunen att en lång sträcka GC-bana är bristfälligt underhållen med avseende på... tja, allt. Tjälskador, sprickor, nedsjunkna brunnslock, överhängande växtlighet. Gott om trädgrenar och sly i ansiktshöjd. Kanske därför klipptes igår gräskanterna längs en helt öppen och rätt fräsch delsträcka, litet otippat eftersom gräset där inte var något hinder alls. Men NU är där hinder, i form av grästuvor och jordsjok...
gräs.jpg

Lite bitigt med kort-kort de första km, men sen fick jag upp värmen. Råkade av misstag göra en fet rödljuskörning vid korsningen Roslagsgatan/Odengatan. Jag var så fokuserad på att navigera mig förbi en högersvängande ledbuss att jag inte noterade att det slog om. På andra sidan Odengatan hade de gående redan hunnit få grönt när jag kom dit.

Jag har typ inte pendlat alls, så allt var nytt idag. Lagom kallt för halvlånga shorts och tisha. Utanför Martin-Servera hade någon totalkraschat och det var massa blod, en syrra hade stannat så jag kände att det var under kontroll. Annars var det hyggligt tomt när jag rullade in genom stan.

Crosscrossen idag. Skall bli kul (jobbigt!) med CX-träning på hemvägen.
Blev inte alls speciellt jobbigt. Punkade på andra varvet. Tätades efter ett tag, men trycket var så lågt att det burpade i kurvorna. Stannade och pumpade vid varvning, men det höll inte tätt. Fick skämmas och stoppa i slang för hemfärden.
Idag vilodag och buss för att kunna löppendla hem imorgon.

Till jobbet mestadels motvind , hem mest med men pendlingen slutade i misär , tyckte att bakbromsen kändes liiite konstig , den tog för långt in typ som om det vore luft men det är ju bara att pumpa några gånger och så får man lufta ikväll , meeeen nä först blir handtaget helt stumt och se låser bakhjulet totalt , försöker rucka loss det men det är helt stumt . Tar bort sprinten å får slita loss bakhjulet så klossarna följer med ut , som tur var det bara 500m kvar
hem och jag avslutar uppför.
Bär in hojen tittar och jag tror att mitt gamla zee ok har dött
Kolvarna är alldeles för långt ut fast beläggen inte är slut. Det var massa olja på undersidan av oket oxå?

Uppföljning ? Oket läcker , kolvarna är som sagt väldigt långt ut och knastrar när man trycker tillbaks dem ☹️
Nåväl ner å kolla i förrådet hade i bakhuvudet att jag har ”uppgraderat” nån bakbroms till fyrkolvsok och jomenvisst så fanns det ett över . När boysen hade somnat så mekade jag lite så att jag slipper
7615A753-16D7-4916-97F2-0C0411FF0C9D.png
B34A28CA-3E9C-4507-8547-6E6B5C4536BA.png
15.5kg heldämpat imorgon ?
Mange

Regeringsgatan var nyhyvlad. Det blir bra med ny asfalt där. I backen ner mot Frösundavik mötte jag två hästar och bromsade ner till gångtempo. Jag gissar att hästar och ryttare som väljer den vägen egentligen är vana vid cyklister, men det kändes dumt att chansa och stå på för fullt. I övrigt pigga ben och godkända dagsnoteringar på stravasegmenten.

Regeringsgatan var nyhyvlad. Det blir bra med ny asfalt där. I backen ner mot Frösundavik mötte jag två hästar och bromsade ner till gångtempo. Jag gissar att hästar och ryttare som väljer den vägen egentligen är vana vid cyklister, men det kändes dumt att chansa och stå på för fullt. I övrigt pigga ben och godkända dagsnoteringar på stravasegmenten.
Häst är kul! Någon gång har jag lovat mig själv att pendla till jobbet med häst. Hur det ska gå till exakt vet jag inte än.

Jag tycker det är en utmaning att navigera 8kg kolfiber genom rusningstrafiken. Vågar inte en tänka hur det är att hantera 600kg muskler ?
Säkert snabbare än cykeln. Folk har respekt (eller rädsla) för hästar, så alla kommer bara att flytta på sig när jag kommer. Till och med att köra mot rött känns lite mer rätt med häst.

Medvind dit, motvind hem. Men skönt med kortärmat och kortbent ändå!

En fråga - om kedjan har svårt att hamna på lilla klingan fram och istället fastnar mellan klingorna, kan den vara för lång? Eller är det bara för dåligt justerad växel?

Nu har de asfalterat den lilla vägen genom skogen mellan Bällstavägen och Vultejusvägen som går parallelt med Peringskiöldsvägen. Tror de blev klara med själva asfaltläggningen på en eller två dagar och hela sträckan är sagolikt slät och fin. Detta alltså på en tidigare grusväg genom ett kuperat skogsområde.

Hur kan man då inte lyckas lägga bra asfalt på Västerbron?

Broar är ofta snäppet knepigare än mark då man inte kan köra med vält på samma sätt (t.ex Västerbrons cykel och gångbanor är inte byggda för den tyngden på det sätt som vägbanan är). Men visst borde det gått att göra bättre än det resultat som sommaren ledde till.

Tillbaka
Topp