Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Misärhempendling. Punka vid Martin Olsson, gick väl skapligt fort att byta, men fuskade med pumpningen eftersom jag hade bråttom (bra logik va). Fuskade också med efterkontroll och kände mig GALET seg efteråt. Tänkte "oj antingen så tog mjölksyran låren eller så pumpade jag rubbat lite".
Höll på så i 5km typ, sen stannade jag och kollade cykeln. Jag hade lyckats få bakbromsen att ligga på. Sista 5km gick klart lättare.

Gamla pansarordspråket gäller fortfarande "FortFortFortFelFelFelFanFanFanRökBakåt"
Heter det inte Framåt, Framåt, Framåt, FAN, FEL ,FORT BAKÅT?

Eller klassiska skyttetaktiken ERB (Eld, Rök, Bakåt)

Lugn pendling till jobbet där jag testar min nya kärra, topeak trailer. Den märks av bara i backar och i korsningar. Flaggan är bra att ha så att man ser hur långt ekipaget är.
subban_peak.jpg

Förkyld. Myspendling med stor stickad tröja, en fin kontrast till tempopinnarna.
Var det inte du som också siktade en cyklist med kombinationen pressvecksbyxor och tempopinnar nyligen? Är det en ny trend att kombinera tempopinnar och ovanliga kläder? Och vad är då nästa steg? Tempopinnar och vägverkets varselkläder? Tempopinnar och folkdräkt? Tempopinnar och undulatsmugglare? ;-)

Var det inte du som också siktade en cyklist med kombinationen pressvecksbyxor och tempopinnar nyligen? Är det en ny trend att kombinera tempopinnar och ovanliga kläder? Och vad är då nästa steg? Tempopinnar och vägverkets varselkläder? Tempopinnar och folkdräkt? Tempopinnar och undulatsmugglare? ;-)
Haha, jag inspirerades av Herren i pressvecksbyxor naturligtvis.

Tempopinnar gör inte bara resan snabbare, utan är också bekvämare att man nästan bara vill lägga sig och somna.

Mer misärpendling, dålig funktion på framväxeln, höll på att justera hela vägen in till stan (har någon justergrunka på vajern)
Vid Hornstull går framväxeln av.
Fick gå till Fridhemsplan för det fanns inte en taxijävel och man får inte ta med cykel på bussen.

Vad gör man nu, har 9-delad ultegra och det verkar inte finnas sådana framväxlar att köpa...

Mer misärpendling, dålig funktion på framväxeln, höll på att justera hela vägen in till stan (har någon justergrunka på vajern)
Fick gå till Fridhemsplan för det fanns inte en taxijävel och man får inte ta med cykel på bussen.

Vad gör man nu, har 9-delad ultegra och det verkar inte finnas sådana framväxlar att köpa...
Du kan nog köpa något annat, läs på lite här först https://bike.bikegremlin.com/1297/bicycle-front-derailleur-compatibility/

De nya Sora-framväxlarna är jättebra!

Det kan faktiskt vara så att det bara är fästet som pajat, det är skruvat i ramen. Vad heter ett sådant?

Rutin pendling imorse snabb dusch som vanligt på jobbet.
Men nu när jag dricker mitt kaffe och tittar ut så blåser det på ordentligt.
Håll i hatten!

Tog snabbhojen för att kompensera för uselt hälsotillstånd.

Det är kul och se hur normerna har förskjutits, från att man skulle stanna hemma vid minsta symptom till att alla hostar, nyser och misstänker corona, förkylning och gud vet vad samtidigt på jobbet utan att de överordnade bryr sig nämnvärt.
IMG_20220911_102027~2.jpg

Mycket bra till , har justerat sittställning och bytt styrstam, men som vanligt så råkade jag ut för några såna där bildårar/motorcyklist på hemvägen, klassikern högersvängande bil kommer ifatt mig när jag vid grönt ska korsa frösundaleden , hen sitter i telefon som hen håller i höger hand och självklart inte tittar till höger utan bara svänger , hann iallafall bromsa så att hen passerade framför mig sen en mc som med stor säkerhet körde mot rött men det var bara cyklister som hen höll på krocka med , men vad gnäller jag för det är ju en helt vanlig pendling…
Mange ?

Då prognosen för Stockholm utlovar blött väder närmaste dagarna ville jag sätta på skärmar på pendlaren igår. För att allt skulle lira ordentligt bytte jag från grövre MTB-däck till Schwalbe Big Apple och passade på att pumpa upp dem med bra däcktryck. Jag passade även på att torka av och smörja kedjan.
Jäklar vilken skillnad det var att cykla till jobbet i morse!! Dessutom var det perfekt väder och bara några puckon i trafiken - vilket gjorde att pendlingen på det hela taget blev en positiv upplevelse.
Får se om jag är lika glad i morgon då det ska ta i och regna rejält.

Iom att det skulle bli regn tog jag på mig min nya, skrikgula jacka, istället är det 14 grader och medvind, så kom fram DYNGSUR på insidan (men torr och fin på utsidan). Höll sjukt nog inte på att smälla med något denna dagen, men var en lycraman vid Hornstull som körde om klungan genom att dra rakt ut i gatan, så flertalet bilar fick pallnita. Kanske inte det bästa representanten för att man ska ta jonnen genom stan.

Idag ingen cykelpendling, fick åka buss för att se anständig ut på pass-fotot. Passar ändå ok när dygnsbiljett till buss motsvarar lite mer än tre enkelbiljetter och jag ska åka fyra biljetter idag med turen till passkontoret.

Lugn pendling till jobbet där jag testar min nya kärra, topeak trailer. Den märks av bara i backar och i korsningar. Flaggan är bra att ha så att man ser hur långt ekipaget är.
Visa bilaga 580284
Schysst, jag köpte en billigare modell i snarlik stil, har inte hunnit prova än men hoppas på snarlikt beteende.
Ska provpendla i veckan tänkte jag och köra storhandling påvägen hem från jobbet.

Prognosen sa regn, så det fick blir cykeln med skärmar idag. Jag blev nästan lite nöjd när det började droppa lite halvvägs, men det blev inte så mycket mer än lite duggande. Vinden kändes inte lika kraftig som SMHI hade varnat för, men den var rakt på näsan som utlovat. Rätt skön tur ändå.

Cph: Ung kille med fullt regnställ drog om med fart (landsväg) sen tappade han visst sugen då fick jag ligga bakom och dega ett tag sen fick jag köra om för min sug var inte tappad.

Hmmm, nu förstår jag att den här Pearl Izumi regn jackan jag kom över för 300 spänn var på rea. Cyklade för mig ovanligt lugnt till jobbet men blev enormt svettig, den verkar andas otroligt dåligt, något irriterande. Kanske den kan luftas lite om man tvättar den 15 ggr i tvättmaskinen? ?

Senast ändrad:
Hmmm, nu förstår jag att den här Peal Izumi regn jackan jag kom över för 300 spänn var på rea. Cyklade för mig ovanligt lugnt till jobbet men blev enormt svettig, den verkar andas otroligt dåligt, något irriterande. Kanske den kan luftas lite om man tvättar den 15 ggr i tvättmaskinen? ?
Det enda som fungerar är att stansa hål där läckage är mindre kritiskt. Jag stansar hål på framsidan under bröstkorg, ärmarnas baksida och kring ryggraden på ryggen.

Lugnt och skönt imorse, 14grader inget regn.
På hemvägen var det liiite motflås och regn , när jag passerade Frösunda så klingade det av och genom stan så var det till och lite sol å kantvind men det är mycket bättre än regn å motvind…
Mange

Härligt med ösregnet idag. Underbart att vara rätt klädd och plöja fram i ovädret. Knappt en människa var ute och promenerade. Bara enstaka cyklister.
Men eller hur. Osårbar känsla med fungerande regnkläder på alla delar av kroppen. Också lite ensamt, brukar möta 0 medcyklister med komplett regnkit.

Tillbaka
Topp