Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Vars är detta ställe?
Ungefär vid det röda strecket.
Skärmbild (94).jpg

Efter gårdagskvällens kyla räknade jag med frost i morse, men det var ju oförskämt varmt och istället fuktigt. Hur som helst en skön pendlingsdag både till och från jobbet, även om man emellanåt förvånas över att inte fler skadas i den hetsiga innerstadstrafiken...

Omkörd av en lustig elmotorcykel på cykelbanan över tranebergsbron igår. Som en miniatyr av en low rider-HD med rejält bakdäck och gick som attan bland cyklisterna i eftermiddagstrafiken. Nån annan som sett samma?

hostar slem, snorar, huvudvärk sedan i tisdags. är ju riktigt avis på er som fått möjlighet att pendla i lite frostiga förhållanden, ja häromdagen var det frost hemma i Norraste Hässelby.
Verkar dock vara väldigt lite misär just nu. hoppasngn kan liva upp fredagen för mig

Först en taxi som bara fortsatte att glida förbi väjningsplikten på Birger Jarlsgatan vid Jarlaplan, trots att jag var framför motorhuven.
Gillar inte den korsningen alls, tar alltid en extra koll att bilarna ser mig och stannar vid väjningsplikten där. Höll på att köra på en voiare som inte gjorde det i somras.

Hade en riktigt härlig morgon. Älvorna dansade över kolonilotterna i Årsta och riktigt fin utsikt från Skanstullsbron. Barbent, men med varma handskar, kanske aningen för varma. Kan gärna får vara sån här finhöst ett tag till.

Vart du vägen, gosse på celestefärgad Canyon? Det var kul att rejsa på Ältavägen. För ca en vecka sedan fick du problem med hojen och idag stannade du kanske vid ett rödljus? Är du ofta så tidigt ute och tränar? Kul med lite fart på morgonen.

Tungt idag, trötta ben. Ofrivilligt stopp bromstensvägen/duvbovägen i spånga.
Poliskontroll: alla på 2 hjul stoppades, böter delades ut till lagbrytare. Bland annat en äldre tant på en snabb elskooter. Klarade mig utan anmärkning
Såg rödljuskörande matbudsmoppe som stoppades på cykelbana kring Fridmensplan igår. Kanske en kampanj igång?

Gillar inte den korsningen alls, tar alltid en extra koll att bilarna ser mig och stannar vid väjningsplikten där. Höll på att köra på en voiare som inte gjorde det i somras.
Håller också alltid ett extra öga till höger där.
Dock, under årens lopp, kan jag nog räkna på handens fem fingrar de gånger någon har struntat i väjningsplikten där.
#jinkxdelux

hostar slem, snorar, huvudvärk sedan i tisdags. är ju riktigt avis på er som fått möjlighet att pendla i lite frostiga förhållanden, ja häromdagen var det frost hemma i Norraste Hässelby.
Verkar dock vara väldigt lite misär just nu. hoppasngn kan liva upp fredagen för mig
Då är vi två :-(

Blöt. 3mm regn under en timme enligt rapporten, hagel, kuling i motvind, blixtar och dunder. Riktigt Göteborgsväder. Helt genomblöt. Sen klarnade det såklart upp direkt när man kliver in hemma. ?

Trotts nästan tomma cykelbanor så lyckades jag bli prejad av en medcyklist. Kom ikapp en i knapp styrfart som talde i telefon, när vattenpölarna som var på vänster sida tog slut så gick jag ut till vänster och började trampa om, blev direkt prejad ut i diket till vänster, hojtade till och blev fräst på att jag faktiskt borde köra om till höger. ?

Så här en månad senare så visar det sig att den där insatsen har ändrat min pendlingsväg. Väldigt trevligt med en liten bit F1-asfalt på pendlingen.
Den fina F1-sträckan är nu inte längre en asfaltväg utan en lövväg. På vissa delar ser man knappt asfalten under.
När det var en grusväg var det ju inget problem men med den supersläta asfalten känns det lite vanskligt.

Cykelfrämjandets gamle ordförande tar över som trafikborgarråd i Stockholm. I övrigt ser det ut att bli frost på onsdag.. överlever man med 25mm måntro?

Den fina F1-sträckan är nu inte längre en asfaltväg utan en lövväg. På vissa delar ser man knappt asfalten under.
När det var en grusväg var det ju inget problem men med den supersläta asfalten känns det lite vanskligt.
Ja, det har brakat på rejält med lövfällning. Söndagens stormbyar kanske hjälpte till. Men det var ännu mer spännande för nån vecka sen med trädet på andra sidan Bällstavägen från F1-banan sett, som fällt stora mängder kastanjer (tror jag) och det var fullständigt såphalt några meter... :)

Även hempendlingen var trevlig. Lagom många halvsnabba draglok att jaga ikapp, vila lite bakom och sedan steka.

”Led cykeln”-skyltarna på Galoppvägen är borta. Tror dock mer på att den starka vinden i helgen tagit dem, än att det är ett resultat av min felanmälan ?.

Idag åkte jag senare både till och från jobbet. På det stora hela var det en finfin pendling. Lugn, medvind och allmänt fint väder. Två saker stack däremot ut den första var vid Skeppsbron riktning Kungsträdgården:

En stressad tant 70 årsåldern springer mot busstationen och vill snedda över cykelbanan för att spara tid. I en rörelse vänder hon sig 180 grader, tittar mig i ögonen och skriker ilsket:
"MEN CYKLA SNABBARE FÖR I HELVETE, JAG SKA MED BUSSEN!" (för de nyfikna så höll jag 30km/h)

Den andra var på hemvägen då jag passerade Liljeholmsbron och fick för mig att testa den lagade cykelbanan södergående riktning. Riktigt usel var den, grus som sprutade åt alla håll och kanter. Helt enkelt en väldigt otrevlig yta att cykla på. Så klart är det samma entreprenör för arbetet som även stått bakom haveriet på Västerbron.

Fin pendling idag också, även om vädret var gråare och löven på vägbana nu är ordentligt uppblötta och börjar bilda en härlig hal smet. Startade sent, så i förorten var det rätt tomt. Väl inne stan var det ingen risk för lappsjuka i cykelboxarna.

Tillbaka
Topp