Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Cyklade den trånga sektionen på Hisingsgatan i Brämaregården när en elcyklist kör på en vilsen styrochställ när elcyklisten försöker köra om. Båda kraschar till marken och elcyklisten blir ursinnig, med trasiga kläder och näsblod. Fick lugna ner situationen. Kanske dags att bredda den cykelbanan?

Cyklade den trånga sektionen på Hisingsgatan i Brämaregården när en elcyklist kör på en vilsen styrochställ när elcyklisten försöker köra om. Båda kraschar till marken och elcyklisten blir ursinnig, med trasiga kläder och näsblod. Fick lugna ner situationen. Kanske dags att bredda den cykelbanan?

"en vilsen styrochställ" = ?

är det ett Göteborgskt uttryck? :sneaky:

4DB07B42-3798-4D38-B264-621897E7BF9F.jpeg

Myspendlig i morse.

Fråga: ”Local legend” på strava. Får man poäng också på hemresan/andra åkriktningen ?
Det är nämligen en envis cyklist som tampas med mig om denna fina titel.
Måste komma ihåg att sätta igång appen oftare…
Game on!

Myspendlig i morse.

Fråga: ”Local legend” på strava. Får man poäng också på hemresan/andra åkriktningen ?
Det är nämligen en envis cyklist som tampas med mig om denna fina titel.
Måste komma ihåg att sätta igång appen oftare…
Game on!
Ett segment går bara från A till B. Local Legend räknas bara från A till B och aldrig tvärtom.

Jag hamnade i ruskningstrafiken idag (brukar cykla hem innan eller efter). På tal om strobe, såg jag ett konstigt, rytmisk strobande effekt på flera trafikskyltar. Upptäckte att det var cyklister framför mig som också hade två blinkade bakljus. Jag cyklade några minuter bakom honom och han skrek hög "LJUS!!" mot att cyklister utan ljus vi mött. Jag övervägde att säga till honom att det enda som är mer störande och farligare än att cykla utan ljus är att cykla med strobe fram, men jag beslutade att säga ingenting för att han inte verkade vara helt stabil.

Möte också en cyklist med två starka lampor på styret och en på hjälmen på en tungtrafikerad sträcka. Och, såklart, en elcyklist som zigzaggade i hög hastighet mellan alla cyklister på en korsning ...

För min mentala hälsa är det bättre att undvika rusningstrafiken helt.

Fler delar av min (nuvarande) pendlingsväg har nu fått F1-asfalt. Först upptäckte jag, iofs för ett bra tag sen nu, att sidodelen av Drottningholmsvägen mellan Abrahamsberg och Ulvsundaplan fick ny asfalt. Sedan såg jag av en slump att sidodelen av Bergslagsvägen fått ny asfalt mellan Ängbyplan och Åkeshov. Och igår asfalterades Beckombergavägen, delen väster om Bällstavägen.

Nu hoppas jag på att de fixar resten av "lilla" Bergslagsvägen samt öppnar upp cykelbanan förbi från Cirkle K vid Råckstarondellen och åtgärdar GC-banan från Brommarondellen (norra sidan). Sen är den Bra och Riktiga cykelsträckan från Västerort till Alvik användbar igen.

Såg att det var 9-10 grader och tänkte att då blir det kort-kort med armvärmare. Lite svalt, men ändå OK.
Tant (säkert 20 år yngre än jag) envisades med att köra om med sin trimmade elcykel på platten, men tappade uppför. Antar att hon trimmat den genom att sätta på tyngre utväxling, eftersom den var så svag uppför. Eller så fattade hon inte att man skall växla även med eldrift.

Hade faktiskt velat pendla i dimman i måndags, men eftersom jag bara jobbar 2 dagar i veckan nu så fick jag vänta till idag. Grått, men inte särskilt dimmigt idag dock. Lagom varmt för korta byxor fortfarande. Medvind in till stan och flyt vid rödljusen, så det gick på under halvtimmen utan att jag trampade ihjäl mig, Bra start på dagen.

Nu när jag sitter hemma så får jag passa på att serva cyklarna lite.
Hittade iallafall orsaken till att bromsen läckte , en av o ringarna vid oket bak var väldigt ”sliten” ,
kass bild men den ä väldigt naggad i kanten.
4B2C307E-02C7-46D1-8BB2-87446760DF9F.jpeg

Senast ändrad:
Hade en elmotorcyklist framför mig på Skeppsbron. En bil hade parkerat halvvägs på trottoaren och halvvägs på cykelbanan med varningsblinkers på. Elmotorcyklisten slog till föraren när hen passerade, just som bilföraren skulle gå in. Hen verkade inte alls bekymrad om att hen själv bröt mot 4-5 trafikregler själv och inte alls hade på cykelfältet att göra. Idioter!

Hade en elmotorcyklist framför mig på Skeppsbron. En bil hade parkerat halvvägs på trottoaren och halvvägs på cykelbanan med varningsblinkers på. Elmotorcyklisten slog till föraren när hen passerade, just som bilföraren skulle gå in. Hen verkade inte alls bekymrad om att hen själv bröt mot 4-5 trafikregler själv och inte alls hade på cykelfältet att göra. Idioter!
Det låter som att elmotorcyklisten även bröt mot någon relativt central bestämmelse i brottsbalken.

Sammanfattning av dagens pendling.
Som andra konstaterat - varmt för att vara i början av november.
På väg ned mot Skanstull kom en herre på beige Kona farande med bra fart. Vi växeldrog lite ned till Slussen där jag kommenterade att det var lite väl tidigt för dubbdäck, men han tyckte att det kändes relevant. Han hade bra fart trots dubben, men hade otur med krånglande bakskärm som gick emot däcket.

På landet kanske det är OK med blinkande bakljus, men det är inte kul att ligga bakom blinkande bakljus på cykelbanorna i Stockholmsområdet. Ett bra fast sken räcker långt. Skall det vara något annat än fast, så funkar det med varierande ljusstyrka men epilepsiblink är ett otyg.
Som cyklist är det jobbigt om den framför är ett blinkmongo men när jag kör bil föredrar jag blinkande cyklister, framför allt i stan där det vimlar av annat ljus.

där jag kommenterade att det var lite väl tidigt för dubbdäck, men han tyckte att det kändes relevant.
Termometern visade 2 grader och det var frost på parkerade bilar när jag lämnade hemmet, så dubbdäck är nog inte helt orimligt i Stockholmstrakten. Bytte för övrigt till vinterdäck på bilarna igår.

Skåne är mörkt, men inte speciellt kallt ännu med fortsatt tvåsiffrigt även morgontid,

Efter att ha undvikt att köpa månadskort med tågen i snart 7 månader unnade jag mig ett par rejäla pendlarskor för vintern som kommer från Fizik samt ett par all-väders långa bibs från Castelli, idag var premiär och vilken dröm det är att slippa benvärmare, överdrag på skor jadda jadda... Trots något "overkill" för dagens temp och frånvarande nederbörd kändes det som väl investerade tusenlappar,

Frågan för dagen,

Ni som byter till vinterskor, hur mycket behöver ni ändra på sitthöjd etc?

För en som haft problem med ett knä märktes några frå ändringar ganska mycket redan efter 20km lugn pendling, utgår från att man måste höja sadeln X mm då sulan i vinterskor lär vara rejält många gånger tjockare än tunna fina sommarskor? Fick inte heller rätt på placering på klossen, men det får jag helt enkelt göra om och göra rätt!

1667465914180.jpeg

Framme.
Idag långsammast någonsin enl. Strava.

Alla som har det så här på sina kontor, tryck på ”gilla”
Visa bilaga 591599
Vi har torkskåp på jobbet, så jag slipper det där som tur är.
Mornarna känns roligare nu när det är normaltid igen, men eftermiddagarna börjar ju bli mörka, vilket känns tråkigt.

Tvättade och smörjde cykeln igår. märkte på hemvägen att jag missat att smörja något, och smart som man är så gick jag loss med 5.56 hemma, istället för att använda smörjmedlet som är på jobbet... Så i morse hade jag ingen bakbroms, men den börjar vakna till liv nu efter lite bräkleen och t-sprit. Hoppas det går att få tillbaka den helt bara.

Sammanfattning av torsdagens pendling.
Kom iväg lite tidigare än vanligt och tyckte spontant att det nog var lite mindre folk ute. Grön våg hela Götgatan och ända ned till Slussen.
Hyfsad fart genom stan och kunde ana solen innan jag hann fram till kontoret.
Tyvärr var hemresan något tråkigare, eller snarare jag kommer ned i garaget och ser att bakhjulet är tokplatt. Vis från tidigare erfarenheter har jag med mig TVÅ slangar i reserv. Kunde peta ut något främmande föremål ur däcket, peta i ny slang och pumpa upp ganska bra tryck. Resten av hemfärden företogs i mörker men var ändå rätt angenäm trots viss motvind.

Tillbaka
Topp