Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Sopsaltat/saltat på dom flesta ställena, t.o.m. Gröndalsbron var fixad....

En bit gång/cykelbana i Mälarhöjden orörd, men kommit så lite snö så det gjorde ingenting
Får rätta mej själv, Bron mellan Lilla & Stora Essingen var självklart inte gjort något på, inget prioriterat cykelstråk där inte....
Och Inte idag heller, det dom kallar cykelbanan där är väl ca 2-3 dm brett, och där plogar dom upp snön från vägbanan...

Det gick rätt bra trots motvind och kyla. Stålram och fälgbromsar är inte så dumt trots allt.
IMG_20221121_165307~2.jpg

Några tappra ute i stockholmtrafiken idag..?

Vallentuna - City längs med Roslagsbanan. Totaltid 1h10 vilket är ~15min längre än normal vinterpendling. Vallentuna och centrala & södra Täby oplogat, så där gick det sakta. Danderyd och Stockholm visade igen var skåpet ska stå.
Killgissar att jag vann 2-3min idag pga stark medvind, men tappade ytterligare 5min pga dålig form efter helgens magsjuka. Övrig tid då pga dåligt plogade vägar.

Var inte många likasinnade ute idag.

Vinden hade nog mojnat en hel del och vridit till lite mer sidvind inför min hemfärd. Som tur var hjälpte de -12 graderna till göra det lite jobbigt ändå, genom att få bromsarna frysa fast och ligga på i några omgångar. Behövde dra ner dragkedjan till jackan redan innan Roslagstull för att inte bli kokt.

Senast ändrad:
Utöver själva cyklingen var det idag en del sidoaktiviteter att sköta. Dra ur fingrarna ur fingrarna .. umm .. och låta händerna värma sig lite i form av en knuten näve. Pumpa lite med armarna för att öka på blodflödet ut till händerna. Vifta på tårna för att hålla igång blodflödet i fötterna. Aktivera ansiktsmuskulaturen då och då för att hålla värmen.
Det är snart töväder igen.
Men ack så trevligt det är med utrymme i cykelboxen på jobbet! Ifall Tomten läser det här önskar jag mig att boxarna glasas in så man kan jobba med lås, vajer, cykeldator samt stroppfästen för lampor i en vindskyddad miljö! Det skulle verkligen sätta lite guldkant på 2023!

Haha! Tror ni har kommit på en livs-sanning. Jag drömde tidigt om att få cykla östra sidan av Island, men har insett att det räckte att dra semesterpackad hundkärra till Nordmaling, för att människor skulle bli fulla av beundran!? Komma fram och prata, helt spontant. Det sporrade.
Frågorna var fler på vintrarna i början av 90-talet, medan jag flängde på cykel mellan olika kunder. Då skulle man köra stort och törstigt. Inte elassisterad packcykel..

T-bana pga anledning. Skäms. Både frun och jag tittade längtande ut på den nyfallna snön och ville cykla. Men reglerna för enhetskonsumtion och cykling är tydliga. Max 2 enheter vid velocipedframförande. Does not compute med julbord.

Bilagor

• EE49777F-1125-4118-8908-77387E45A42C.jpeg
    EE49777F-1125-4118-8908-77387E45A42C.jpeg
    746.4 KB · Besök: 68
Vintern första fall, på mina vanliga ställe: i slutet av en lång utförsbacke. Gissade att jag inte behövde bromsa, men just när man inser att det går för fort är det för sent. Mina relativt breda semislicks hade nästan ingen grepp i halvkompakterade nysnö. Undrar om smalare däck är bättre på denna underlag. Men dom är värre på andra vinterunderlag.

Annars vinterpendling i fin atmosfär. Sista dagarna ger snö emellan skärm och däck mycket extra motstånd, men så håller man sig varm i nuvarande kylan. För första gången märkte jag att jag hade vibration i drivlinan pga kompakterad snö emellan tänderna av kol-remmen.

Senast ändrad:
Smidig pendling till jobbet kändes milt och väldigt lite vind. Man kanske är galen tycker att det är milt kl 5 på morgonen. ?
Hemåt ganska okej men gillar inte isfläckarna som tittade fram då och då.
? lyssnade på Jesus Jones - Right Here Right Now under min hemfärd.

Skönt krispig morgon och rullade in mot stan med soluppgången i morse, lite kallt om fingrarna, men annars mest skönt. Men hemresan var en utmaning, minst sagt. Snö överallt, inte plogat nånstans, kassetten full med snö och is, så lägsta växlarna är obrukbara. Fick köra på gatorna mest genom stan för det var bättre före där än på cykelbanorna.

En taxichaufför hade stannat på gatan vid Hornsgatan vid slussen och går ur bilen, ser mig och en annan cyklist och utbrister: Cykla? Ja fan!

Nära vindstilla och inte så många minus (-12ish) men kändes som -18. Väglaget var bra överallt, blev en cykeltur på ca 1,5h på väg till jobbet (hemma idag, så blev en tur runt stan) och det var inte så fasligt många idioter bland cyklisterna förutom de vanliga helt utan ljus samt slitna sommardäck som cyklar om på fel sida osv.

Dagens bästa var ändå en tjej på 9-10 år vid ett övergångsställe som sa åt en gubbe som började gå på rött "Nu fick du inte gå, det är den här färgen *pekar på sin vante* som heter röd. Du måste vänta på grön!". Gubben stannade! Man kanske ska tillrättavisa folk i trafiken genom att låtsas att man tror att de inte vet de mest grundläggande trafikregler istället för att visa att man vet att de är idioter.

Nära vindstilla och inte så många minus (-12ish) men kändes som -18. Väglaget var bra överallt, blev en cykeltur på ca 1,5h på väg till jobbet (hemma idag, så blev en tur runt stan)
Respekt att frivilligt ta en tur på 1,5h tidigt i morse, "Viking mode", bra väglag men *brrr* Själv har jag en ok ursäkt till t-bana idag, julmiddag. ?

Har rätt bra koll på mina kläder för kall vintercykling, det är fingrar jag kan få jobba lite med de kallaste dagarna, något irriterande. Har även inne-9fingerhandskar men köpte förra året en storlek liten för tumhandskarna. Tror därför kanske att min mera rymliga fingerhandskar är ungefär lika varma/kalla.

Skorna inget problem, mina Lake MXZ304 är sköna (men lite väl tunga).

Skägget hjälper också till, utan tvekan. ?

Är det någon som pendlar med fullface i kylan? Funkar? Im och svett fest?

DH krukan sitter oanvänd större delen av året och är ju betydligt varmare än det vanliga krockollonet.

Tillbaka
Topp