Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tunga ben, men ändå skön cykling. Fördelen med att passera Slussen i pendlingen är att man får se de fantastiska soluppgångarna. Ingen vind, inget regn och lagom varmt. Helt underbart. Det som drar ner betyget något var att det kom ett gruskorn farande rätt in i ögat som lade sig så att jag inte lyckades blinka ur det förrän jag kom till jobbet.

Dag två efter en veckas ofrivilligt hälsouppehåll. Gick förvånansvärt snabbt i morse och inga händelser, solen sken vackert. Ska det vara såhär
Snitt 24,3 km/h

Senast ändrad:
Kom ifrån tidigt så extralång.
009C6865-B4E3-4F0A-9BC7-6D29395C9E1D.jpeg

Dag två efter en veckas ofrivilligt hälsouppehåll. Gick förvånansvärt snabbt i morse och inga händelser, solen sken vackert. Ska det vara såhär
Snitt 24,3 km/h

Vill inte ta bort glädjen här men jag var också lite förvirrad i morse, trodde det var något fel på mitt snitt, kan vi haft medvind? ? :unsure:

Isigt som satan första kilometern innan jag kom ut på sopsaltade banor.

Rullade i ca 30km/h genom villaområdet där jag bor och blev tutad på, jag låg mitt i körbanan där det var som mest isfritt. Personen försöker köra om men jag markerar att det inte är aktuellt. När jag saktar in vid t-korsningen hör jag hur bilen glider under inbromsningen på isen bakom mig.

Jag klivar av cykeln och sansat öppnar förardörren och säger. Hej, varför tutar du? Jag höll hastighetsbegränsningen. Det är väldigt halt ute, var försiktig. Kvinnan i bilen blev kanske lite chockad och säger Eeeh, ja okej. Jag stänger dörren och vinkar hejdå när hon kör iväg.

Idiot till granne man har! Skönt att kunna behärska sig ibland.
Vilken röv

Kurs på norra sidan stan ett par dagar, så fick prova på citypendling... Måste ge en stor eloge till er som gör det dagligen...??! Fy f-n, hetsen, ouppmärksamheten, egoismen, dåliga infrastrukturen... Dessutom snodde nån framlyset, genom att bryta sönder fästet... lampan var nästan urladdad och laddas med en specialladdare... så tjuven fick ett värde av noll, men jag måste köpa ny lampa.. ?som tur var hade jag den halvdåliga reservlampan i ryggan.
Men ok, färdiggnällt.... Vackra vyer över 4 broar, och iaf bättre att cykla än att trängas på pendeltåg eller Essingeleden.
20230214_073400.jpg

Skanska, på uppdrag från Nacka Kommun håller på att resa stolpar i cykelbanan (södra) upp till Nacka Forum.
Att de aldrig lär sig?
Gör en polisanmälan. Den kommer troligen avskrivas nästan direkt men det blir en diarieföring och polisen kommer förhoppningsvis kontakta Nacka eller Skanska.

Så vackert i går kväll, lite lagom trötta lår.
tänkte att jag får väl ta det lite lugnt. Döm om förvåningen när snittet låg på samma som i går. 24,8 km/h
blåser det elelr?

Om du cyklar med låg ansträngning kan det ju vara tecken på att formen närmar sig, vi bestämmer att det är så tycker jag. ?? När man kommer från vårat håll på morgonen är det möjligt att vi dels har lite mer nerför jämfört med hemvägen och att det åtminstone blåser medvind oftare än motvind men jag är inte helt hundra, killgissar. :unsure:

Cyklar ner Hornsgatan i riktnig Mariatorget efter ett lunchmöte.

I en parkeringsficka efter Zinken står några poliser med fartkamera. När jag cyklar förbi ropar en av poliserna 23 KILOMETER!

Varför sa han detta? Är inte hastighetsbegränsningen samma som på körbanan?
En tjänst från polisen så du kan redovisa din hastighet här på HR förstås.

Cyklar ner Hornsgatan i riktnig Mariatorget efter ett lunchmöte.

I en parkeringsficka efter Zinken står några poliser med fartkamera. När jag cyklar förbi ropar en av poliserna 23 KILOMETER!

Varför sa han detta? Är inte hastighetsbegränsningen samma som på körbanan?
men alltså sa han det argt eller glatt eller vad? Kan ju varit en polis som också är människa som tyckte det var en kul grej att rapportera...

Kanske gissade hur långt du cyklat?
Snarare 2,3 kilometerEn tjänst från polisen så du kan redovisa din hastighet här på HR förstås.
Eller hur, blixtrande snabbt!
men alltså sa han det argt eller glatt eller vad? Kan ju varit en polis som också är människa som tyckte det var en kul grej att rapportera...
Han sa det med barsk polisröst.

Kanske trodde han att jag var elcyklist iom att dynamolampan sken starkt i dagsljuset. Dom får ju bara gå i 25km/h.

Men ärlig fråga, cyklar har ej hastighetsmätare enl lag. Hur är det då förväntat att vi ska kunna hålla en bestämd hastighet? Varför är det då ens relevant att klocka cyklisters hastighet?

På cykelbana gäller samma hastighet som för andra fordon. På gågata gäller 7 km/timma. Vad som gäller på gemensam gång- och cykelbana vet jag inte.
Den hastighetsgräns på 25 km/timma som finns för elcykel är att motorn inte får driva i högre hastigheter.

Snarare 2,3 kilometerEn tjänst från polisen så du kan redovisa din hastighet här på HR förstås.

Kanske trodde han att jag var elcyklist iom att dynamolampan sken starkt i dagsljuset. Dom får ju bara gå i 25km/h.

Men ärlig fråga, cyklar har ej hastighetsmätare enl lag. Hur är det då förväntat att vi ska kunna hålla en bestämd hastighet? Varför är det då ens relevant att klocka cyklisters hastighet?

Tror du träffade på en polis som älskar att vara polis, han har hittat sitt kall även om jag inte riktigt fattar vad han fick 23 km/h ifrån. 25 km/h låter mera vettigt, eller 30 men just 23? ? :unsure:

På cykelbana gäller samma hastighet som för andra fordon. På gågata gäller 7 km/timma. Vad som gäller på gemensam gång- och cykelbana vet jag inte.
Den hastighetsgräns på 25 km/timma som finns för elcykel är att motorn inte får driva i högre hastigheter.
Alltid samma hastighet som gatan intill om inte skylt visar på annat.

Han kanske skulle ryta "du bländar" men sa fel eftersom han rapporterat hastigheter hela dan...? ;-)

Tillbaka
Topp