mkallstrom
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Han tyckte kanske att du cyklade för långsamt (edit: och ville kränka dig lite ?)?Varför är det då ens relevant att klocka cyklisters hastighet?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Han tyckte kanske att du cyklade för långsamt (edit: och ville kränka dig lite ?)?Varför är det då ens relevant att klocka cyklisters hastighet?
Vissa cyklar ju upp för backen fortare än vad jag gör på plattenHmmm, jag ser extremt tydligt i Strava var min förbättringspotential ligger i jämförelse med elitpendlarna. Folk flyger ju bokstavligen över de stora broarna, jag är imponerad, behöver jobba på det här långsamt, ge mig några månader, hmmm.![]()
De snabbaste löparna är snabbare än de långsammaste cyklisterna ändå, bara att köra om.Småirriterande med löpare som kör sina intervallpass i cykelbanan Söder Mälarstrand.
Man är förståndig och prioriterar säkerheten i mörkret så man är hel till våren. Då går det lite långsammare??Blir ni också märkbart långsammare vid mörkercykling? Eller är det bara jag som är onödigt feg?
Trevligt cafe! Varit där flera gånger med motorcykeln via slingerbulten.Lite lite att göra idag + riktigt fint väder = förlängd Hem-till-hem-pendling. Tyvärr blev det minusgrader på hemvägen och det glittrade fint från vägbanan. Kom dock hem utan marksyning Visa bilaga 608374
När jag trycker på så brukar jag vråla...Hmmm, jag ser extremt tydligt i Strava var min förbättringspotential ligger i jämförelse med elitpendlarna. Hänger väl med ok där det är någorlunda platt men folk flyger ju bokstavligen över de stora broarna, jag är imponerad, behöver jobba på det här långsamt, ge mig några månader, hmmm.
I och för sig prioriterar väl just jag det totala snittet på rundan mer än att uppnå en nära döden upplevelse över Västerbron och Tranebergsbron men å andra sidan finns det faktiskt gränser för hur mycket jag ska låta mig förnedras. ? För att pusha så mycket som vissa snubbar gör måste jag dock ställa mig upp och trycka på rejält, typ max (puh, blir trött bra jag tänker på det ?).
Undrar lite över vilket mindset vissa har inför dylika satsningar över broarna? Typ "*Grrrrr* Nu ska jag döda den här förbannade bron!" alternativet är att jag börjar bli gammal. ?
Stor igenkänning.Hmmm, jag ser extremt tydligt i Strava var min förbättringspotential ligger i jämförelse med elitpendlarna. Hänger väl med ok där det är någorlunda platt men folk flyger ju bokstavligen över de stora broarna, jag är imponerad, behöver jobba på det här långsamt, ge mig några månader, hmmm.
I och för sig prioriterar väl just jag det totala snittet på rundan mer än att uppnå en nära döden upplevelse över Västerbron och Tranebergsbron men å andra sidan finns det faktiskt gränser för hur mycket jag ska låta mig förnedras. ? För att pusha så mycket som vissa snubbar gör måste jag dock ställa mig upp och trycka på rejält, typ max (puh, blir trött bra jag tänker på det ?).
Undrar lite över vilket mindset vissa har inför dylika satsningar över broarna? Typ "*Grrrrr* Nu ska jag döda den här förbannade bron!" alternativet är att jag börjar bli gammal. ?
Snällt att kalla dem (o)förutsägbara när de ärJadu. Vet inte vad man ska säga. En extratur in till city (08) i e.m. bjöd som "vanligt" på en hel del förutsägbara miffon. Mobilviftande, avsaknad av blinkers, you name it, lalligt värre.
Tat lugnt därute säger jag bara!
Du har blivit för stark, trampa mjukare så ska du se att det går bra ett tag till ?Är denna kedja sliten? Eller varför annars börjar det kugga över nåt förbannat helt plötsligt?
Visa bilaga 608279
Hur gick det till? Eller är det sedvanliga Canyonhaverier?Här är en bild från en som hade en ganska så kass pendling till kontoret idag.
![]()
Snyggt att ändå hojen håller ihop.
Påkörd av en bil skall det ha varit. Cyklisten klarade sig och har tagit bilden själv.Hur gick det till?
Du cyklade för långsamt, du vet väl att de kan bötfälla för det oxå , det var väl nån stackars raggare som fick böter för det ,Cyklar ner Hornsgatan i riktnig Mariatorget efter ett lunchmöte.
I en parkeringsficka efter Zinken står några poliser med fartkamera. När jag cyklar förbi ropar en av poliserna 23 KILOMETER!
Varför sa han detta? Är inte hastighetsbegränsningen samma som på körbanan?
Ah, gamla supertramp har fortfarande KOM där.Vissa cyklar ju upp för backen fortare än vad jag gör på platten
edit: https://www.strava.com/segments/9514002
Snyggt, det är bara att fortsätta, till slut är vi bergskungar båda två. ? ? Vikten kan möjligen spela lite roll här också (i längre backar), ca 5 kg över matchvikt själv.Stor igenkänning.
Dagens hemfärd var av variationen träningspass och just broarna är ju bästa ställen att både få lite extra träning och förbätta sitt totala rullsnitt (lägg energi på de långsamma partierna).
Tog i lite för mycket så blev måttligare ansträngning efter Alvik och ut till Västerort...
Ett café som i alla fall har varit ännu bättre är Eldtomta som ligger ca halvvägs på vägen mot Skanssundet. Det var dock lite för långt för mig denna dag.Trevligt cafe! Varit där flera gånger med motorcykeln via slingerbulten.
Jag ska nog cykla dit också vid tillfälle.
Tror på sista delen av inlägget... :) undrar dock bara vad min ursäkt ska vara :)Hmmm, jag ser extremt tydligt i Strava var min förbättringspotential ligger i jämförelse med elitpendlarna. Hänger väl med ok där det är någorlunda platt men folk flyger ju bokstavligen över de stora broarna, jag är imponerad, behöver jobba på det här långsamt, ge mig några månader, hmmm.
Nej, det är Värmdövägen sista biten upp mot Forumrondellen.Den enda som är öppen för trafik?
Imponerande!Reflexmässigt trycktes bromsarna till, vilket resulterade i bakhjulssladd och ett finger riktat mot chaffören.
Jag var ju självklart tvungen att tvärnita med både fram- och bakbromsen nästan till stillastående innan vänsterhanden kunde användas för att signalera om man säger så.Imponerande!
Jag har lagt märke till att en del är riktigt duktiga på att göra gester i trafiken samtidigt som de framför sitt fordon. Var nere i Italien för några år sen. Hade hyrt en moped och skulle precis iväg. Var lite tveksamt medan jag försökte vänja mig vid det nya fordonet samtidigt som tjejen satt bakpå. Färden började ganska långsamt, precis i en rondell. En snabb italienare som kom svängandes i rondellen lyckades med konststycket att nästintill samtidigt hålla vänster med sin bil (var ju rondell), tuta och gestikulera med bägge händerna uppe i luften i höjd med sitt huvud.. :-)
Själv är jag väl mest bekväm med att hålla händerna på ratten eller styret, beroende på fordon.
Stor igenkänning.
Dagens hemfärd var av variationen träningspass och just broarna är ju bästa ställen att både få lite extra träning och förbätta sitt totala rullsnitt (lägg energi på de långsamma partierna).
Tog i lite för mycket så blev måttligare ansträngning efter Alvik och ut till Västerort...
Ja precis! Allt är dubbens fel!I dag var jag sliten, pinnade väl på rakorna som jag brukar men ingen direkt fighting spirit uppför ? öppnade nog lite friskt samtidigt som jag plågat mig en del tidigare senaste tiden, lite mör...
Folk cyklar nog väldigt olika, enligt killgissning efter Strava analyser så ligger jag ofta väldigt bra till på det totala pendlingssnittet för hela pendlingen även i jämförelse med de som krossar de stora broarna. Det här är vanskligt att tolka dock. Tror dock att jag är rätt bra på att mata hela tiden men å andra sidan är också det totala snittet avhängt av vad man har för pendlingsväg, hur mycket man cyklar i stadsmiljö samt hur man lägger upp sin pendling, tror nog att det finns en del som trycker järnet vissa utvalda segment. All pendling blir intervall lik men av varierande grad...
Dock totalt idiotiskt att jämföra sig mot andra just nu, vissa martyrer som en själv kör med dubb bak och fram, andra gör det inte, i vår är det enklare att se hur man står sig. ?Förutom självklart TL slicks till våren funderar jag på att ta av skärmarna och kapa nästan 1 kg.
![]()
Jag kör dubbfritt, det hjälper inte. Mina WTB Vigilante är som att cykla med tapetklister mot marken. Skulle kunna skippa ringklocka, eftersom det viner rejält om däcken när man kommer åkande.Ja precis! Allt är dubbens fel!
Tack, det räcker bra med svängfesten förbi Sickla Station... ?Nej, det är Värmdövägen sista biten upp mot Forumrondellen.
Där kör man körfältenTack, det räcker bra med svängfesten förbi Sickla Station... ?
vissa stvzo-lampor har den effekten. de syns knappt. kombinera dem med fart i mesta laget och du är hemma.Totalt 4 nära på incidenter påväg hem. 4!
Två innan Ektorp, två efter Björknäs. Alla med bilar som korsar den breda cykelbanan, 3 bilar färdades i samma riktning som jag och 1 i motsatt riktning.
Jag har bra ljus fram och bak. Reflex fram och bak samt på skorna. Enda skillnaden från mitt perspektiv är att jag cyklade rätt fort på båda sträckorna. När jag hade parerat den sista kunde jag inte annat än skratta rakt ut över den absurda situationen.
Ah just det. Hade 1 likande incident imorse, Stadsgardskajen.
Hamnade i en poliskontroll för ett par år sedan i norra Uppland, de ville mest kolla att jag kunde andas men hade också hastighetskontroll. I andra riktningen kommer en triatlon/tempocyklist, det är 50 i samhället och ena polisen säger till den andra "mät honom".Du cyklade för långsamt, du vet väl att de kan bötfälla för det oxå , det var väl nån stackars raggare som fick böter för det ,
”så akta dig du”?
Tröga pendlare ger förhoppningsvis starka benI dag var jag sliten, pinnade väl på rakorna som jag brukar men ingen direkt fighting spirit uppför ? öppnade nog lite friskt samtidigt som jag plågat mig en del tidigare senaste tiden, lite mör...
Folk cyklar nog väldigt olika, enligt killgissning efter Strava analyser så ligger jag ofta väldigt bra till på det totala pendlingssnittet för hela pendlingen även i jämförelse med de som krossar de stora broarna. Det här är vanskligt att tolka dock. Tror dock att jag är rätt bra på att mata hela tiden men å andra sidan är också det totala snittet avhängt av vad man har för pendlingsväg, hur mycket man cyklar i stadsmiljö samt hur man lägger upp sin pendling, tror nog att det finns en del som trycker järnet vissa utvalda segment. All pendling blir intervall lik men av varierande grad...
Dock totalt idiotiskt att jämföra sig mot andra just nu, vissa martyrer som en själv kör med dubb bak och fram, andra gör det inte, i vår är det enklare att se hur man står sig. ?Förutom självklart TL slicks till våren funderar jag på att ta av skärmarna och kapa nästan 1 kg.
![]()
Haha det är en kul anekdot!Hamnade i en poliskontroll för ett par år sedan i norra Uppland, de ville mest kolla att jag kunde andas men hade också hastighetskontroll. I andra riktningen kommer en triatlon/tempocyklist, det är 50 i samhället och ena polisen säger till den andra "mät honom".
Jag blev lite förvånad och de mätte honom till 48. När han cyklar förbi ropar polisen som bad om mätningen, "BRA, DET ÄR 90 EFTER KRÖKEN DÅ BEHÖVER DU INTE HÅLLA IGEN!!!!"
Jag har provat att inte kunna faktiskt, klart obehagligt att genomföra en hockeymatch med dubbelsidig lungemboli (visste inte det när jag började, så dum i huvudet är jag inte). Trodde jag hade en förkylning på ingång när jag började.Haha det är en kul anekdot!
Och vilken tur att du kunde andas, fortsätt med det!
Det är inte så att du ser dåligt? DÅ brukar man reagera mer på mörkret... Har jag märkt.Blir ni också märkbart långsammare vid mörkercykling? Eller är det bara jag som är onödigt feg?
Brukar prova hur långt jag kommer med att bara andas genom näsan.Haha det är en kul anekdot!
Och vilken tur att du kunde andas, fortsätt med det!