Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Älskar skanstullsbron södergående! Där kan man ta i hur mycket som helst och blir garanterat skjut-mig-i-huvudet-trött!
Bara du håller åt sidan när du saktar ned. Det är lite irriterande att bli omkörd i en brant backe av någon som tävlar mot dig (utan att informera dig) för att sedan ha en stoppkloss framför sig.

Bara du håller åt sidan när du saktar ned. Det är lite irriterande att bli omkörd i en brant backe av någon som tävlar mot dig (utan att informera dig) för att sedan ha en stoppkloss framför sig.

? du knäcker de flesta Kjell, det ska gudarna veta. ? Jag antar att man blir sådan när man tränat marathon med en legend som Åke ”Biten” Eriksson :cool: det ger pannben.

Det händer mig relativt ofta att en rakryggad stolt e-ryttare segar om mig i slutet av uppförslutet på tex Tranebergsbron eller Västerbron (jag syftar på de sista metrarna) men sedan blir det ju ändå total demolering av mig nerför, e-ryttaren har då precis noll chans. Dvs två st. totalt onödiga omkörningar orsakade av e-ryttaren själv, varje gång frågar jag mig själv "varför?".

Jag funderar på att surra ljudligt när jag cyklar om dem bara för att försöka imitera deras elmotor, då kanske de tror att jag är en e-ryttare också, men man måste ju underhålla sig när det är grått och trist ute.

Senast ändrad:
Det är inte så att du ser dåligt? DÅ brukar man reagera mer på mörkret... Har jag märkt.
Intressant teori. Mitt behovet av läsglasögon är definivit större när det är mörkt. Det är inte omöjligt att jag ser sämre i allmänhet i mörker och att det bidrar till att jag tar det lugnare.

För övrigt blev det bara två dagar med cykelpendling den här veckan. Det är tre dagar för lite!

För ca ett halvår sen växte jag äntligen upp och monterade en ringklocka på pendelcykeln enligt lag. Det var det roligaste beslutet jag nånsin fattat. Nu passive-aggressive-plingar jag på allt som är i vägen. Taximuppar som släpper av folk, stressade småbarnsmorsor som ska svänga ut men inte kollar om det kommer cyklister, turister som svämmar över från G till C... Pling, pling, pling motherfuckers! ?

Den var magisk. Sådan underbar misär att det ändå blev lite omväg eftersom jag ändå var dyngblöt.

Gick rätt snabbt faktiskt, måste varit rejäl medvind, nöjd över att jag hade en regnjacka med mig i ryggsäcken samt skoöverdrag. Även en dag när jag uppskattade mina SKS longboard 45 skärmar med happy korrekt flärp där bak. ?

Vad tror ni, Är det läge att ta av vinterdäcken på pendlingshojen?
Bor i Stockholmsområdet och det var inte många dagar denna vinter som dubben kom till användning.

Bor i Stockholmsområdet och det var inte många dagar denna vinter som dubben kom till användning.
Sitter och funderar på samma sak. Var riktigt less på dubbdäcket igår eftermiddag på väg upp för skanstullsbron södergående i rak motvind, regn och ett däck som knappt rullar.

När jag kikar SMHI 10 dagar framåt ser det dock ut att vara rätt många minusgrader främst på nätterna framöver. Kan det vara värt att ha dem på åtminstone februari ut?

Cykel till och från gymmet idag. På hemvägen med lite motvind, motlut och stumma ben cyklade jag på en trång villagata och fick en vit skåpbil tätt bakom mig. Då kom jag på det, som diskuterades lite tidigare, vilket tecken med handen jag använder mest. Det är att vinka fram andra trafikanter i tid så att det blir tydligt vem som tar sig förbi en konfliktpunkt först. Jag har ju sällan bråttom, så det är ett viktigt vapen i kampen för att uppnå ZEN under pendlingen. Sålunda fick skåpbilen en vink att köra före mig när jag hade möjlighet att sakta ned och köra lite åt sidan. Han var inte sen att fatta galoppen så jag behövde aldrig bromsa in.

För ca ett halvår sen växte jag äntligen upp och monterade en ringklocka på pendelcykeln enligt lag. Det var det roligaste beslutet jag nånsin fattat. Nu passive-aggressive-plingar jag på allt som är i vägen. Taximuppar som släpper av folk, stressade småbarnsmorsor som ska svänga ut men inte kollar om det kommer cyklister, turister som svämmar över från G till C... Pling, pling, pling motherfuckers! ?
Har plingat sönder min ringklocka av samma skäl och måste skaffa en ny.

Jag cykelpendlade året om norrnärförort->city mellan 2011-2020. Det brukade passa med sista dubbdäcksmorgonen i början av april, men då var jag slö och bytte hjul en gång på hösten och en gång på våren. Det är lätt att bli lurad att det inte kommer vara påfryst mer för säsongen när det varit ett par varma dagar i februari.

Här har jag gått och köpt ett nytt framlyse, så är det dagsljus när jag rullar ut ur garaget kl 07:15... Men det priset betalar jag gärna ?.
I övrigt torra, tomma gator och iskalla vindar ?.
20230219_073410.jpg

Bytte själv från mönstrade däck till slicks i helgen på grushojen/pendlaren. Mycket trevligt på gårdagsens runda, men idag fick man ta det lite mer piano.

Tillbaka
Topp