Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Konstigt nog orörd snödriva framför cykelförrådet i morse, sen relativt oplogat Örnsberg-västerbron. Vid Västerbron tog jag rygg på en sopsaltare -lätt värt salt i ansiktet. Tomt i cykelrummet på jobbet...

Bilagor

• IMG_20230308_082109.jpg
    IMG_20230308_082109.jpg
    208.2 KB · Besök: 113
  • IMG_20230308_085945.jpg
    IMG_20230308_085945.jpg
    495.6 KB · Besök: 104
  • IMG_20230308_091023.jpg
    IMG_20230308_091023.jpg
    532.1 KB · Besök: 102
Min dag att hämta-lämna så hemmakontor idag.

Lite synd för jag hade sett fram emot att göra i snökaoset.

Får kanske chansen imorgon men då är väl allt plogat/sopat…

Senast ändrad:
In från Ekerö kl sex imorse var under omständigheterna exemplariskt plogat hela vägen fram till Lindhagen, därifrån och in till city kaos. 2+ dm snömodd på Kungsbron...

Mötte vid sexsnåret tre st graveltjommar som passade på att utnyttja det underbara vårvädret till att ta en nöjestur på små grusvägar på Lovön. Måste älska cyklister ibland.

Annars långt fler pendlare väntat!

Tog 55 minuter till jobbet. Har kört på 25 på racern och i solsken :D Trodde inte det skulle vara fullt så illa men hade underskattat hur mycket snö som hade fallit under natten. Inte plogat nånstans halv 8 på morgonen heller. Men rätt kul ändå, förutom Skanstullsbron norrut i motvinden som kändes som en fjälltopp.
PXL_20230308_070525793~2.jpg
PXL_20230308_070850465~2.jpg

Oj. Lappmögel känns utdaterat. Använder du orden eskimåsväng, sameslask och negerboll också? Förlåt men kan vi fundera ett steg längre kring ordval.

Läs gärna på lite mer. Exempelvis här. https://www.sametinget.se/62102
eftersom jag har en mängd folk i kring mig från norr både samer och annat löst folk och de häcklar om 08:a mm så är det inget jag ens tänkt på tidigare men får väl ta en funderarare om PK även ska gälla detta.
vad är eskimåsväng å sameslask?

eftersom jag har en mängd folk i kring mig från norr både samer och annat löst folk och de häcklar om 08:a mm så är det inget jag ens tänkt på tidigare men får väl ta en funderarare om PK även ska gälla detta.
Bodenväder ?

Kan så klart vara dumt att skriva så också, då tycker de som bor i Boden att det här stämmer ju inte alls och blir upprörda: "Vi har faktiskt många soliga varma dagar i Boden och dessutom är det bara ni Stockholmare som gnäller över lite snö!" och visst så är det ju.

Senast ändrad:
Tog 55 minuter till jobbet. Har kört på 25 på racern och i solsken :D Trodde inte det skulle vara fullt så illa men hade underskattat hur mycket snö som hade fallit under natten. Inte plogat nånstans halv 8 på morgonen heller. Men rätt kul ändå, förutom Skanstullsbron norrut i motvinden som kändes som en fjälltopp.Visa bilaga 612194Visa bilaga 612195
Var är snön.

Det är lätt hänt men värt en funderare. Sapmi heter förvisso fortfarande Lappland. Lappuggla, lappmes och lapphund är också vedertagna namn i svenska språket. Men L-mögel är i alla fall inte jag bekväm med, hamnar i samma kategori som N-boll.

Eskimåsväng är en kajakroll, eller bara roll, att rolla. Eskimå ska kanske också undvikas, bättre att säga Inuit.
Sameslask var bara något jag hittade på för att styrka mitt resonemang.

Det är lätt hänt men värt en funderare. Sapmi heter förvisso fortfarande Lappland. Lappuggla, lappmes och lapphund är också vedertagna namn i svenska språket. Men L-mögel är i alla fall inte jag bekväm med, hamnar i samma kategori som N-boll.

Eskimåsväng är en kajakroll, eller bara roll, att rolla. Eskimå ska kanske också undvikas, bättre att säga Inuit.
Sameslask var bara något jag hittade på för att styrka mitt resonemang.
Sapmi är dock större än bara Lappland.

Sapmi är dock större än bara Lappland.
Jo såklart, Sapmi sträcker sig över delar av vad idag tillhör Sverige, Norge och Finland samt en liten del i Ryssland. Samerna var här långt innan jag (och kanske du) med förfäder ritade ut våra gränser.

Men nog om detta. Åter till pendling i vinterväder.
Det verkar avta en aning. När tror ni det är plogat längs Nackastråket?

Stora delar bra plogat Danderyd-Norrtull vid lunch.
Dock var det inte vidare bra(modd, spårigt, ca 20 snö) mellan de två röda strecken.
Jag tog vägbanan som går förbi Naturhistoriska och SU ner till CK. Där var det stenhård packad snö och nästan ingen trafik.
När det är lite misärväder har jag märkt att många fler som cyklar hälsar och ler. Trevligt.
TRS.jpg

Utövade extremsport imorse. Nä då, så farligt var det inte. Gårdagens vurpa kändes inte av nämnvärt idag och i morgonljuset lyckades jag bli av med det värsta kedjeskrapet. Vägarna lite halvdant plogade, däcket spann några gånger och vid ett par tillfällen fick jag kliva av cykeln för att komma fram. Tog strax över 5 minuter längre att pendla imorse så ingen större fara.

Värre är att ena knäet börjat bråka. Kände av det under gårdagens pendling men trodde att det gått över. Spökade dock ganska mycket under morgonens tur. Helt orelaterat till gårdagens vurpa eftersom det började innan dess.

Bilagor

• 20230308_073007.jpg
    20230308_073007.jpg
    914.4 KB · Besök: 42
Hemmakontor idag men var ändå tvungen att gå och kolla tråden - SÅ SJUKT. Fler som loggar sin rajd när det är misär! Starkt - hatten av etc.
Jag ser det lite som en service och inte bara som skryt ;)
Är själv ofta intresserad av hur väglaget/vädret är för att veta om det är värt att ge sig ut eller inte.

Sedan är det såklart även roligare att cykla dagar som denna som bryter av lite från den vanliga vintertristessen

//j

Jag ser det lite som en service och inte bara som skryt ;)
Är själv ofta intresserad av hur väglaget/vädret är för att veta om det är värt att ge sig ut eller inte.

Sedan är det såklart även roligare att cykla dagar som denna som bryter av lite från den vanliga vintertristessen

//j
Ja, jag tänkte vänta in morgondagen och hoppas på riktig misär då med frusen slush på cykelvägarna ?

Envisades med att hämta postnord-paketet trots väderläget efter jobbet. Någon måste stå upp för cykeln som ett året runt-färdmedel ju.

Ångrar beslutet. Mycket slirigare i stan än i närförort. Tummen upp för solsaltning av trottoarer dock; gångtrafikanterna behöver inte gå på cykelbanorna och så slipper vi sura miner.

IMG_20230308_181702897.jpg
IMG_20230308_182731747.jpg

Manegen är krattad för morgondagens pendling längs Nackastråket. Till och med Skurubron var plogad. Bara någon snutt mellan entreprenadzonerna som var oplogade.

Blir hemmajobb och längdskidor för min del imorgon.

Senast ändrad:
Envisades med att hämta postnord-paketet trots väderläget efter jobbet. Någon måste stå upp för cykeln som ett året runt-färdmedel ju.

Ångrar beslutet. Mycket slirigare i stan än i närförort. Tummen upp för solsaltning av trottoarer dock; gångtrafikanterna behöver inte gå på cykelbanorna och så slipper vi sura miner.

Visa bilaga 612314Visa bilaga 612312
Passerade du möjligtvis Sandfjärdsgatan, Lust att dela status isåfall? När jag cyklade hem vid 15 tiden var det inte så trevligt att bli omkörd där.

Tillbaka
Topp