Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Vi som inte spenderade sportlovet i snöstormen i svenska fjällen kan få lite kompensation nu ;-)
Sportlovet i svenska fjällen måste blivit en misär för många Stockholmare, mycket blåsigt på en hel del ställen med liftar avstängda etc?

Det är det som är så härligt med vädret i Sverige, att man inte kan lita på det för fem jäkla ören.

Sportlovet i svenska fjällen måste blivit en misär för många Stockholmare, mycket blåsigt på en hel del ställen med liftar avstängda etc?

Det är det som är så härligt med vädret i Sverige, att man inte kan lita på det för fem jäkla ören.
var inte förr-förra året samma katastrof med det mesta stängt i åre och tok-köer... Trist för f..n för de som får en dyr och inte jättekul vecka...

var inte förr-förra året samma katastrof med det mesta stängt i åre och tok-köer... Trist för f..n för de som får en dyr och inte jättekul vecka...
Japp, då var det ju även pandemi och liftarna körde med halv kapacitet. Man fick bara sitta varannan i stolsliftarna = dvs tokuselt. I år var det bara uselt :)

Senast ändrad:
Bilade hem från Vemdalen. Google Maps sa 4,5 timmar vid start. Klev ur bilen efter 9,5 timmars körning. Helt slut efter 2,7 mils pendling i morse. Den där negativa stressen som skapas av bilköer ska inte underskattas. Tar rejält med energi från en. Jag tycker människor ska vara lite ödmjuka och snälla i trafiken. Hålla avstånd och hastighet och såna saker. Snälla? Nästa gång?

Bilade hem från Vemdalen. Google Maps sa 4,5 timmar vid start. Klev ur bilen efter 9,5 timmars körning. Helt slut efter 2,7 mils pendling i morse. Den där negativa stressen som skapas av bilköer ska inte underskattas. Tar rejält med energi från en. Jag tycker människor ska vara lite ödmjuka och snälla i trafiken. Hålla avstånd och hastighet och såna saker. Snälla? Nästa gång?
4,5 timmar Vemdalen - Stockholm låter som ett redigt tempo under en sportlovshelg. Jaja, blir man tagen i en hastighetskontroll kan man ju alltid skylla på Google Maps.

Jag litar avsevärt mer på happy jämfört med SMHI för väderanalyser. Ni som har järnkoll på vädret (jag är hopplös på det), frågan är hur illa det kan bli i morgon eftermiddag/kväll? Velar lite om jag ska ta stridsvagnen (hybriden) med mina breda dubbdäck i morgon eller ej... jaja i-landsproblem. :unsure:?

Jag litar avsevärt mer på happy jämfört med SMHI för väderanalyser. Ni som har järnkoll på vädret (jag är hopplös på det), frågan är hur illa det kan bli i morgon eftermiddag/kväll? Velar lite om jag ska ta stridsvagnen (hybriden) med mina breda dubbdäck i morgon eller ej... jaja i-landsproblem. :unsure:?
Skidglasögon är viktigare än dubbdäck imorgon. Snöstorm på eftermiddagen och minimal risk för is.

Skidglasögon är viktigare än dubbdäck imorgon. Snöstorm på eftermiddagen och minimal risk för is.

Jag fick lägligt besked om paketleverans i morgon, kiosken (mitt ombud) verkar inte vilja lagerföra ett 23 kilos paket. ?
"
1678120920041.png

"

15-25 cm snö lokalt. Kan ju bli episkt! Skidglasögon och whisky i plunta.

Här är ett intressant statement avseende Sverige på vintern?
Räknar detta som halvårspendling?

Screenshot_20230306_193136_Samsung Internet.jpg

Eftersom prognosen för veckan är snö så tryckte jag på rejält de 48 kilometrarna strax efter fyra i morse. Tio minusgrader över närkesslätten samt en lätt motvind gjorde att hastigheten blev beskedlig. Förkylning med 39 graders feber för två och en halv vecka sedan kändes rejält i luftrören efteråt samt viss huvudvärk.

Så hemvägen på eftermiddagen fick bli lugn. I morgon blir det bil.

23.3km/h i snitt med BarMitts samt extra vindtäta brallor i -10 vid start.
Myggfritt & pendlarfritt på fina vägar. En vacker morgon. Ser framemot hemresan...
Bra tempo! Tror det kommer bli magi med snön i eftermiddag. Lätt fin kall snö som kommer yra vackert när man forsar fram. Hoppas verkligen det kommer hålla i sig med minusgrader nu när det ska falla mycket snö. Slipper gärna hoja i frusen slask(y)

Är skidglasögon happykorrekt i snön? Jag tycker bara jag ser farbröder 80+ som faktiskt kör med skidbrillor... Har inte kommit längre än till keps i snöyran men man kanske skulle testa googles...

Är skidglasögon happykorrekt i snön? Jag tycker bara jag ser farbröder 80+ som faktiskt kör med skidbrillor... Har inte kommit längre än till keps i snöyran men man kanske skulle testa googles...
Har bara sett skidbrillor på en gubbe från grannbyn som har på sig det när han trampar elcykel vintertid.

Jag mötte två cyklister imorse som körde skidglasögon.....och då har det ens börjat än.
Haha jag har aldrig tänkt tanken att köra med goggles för att det snöar. Inte förrän någon här inne skrev igår att det ska man ha. Så nu är de nedpackade i väskan inför hemresan.

Alltid tänkt tanken att ha det när det varit snöigast som mest men inte velat förstöra ”jag är snart 40 och jag måste rejsa till jobbet för att upprätthålla mina testosteron-nivåer”-looken.

Idag kommer jag inte se rejsig ut.

Haha jag har aldrig tänkt tanken att köra med goggles för att det snöar. Inte förrän någon här inne skrev igår att det ska man ha. Så nu är de nedpackade i väskan inför hemresan.

Alltid tänkt tanken att ha det när det varit snöigast som mest men inte velat förstöra ”jag är snart 40 och jag måste rejsa till jobbet för att upprätthålla mina testosteron-nivåer”-looken.

Idag kommer jag inte se rejsig ut.
Nä gogglesen låg i väskan på vägen till jobbet, tänker att om prognosen stämmer kommer det vara trevligt på vägen hem.

Aldrig testat tillsammans med hjälmen dock. Ska bli spännande!

Jag kör med långa ögonfransar som håller snön borta från ögonen. Mest för att jag inte hittar mina cykelglasögon och det är inte tillräckligt ljust för glajjer.
Har knappt tänkt på det. Men cyklar aldrig med glasögon vinterhalvåret. Upplever inget behov. Däremot ständigt behov av olika varianter av cykelkepsar för regn/sol/snö osv. Byter efter temperatur. Dessutom fritt från insekter och damm så man behöver inte oroa sig trots kontaktlinserna.

Har en växande känsla av att människor är olika. Själv har jag väldigt lätt för att börja gråta, så jag cyklar med fotokromatiska (då blir det aldrig "för mörkt") brillor året runt. Har bara använt slalomglasögon nån enstaka gång, men tycker de är riktigt najs när det är snöigt eller under -15.

Jag kör nästan alltid med helt klara cykelglasögon. Bara under allra soligaste sommar som jag tar fram solglasögonen.
Hittade mina gamla skidglasögon i källaren men ännu inte haft tillfälle att använda dem denna vinter. Hoppas jag inte får det heller.

börjar tappa tron på att jag kommer få användning av goggles idag? Än så länge bara fin-väder i huvudstaden än så länge och enligt prognosen verkar det vara ett par timmar kvar tills det sättet igång…

Modd.png

Cyklade in lite senare till ett möte för att sedan cykla hem igen. Hoppades på att plogen hunnit ta det mesta strax innan kl 9, men så var inte fallet. Ungefär halva sträckan var oplogad, främst det som är utpekat som pendelcykelstråk eller vad de nu kallar det för.
Till jobbet kom jag upp i puls så det blev Z2-träning av det hela. Medelhastighet 10,9 km/h. Jag vet inte om pulsen gick upp i ren förskräckelse eller om jag verkligen tog i så mycket. Hem var det plogat nästan överallt och snittade 15 km/h med lägre puls.

börjar tappa tron på att jag kommer få användning av goggles idag? Än så länge bara fin-väder i huvudstaden än så länge och enligt prognosen verkar det vara ett par timmar kvar tills det sättet igång…
Jag tror man påverkas av kvällstidningarnas grovt generaliserande katastrofväder-rubriker (t.o.m. väderexperterna här i tråden). De tjänar pengar på att skrämma skiten ur folk men de är ofta ganska luddiga med exakt var katastrofvädret ska komma.

Tillbaka
Topp