Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nackdelen av att cykla hem senare är vanlig var nederbörd i form av regn. Potentiella fördelen var att mer av kompakterade snö var borta på de få icke-cykelbana sträckor på min pendling. Körde rakt fram där utan att glida en enda gång. Kanske hjälper lite profil och lite smalare däck jag nyligen bytte till?

Slirigt värre på vägen hem. Fick cykla i snigelfart både på grund av underlaget och för att inte irritera ett knä som bråkat. Blev vid två tillfällen omkörd av folk med alldeles för stora/snabba bilar som inte kunde visa någon som helst hänsyn till mig som cyklist. Som tur är inte helt nedsprutad av den dyngsura snömodden även om det var nära. Ser redan framemot morgondagens pendling.

Fy fan, dags att rulla hem i regnet.

Bilagor

• 04AC5ADD-EB10-47F8-994E-196F902C6D57.jpeg
    04AC5ADD-EB10-47F8-994E-196F902C6D57.jpeg
    876 KB · Besök: 71
Ska väl egentligen inte gnälla eftersom det varken var spövind eller kraftig motvind. Men jag blev ändå fascinerad över hur den generellt välskötta grusvägen ånyo sandats genom att sprida ut större eller mindre grushögar med mellan 2 och 5 meters mellanrum.

Bilagor

• 660013B6-6D5B-425F-ADA5-1382824C5AFC.jpeg
    660013B6-6D5B-425F-ADA5-1382824C5AFC.jpeg
    958.9 KB · Besök: 71
Årets misärcykling i spöregn Sthlm-Lidingö norra. Spöregn i Sthlm men rätt snabba cykelvägar med blötsnö. Värre på Lidingö med nysnö/djupa dammar. Helt rätt klädd i alla fall ??????

3 stycken ”urkörningar” utan att krascha. Du vet när framhjulet helt plötsligt spårar upp i mjukt packad snö och man drar ut i vallen ?

6C4BF6C2-2889-46B0-83A7-1FB249B3B234.jpeg
FDB43BF5-3FFA-4904-8043-C0BC2BD98E64.jpeg

Årets sämsta pendling. 60min sweetspot var tanken. Hemma lagom till middag.
Reality: 1h45min misär av halka, vatten, regn, snö, vind. För att inte göra livet allt för enkelt slog iliac syndromet till efter 10min i vänster lår så av 34km blev ca 30km en blandning av enbenscykling samt excruciating pain. Nu går det inte att böja benet. Snitt 19,7km/h tackvare medvind.

Årets sämsta pendling. 60min sweetspot var tanken. Hemma lagom till middag.
Reality: 1h45min misär av halka, vatten, regn, snö, vind. För att inte göra livet allt för enkelt slog iliac syndromet till efter 10min i vänster lår så av 34km blev ca 30km en blandning av enbenscykling samt excruciating pain. Nu går det inte att böja benet. Snitt 19,7km/h tackvare medvind.
Fy fasiken. Hoppas det läker snabbt!

Medvind hem.

Vurpade två gånger precis i slutet men det gick bra.

Fick blaska av cykeln med en vattenkanna. Saltmarinaden var inte att leka med.

Om detta fryser på blir dubbfri cykling minst sagt intresserad
Här i Norrort var det fruset blandat med slaks nu vid 5 tiden så ni som pendlar idag skulle jag råda cykla med huvudet denna morgon ☺️

Här i Norrort var det fruset blandat med slaks nu vid 5 tiden så ni som pendlar idag skulle jag råda cykla med huvudet denna morgon ☺️

Höll mig upprätt.

Ypperligt sopsaltat i Nacka.

Men första kilometern var isbana, fick promenera.

Dålig sömn och motvind gjorde 42x18 alldeles för hög.

Bättre idag. Dock bara 50% kraft i vänster lår, så hade svårt att komma upp i 200W, men gick att trampa utan olidlig smärta. Känns som en seger. Villagatan var som tidigare konstaterat, en rodelbana. Men efter det fint hela vägen, rätt blött dock. Valde att runda centrum via Gärdet vilket nog var ett bra beslut. Sämst var det de sista 500m på smågatorna innan kontoret.

När jag cyklade iväg strax innan kl 8 var cykelbanorna i hyfsat skick. De korta bitar jag är hänvisad till mindre trafikerade småvägar är fortfarande inte så kul med halvsmält iskaka. Ibland bär den, ibland skär hjulen ner i sörjan. Väl framme i stan bröt solen igenom och värmde skönt vid trafikljusen.

När jag cyklade iväg strax innan kl 8 var cykelbanorna i hyfsat skick. De korta bitar jag är hänvisad till mindre trafikerade småvägar är fortfarande inte så kul med halvsmält iskaka. Ibland bär den, ibland skär hjulen ner i sörjan. Väl framme i stan bröt solen igenom och värmde skönt vid trafikljusen.

Jag måste skärpa till mig med vägval, jag kan utan större strul undvika det värsta om jag inte likt en robot kör samma väg som jag alltid gör. ?

Bitvis halkig.
Eftersom nån tydligen hade chansat på att snön skulle regna bort på villagatorna igår/inatt men faktiskt mest är som rodelbanor i strävhet idag så har jag jävligt ont i axeln☹️
Fick förhandla med 1177 och lyckades få en tid på VC imorgon tidigt istället för att åka akut.
Sannolikt rejält uttänjt ledband i yttre änden nyckelben.
Kassgubbe?

Nån av er som cyklar mycket på Värmdö?
Ska tydligen börja jobba igen efter 3 månader ledigt och behöver ta mig från Norrort till Stavsnäs...på torsdag morgon.
Sl.se säger 2,5h. Komoot säger 2h45min - 3h15min på cykel (24 eller 19 i snitt)
Cyklar vanligtvis bara till Vaxholm så den vägen vet jag hur den är.
Men hur ser föret ut på Värmdölandet? Och hur är Stavsnäsvägen att cykla på?
(Känns som buss är det vettiga valet men kan inte tänka mig nåt tråkigare)

Fick mig ett rejält pass idag då jag låg och växeldrog med en annan gubbe mellan Henriksdal och Orminge. Va ett bra tag sen jag hälsade på i zon 4. Jävlar vad skönt det var!

Han körde om på platten och nedför och jag i stigningarna, pga SS. Men vi tänkte nog båda. "Ska inte den där jäveln svänga av snart så jag får vila."

Om du läser detta vill jag säga tack för åkturen, det gör jag gärna om, bara inte allt för ofta.

Ska tydligen börja jobba igen efter 3 månader ledigt och behöver ta mig från Norrort till Stavsnäs...på torsdag morgon.

Stavsnäsvägen är fint, men roadfinder.se klassificerar den som lika trafikerad som Vaxholmsvägen/Stockholmsvägen.

Stavsnäsvägen är fint, men roadfinder.se klassificerar den som lika trafikerad som Vaxholmsvägen/Stockholmsvägen.
Är ju rätt van med trafiken på vaxholmsvägen, även om jag mest cyklar rätt tidiga morgnar. Så trafikmässigt är jag nog inte så orolig (dessutom ska jag ju cykla mot flödet, väl?)
Tänkte mer på snömodd och halka.
Ska vara framme 0830 och har egentligen inga problem att sticka iväg vid 5. Det ger 17km/h snitt...en mer än bekväm marginal på min vanliga pendlingsväg.
Men nu är det ju dels ny väg, lite dålig väderprognos och så är det länge sen jag cykelpendlade sist

Är ju rätt van med trafiken på vaxholmsvägen, även om jag mest cyklar rätt tidiga morgnar. Så trafikmässigt är jag nog inte så orolig (dessutom ska jag ju cykla mot flödet, väl?)
Tänkte mer på snömodd och halka.
Ska vara framme 0830 och har egentligen inga problem att sticka iväg vid 5. Det ger 17km/h snitt...en mer än bekväm marginal på min vanliga pendlingsväg.
Men nu är det ju dels ny väg, lite dålig väderprognos och så är det länge sen jag cykelpendlade sist

Imponerande!

Jag har cyklat en gång på Vaxholmsvägen och tyckte inte om det. Skulle tror att Stavnäsvägen är lite mindre trafikerad. Men vid den tiden mot trafiken är det väl ok. Jag skulle inte förvänta mig snömodd på större bilvägar. Men minusgraden på natten och blötta väger är kanske inte sån bra kombo ...

EDIT: det verkar finnas mycket mer snö i den där trakten.

Senast ändrad:
Jag tycker att Stavsnäsvägen är hemsk. Tyvärr. Mellan Mörtnäs och Strömma finns åtminstone en GC-väg, om än väldigt bristfällig, men sen blir det smal väg med skymda kurvor och krön och stressade bilister. Och tyvärr är det också ordentligt trafikerat då en jäkla massa folk flyttade ut dit under Covid. Jag har velat utforska Värmdö på cykel, men till och med på helgerna är det så illa att jag håller mig undan.

Rent allmänt måste Värmdö vara kommunen med landets sämsta infrastruktur för cykling. Den är så usel och farlig att jag misstänker att de inte bara haft otur, utan medvetet försöker hålla cyklist borta.

Som överfarten i bilden nedan. Den skymda bilen, som naturligtvis har skymd sikt, kommer från en motorväg ... Inte ens ChatGPT lär kunna komma på en sämre lösning.
Värmdö.JPG

Jag tycker att Stavsnäsvägen är hemsk. Tyvärr. Mellan Mörtnäs och Strömma finns åtminstone en GC-väg, om än väldigt bristfällig, men sen blir det smal väg med skymda kurvor och krön och stressade bilister. Och tyvärr är det också ordentligt trafikerat då en jäkla massa folk flyttade ut dit under Covid. Jag har velat utforska Värmdö på cykel, men till och med på helgerna är det så illa att jag håller mig undan.

Rent allmänt måste Värmdö vara kommunen med landets sämsta infrastruktur för cykling. Den är så usel och farlig att jag misstänker att de inte bara haft otur, utan medvetet försöker hålla cyklist borta.

Som överfarten i bilden nedan. Den skymda bilen, som naturligtvis har skymd sikt, kommer från en motorväg ... Inte ens ChatGPT lär kunna komma på en sämre lösning.Visa bilaga 613555
Håller med. Mörtnässtraket är också bedrövligt. Ingarö däremot är prima om man gillar små grusvägar.

Tillbaka
Topp