Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Åretrunt pendlat i två år + inte en enda punka på däcken och jag har inte käkat grus heller.
Ja jag håller med seg jäkla vinter har det varit, men det går åt rätt håll nu.
Lycos dig. Jag har pendlat några år också. 6 mil om dagen, slitigt ut en elcykeln och en hel del däckbyten. Men skönt är det. Hoppas att nya hojen håller bättre.

Helt energilös, kanske pga uppehåll på en av mina mediciner eller mina kläders inkompatibilitet med vädret. För kallt på morgonen för vindjackan, för varmt efter jobbet för min höstjacka. Måste skaffa en ok skaljacka.

Blev rätt kort väg till jobbet idag, men såg något lika sällsynt som en påfågel som läser fantomen! En voiare som både använde blinkern OCH handsignalerade.

Helt energilös, kanske pga uppehåll på en av mina mediciner eller mina kläders inkompatibilitet med vädret. För kallt på morgonen för vindjackan, för varmt efter jobbet för min höstjacka. Måste skaffa en ok skaljacka.

Blev rätt kort väg till jobbet idag, men såg något lika sällsynt som en påfågel som läser fantomen! En voiare som både använde blinkern OCH handsignalerade.
Jag letar också efter en skaljacka. Inte lätt att hitta en smal modell.

648C453B-6D71-48C7-B850-6A275AB0C9C4.jpeg

4 April

Tungcyklat idag, ska se om jag kanske kan pumpa i lite luft innan jag åker hem, det lät på mullrandet från däcken som att jag hade något mer skogsanpassat tryck. Lite väl svalt klädd på morgonen, vilket innebär att jag kommer vara lite för varmt klädd på hemfärden.
Men om några veckor åker sommardäcken på.

Sth: tog en ENORM omväg ända till Hornstull och sen ut igen. Enkom för att prova på hur det var stt cykla dubblöst på cx-en. Blev astrött efter den milen. Borde nog zwiftat lite mer. Too late.

När ni skriver "skaljacka" vad menar ni då?

Jag kan inte pendla trevligt i en vattentät jacka, då svettas jag för mycket. Så jag använder bara en vattentät jacka när prognosen säger mycket regn och då cyklar jag lite långsammare.

Förut pendlade jag på hösten/vintern i en jacka med Gore Windstopper tyg, men även det andas lite för lite. Nu har jag en tunn och en tjockare jacka (från Håglöfs) som anda bättre.

Jag kör hårdare minusgrader i en Vermac lätt flossad Windtex-jacka med ventilation i sidor och baksida ärmar.

För hårdare körning i kyla har jag ett antal olika jackor/tröjor med vindtyg i front och över axlar.

Skalplagg utan ventilationsöppningar används bara i regn. Även då finns det exemplar där jag har använt hålslag i sidorna…

Cykelpendlingspremiär idag för i år.
Totalt jävla kaos.
Motvind till jobbet, ännu värre motvind av orkanklass hem. Det är fan motvind åt alla jävla håll vid Nevs fabriken.
Tunga greppiga jävla traildäck med 1.25 bar bak och 1 bar fram.
För kallt på morgonen, för varmt på eftermiddagen.
Imorgon tar jag bilen.

EDIT: och den här jävla lidlsadeln som klistrar fast sig i röven och får byxorna att klibba fast och ligga helt fel.

När ni skriver "skaljacka" vad menar ni då?

Jag kan inte pendla trevligt i en vattentät jacka, då svettas jag för mycket. Så jag använder bara en vattentät jacka när prognosen säger mycket regn och då cyklar jag lite långsammare.

Förut pendlade jag på hösten/vintern i en jacka med Gore Windstopper tyg, men även det andas lite för lite. Nu har jag en tunn och en tjockare jacka (från Håglöfs) som anda bättre.
Bra fråga! För mig det yttersta plagget. Jag kör aldrig med vindtätt (men jag träningscyklar och duschar när jag kommer fram).

Premiär ! ☀️
Målet: min nya arbetsplats med ca 1,5km längre sträcka än tidigare arbete.

Vägen: Skarsnö, djupa vattenpölar med tunn isskorpa, blöt blankis i 7km...med sommardäck...
Men övriga 15km var fina (rejält övergrusad asfalt)

Väder: Soluppgång, vindstilla och nästan inga bil-jävlar.

Härligt att se att det finns bra cykelrum och ombytesrum på nya arbetsplatsen!!!
Det här kommer bli en fin pendlingssäsong.

Bilagor

• 99A3DFB9-E192-4EFA-AEDC-37BB825A3335.jpeg
    99A3DFB9-E192-4EFA-AEDC-37BB825A3335.jpeg
    606.9 KB · Besök: 43
Senast ändrad:
12 km ensamhet på banvallen. Det är lycka på morgonen. Banvallen är en cykelled från Halmstad till Östersjöns vackra skärgården. Tror att leden är ca 24 mil lång. Det ligger rastplatser och vindskydd ut med sträckan. Stannade vid Björkelund och tog en fika

Bilagor

• IMG_20230211_125140.jpg
    IMG_20230211_125140.jpg
    854.6 KB · Besök: 46
Men för sjutton, ska jag behöva förnedra mig med t-bana hem? GP5000 slicks på min Trek pendlare är kanske inte helt optimalt. ?

Vems fel är det här egentligen, som svensk vill jag ha något att skylla på!

Du utmanar vädergudarna genom att köra med slicks, och undrar vems fel det är att det snöar? Well... :)

Men för sjutton, ska jag behöva förnedra mig med t-bana hem? GP5000 slicks på min Trek pendlare är kanske inte helt optimalt. ?

Vems fel är det här egentligen, som svensk vill jag ha något att skylla på!
Inte mitt fel, jag har fortfarande mina sjukt tunga vinterdäck med skogstryck, eftersom jag glömde pumpa både igår och imorse.

Möjligen lär jag mig något av detta, att börja studera väderleksprognoserna som alla andra väderproffs här. Vad är SMHI mot Happyride (?), ingenting.

Möjligen lär jag mig något av detta, att börja studera väderleksprognoserna som alla andra väderproffs här. Vad är SMHI mot Happyride (?), ingenting.
Alltså, om du cyklar på slicks innan 15 april, då snöar det. Det är sen gammalt i pendlarkretsar. Således så körs inte sommardäck, sommarluft i däcken, rakade ben och kortbyxor +ANNAT innan den 15 för att inte reta pendlingsgudarna.

Alltså, om du cyklar på slicks innan 15 april, då snöar det. Det är sen gammalt i pendlarkretsar. Således så körs inte sommardäck, sommarluft i däcken, rakade ben och kortbyxor +ANNAT innan den 15 för att inte reta pendlingsgudarna.
Jag får nästan lite Knutby vibbar här, mycket att hålla ordning på. ?

Tillbaka
Topp